Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1229827_0001.png
1229827_0002.png
1229827_0003.png
1229827_0004.png
1229827_0005.png
1229827_0006.png
NOTAT
Implementering af EU's indre markedslovgivningResuméKommissionens seneste resultattavle for det indre marked (InternalMarket Scoreboard 26)viser en generel forbedring i implemente-ring og håndhævelse af indre markedslovgivningen i EU’s med-lemsstater:Danmark manglede pr. 11. november 2012 at implementere 5direktiver, svarende til et implementeringsunderskud på 0,4 %.Dette er en lille stigning fra 0,3 % i maj 2012, og placererDanmark på en ottendeplads blandt EU’s 27 medlemsstater.13 medlemsstater opfylder Kommissionens foreslåede mål vedat have et implementeringsunderskud på under 0,5 % og kun fi-re stater overskrider det vedtagne mål på 1 %. EU’s gennem-snitlige implementeringsunderskud er på 0,6 %, hvilket er detbedste i EU’s historie.Danmark er med 0,2 % ukorrekt gennemførelse (overensstem-melsesunderskud) bedst i hele EU, hvilket er en klar forbedringfra 0,6 % i maj 2012.Danmark havde 16 verserende traktatkrænkelsessager pr. 1.november 2012 og har nedbragt den gennemsnitlige sagsbe-handlingstid fra 30,7 til 21,5 måneder siden maj 2012. Både iantal og varighed ligger Danmark blandt den bedste tredjedel iEU.
1. IndledningKommissionen offentliggør hvert halve år en resultattavle over medlems-staternes implementering af EU’s indre markedslovgivning. I resultattav-len sætter Kommissionen fokus på medlemsstaternes præstationer i for-hold til rettidig og korrekt implementering.Samlet set er EU’s indre marked afhængigt af, at medlemsstaterne im-plementerer og håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når én el-ler flere stater ikke lever op til sine forpligtelser, kommer det potentieltalle medlemsstater til skade, fordi der gælder forskellige regler i EU. Mantaler da om et ufuldstændigt indre marked.Kommissionen har ligeledes med de centrale meddelelser om Akten fordet indre marked I (KOM(2011) 206) og II (KOM(2012) 573) sat fokus
2/6
på en relancering af det indre marked, hvor rettidig og korrekt implemen-tering af EU-lovgivning også berøres.Det er besluttet, at Folketinget orienteres om Danmarks placering på re-sultattavlen samt om antallet af nye nationale regler, som Danmark og deøvrige medlemsstater har meddelt Kommissionen, at de ønsker at indfø-re1. Formålet er at sikre et fortsat politisk fokus på effektiv og korrektimplementering af EU’s indre markedslovgivning i Danmark til gavn forborgere og virksomheder i EU’s indre marked.Folketinget blev senest orienteret om Danmarks placering på resultattav-len den 22. november 2012.2. Rettidig implementering af EU-lovgivningKommissionen har siden 1997 udgivet en halvårlig resultattavle overmedlemsstaternes implementering af EU’s indre markedslovgivning (kal-detInternal Market Scoreboard).I 2007 besluttede Det Europæiske Rådat sætte målet for implementeringsunderskuddet til 1 % med effekt fra2009. Kommissionen foreslog i 2011 et nyt mål på 0,5 % implemente-ringsunderskud.Den seneste resultattavle blev offentliggjort den 18. februar 2013. Af re-sultattavlen fremgår det, at Danmark pr. 11. november 2012 manglede atimplementere 5 direktiver2inden for den fastsatte tidsfrist. Dette svarer tilet implementeringsunderskud på 0,4 %.Som det fremgår af nedenstående figur 1 har Danmarks implemente-ringsunderskud i alle år været mindre end Det Europæiske Råds fastsattemål på tidligere 1,5 % og nu 1 %. Danmarks andel af direktiver, der ikkeer implementeret til tiden, er steget en smule siden seneste afrapporteringtil Folketinget, hvor implementeringsunderskuddet var 0,3 % mod detnuværende implementeringsunderskud på 0,4 %.
1
Data for nye nationale regler opgøres imidlertid kun én gang årligt i andet regi, og Folketinget orienteres føl-gelig kun én gang årligt om dette (næste gang i efteråret 2013).2De fem direktiver, som ikke er implementeret rettidigt er direktiv 2008/104/EF af 19. november 2008 om vi-kararbejde, direktiv 2009/128/EF af 21. oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats for en bæredyg-tig anvendelse af pesticider, direktiv 2010/73/EU af 24. november 2010 om ændring af direktiv 2003/71/EFom det prospekt, der skal offentliggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller optages til handel,og af direktiv 2004/109/EF om harmonisering af gennemsigtighedskrav i forbindelse med oplysninger om ud-stedere, hvis værdipapirer er optaget til handel på et reguleret marked, gennemførelsesdirektiv 2012/8/EU af 2.marts 2012 om ændring af direktiv 2003/90/EF om gennemførelsesbestemmelser til artikel 7 i Rådets direktiv2002/53/EF for så vidt angår kendetegn, som afprøvningen mindst skal omfatte, og mindstekrav til afprøvningaf visse sorter af landbrugsplantearter samt direktiv 2012/10/EU af 22. marts 2012 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/43/EF, for så vidt angår listen over forsvarsrelaterede produkter.
3/6
Figur 1: Andel direktiver som Danmark ikke har notificeret til tiden fra 2001-201231,4%1,2%1,0%0,8%0,6%0,4%0,2%0,0%Apr Okt Apr Okt Apr Jul Jun Dec Jun Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov01 01 02 02 03 04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12
Andel direktiver Danmark ikke har notificeret til tiden i perioden 2001-2012
Som det fremgår af figur 2, er det seneste danske implementeringsresultatdet ottendebedste resultat i EU, og Danmark er blandt de 13 medlemssta-ter, som opfylder Kommissionens foreslåede mål ved at ligge under 0,5%. Siden 2009 har Danmark ligget blandt de fire bedste medlemsstater,men i seneste måling har adskillige stater forbedret deres resultat. Kun fi-re medlemsstater overskrider nu det vedtagne mål på 1 % implemente-ringsunderskud med Belgien (2 %) og Polen (1,8 %) som de dårligst præ-sterende. Dette er en markant forbedring i forhold til sidste opgørelse ioktober 2012, hvor ni medlemsstater lå under 0,5 %, mens hele 11 staterlå over målet på 1 %.Figur 2: Andel direktiver som ikke er notificeret til tiden pr. 11. november 2012, fordeltpå EU’s medlemsstater42,0%1,8%1,6%1,4%1,2%1,0%0,8%0,6%0,4%0,2%0,0%IE(0)MT(1)EE(1)SE(2)CZ(3)FR(4)SK(4)DK(5)NL(5)RO(5)LV(6)EL(7)HU(7)BG(8)DE(8)ES(8)LU(8)LT FIIT CY SI UK PT AT PL BE(9) (10) (12) (12) (12) (14) (16) (18) (26) (29)

Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist pr. 11. november 2012 (antal i parentes)

Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds fastsatte mål på 1,0 %. Den stiplede linje illustrererKommissionens foreslåede mål på 0,5 %.
34
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 8-26Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 26
4/6
Figur 3 viser, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunderskud de se-nere år har været faldende, dog med en lille stigning i 2010-11. I løbet af2012 er der igen sket en forbedring, således at EU i november 2012 nåedeet gennemsnitligt implementeringsunderskud på 0,6 %. Dette er det bed-ste i EU’s historie, siden man begyndte at måle i 1997. Det gennemsnitli-ge implementeringsunderskud ligger desuden under det fastsatte mål på 1%. Et mål, som EU i 2011 lå over.Figur 3: Det gennemsnitlige EU-implementeringsunderskud i perioden 2004-201254,0%3,5%3,0%2,5%2,0%1,5%1,0%0,5%0,0%Dec04Jul05Dec05Jul06Dec06Jul07Nov07Maj08Nov Maj0809Nov09Maj10Nov10Maj11Nov11Maj12Nov12
Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfristpr. 11. november 2012, EU 25/27 samlet
3. Korrekt implementering af EU-lovgivningKommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, dvs. antal-let af direktiver, der ikke er implementeret til tiden. Kommissionen serogså på antallet af direktiver, hvor Kommissionen har påbegyndt en trak-tatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning eller administrativpraksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.Kommissionen foreslog i meddelelsen om Akten for det indre marked(KOM(2011) 206) en grænse for ukorrekt gennemførelse af indre mar-kedsdirektiver i medlemsstaterne på maksimalt 0,5 % af alle indre mar-kedsdirektiver. Kommissionen kalder dette forcompliance deficiteller pådanskoverensstemmelsesunderskuddet.Målsætningen er alene Kommis-sionens, og medlemsstaterne har således ikke formelt bekræftet denne.For Danmarks vedkommende ligger overensstemmelsesunderskuddet6kun 0,2 % af det samlede antal af indre markedsdirektiver pr. 1. novem-ber 2012. Dette svarer til tre direktiver, der ikke er implementeret korrekt.Kilde: Kommissionens Scoreboard 26. Tal fra december 2004 og frem til december 2006 dækker alene EU-25, dvs. ekskl. Rumænien og Bulgarien.6Overensstemmelsesunderskuddeter udtryk for den procentdel af direktiver, som Kommissionen ikke mener,er gennemført korrekt, og hvor der er åbnet traktatkrænkelsessager mod den pågældende medlemsstat. Pro-centdelen beregnes i forhold til antallet af direktiver, som medlemsstaten har implementeret. Procentdelen ba-seres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv om der er åbnetflere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang. EU-gennemsnittet beregnes på basis af allemedlemsstaters underskud.5
5/6
Det danske tal er det bedste i EU og ligger under både den foreslåedegrænse på 0,5 % og EU’s gennemsnit på 0,6 %. Samtidig er der for Dan-mark tale om et væsentligt fald fra 0,6 % i september 2012. Også generelti EU er situationen forbedret siden sidste måling. 11 medlemsstater liggerpå nuværende tidspunkt under grænsen på 0,5 %, mens de medlemsstater,der har de højeste andele af overensstemmelsesunderskud er Italien (2,1%) og Polen (1,4 %).4. Et ufuldstændigt indre markedEU’s indre marked er afhængigt af, at medlemsstaterne implementerer oghåndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Hvis én eller flere staterikke lever op til sine forpligtelser, taler man om et ufuldstændigt indremarked. Af resultattavlen fremgår, at 5 % af samtlige EU’s direktiver,svarende til 73 direktiver, fortsat ikke er implementeret af én eller fleremedlemsstater. Figur 4 viser, at det totale underskud har været jævnt fal-dende de seneste 15 år, når man tager højde for optagelsen af 12 nyemedlemsstater i 2004 og 2007. En gennemførelsesgrad på 95 % indikererdog også, at der fortsat er plads til forbedring.Figur 4: Det totale EU-underskud i perioden 1997-2012730%25%20%15%10%5%0%
Nov 97
Nov 98
Nov 99
Nov 00
Nov 01
Nov 02
Nov 03
Nov 04
Nov 05
Nov 08
Nov 09
Nov 10
Nov 11
Nov 06
Nov 07
Maj 07
Andel direktiver for EU's indre marked, som ikke er gennemført i perioden 1997-2012
5. TraktatkrænkelsessagerTraktatkrænkelsessager indledes i de tilfælde, hvor Kommissionen vurde-rer, at en medlemsstat ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af trakta-ten. Det være sig i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret til ti-den, at direktivet ifølge Kommissionen er ukorrekt implementeret ellerved utilstrækkelig håndhævelse.I regi af det indre marked havde Danmark 16 verserende traktatkrænkel-sessager pr. 1. november 2012. Dette er relativt få sager set i forhold tilde øvrige medlemsstater, hvor det gennemsnitlige antal traktatkrænkel-sessager ligger på 31. Litauen (7), Letland (12) og Estland (13) er de lan-de, der har færrest verserende sager, hvorimod Italien (67), Spanien (66)7
Kilde: Kommissionens Scoreboard 26. Tal fra november 1997 er EU-15, fra november 2004 EU-25 og framaj 2007 EU-27.
Maj 09
Nov 12
Maj 98
Maj 99
Maj 00
Maj 01
Maj 02
Maj 03
Maj 04
Maj 05
Maj 06
Maj 08
Maj 10
Maj 11
Maj 12
6/6
og Grækenland (61) har det højeste antal sager. Siden 2007 har medlems-staterne i gennemsnit nedbragt deres antal af verserende sager med 38 %.Af figur 5 fremgår det, at antallet af traktatkrænkelsessager i Danmarkoverordnet set har været faldende siden 2005. Siden en lille stigning i maj2011 er antallet af sager igen faldet, og de 16 verserende traktatkrænkel-sessager i november 2012 er det laveste antal i perioden.Figur 5: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2005-2012835302520151050Maj05Nov05Maj06Nov06Maj07Nov07Apr08Nov08Maj09Nov09Maj10Nov10Maj11Nov11Maj12Nov12
Antal traktatkrænkelsessager mod Danmark i perioden 2005-2012
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tagerdet i gennemsnit 26,1 måneder, fra Kommissionen fremsender formel åb-ningsskrivelse til et medlemsland, før sagen enten er løst eller henvist tilEU-Domstolen. I Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fal-det markant fra 30,7 måneder i maj 2012 til 21,5 måneder i november2012, og dermed placerer Danmark sig i den lave ende af sagsbehand-lingstider i EU og under EU-gennemsnittet.For mere information om de danske traktatkrænkelsessager henvises tilUdenrigsministeriets seneste oversigt over verserende traktatkrænkelses-sager mod Danmark pr. 1. februar 2013. Oversigten er senest oversendttil Folketinget den 4. februar 2013.
8
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 14-26.