Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 211
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren3. april 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 218 (Alm. del – §) af 25.februarSpørgsmål
Ministeren bedes komme med sin vurdering af DI’s konkurrenceevnepakke of-fentliggjort den 5. februar 2013, herunder en vurdering af de enkelte initiativer.Svar
Regeringen vil med sit udspilVækstplan DKforbedre erhvervslivets vilkår for pro-duktion og beskæftigelse gennem en række konkrete initiativer. Initiativerne skalbidrage til at gøre Danmark attraktivt som produktionsland og tiltrække investe-ringer i kapital og arbejdspladser fra både danske og udenlandske virksomheder.Regeringen noterer sig med tilfredshed, at Dansk Industri (DI) grundlæggendedeler denne ambition.De foreslåede skatte- og afgiftselementer i DI’s konkurrenceevnepakke flugter påen række områder medVækstplan DK,men der er også forskelle – herunder medhensyn til forslag til finansiering samt vurderingen og disponeringen af pakkensadfærdsvirkninger.BeskæftigelseseffekterDI’s konkurrenceevnepakke angives at øge den private beskæftigelse med ca.15.000 personer i 2015 som følge af en angivet samlet lempelse på knap 12 mia.kr. (efter tilbageløb og adfærd). De anvendte beregningsforudsætninger fremgårikke af DI’s udspil, og det er derfor vanskeligt at give en præcis vurdering af akti-vitets- og beskæftigelseseffekter.Det er vurderingen, at DI’s angivne effekter overvurderer aktivitets- og beskæfti-gelsesvirkningerne. Eksempelvis angiver DI, at lempelsen af energiafgifter og øv-rige erhvervsskatter isoleret set øger den private beskæftigelse med 7.700 personeri 2015. Med Finansministeriets regneprincipper, som også ligger til grund forVækstplan DK,skønnes det, at en tilsvarende lempelse af energiafgifter og øvrigeerhvervsskatter vil øge den private beskæftigelse med ca. 3.000 personer i 20151.Beregningen er ekskl. lempelse på 0,4 mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd) vedr. afskaffelse af G-dage og reduktioner afarbejdsgiverbetaling af sygefravær. DI angiver, at den samlede lempelse af energiafgifter og øvrige erhvervsskatter udgør 4mia. kr. i 20151
Side 2 af 2
DI oplyser i den forbindelse, at beskæftigelseseffekterne tager udgangspunkt i enberegning på ADAM-modellen, hvor eksportpriselasticiteten er sat til -102. Der-med antages eksporten at være er ca. 4 gange så prisfølsom som ved en standardADAM-beregning. Når eksportens priselasticitet øges i modelberegningen, øgesde kortsigtede beskæftigelseseffekter af initiativer, der medvirker til at reducerevirksomhedernes omkostningsbelastning og derigennem prisniveauet.ProvenueffekterBeregningsforudsætningerne for adfærd og tilbageløb af DI’s konkurrenceevne-pakke fremgår ikke eksplicit. På det foreliggende grundlag er det derfor ikke mu-ligt at foretage en præcis vurdering af de enkelte initiativer.En gennemgang af DI’s konkurrenceevnepakke giver dog anledning til nogle be-mærkninger:Finansministeriet vurderer, at tilbageløb og adfærdseffekter fra en gradvissænkelse af selskabsskatten fra 25 pct. til 19 pct. frem mod 2020 samt de fore-slåede initiativer på hhv. grænsehandels- og turismeområdet, er overvurderetmed hver 1½ mia. kr. Finansieringsbehovet vurderes på den baggrund at værenoget højere end de knap 12 mia. kr., som er angivet af DI.Finansministeriet vurderer på linje med DI, at nulvækst i det offentlige for-brug i 2014-2015 kan bidrage med finansiering for ca. 10 mia. kr. i 2015 til2020. Dog deler Finansministeriet ikke DI’s vurdering af, at nulvækst i 2014tilvejebringer finansiering for 7 mia. kr. i 2014. Med afsæt i en forudsat real-vækst i det offentlige forbrug på ca. 1,2 pct. i 2014, vurderes det, at nulvækst idet offentlige forbrug kan tilvejebringe finansiering for ca. 6 mia. kr. i 2014.Vurderingen er – for at sikre sammenlignelighed med DI’s formodede bereg-ningsgrundlag – baseret på Finansministeriets skøn fra december 2012 med enforudsætning om offentlig forbrugsvækst i 2014 på 0,8 pct. korrigeret forvekslingen fra drifts- til anlægsudgifter i kommunerne på 2 mia. kr. i 2013.
Der er, som nævnt, ikke grundlag for en udtømmende vurdering af DI’s forslag tilen konkurrenceevnepakke. Det er imidlertid vurderingen, at DI’s forslag til enkonkurrenceevnepakke formentlig er underfinansieret, samt at beskæftigelsesvirk-ningerne er overvurderede.Med venlig hilsenBjarne Corydon
2
Finansministeriet har i andre sammenhænge anvendt en version af ADAM-modellen, hvor eksportpriselasticiteten erhævet til -5, svarende til DREAM-modellen. Modeljusteringen har været anvendt til at øge økonomiens tilpasningshastig-hed til øget abejdsudbud, jf.Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet,www.fm.dk.