Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1234535_0001.png
Bilag 1.
Hovedelementerne i certificeringsordningenCertificeringen er bygget op omkring følgende standarder og elementer:

A) DS/EN IS0 9001:2008

B) Den europæiske standard for serviceydelser indenfor begravelsesbranchen. DS/EN 15017:2006

C) Danske Bedemænds etiske krav

Branchens medlemmer er organiseret i et kollegialt fællesskab -Danske Bedemænd- med gensidig og eks-tern kontrol af overholdelse affagligeogetiskestandarder. For yderligere at sikre kvalitet i den enkeltebedemandsforretning har branchen udviklet et fælles kvalitetsstyringssystem baseret på en internationalstandard for kvalitetsstyring (ISO 9001) samt den europæiske standard for serviceydelser inden for begra-velsesbranchen (DS/EN 15017).Formålet med branchens kvalitetsstyringssystem er at fastlægge, hvorledes det sikres at kunder, leveran-dører, medarbejdere og omverdenen oplever bedemandsbranchen som en troværdig og tryghedsskabendesamarbejdspartner.I kvalitetsstyringssystemet er beskrevet de kvalitetskrav hver enkelt medlemsvirksomhed som minimumskal efterleve. Dette er udmøntet i en række procesbeskrivelser, hvor man dels kan se, hvordan processener bygget op og dels kan læse om de krav, der skal til for gennemførelsen af de aktiviteter, der indgår i pro-cessen. Alt sammen med det formål, at sikre kvalitet og sikkerhed i arbejdet.De enkelte virksomheder har herudover friheden til selv at skærpe kravene og dermed løfte minimumskra-vene i det omfang, man ønsker en yderligere høj kvalitetsnorm.Medarbejderne er forpligtigede til at følge de retningslinjer, der er beskrevet i de enkelte processer i kvali-tetsstyringssystemet. Det kan dog ikke undgås, at der fra tid til anden vil opstå situationer hvor sund for-nuft tilsiger, at der bør følges en anden fremgangsmåde end beskrevet i kvalitetsstyringssystemet. DanskeBedemænds kunder skal opleve branchen som både ansvarsfuld og fleksibel.Hvis det har været nødvendigt at afvige fra de fastlagte retningslinjer, skal medarbejderne orientere inde-haveren om dette, for at det kan vurderes om der er tale om en specialsituation, eller om det er nødvendigtat tilpasse den eller de processer, der er afveget fra.