Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 208
Offentligt
1233327_0001.png
1233327_0002.png
1233327_0003.png
1233327_0004.png
1233327_0005.png
1233327_0006.png
1233327_0007.png
1233327_0008.png
1233327_0009.png
1233327_0010.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Eu-

ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget, ”Intelli-

gent lovgivning – imødekommelse af de små og mellemstore virksom-

heders behov”, KOM (2013) 122

Notatet er tillige sendt til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.

1.

Resumé

Kommissionens meddelelse ”Intelligent lovgivning – imødekommelse af desmå og mellemstore virksomheders behov” præsenterer status for Kommissi-onens arbejde med smart regulering i forhold til små og mellemstore virk-somheder (SMV’er). I meddelelsen præsenteres en række initiativer, som skalstyrke den økonomiske vækst gennem forenkling af regulering og reduceringaf reguleringsmæssige byrder for SMV’er. Kommissionen præsenterer ogsåresultatet af en høring vedrørende de ti mest byrdefulde lovgivningsmæssigeområder og bestemmelser i EU, ligesom en resultattavle for SMV-rettet intel-ligent lovgivning fremlægges.

2.

Baggrund

Kommissionen offentliggjorde den 7. marts 2013 meddelelsen ”Intelligentlovgivning – imødekommelse af de små og mellemstore virksomheders be-hov”, KOM 2013 (122) endelig. Meddelelsen udspringer af dagsordenen ved-rørende smart regulering og har fokus på, hvad man kan gøre for at reducereog forenkle bureaukratiet, herunder særligt de administrative byrder for EU’ssmå og mellemstore virksomheder (SMV’er).Meddelelsen følger blandt andet op på Kommissionens rapport ”Mindskelse afde reguleringsmæssige byrder for SMV’er – Tilpasning af EU’s regulering tilmikrovirksomheders behov” fra 2011 og skal ses i sammenhæng med denoverordnede indsats for at styrke rammevilkårene for SMV’er, som blevigangsat med vedtagelsen af ”Small Business Act for Europe” (SBA) i 2008.

3.

Formål og indhold

Formålet med Kommissionens arbejde med intelligent lovgivning for EU’sSMV’er er i sidste ende at styrke den økonomiske vækst og jobskabelse i EU.Det skal ske gennem forenkling af regulering og reducering af regulerings-mæssige byrder, samtidig med at lovgivningens formål ikke kompromitteres.
2/10
Meddelelsen om ”Intelligent lovgivning – imødekommelse af de små og mel-lemstore virksomheders behov”, KOM 2013 (122) har mere specifikt til for-mål at informere medlemsstaterne om det hidtidige arbejde samt de næsteskridt, der bliver taget med henblik på forenkling af regulering og reduceringaf reguleringsmæssige byrder for SMV’er i EU.Meddelelsen er ledsaget af et bilag med titlen ”Monitorering og konsultationvedrørende smart regulering for SMV’er” (SWD (2013) 60 endelig). Bilagetbestår dels af bagvedliggende datamateriale fra Kommissionens gennemførel-se af en høring om de ti mest byrdefulde regulativer for SMV’er, dels af enkomplet opremsning af initiativerne (såvel besluttede som foreslåede) i Kom-missionens resultattavle for smart regulering for SMV’er.Meddelelsen og bilaget kan siges at vedrøre fire overordnede områder: a) Fri-tagelse af mikrovirksomheder for EU-lovgivning; b) Mindre byrdefulde ord-ninger for SMV’er; c) Høring og inddragelse af SMV’er, herunder top 10-høringen og d) Resultattavlen for smart regulering for SMV’er.Udover budskaberne på disse områder, som gennemgås nedenfor, kan det be-mærkes, at Kommissionen i afslutningen af meddelelsen opfordrer medlems-staterne til at udnytte de eksisterende muligheder i EU-lovgivningen for at lettebyrderne for SMV’er.a) Fritagelse af mikrovirksomheder for EU-lovgivningKommissionen beskriver indledningsvist processen omkring konsekvensvur-deringer af ny EU-lovgivning og fastslår, at målet med disse er at undgå unød-vendige reguleringsbyrder. I forhold til SMV’er kan dette mål blandt andetopnås ved at fritage mikrovirksomheder for lovgivning.Fritagelser kan imidlertid kun ske i de tilfælde, hvor det ikke er til skade formålet med det potentielle forslag, f.eks. at beskytte arbejdstagere ellerforbrugere. Mikrovirksomheder kan således ikke fritages for krav i EU-traktaten, der eksempelvis vedrører beskyttelse af grundlæggenderettigheder. Meddelelsen beskriver en række eksempler på fritagelser afSMV’er for EU-lovgivning:Under det nye ”Direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr”er detailforretninger med et areal under 400 m2fritaget for tilbageta-gelsesforpligtelser (vedtaget og under implementering i medlemssta-terne).En foreslået generel forordning for databeskyttelse lægger op til, atvirksomheder med mindre end 250 ansatte fritages for forpligtelservedrørende udpegning af en databeskyttelsesansvarlig, samt at derovervejes fritagelse for konsekvensanalyser om databeskyttelse (fore-slået af Kommissionen).
3/10
Det foreslås, at SMV’er med mindre end 250 ansatte ikke er omfattetaf Kommissionens forslag om krav til kvinder i virksomhedsbestyrel-ser (foreslået af Kommissionen).
Konsekvensvurderinger har imidlertid også resulteret i, at Kommissionen ikkehar skønnet det muligt at fritage mikrovirksomheder eller SMV’er, fordi der erklar dokumentation for, at en fritagelse ville kompromittere målet med lovgiv-ningen. Kommissionen nævner beskyttelsen af arbejdstagere og forbrugeresom et sådant mål og giver konkrete eksempler på tilfælde, hvor det ikke harværet muligt at fritage mikrovirksomheder, herunder:I forbindelse med ”Direktivet om udstationering af arbejdstagere”,hvor man konfronterede såkaldte ’postkasseselskabers’ omgåelse afEU-minimumstandarder for beskyttelse af arbejdstagere var det ikkemuligt at fritage mikrovirksomheder. En fritagelse ville have kompro-mitteret lovgivningens formål, idet ’postkasseselskaber’ oftest er netopmikrovirksomheder.
b) Mindre byrdefulde ordninger for SMV’erNår Kommissionens konsekvensanalyser viser, at det ikke er muligt at fritageSMV’er for lovgivning, gøres der i stedet en indsats for at opstille ordningerfor SMV’er, der medfører så få byrder som muligt. Kommissionen nævnersom eksempel på en sådan ordning:I det foreslåede ”Direktiv om offentlige indkøb” foreslår Kommissio-nen en række tiltag, som skal gøre det lettere for SMV’er at byde indpå offentlige indkøb blandt andet gennem reducerede dokumentations-krav (foreslået af Kommissionen).Kommissionen bemærker også, at visse dele af EU-lovgivningen lader det væ-re op til de enkelte medlemsstater, hvorvidt de vil indføre mindre byrdefuldeordninger for SMV’er.c) Høring og inddragelse af SMV’er, herunder top 10-høringenKommissionen har en erklæret målsætning om at forbedre inddragelsen og hø-ringen af virksomheder i relation til arbejdet med at forenkle reguleringen ogreducere de reguleringsmæssige byrder for EU’s SMV’er. I meddelelsen gen-nemgår Kommissionen status og nye initiativer på området med særlig vægtpå den såkaldte ’top 10-høring’.Top 10-høringen er en internetbaseret høring af SMV’er om hvilke ti EU-lovgivningsområder eller -bestemmelser, som de finder mest byrdefulde. Hø-ringen har fundet sted fra oktober til december 2012, og det fremgår af medde-lelsen, at Kommissionen har modtaget omkring 1000 svar, hvoraf 600 er fraSMV’er i Europa, over 100 fra SMV’er udenfor Europa og ca. 150 fra interes-
4/10
seorganisationer. Det fremgår også af meddelelsen, at der fra Danmark ermodtaget under 10 svar.Det fremgår af Kommissionens afrapportering i meddelelsen og det medføl-gende bilag, at følgende lovgivningsmæssige områder (ikke rangordnet) harværet de oftest fremhævede i høringen:KemikalierToldkontrol og formaliteterDirekte skatterArbejdssikkerhed og -sundhedArbejdstidsorganiseringProduktsikkerhedOffentlige udbudAnerkendelse af professionelle kvalifikationerGodstransportMomsAffald
De tre oftest fremhævede områder af europæiske SMV’er er (rangordnet)moms, direkte skatter samt toldkontrol og formaliteter, mens det for interesse-organisationer er henholdsvis affald, moms og kemikalier.Kommissionen mener, at resultaterne af top 10-høringen er et vigtigt udtrykfor SMV’ernes problemer og bemærker i meddelelsen, at der allerede erigangsat et arbejde med flere lovgivningsforanstaltninger, som er blevet identi-ficeret i top 10-høringen. Det gælder eksempelvis i forhold til forordning (EF)nr. 1907/2006 om registrering, vurdering, godkendelse af samt begrænsningerfor kemikalier samt for direktiv 2006/112/EF om fælles merværdiafgiftssy-stem.Det anføres også i meddelelsen, at der vil blive taget hensyn til resultaterne aftop 10-høringen i forbindelse med fastlæggelse af de områder, som skal væreen del af Kommissionens bebudede REFIT-program (som Folketingets Euro-paudvalg blev informeret om i Grund- og Nærhedsnotat oversendt den 15. ja-nuar 2013).Foruden top 10-høringen informerer Kommissionen i meddelelsen også om enrække øvrige initiativer, der er blevet iværksat med henblik på at styrke ind-dragelsen og høringen af SMV’er i arbejdet med smart regulering. Det kan idenne forbindelse særligt fremhæves, at Kommissionen i 2012 har arrangeretkonferencer med SMV’er fra en række medlemslande, samt at Kommissionenhar etableret en varslingsmekanisme under åbenhedsregistret for at informereinteressenter om køreplaner og kommende konsultationer.d) Resultattavlen for smart regulering for SMV’er
5/10
I tråd med den overordnede indsats for smart regulering for SMV’er udarbej-der Kommissionen en årlig resultattavle, der dækker de reguleringsmæssigeinitiativer, som forventes at få betydelig indvirkning på SMV’er. Offentliggø-relse af en årlig resultattavle blev foreslået af Kommissionen i november 2011i rapport om ”Mindskelse af de reguleringsmæssige byrder for SMV’er – Til-pasning af EU’s regulering til mikrovirksomheders behov”, KOM (2011) 803endelig.Resultattavlen gør det muligt for SMV’er og andre interessenter at følge rele-vant lovgivning fra Kommissionens vedtagelse og helt frem til implemente-ring. For hver fase angives det i resultattavlen, hvorvidt den reguleringsmæssi-ge byrde er øget eller reduceret.Dette års resultattavle, som fremgår af bilaget til meddelelsen, beskriver femforslag, som er nået videre fra forslagsstadiet. Herudover beskrives tolv initia-tiver, som Kommissionen har foreslået, og som vil blive overvåget fremadret-tet. Eksempler på sådanne initiativer er beskrevet ovenfor og inkluderer forslagom kemikalieområdet, udbud og offentlige indkøb, databeskyttelse med flere.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konse-kvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen administrative konsekvenser.

10.

Høring

6/10
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 15. marts 2013. Der er i den for-bindelse modtaget følgende høringssvar:Akademikernes Centralorganisation (AC) støtter det overordnede formål om atgøre det lettere for SMV’er at drive virksomhed i EU, men understreger påsamme tid, at arbejdet med smart regulering altid bør ske under respekt for be-skyttelse af arbejdstagere og forbrugere. AC peger i den forbindelse på, at und-tagelser af mikrovirksomheder reelt betyder, at det store flertal af virksomhe-der vil være undtaget fra lovgivningen.AC finder ikke, at der aktuelt er dokumentation for at undtage mellemstorevirksomheder fra hverken forordningen om databeskyttelse eller forslag til di-rektiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmeri børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger.AC støtter varmt Kommissionens forslag om at gøre det lettere for SMV’er atdeltage i offentlige udbudsrunder, idet man påpeger, at SMV’er ofte overhalesaf større virksomheder, når der skal indgås offentlige kontrakter. AC påpeger,at det skyldes, at det dels er meget ressourcekrævende at udarbejde et omfat-tende udbudsmateriale og dels, at der i de offentlige udbud ofte stilles krav omstore kontraktsummer og omfattende garantier. AC finder det væsentligt atstyrke SMV’ers adgang til det offentlige marked for varer og tjenesteydelserog peger på, at der vil være både økonomiske, kvalitetsmæssige og innovativegevinster for den offentlige sektor ved en lettere adgang for SMV’er.AC påpeger videre, at man finder det centralt, at Kommissionen i det videreforløb omkring en aftale vedrørende ”Arbejdstidsdirektivet” lægger afgørendevægt på hensynet til beskyttelse af arbejdstagere og forbrugere.I forhold til ”Direktivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifi-kationer” fremhæver AC, at man sammen med FTF og LO har rettet henven-delse til erhvervs- og vækstministeren vedrørende tre grundprincipper for re-gulering af gensidig anerkendelse og erhvervskvalifikationer, som man finderbør opretholdes på området. De tre grundprincipper er, at udenlandske tjene-steydere, der arbejder i Danmark, skal arbejde under samme vilkår som tilsva-rende dansk arbejdskraft, at de sikkerheds- og kvalitetsmæssige krav, der stil-les til den danske arbejdskraft med rimelighed må stilles til udenlandske tjene-steudbydere, og at udenlandske selvstændige og virksomhedsledere uden for-håndskontrol ikke skal have adgang til at yde tjenester i værtslandet af hensyntil den offentlige sikkerhed og sundhed. AC påpeger, at de tre foreslåedegrundprincipper ligger i fin forlængelse af regeringens aftale med Enhedslistenaf 8. november 2012 om initiativer mod social dumping på det danske ar-bejdsmarked.Slutteligt finder AC, at der er behov for forenkling af regler og procedurer iforbindelse med ansøgningsprocedurer og afvikling af projekterne under EU’s
7/10
forskningsprogrammer, således at også interesserede SMV’er kommer til atdeltage i programmerne.FTF forholder sig som udgangspunkt positivt til, at man fjerner unødigt bu-reaukrati for både offentlige og private virksomheder, så længe det ikke for-ringer grundlæggende rettigheder og beskyttelsesniveauer. FTF minder imid-lertid også om, at man har været skeptisk overfor flere af smart regulerings-dagsordenens elementer, herunder undtagelsen af mikrovirksomheder for lov-givning, hvilket forslag FTF finder diskriminerende i forhold til arbejdstagernei mikrovirksomhederne.FTF finder det derfor positivt, at Kommissionen fastslår, at man ikke kan und-tage mikrovirksomheder fra lovgivning, hvis det ”klart kan dokumenteres”, atdet strider mod reglernes hensyn, herunder beskyttelse af arbejdstagere og for-brugere. Det understreges imidlertid også, at det kan være svært ”klart at do-kumentere”, hvornår reglernes hensyn vil blive tilsidesat.FTF finder det også positivt, at Kommissionen understreger sin forpligtelse tilat høre arbejdsmarkedets parter forud for fremlæggelse af forslag på det ar-bejdsmarkedspolitiske område. Her henvises til tidligere udtrykt bekymring fraFTF’s side for så vidt angår Kommissionens stigende anvendelse af offentligehøringer.Slutteligt fremhæver FTF, at tiltag til at øge mobiliteten indenfor rammerne afanerkendelsesdirektivet ikke må ske på bekostning af kvaliteten af de opgaver,som de professionelle varetager. Direktivet må ikke tilsidesætte de nationalemyndigheders kompetence i indretningen af deres uddannelsessystemer.Håndværksrådet (HVR) bemærker indledningsvist, at der ikke fremkommermange nye oplysninger i Kommissionens meddelelse, men at man finder an-ledning til at fremkomme med synspunkter, der tidligere er gjort gældende iandre sammenhænge.HVR støtter ethvert tiltag, der letter de administrative byrder for erhvervslivetmen særligt tiltag, der letter de administrative byrder for mindre virksomheder,da disse udgør rygraden i EU’s erhvervsliv og er dem, som de administrativebyrder rammer forholdsmæssigt hårdest.HVR kritiserer imidlertid også Kommissionens tilgang til at lette de admini-strative byrder, da den ifølge Håndværksrådet ikke harmonerer med Kommis-sionens eget princip om at tænke småt først.Mere specifikt mener HVR, at Kommissionen bør udarbejde regler med ud-gangspunkt i de mindste virksomheders virkelighed og først herefter udarbejdeeventuelt supplerende regler for de store virksomheder med begrundelse i dis-ses størrelse.
8/10
HVR finder, at rækkefølgen er vigtig, da det siger noget om Kommissionenstankegang og desuden har en indflydelse på, hvordan offentligheden og for-brugerne ser på de mindste selskaber. En undtagelse begrundet i, at virksom-heden er lille, kan ifølge HVR stille virksomheden i et mindre seriøst lys ogfremstille de mindste virksomheder som andenrangsvirksomheder, ligesomHVR påpeger, at forbrugerne ikke vil være lige så godt sikret, som hvis dehandler med de store virksomheder.Slutteligt stiller HVR spørgsmålstegn ved, om reglerne overhovedet er nød-vendige, hvis langt hovedparten af alle virksomheder undtages fra disse.Landbrug & Fødevarer forholder sig positivt til Kommissionens tiltag om atmindske omfanget af lovgivningsmæssige byrder for de mindre virksomheder.Der henvises særligt til, at de europæiske virksomheder er pressede på konkur-renceevnen, og at der derfor er et stort behov for at skabe bedre rammer forvækst og jobskabelse.Landbrug & Fødevarer benytter også lejligheden til at udtrykke støtte tilKommissionens REFIT-program, ligesom man er positiv overfor resultattav-len for SMV’er.Landsorganisationen i Danmark (LO) udtrykker tilfredshed med, at der nukommer en opfølgning på Kommissionens rapport ”Mindskelse af de regule-ringsmæssige byrder for SMV’er – Tilpasning af EU’s regulering til mikro-virksomheders behov” fra 2011, der gav anledning til en række indvendingerog stor bekymring fra såvel den danske som den europæiske fagbevægelsesside.LO understreger grundlæggende, at unødigt bureaukrati skal reduceres ogser positivt på, at der skabes administrative lettelser for små og mellemstorevirksomheder. LO har dog hele tiden understreget, at disse lettelser skal ud-formes på en måde, så beskyttelsen af arbejdstagerne ikke svækkes.LO noterer sig derfor med tilfredshed, at Kommissionen slår fast, at det pådet arbejdsmarkedspolitiske område er obligatorisk i henhold til traktaten athøre arbejdsmarkedets parter, før Kommissionen kan fremlægge forslag.LO udtrykker ligeledes tilfredshed med, at Kommissionen fastslår, at mi-krovirksomheder ikke kan fritages for EU lovgivning, hvis der er klar do-kumentation for, at en fritagelse vil medføre, at man ikke kan virkeliggørelovgivningens mål, f.eks. at beskytte arbejdstagere eller forbrugere, og atmikrovirksomheder ikke kan fritages for krav i EU-traktaten, der eksempel-vis vedrører beskyttelse af grundlæggende rettigheder. LO henviser her tiltidligere udtrykt bekymring over forslag indeholdt i ovennævnte 2011-rapports bilag II, særligt forslag 5 og 6, der omhandler henholdsvis sæson-arbejde og udstationering af arbejdstagere.
9/10
LO bemærker videre, at man finder det vigtigt, at den danske regering fast-slår, at direktiver på det sociale og arbejdsmarkedspolitiske område ifølgetraktaten er minimumsforskrifter, hvilket betyder, at medlemsstaterne kanvedtage regler, der giver en højere arbejdsmiljøbeskyttelse og bedre ar-bejdsvilkår for arbejdstagerne. LO mener således ikke, at EU har beføjelsetil at pålægge medlemslandene noget i den henseende.Slutteligt henleder LO opmærksomheden på, at ”Direktivet om anerkendelseaf erhvervsmæssige kvalifikationer” er omtalt i top 10-høringen. LO opfordrerden danske regering til at understrege, at anerkendelsesdirektivet ikke må un-derminere medlemslandenes ret til selv at tilrettelægge deres uddannelsessy-stem.LO vedlægger endvidere et notat kaldet ”Notat om deregulering af arbejdsmil-jøet og arbejdsvilkår (”mindskelse af reguleringsmæssige byrder”)” af 25. sep-tember 2012.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Kommissionens meddelelse ”Intelligent lovgivning – imødekommelse af desmå og mellemstore virksomheders behov” blev den 14. marts 2013 hilst vel-kommen af Det Europæiske Råd.EU’s stats- og regeringschefer understregede i den forbindelse, at det er nød-vendigt med en yderligere indsats for at mindske den samlede regulerings-mæssige byrde på såvel EU-plan som nationalt plan under stadig hensyntagentil behovet for beskyttelse af forbrugere og ansatte. Det Europæiske Råd ud-trykte også enighed om, at medlemsstaterne og Kommissionen bør arbejde vi-dere med smart regulering i lyset af Kommissionens seneste meddelelser medsærlig vægt på SMV'ers behov.EU’s stats- og regeringschefer har endvidere fire gange i 2012 opfordretKommissionen til at gøre en yderligere indsats for at reducere de regule-ringsmæssige byrder.Der forventes derfor at være generel opbakning til Kommissionens initiativfra medlemslandene, idet der dog fra nogle lande kan forventes krav omyderligere initiativer, eksempelvis i form af en kvantitativ målsætning.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt arbejdet med forenkling af EU-regulering. Rege-ringen arbejder for, at der på EU-niveau sikres en sammenhængende indsatsfor smart regulering, der resulterer i en forenkling af EU-reguleringen.Regeringen lægger vægt på, at reguleringsmæssige byrder kun vil blive redu-ceret i de tilfælde, hvor det ikke medfører forringelser af de grundlæggendebeskyttelsesniveauer i lovgivningen, herunder særligt på arbejdsmiljøområdet.
10/10
Regeringen støtter således, at smart regulering sker ud fra en balanceret tilgangog handler om at øge kvaliteten i reguleringen. En øget kvalitet i reguleringengiver let og smidig administration i virksomhederne og øger deres efterlevelse,hvilket fører til bedre indfrielse af lovgivningens formål.Regeringen støtter endvidere, at indsatsen for at reducere reguleringsmæssigebyrder i EU-regulering kommer til at indeholde et fokus på slutbrugerne af re-gulering og disses oplevede byrder, blandt andet gennem en forbedring afKommissionens høringsprocedurer.Regeringen kan også støtte Kommissionens resultattavle for SMV’er, somholder Kommissionen op på at gennemføre de foreslåede initiativer.Regeringen finder det endvidere positivt, at Kommissionen generelt fokusererpå SMV’er i lyset af disses store betydning for vækst og jobskabelse i Dan-mark og Europa.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.