Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 209
Offentligt
1233788_0001.png
1233788_0002.png
1233788_0003.png
1233788_0004.png
INSPIRATIONSPUNKTER[Det talte ord gælder]
4. april. 2013

Samråd i ERU den 4. april 2013 – Spørgsmål AG stillet ef-

ter ønske af Kim Andersen (V)

Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.Udvalget har med spørgsmål AG spurgt til min mening ombankernes gebyrpolitik, og om der er eller har været overve-jelser om et lovindgreb over for gebyrer i bankerne.
Om ret til en almindelig indlånskontoJeg vil gerne indledningsvist sige, at jeg synes, at det er vig-tigt, at det er muligt for alle bankkunder – også de svagebankkunder – at få en indlånskonto. Det skyldes især, at visom et moderne, digitalt samfund i stigende grad er begyndtat udbetale løn og offentlige ydelser – som fx bistandshjælp– elektronisk.Det er blandt andet også grunden til, at det følger af godskik-bekendtgørelsen, at man som borger i dag har ret til enindlånskonto – det vil sige en konto, hvor der kan sættespenge ind og hæves fra – medmindre pengeinstituttet har enindividuel og saglig begrundelse for at nægte dette.En individuel og saglig begrundelse kan for eksempel være,hvis en kunde optræder anstødeligt eller er til gene for pen-geinstituttets øvrige kunder eller ansatte. Et pengeinstitut
2/4
kan derimod ikke afvise at oprette en indlånskonto med denbegrundelse, at kunden er registeret i RKI.Pengeinstituttet er ikke forpligtet til at knytte kreditfacilite-ter eller andre ydelser til indlånskontoen, herunder tilbydekonti, hvor der er særlige fordele eller vilkår.Pengeinstituttet er heller ikke forpligtet til at tilbyde en ind-lånskonto gratis.Jeg vil derfor gerne understrege, at det er op til det enkeltepengeinstitut at fastlægge den forretningsmodel og prispoli-tik, som pengeinstituttet mener, er mest konkurrencedyg-tigt.Pengeinstitutterne er dog forpligtede til at oplyse om stør-relsen på samtlige de gebyrer, som de opkræver. Disse op-lysninger skal gives klart og tydeligt i filialerne og på pen-geinstitutternes hjemmeside for at sikre en ordentlig gen-nemsigtighed for forbrugeren.Ved at der er en ordentlig gennemsigtighed, har den enkelteforbruger mulighed for at vælge det pengeinstitut, hvis vil-kår og prispolitik stemmer bedst overens med forbrugerensønsker og behov.I langt de fleste pengeinstitutter er det i dag som udgangs-punkt gratis at oprette og have en indlånskonto. Vi har dog iden seneste tid set en tendens til, at flere pengeinstitutter
3/4
har indført eller vil indføre et gebyr for at oprette en ind-lånskonto.Det er i den forbindelse vigtigt at sikre, at alle borgere –også de svageste – fremadrettet har adgang til en almindeligindlånskonto på fair og rimelige vilkår. Det vil sige en kon-to, hvorfra der kan hæves og indsættes penge.
InitiativerJeg er derfor glad for, at Finansrådet på et møde den 30.januar 2013 over for mig har bekræftet, at sektoren står veddens samfundsansvar, og at der var enighed om, at alle bor-gere skal have adgang til en basal indlånskonto på fair ogrimelige vilkår.På mødet var der desuden enighed om at bede en alleredenedsat arbejdsgruppe, der ser på adgangen til en basal beta-lingskonto, om at præcisere, hvad der skal forstås ved fairog rimelige vilkår.Arbejdsgruppen skal i den forbindelse i relevant omfanginddrage Kommissionens henstilling om adgang til en basalbetalingskonto og det forventede kommende direktiv omsamme emne.Resultatet af arbejdsgruppens arbejde ventes at foreliggeinden sommerferien, og det er hensigten, at det vil bliveimplementeret i god skik bekendtgørelsen.
4/4
Samtidig vil Finanstilsynet generelt skærpe sit fokus på om-rådet. Senest har tilsynet den 15. marts i år – i forlængelseaf mødet med Finansrådet – oprettet en særlig hotline, hvorde borgere, der måtte opleve problemer med at få en basalindlånskonto, kan henvende sig. Og jeg kan forstå, at der al-lerede har været en del opkald.Endeligt har jeg aftalt med Finansrådet, at de opretter enhjemmeside, hvor borgere nemt kan sammenligne omkost-ninger på tværs af pengeinstitutterne. Så kan borgerne let oghurtigt finde et pengeinstitut, hvis priser og ydelser passerbedst til deres ønsker og behov.Inden udgangen af 2013 vil Finansrådet og jeg i fællesskabgøre status på udviklingen og følge op på de anførte initia-tiver.Tak for ordet.