Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 206
Offentligt
1232973_0001.png
1232973_0002.png
1232973_0003.png
1232973_0004.png
1232973_0005.png
1232973_0006.png
1232973_0007.png
1232973_0008.png
1232973_0009.png
1232973_0010.png
1232973_0011.png
1232973_0012.png
SUPPLERENDE GRUND- OGNÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forordning om markedsovervågning af produkter (KOM(2013) 75)

Dette notat oversendes ligeledes i kopi til Folketingets Erhvervs-, Vækst-og Eksportudvalg.Ændringer er markeret med kursiv.

1.

Resumé

Kommissionen har den 13. februar 2013 fremlagt et forslag til forordningom markedsovervågning af produkter, KOM(2013) 75.Forslaget er fremsat som led i Kommissionens nye produktsikkerheds- ogmarkedsovervågningspakke, der foruden markedsovervågningsforord-ningen består af en meddelelse om en flerårig handlingsplan for over-vågning af produkter i EU, KOM(2013) 76, og forslag til forordning omforbrugerproduktsikkerhed, KOM(2013) 78.Pakken er ét af 12 nøgleinitiativer i Kommissionens meddelelse Akten forDet Indre Marked II fra oktober 2012.Med forslaget vil reglerne for markedsovervågning på EU-niveau over-ordnet set blive samlet i et fælles regelsæt. Forslaget sigter endvideremod at strømline procedurerne for underretning om og evaluering afmedlemsstaternes markedsovervågningsforanstaltninger. Dertil er for-slaget søgt opbygget således, at det samlet set virker mere lettilgængeligtfor både myndigheder og de erhvervsdrivende end den eksisterende lov-givning. Foruden markedsovervågningsbestemmelser indeholder forsla-get derudover bestemmelser om kontrol med produkter fra tredjelande.Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser og vurderes at havebegrænsede statsfinansielle konsekvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 13. februar 2013 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsovervågning af produkter,KOM(2013) 75. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. februar 2013 idansk sprogudgave. Forslaget er fremsendt med hjemmel i TEUF artikel 33,114 og 207 og skal behandles af Europa-Parlamentet og Rådet efter den al-
2/12
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelsemed kvalificeret flertal.Forslaget er fremsat som led i Kommissionens nye produktsikkerheds- ogmarkedsovervågningspakke, der foruden forslag til markedsovervåg-ningsforordningen består af en meddelelse om en flerårig handlingsplanfor overvågning af produkter i EU, KOM(2013) 76, og forslag til forord-ning om forbrugerproduktsikkerhed, KOM(2013) 78.Pakken er ét af 12 nøgleinitiativer i Kommissionens meddelelse Aktenfor Det Indre Marked II fra oktober 2012, som skal bidrage til at skabefornyet vækst og beskæftigelse i EU, samtidig med at der etableres forny-et tillid til det indre marked.Reglerne for markedsovervågning på EU-niveau ligger i dag i tre forskel-lige regelsæt: a) forordning 2008/765/EF om kravene til akkreditering ogmarkedsovervågning, b) produktsikkerhedsdirektivet (2001/95/EF) og c)harmoniseret sektorlovgivning for produkter. Med den nye forordning vilreglerne for markedsovervågning blive samlet i ét regelsæt.Behovet for et samlet regelsæt er blandt andet blevet fremhævet i den of-fentlige høring, som Kommissionen afholdt i 2010 om revisionen af Eu-ropa-Parlamentets og Rådets direktiv om produktsikkerhed i almindelig-hed (2001/95/EF).Ét fokusområde for høringen var forbedring af samarbejdet om og koor-dineringen af markedsovervågningen i EU. I Europa-Parlamentets be-tænkning (2010/2085(INI)) om revision af direktivet om produktsikkerhed ialmindelighed og markedsovervågning fremhæves særligt behovet for atetablere et fælles regelsæt for markedsovervågning af produkter i det indremarked.

3.

Formål og indhold

Forslaget til en ny forordning for markedsovervågning af produkter i EUmedfører ændringer af det reguleringsmæssige grundlag for medlemsstater-nes markedsovervågning. Hensigten med forordningsforslaget er overordnetat sikre en mere ensartet anvendelse af markedsovervågningsregler med-lemsstaterne imellem. Hermed skal sikres en bedre forbrugerbeskyttelse ogmere lige konkurrencevilkår for de erhvervsdrivende samt en mere effektivog klar organisering af markedsovervågningsmyndighedernes arbejde.Foruden det forhold, at forslaget samler reglerne for markedsovervågningpå EU-niveau i et fælles regelsæt, sigter forslaget endvidere mod at strøm-line procedurerne for underretning om og evaluering af medlemsstaternesmarkedsovervågningsforanstaltninger Dertil er forslaget søgt opbygget så-ledes, at det samlet set fremstår mere lettilgængeligt for både myndighederog de erhvervsdrivende end den eksisterende lovgivning. Forslaget inde-holder desuden bestemmelser om kontrol med produkter fra tredjelande.
3/12
Kapitel 1: Almindelige bestemmelserForslaget fastsætter en retlig ramme for markedsovervågning og kontrolmed produkter fra tredjelande.Forslagets bestemmelser om markedsovervågning finder som udgangspunktanvendelse på alle produkter – både forbrugerprodukter og professionelleprodukter, der er omfattet af enten det nye forslag til forbrugerproduktsik-kerhedsforordning eller harmoniseret EU-lovgivning. Bestemmelserne vilhermed også omfatte ikke-harmoniserede forbrugerprodukter, hvilket ad-skiller sig fra den eksisterende forordning 2008/765. Ikke-harmoniseredeprofessionelle produkter er derimod ikke omfattet af forslaget, ligesom for-slagets bestemmelser om markedsovervågning ikke skal bruges i det om-fang, at der er fastsat specifikke bestemmelser med samme formål i denharmoniserede lovgivning.Forslagets bestemmelser om kontrol med produkter fra tredjelande finderanvendelse på alle produkter omfattet af EU-lovgivning. Det gælder dogkun så vidt, at der ikke i anden fællesskabslovgivning er fastsat særlige be-stemmelser om tilrettelæggelsen af kontrollen med bestemte produkter vedgrænserne.I forslaget er der derudover fastsat en række specifikke undtagelser, herun-der at forslaget ikke omfatter produkter og processer i fødevarekæden. End-videre kan nævnes, at forslagets bestemmelser om markedsovervågning ik-ke omfatter lægemidler, medicinsk udstyr og stoffer af menneskelig oprin-delse.Kapitel II: Rammer for EU-markedsovervågningenMedlemsstaterne skal overordnet set organisere og udøve markedsovervåg-ning i overensstemmelse med forordningens bestemmelser, herunder udpe-ge markedsovervågningsmyndigheder og informere offentligheden om dis-se. Formålet er at sikre, at produkter, der udgør en risiko, ikke er tilgængeli-ge på markedet, og at effektive midler tages i brug for at fjerne risici ved deprodukter, der allerede er på markedet. Efter forslaget skal medlemsstaterneendvidere rapportere til Kommissionen om gennemførelsen af markeds-overvågningsaktiviteter og kontrollen med produkter fra tredjelande.I forhold til selve udførelsen af markedsovervågningen følger det af forsla-get, at markedsovervågningsmyndighederne overordnet set skal føre en pas-sende kontrol med produkter. Som noget nyt i forhold til forordning2008/765 vil Kommissionen efter forslaget få adgang til at vedtage gennem-førelsesretsakter for at ensarte kontrollen af bestemte produkter og produkt-kategorier. Det kan fx være med henblik på midlertidigt at øge skalaen ogfrekvensen for udførelsen af kontrollen.Gennemførelsesretsakterne skalvedtages efter undersøgelsesproceduren, jf. kapitel VIII.Medlemsstaterne skal i henhold til forslaget både udarbejde fælles og sek-torspecifikke markedsovervågningsprogrammer. Dette adskiller sig fra for-
4/12
ordning 2008/765, hvor medlemsstaterne enten skal udarbejde ét genereltmarkedsovervågningsprogram eller sektorspecifikke programmer. Det fæl-les markedsovervågningsprogram skal i henhold til forslaget beskrive selveorganiseringen af markedsovervågningen i medlemsstaten, mens de sektor-specifikke programmer skal omfatte alle sektorer, hvor der udøves mar-kedsovervågning, fx kemikalieområdet eller fyrværkeriområdet.Derudover følger der af forslagets kapitel II en række generelle forpligtelserfor markedsovervågningsmyndighederne. Forpligtelserne omfatter blandtandet krav om overholdelse af proportionalitetsprincippet, sikring af klage-adgang og krav om upartiskhed i udførelsen af markedsovervågningen.Endvidere er der fastsat en generel informationsforpligtelse for de erhvervs-drivende, der skal give myndighederne den information og dokumentation,som efterspørges af myndighederne, herunder i forhold til sporing af pro-dukter.Kapitel III: Kontrol med produkter inden for EUForslagets kapitel III fastlægger bestemmelser for kontrol med produkter,der udgør en risiko, inden for EU. Definitionen i forslaget for produkter, derudgør en risiko, kan opsummeres til produkter, der har en negativ virkningpå samfundsinteresser såsom sundhed, sikkerhed og miljø – hvis virkningenoverstiger, hvad der er rimeligt og acceptabelt under normale anvendelses-betingelser.Markedsovervågningsmyndigheder skal foretage en risikovurdering af pro-dukter på markedet, som de har grund til at antage kan udgøre en risiko.Enformel mangel (fx manglende CE-mærkning) ved et harmoniseret produktvil være nok til at antage, at produktet udgør en risiko. I forhold til selve ri-sikovurderingen vil produktets overensstemmelse med krav i lovgivningeneller standarder udgøre en begrundet formodning for, at produktet ikke er istrid med de samfundshensyn, kravene vedrører.I det omfang produktet faktisk udgør en risiko, skal myndighederne specifi-cere de nødvendige korrigerende foranstaltninger, der skal træffes af denerhvervsdrivende inden for en nærmere angivet frist. Den erhvervsdrivendeskal informere markedsovervågningsmyndigheden om de foranstaltninger,der træffes. Som noget nyt i forhold til forordning 2008/765/EF kan Kom-missionen i henhold til forslaget vedtage gennemførelsesretsakter, der fast-sætter vilkårene for fremlæggelsen af denne information.Gennemførelses-retsakterne skal vedtages efter undersøgelsesproceduren, jf. kapitel VIII.Hvis de nødvendige korrigerende foranstaltninger ikke træffes af den er-hvervsdrivende, skal markedsovervågningsmyndigheden enten forpligteden erhvervsdrivende til at træffe foranstaltningerne eller selv træffe dem.Sidstnævnte kan om nødvendigt indbefatte, at myndigheden destruerer ellergør produkterne ubrugelige på den erhvervsdrivendes regning. Forindenmyndigheden træffer foranstaltningerne har den erhvervsdrivende krav på atblive hørt af myndigheden.
5/12
Hvis der derimod er tale om produkter, der udgør en alvorlig risiko, skalmyndighederne træffe alle nødvendige foranstaltninger, hvilket kan gøresuden først at høre eller bede den erhvervsdrivende om at træffe foranstalt-ningerne. Produkter, der udgør en alvorlig risiko, er defineret i forordningensom produkter, hvis risiko kræver hurtig indgriben og opfølgning.Efter forslaget skal myndighederne derudover i videst muligt omfang in-formere offentligheden om de pågældende produkter, risiciene ved dem, ogde foranstaltninger, der er truffet for at imødegå disse risici. Som noget nyt iforhold til forordning 2008/765/EF er der i forslaget indsat en bestemmelseom, at markedsovervågningsmyndighederne endvidere kan opkræve geby-rer hos de erhvervsdrivende til dækning af de foranstaltninger, der er truffet.Efter forslaget har medlemsstaterne og Kommissionen mulighed for at gøreindvendinger mod de foranstaltninger, som en medlemsstat træffer for såvidt angår harmoniserede produkter. Som noget nyt i forhold til forordning2008/765/EF skal Kommissionen ved gennemførelsesretsakter afgøre, omden pågældende foranstaltning er berettiget eller ej. Hvis foranstaltningen erberettiget, skal de andre medlemsstater sikre, at de nødvendige foranstalt-ninger træffes over for det pågældende produkt. Omvendt skal foranstalt-ningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses for berettiget.Forslaget giver derudover Kommissionen adgang til at træffe foranstaltnin-ger mod produkter/produktkategorier, der udgør en alvorlig risiko - forudsatat risikoen ikke kan håndteres tilfredsstillende gennem foranstaltninger påmedlemsstatsniveau eller gennem andre procedurer i henhold til EU-regulering. Foranstaltningerne vil skulle træffes ved gennemførelsesretsak-ter, der også vil kunne indeholde krav til de kontrolforanstaltninger, sommedlemsstaterne skal foretage for at sikre en effektiv gennemførelse.Gen-nemførelsesretsakterne skal vedtages efter undersøgelsesproceduren, jf. ka-pitel VIII.Kapitel IV: Kontrol med produkter, der føres ind i EUI kapitel IV fastsættes bestemmelser for organiseringen af kontrol med pro-dukter fra tredjelande. Myndighederne med ansvar for kontrol med produk-ter ved EU’s eksterne grænser (toldmyndighederne) skal overordnet set fo-retage kontrol af produkterne i passende omfang, før de frigives til fri om-sætning. Hvis toldmyndighederne har grundlag for at antage, at produktetkan udgøre en risiko, skal frigivelsen af produktet suspenderes.En formelmangel (fx manglende CE-mærkning) ved et harmoniseret produkt vil værenok til at antage, at produktet udgør en risiko.Produktet frigives, hvistoldmyndighederne ikke inden tre arbejdsdage har modtaget en anmodningfra markedsovervågningsmyndighederne om forlængelse af suspensionen.Hvis markedsovervågningsmyndighederne finder, at produktet udgør en ri-siko, skal produktet ikke frigives. Markedsovervågningsmyndighederne el-ler toldmyndighederne kan efter forslagets bestemmelser destruere eller påanden måde gøre produktet ubrugeligt, hvis det anses for nødvendigt og ri-meligt. Som noget nyt i forhold til forordning 2008/765/EF er der i forslaget
6/12
indsat en bestemmelse om, at markedsovervågningsmyndighederne kan op-kræve gebyrer til dækning af omkostningerne ved foranstaltningerne.Efter forslaget har medlemsstaterne og Kommissionen mulighed for at gøreindvendinger mod de afslag, som en medlemsstat meddeler for så vidt angårharmoniserede produkter. Som noget nyt i forhold til forordning2008/765/EF skal Kommissionen ved gennemførelsesretsakter afgøre, omden pågældende foranstaltning er berettiget eller ej. Hvis foranstaltningen erberettiget, skal de andre medlemsstater sikre, at de nødvendige foranstalt-ninger træffes over for det pågældende produkt. Omvendt skal foranstalt-ningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses for berettiget. Kommissionensafgørelse træffes ved gennemførelsesretsakter.Kapitel V: Udveksling af oplysningerI forslagets kapitel V fastsættes der bestemmelser om udveksling af infor-mation mellem medlemsstaterne og Kommissionen. Bestemmelserne om-handler informationssystemerne RAPEX og Informations- og kommunika-tionssystemet for markedsovervågning (ICSMS).RAPEX anvendes af medlemsstaterne til udveksling af information omprodukter, der udgør en risiko i henhold til forordningen. Kommissionen vilmed forordningsforslaget få adgang til at vedtage gennemførelsesretsakter,der beskriver moduler og procedurer for udvekslingen af information gen-nem RAPEX.Gennemførelsesretsakterne skal vedtages efter undersøgel-sesproceduren, jf. kapitel VIII.Gennem RAPEX skal Kommissionen underrettes om korrigerende foran-staltninger truffet af erhvervsdrivende, foranstaltninger truffet af markeds-overvågningsmyndighederne og afslag på at frigive et produkt til fri omsæt-ning. Oplysningerne skal videreformidles af Kommissionen til de andremedlemsstater, der skal meddele de foranstaltninger, som de træffer pågrundlag af oplysningerne.ICSMS anvendes til opbevaring og strukturering af information om mar-kedsovervågning, herunder information om markedsovervågningspro-grammerne.Kapitel VI: SamarbejdeI kapitlet er der overordnet fastsat bestemmelser om samarbejdet og infor-mationsudvekslingen mellem markedsovervågningsmyndighederne, Kom-missionen og myndigheder i tredjelande. Markedsovervågningsmyndighe-derne skal herunder bistå andre markedsovervågningsmyndigheder med in-formation og udførelse af kontrol mv., hvis de modtager anmodning herom.Efter forordningsforslaget skal et nyt europæisk markedsovervågningsfo-rum (EMSF) etableres. EMSF’s opgaver vil blandt andet bestå i faciliteringaf informationsudveksling om fx produkter, risikovurderinger og testmeto-der mv., koordinering i forhold til de generelle og sektorspecifikke mar-
7/12
kedsovervågningsprogrammer samt organisering af informationskampagnerog træningsprogrammer mv.Kommissionen vil derudover med forslaget som noget nyt have adgang tilat udpege EU-referencelaboratorier for specifikke produktkategorier. Ud-pegningen vil ske ved gennemførelsesretsakter, og laboratorierne skal bl.a.udføre test af produkter og give uafhængig rådgivning til medlemsstaterneog Kommissionen.Kapitel VII: FinansieringUnionen har med forslaget mulighed for at finansiere en række aktiviteter,der er forbundet med anvendelsen af forordningen. Det gælder bl.a. aktivite-ter i forhold til samarbejde med tredjelande, udarbejdelse af vejledninger,samarbejde mellem markedsovervågningsmyndigheder og sekretariatets bi-stand til EMSF.Kapitel VIII: Afsluttende bestemmelserMedlemsstaterne fastsætter ifølge forslaget regler for sanktioner for over-trædelse af forordningens bestemmelser om de erhvervsdrivendes forplig-telser. Dertil fastsætter medlemsstaterne regler for sanktioner i forhold tilerhvervsdrivendes overtrædelse af forpligtelser efter harmoniseret lovgiv-ning for produkter, der er omfattet af forordningen – forudsat at denne lov-givning ikke i forvejen indeholder regler om sanktioner.Endvidere følger det af forslaget, at Kommissionen vil skulle assisteres afen komite, der skal oprettes i henhold til forordning 182/2011/EU om degenerelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollereKommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Undersøgelsespro-cedurerne efter denne forordning skal i de ovenfor nævnte tilfælde anven-des, når Kommissionen vil vedtage gennemførelsesretsakter.Endelig skal Kommissionen evaluere anvendelsen af forordningen efter femår fra dens ikrafttræden og aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Forslagetforventes behandlet i Udvalget for Indre marked og Forbrugerbeskyttelse(IMCO).

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at der er behov for regulering af markedsovervåg-ning på EU-niveau. Selve markedsovervågningen vil fortsat i henhold tilnærhedsprincippet skulle udføres af markedsovervågningsmyndighederne ide enkelte medlemsstater. Men for at markedsovervågningen kan virke ef-fektivt, er det en forudsætning, at markedsovervågningen er ensartet i heleEU. Forskelle i markedsovervågningen kan true samfundshensyn og skabeulige konkurrencevilkår. Dertil kommer at de fleste produkter, der udgør en
8/12
risiko, indføres fra tredjelande, hvorfor effektiv markedsovervågning er på-krævet langs alle EU’s eksterne grænser.På den baggrund vurderer Kommissionen, at der er behov for EU-regulering, der skaber ens forpligtelser for markedsovervågningsmyndighe-derne i forhold til både, hvilke aktiviteter der skal udføres, og hvilke res-sourcer, kompetencer og pligter de skal tildeles. Dertil er det nødvendigtmed en forpligtelse til at samarbejde og koordinere markedsovervågning,hvilket igen kræver, at mekanismer og redskaber hertil udvikles. Endelig erdet Kommissionens vurdering, at det også er nødvendigt at adressere bøder,finansiering og rapportering på EU-niveau.Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippeter overholdt.

6.

Gældende dansk ret

Følgende danske love og bekendtgørelser implementerer de direktiver, somberøres af forordningsforslaget:89/686/EØF (personlige værnemidler)LBK nr. 654 af 15/06/2010 (EVM)LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)BEK nr. 1481 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 363 af 23/04/2012 (JM)BEK nr. 362 af 15/05/2008 (JM)LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 696 af 18/08/1995 (BM)BEK nr. 697 af 18/08/1995 (EVM)LBK nr. 654 af 15/06/2010 (EVM)BEK nr. 956 af 26/09/2012 (EVM)BEK nr. 23 af 06/01/2012 (MIM)BEK nr. 10163 af 22/09/2006 (EVM)BEK nr. 10157 af 22/09/2006 (EVM)BEK nr. 232 af 22/03/2006 (EVM)BEK nr. 1535 af 22/12/2004 (MIM)LBK nr. 1072 af 07/09/2010 (BM)LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)LOV nr. 467 af 18/05/2011 (KEMIN)BEK nr. 509 af 25/05/2011 (KEMIN)BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 1246 af 11/12/2009 (EVM)BEK nr. 678 af 27/06/2008 (BM)LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)BEK nr. 732 af 27/06/2011 (BM)BEK nr. 1482 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 743 af 23/09/1999 (BM)BEK nr. 27 af 10/01/2007 (EVM)LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)BEK nr. 177 af 14/03/2002 (BM)BEK nr. 468 af 22/05/2006 (MIM)BEK nr. 1040 af 11/12/2001 (MIM)LOV nr. 1262 af 16/12/2009 (EVM)
93/15/EØF (eksplosivstoffer til civilt brug)94/9/EF (materiel og sikringssystemer tilanvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære)
94/25/EF (fritidsfartøjer)
95/16/EF (elevatorer)
97/23/EF (trykbærende udstyr)
1999/5/EF (radio- og teleterminaludstyr)2000/9/EF (tovbaneanlæg)2000/14/EF (støjemission fra maskiner)2001/95/EF (produktsikkerhed)
9/12
2004/108/EF (elektromagnetisk kompatibi-litet)
2006/95/EF (elektrisk materiel)
2007/23/EF (pyrotekniske artikler)2008/57/EF (interoperabilitet i jernbanesy-stemet)2009/48/EF (legetøj)2009/105/EF (simple trykbeholdere)2009/142/EF (gasapparater)2011/65/EU (farlige stoffer i elektrisk ogelektronisk udstyr)
LBK nr. 823 af 03/07/2007 (EVM)BEK nr. 27 af 10/01/2007 (EVM)LBK nr. 1072 af 07/09/2010 (BM)LOV nr. 467 af 18/05/2011 (KEMIN)LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)BEK nr. 654 af 16/06/2011 (BM)BEK nr. 509 af 25/05/2011 (KEMIN)BEK nr. 1481 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 1246 af 11/12/2009 (EVM)BEK nr. 678 af 27/06/2008 (BM)BEK nr. 612 af 25/06/2008 (BM)BEK nr. 1424 af 16/12/2009 (EVM)BEK nr. 1423 af 16/12/2009 (EVM)BEK nr. 1267 af 13/12/2011 (TRM)BEK nr. 1293 af 23/11/2010 (TRM)BEK nr. 459 af 28/04/2010 (TRM)BEK nr. 10 af 11/01/2013 (EVM)BEK nr. 13 af 10/01/2011 (EVM)LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 1481 af 14/12/2010 (KEMIN)BEK nr. 1143 af 15/12/2003 (EVM)BEK nr. 1041 af 30/10/2012 (MIM)

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk imple-menteringslovgivning på en række sektorområder. Forordningen vil berørede konkrete love og bekendtgørelser, som implementerer de direktiver, derberøres af forordningsforslaget, jf. pkt. 6 ovenfor.Statsfinansielle konsekvenserForslaget vurderes på det foreliggende grundlag at havebegrænsedestatsfi-nansielle konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser,idet det forventes at skabe mere lige og mere gennemsigtige rammevilkårfor virksomhederne og dermed bidrage til et mere velfungerende indremarked. Et mere effektivt system for markedsovervågning vil endvidere isidste ende gavne borgerne, da det vil give færre farlige produkter påmarkedet og dermed øge forbrugernes tillid til virksomhederne.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes på det foreliggende grundlag ikke at have væsentligeadministrative konsekvenser for erhvervslivet.
10/12

10.

Høring

Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne,Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 6. marts 2013.Der er modtaget høringssvar fra Centralforeningen af Autoreparatører iDanmark, Dansk Byggeri, Dansk Industri og Forbrugerrådet.Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) gør opmærksompå i forhold til forslagets formodningsbestemmelser, at det afgørende for ri-sikovurdering af produkter må være sikkerhed og ikke, om visse formellekrav er overholdt. CAD henviser i den forbindelse til den diskussion af CE-mærkning, der for nylig har været i blandt andet forbrugermagasinetTÆNK. Konkret nævner CAD autoløftere, hvor CE-mærkning ikke er til-strækkeligt til at sikre, at produktet er sikkert at anvende for mekanikere.Ifølge CAD er Kommissionen blevet gjort opmærksom på denne problem-stilling af ANEC og BEUC (europæiske forbrugerorganisationer).Dansk Byggeri (DB) er generelt positiv og hæfter sig særligt ved, at derlægges vægt på: ”mere sikkerhed for forbrugere, formindskelse af byrdenfor virksomhederne og øget samarbejde mellem de kompetente myndighe-der”. DB lægger desuden vægt på, at der løbende samarbejdes med interes-senter i implementeringen, hvilket også følger af Kommissionens flerårigehandlingsplan for markedsovervågning.Dansk Industri (DI) er positiv over for forslaget, herunder at der etableresén samlet procedure for markedsovervågning. Dette vil gøre overholdelseog håndhævelse af lovgivningen lettere for virksomheder og myndigheder.En mere strømlinet lovgivningsprocedure for markedsovervågning vil end-videre medvirke til at øge andelen af sikre, miljørigtige og ressourceeffekti-ve produkter på markedet.DI henviser dog til, at det er problematisk, at der med forslaget er mulighedfor, at myndighederne kan vurdere, at et produkt udgør en risiko, og træffeforanstaltninger over for en virksomhed – på trods af, at produkterne over-holder lovgivningens krav på området. Sandsynligheden for uensartet mar-kedsovervågning i det indre marked øges hermed, da definitionen af pro-dukter, der udgør en risiko, er meget bred og kan fortolkes forskelligt af deenkelte myndigheder.DI bemærker derudover, at informationsforpligtelsen for de økonomiskeoperatører bør afhænge af den enkelte aktørs ”rolle” i forsyningskæden, ogat den information, der kræves, skal være berettiget. DI henviser til, at detvil være i overensstemmelse med bestemmelserne i afgørelse 768/2008.DI bemærker, at myndighederne bør inddrage foreliggende prøvningsresul-tater og risikovurderinger fuldt ud i vurderingen af produkter og ikke blottage ”behørigt hensyn” til disse. Derudover understreger DI, at virksomhe-der skal have en klageadgang foruden domstolene. Sagsomkostningerne og
11/12
tidsforbruget ved domstolsbehandling virker afskrækkende på virksomhe-der. DI anfører i forlængelse heraf, at der er et behov for en hurtigt arbej-dende klageinstans på europæisk niveau, der eventuelt kunne oprettes somled i det foreslåede europæiske markedsovervågningsforum (EMSF).DI anfører, at det bør overvejes nøje om kravet om notifikation gennemRAPEX skal udvides til at omfatte alle produkter og ikke kun de farlige, somdet er tilfældet nu. Endvidere bør det indføjes i forhold til oprettelsen af re-ferencelaboratorier, at disse laboratorier skal være akkrediterede i henholdtil forordning 768/2008.DI støtter endelig etableringen af EMSF. Det er dog vigtigt, at relevante in-teressenter som minimum inddrages som observatører i stående under-grupper, så EMSF kan drage fordel af tilgængelige oplysninger af relevansfor markedsovervågning.Forbrugerrådet er generelt positiv over for, at der fremsættes en fællesmarkedsovervågningsforordning. Det er således vigtigt, at man som forbru-ger kan forvente samme høje sikkerhedsniveau, uanset hvor produktet bliverkøbt, og at der bliver taget hånd om farlige produkter.Forbrugerrådet anfører, at der fra politisk side bør afsættes flere ressour-cer til markedsovervågning i de enkelte medlemslande. Markedsovervåg-ningen bør være tilstrækkelig proaktiv til, at der bliver færre virksomheder,der spekulerer i sandsynligheden for at blive opdaget – såkaldte ”free ri-ders”. Det er derfor positivt, at det i forslaget præciseres, at sanktionerneskal være effektive, forholdsmæssige og have en afskrækkende virkning.Endvidere er det relevant, at myndighederne med forslaget har mulighedfor at kræve produkter destruerede, hvis de udgør en risiko.Forbrugerrådet understreger, at risikoprincippet bør indgå i både den nyemarkedsovervågningsforordning og i forbrugerproduktsikkerhedsforord-ningen samt den sektorspecifikke regulering. Det er derfor uacceptabelt, atforsigtighedsprincippet med forslaget tages ud af fx legetøjsdirektivet. Deter Forbrugerrådets holdning, at forslagets præambeltekst om hensyn til vis-se kategorier af forbrugere, herunder børn, ældre eller handicappede, børskrives ind i selve lovteksten.Forbrugerrådet finder det umiddelbart praktisk, at alle oplysninger ommarkedskontrol lægges i en database, og at dobbelttestning undgås, hvordet ikke er nødvendigt. Det er dog Forbrugerrådets erfaring, at testresulta-ter fra et andet medlemsland ikke altid kan anvendes – selv om det i prin-cippet er samme produkt. Der bør derfor være fokus på identifikation af detenkelte produkt, og hvem det er leveret til.Forbrugerrådet anfører vigtigheden af målrettede informationsindsatser framyndighederne til forbrugerne om blandt andet, hvem man som forbrugerskal kontakte, hvis man står med et farligt produkt. I forhold til EMSF børforbrugerorganisationerne blive fast høringspart på relevante områder
12/12
frem for kun at deltage som observatører i eventuelle undergrupper nedsataf myndighederne.Endelig anfører Forbrugerrådet, at der bør være langt mere fokus på inter-nethandel i forslaget, og at der bør være mere fokus på myndighedernesmuligheder for at gribe ind over for ”free riders” på dette område.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

De andre medlemsstaters holdninger er endnu ikke kendte.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der kan styr-ke det indre marked og den fri bevægelighed af varer i EU, da det indremarked har en afgørende betydning for vækst og beskæftigelse i EU.En mere strømlinet og effektiv ramme for markedsovervågning er et vig-tigt skridt for at sikre et mere velfungerende indre marked. Uens ellersvigtende markedsovervågning i medlemsstaterne giver således ulige kon-kurrencevilkår for virksomheder. Samtidig skal forbrugerne kunne havefuld tillid til, at de produkter, der sælges i EU, opfylder EU’s krav til sund-hed, sikkerhed, miljø mv.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.