Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1227013_0001.png
1227013_0002.png
1227013_0003.png
1227013_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
6. marts 2013

Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til at underteg-

ne, ratificere eller tiltræde Cape Town-aftalen fra 2012 om gennemfø-

relse af bestemmelserne i protokollen til den internationale Torremoli-

nos-konvention om fiskeskibes sikkerhed af 1977

Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-udvalg.

1.

Resumé

Afgørelsen bemyndiger medlemsstaterne til at ratificere Cape Town-aftalenfra 2012 om gennemførelse af bestemmelserne i protokollen til den internati-onale Torremolinos-konvention om fiskeskibes sikkerhed af 1977.Forslaget indebærer også, at medlemsstaterne ikke vil få mulighed for at an-vende deres individuelle mulighed for at fravige bestemmelser om årlige kon-trolsyn, der er indeholdt i Cape Town-aftalen.

2.

Baggrund

Kommissionen har 31. januar 2013 fremsendt forslag om bemyndigelse afmedlemsstaterne til at undertegne, ratificere eller tiltræde Cape Town-aftalenfra 2012 om gennemførelse af bestemmelserne i protokollen til den internatio-nale Torremolinos-konvention om fiskeskibes sikkerhed af 1977.Konventionen af 1977 og ændringsprotokollen af 1993 vedrører fælles interna-tionale standarder for fiskeskibes bygning og drift med henblik på at øge sik-kerheden. Reglerne er implementeret og trådt i kraft i EU. Den internationalekonvention er imidlertid aldrig trådt i kraft, fordi den ikke er ratificeret af detnødvendige antal lande.Baggrunden for Kommissionens forslag til rådsafgørelse er, at der er et ønskeom, at den internationale konvention kan træde i kraft, idet det vil hæve sik-kerhedsniveauet i den internationale fiskeflåde uden for EU. EU kan af juridi-ske årsager ikke være kontraherende part i Cape Town-aftalen, som derfor skalratificeres af medlemsstaterne. Da aftalen imidlertid vedrører et område, hvorEU har kompetence, kan medlemsstaterne først ratificere aftalen på baggrundaf en rådsbeslutning herom.
2/4
Cape Town-aftalen fra 2012 medfører overordnet to ændringer i forhold tilkonventionen:For det førsteændres vilkårene for, hvornår konventionen træder i kraft. MedCape Town-aftalen træder konventionen i kraft, når 22 lande med en samletflåde på mindst 3.600 fiskeskibe har ratificeret aftalen. Tidligere var kravet 15lande, men med en flåde på mindst 14.000 fiskeskibe.For det andetindebærer Cape Town-aftalen et ændret synsregime. Fremoverskal der gennemføres et hovedsyn af skibene hvert 5. år med et mellemliggen-de syn hver 2,5 år. I dag er der krav om hovedsyn hvert 4. år med mellemlig-gende syn hvert andet år. Cape Town-aftalen forlænger således perioden mel-lem hovedsyn og mellemliggende syn, men samtidig indebærer Cape Town-aftalen et nyt krav om et årligt kontrolsyn på hele skibet.Aftalen gør det desuden muligt for det enkelte land at undtage skibene fra detårlige syn, såfremt det vurderes, at dette ikke går ud over sikkerheden. Kom-missionens forslag til rådsafgørelse lægger imidlertid op til, at denne undtagel-sesmulighed ikke kan anvendes af EU-landene.

3.

Formål og indhold

Med Kommissionens forslag til rådsafgørelse bemyndiges medlemsstaterne tilat ratificere Cape Town-aftalen fra 2012 om gennemførelse af bestemmelsernei protokollen til den internationale Torremolinos-konvention om fiskeskibessikkerhed af 1977.I Kommissionens forslag til rådsafgørelse lægges der som nævnt op til, atmedlemslandene ikke kan anvende muligheden for at fravige kravet om det år-lige kontrolsyn. En vedtagelse af rådsafgørelsen vil således medføre et øgetantal syn på fiskeskibe.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører i sit forslag, at ændringerne til Torremolinos-protokollen fra 1993 hører under EU's kompetence, idet protokollen er omsat iEU-lovgivningen ved Rådets direktiv 97/70/EF af 11. december 1997 (fiske-skibsdirektivet).Det bemærkes endvidere, at Torremolinos-konventionen skal sikre et for-bedret sikkerhedsniveau i den internationale fiskeskibsflåde uden for EU.Konventionens og EU's målsætninger om fiskeskibes sikkerhed vurderes
3/4
bedst at kunne opfyldes via en indsats på internationalt niveau end af med-lemsstaterne alene.Nærhedsprincippet vurderes på denne baggrund at være overholdt.

6.

Gældende dansk ret

Torremolinos-protokollen af 1993 er gennemført i dansk ret via det såkaldte fi-skeskibsdirektiv 97/70/EF i Meddelelser fra Søfartsstyrelsen E.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Hvis forslagetmod forventning resulterer i statslige merudgifter, afholdes disse jf. gældendebudgetvejledning inden for Erhvervs- og Vækstministeriets eksisterende ram-me.Forslaget forventes at have begrænsede lovgivningsmæssige konsekvenser viaen mindre ændring af bekendtgørelse nr. 18 af 11. januar 2011 om betaling forsyn af skibe, da der med forslaget lægges op til, at der skal gennemføres et år-ligt kontrolsyn. Gennemførelse af et sådant årligt kontrolsyn forventes at blivefinansieret via brugerbetaling.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes at have begrænsede administrative og økonomiske konse-kvenser for erhvervslivet, for så vidt angår den del af forslaget, der indebærer,at der skal gennemføres et årligt kontrolsyn. Disse syn forventes ligesom andrelovpligtige syn at skulle finansieres via brugerbetaling. Omkostningen pr. synforventes at blive i størrelsesordenen 5.000 kr., og der er ca. 110 skibe i Dan-mark, som vil være omfattet af det årlige syn.En mindre del af erhvervets merudgift til nye årlige syn vil dog modsvares af,at der samtidig indføres en længere periode mellem de nuværende lovpligtigehovedsyn og mellemliggende syn, der i dag er brugerfinansierede.

10.

Høring

Kommissionens forslag er sendt til høring i EU-specialudvalget vedr. skibs-fartspolitiske spørgsmål med frist for bemærkninger den 8. marts 2013.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

De andre landes synspunkter er endnu ikke kendt.
4/4

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er overvejende positiv over for forslaget om at bemyndige med-lemsstaterne til at tiltræde Cape Town-aftalen, så konventionen kan træde ikraft internationalt.Der er imidlertid behov for en nærmere afklaring af den del af forslaget, der vilmedføre, at der skal gennemføres årlige kontrolsyn af fiskeskibe.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.