Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1229097_0001.png
1229097_0002.png
1229097_0003.png
NOTAT

Notat til Folketingets Europaudvalg

Om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-556/12, TDC

1. Indledning

Østre Landsret har den 26. juni 2012 afsagt kendelse om, i henhold tilEUF-traktatens artikel 267, stk. 2, at forelægge præjudicielle spørgsmålfor EU-Domstolen om fortolkningen af artikel 2, 8 og 12 i direktiv2002/19/EF af 7. marts 2002, som ændret ved direktiv 2009/140/EF af25. november 2009, om adgang til og samtrafik mellem elektroniskekommunikationsnet og tilhørende faciliteter (adgangsdirektivet).Hovedsagen for Østre Landsret drejer sig om, hvorvidt der i teleloven ogdet bagvedliggende adgangsdirektivs regler om adgangsforpligtelser erhjemmel til at pålægge en SMP-udbyder (TDC) at etablere stikledningerfra selve fibernettet og ind til slutbrugerne, når andre udbydere anmoderherom.

2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling

TDC har SMP-status på engrosmarkedet for bredbåndstilslutninger inklu-sive bredbåndstilslutninger via fibernettet. Erhvervsstyrelsen (på davæ-rende tidspunkt IT- og Telestyrelsen) har derfor i medfør af den dagæl-dende telelov pålagt TDC en række forpligtelser på dette marked medhenblik på at løse de konstaterede konkurrenceproblemer, herunder ensåkaldt adgangsforpligtelse til bredbåndstilslutninger via TDC's fibernet.Teleklagenævnet har ved kendelse af 20. juni 2011 tiltrådt, at der i dendagældende telelov var den fornødne hjemmel til at pålægge TDC depågældende forpligtelser. Denne kendelse er af TDC indbragt for ØstreLandsret.Adgangsforpligtelsen i den anfægtede kendelse medfører konkret, at TDCikke blot skal give andre operatører adgang til fibernettet, herunder eksi-sterende stikledninger til slutbrugerne, men tillige at TDC skal etablerestikledninger fra fibernettet til slutbrugerne, når andre udbydere anmoderherom.Baggrunden for denne udformning af adgangsforpligtelsen er, at der fin-des mange tusinde husstande i Danmark, hvor der ikke er etableret enstikledning fra selve fibernettet og ind til husstanden. Denne sidste til-slutning etableres typisk først, når slutkunden konkret efterspørger etbredbåndsprodukt via fibernettet.
2/3
Fibernettet adskiller sig herved væsentligt fra både kobbernettet og kabel-tv net, idet fibernettet som et nyt net under etablering som udgangspunkt -modsat kobbernettet (og kabel-tv) - ikke lægges helt ind til slutkundensejendom.Sagens centrale stridspunkt i relation til den præjudicielle forelæggelseer, om der i teleloven og det bagvedliggende adgangsdirektivs regler omadgangsforpligtelser under disse omstændigheder er hjemmel til at på-lægge en SMP-udbyder at etablere stikledninger fra selve fibernettet ogind til slutbrugerne, når andre udbydere anmoder herom.Østre Landsret har på begæring fra TDC besluttet at forelægge følgendepræjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen i medfør af EUF-traktatensartikel 267, stk. 2:1.Omfatter definitionen af "adgang" i adgangsdirektivets artikel 2,a), adgang i form af etablering af stikledninger mellem fordelings-punktet i et accessnet og det terminerende segment hos slutbruge-ren? Gør det en forskel for besvarelsen, at strækningen for stikled-ninger højst er 30 meter?Er etablering af stikledning på op til 30 meter mellem forde-lingspunktet i et accessnet og det terminerende segment hos slut-brugeren omfattet af begrebet "adgang til og anvendelse af speci-fikke netelementer og tilhørende faciliteter" i adgangsdirektivetsart. 12, jf. art. 2 og art. 8?Har det betydning for besvarelsen af spørgsmål 1 og spørgsmål2 om adgangsforpligtelse i form af pligt til etablering af f.eks. stik-ledninger mellem fordelingspunktet i et accessnet og det termine-rende segment hos slutbrugeren, om ejeren af et elektronisk kom-munikationsnet skal foretage investeringer, der væsentligt oversti-ger anskaffelsessummen for det elektroniske kommunikationsnet,der skal gives adgang til?Har det betydning for besvarelsen af spørgsmål 3, at ejeren fårdækket omkostningerne til etablering af stikledningerne gennemen pålagt forpligtelse til priskontrol?
2.
3.
4.

3. Regeringens retlige stillingtagen

Teleklagenævnet gør under landsretssagen overordnet gældende, at der erfornøden hjemmel i teleloven og adgangsdirektivet til at pålægge enSMP-udbyder på engrosmarkedet for fibernet at etablere stikledninger fraselve fibernettet og ind til slutbrugerne, når andre operatører anmoderherom.
3/3
Teleklagenævnet gør i den forbindelse navnlig gældende,-at der er betydelige konkurrenceproblemer på engrosmarkedetfor bredbåndstilslutninger, herunder på fibernettet,at den særlige måde, som fibernettet er opbygget på, giver TDCen klar konkurrencemæssig fordel i forhold til at hverve kunder pådetailniveau,at en forpligtelse til etablering af stikledninger er en nødvendigforudsætning for, at de øvrige udbydere kan erhverve slutkunder tilfiberløsninger i lige konkurrence med TDC i de områder, hvor TDChar rullet fiber ud, men endnu ikke har tilsluttet slutkunden til denklarlagte fiber, ogat der er fornøden hjemmel i den dagældende telelovs § 51 a,stk. 1, nr. 1 (den nye telelovs § 42, stk. 1, nr. 1), og adgangsdirekti-vets artikel 12 jf. artikel 8, til, at der under disse omstændigheder kanpålægges en SMP-udbyder en adgangsforpligtelse, der indebærer, atSMP-udbyderen skal foretage mindre, nødvendige tilpasninger afnettet i form af etablering af stikledninger fra fibernettet til slutbru-gerne, når andre udbydere anmoder herom.at forpligtelsen til at etablere stikledninger i den forbindelse ikkehar karakter af en forpligtelse til at etablere ny infrastruktur, men istedet har karakter af en nødvendig teknisk tilpasning af TDC's eksi-sterende fibernet med henblik på at håndtere en konkret efterspørg-sel,at forpligtelsen til at etablere stikledninger ikke er uproportionali lyset af de foreliggende konkurrenceproblemer, herunder idet TDCvia en pålagt forpligtelse om priskontrol kan opnå dækning for om-kostningerne ved etablering af stikledningerne, og idet forpligtelsen ioverensstemmelse med den af TDC selv foreslåede definition er be-grænset til tilfælde, hvor der kun kræves en beskeden graveindsats påop til 30 m.
-
-
-
-
-
EU-Domstolens besvarelse af disse spørgsmål har - udover afgørelsen afden konkrete sag - også mere generel betydning for fortolkningen og an-vendelsen af de danske regler på området.Efter regeringens opfattelse bør der afgives indlæg i sagen, hvori der ar-gumenteres i overensstemmelse med Teleklagenævnets synspunkter gen-givet ovenfor.