Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 193
Offentligt
1226490_0001.png
1226490_0002.png
1226490_0003.png
1226490_0004.png
1226490_0005.png
1226490_0006.png
1226490_0007.png
1226490_0008.png
Vækstplan for kreativeerhverv ¶ design
Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen
De kreative erhvervsbetydning for Danmark• 85.000 arbejdspladser• 6-7 pct. af dansk erhvervsliv• Bidrager til innovation iproduktionsvirksomheder mv.
En dansk styrkepositionØget international efterspørgsel:• Design- og livsstilsprodukter –bl.a. på grund af øget velstand iBRIK• Computerspil, læringsspil, app’sog andet digitalt kreativt indhold –der kan bruges på smartphones,tablets osv.• Ressourceeffektivitet og grønomstilling – energieffektivebygninger, produkter i bæredygtigematerialer, bæredygtige bymiljøer,grøn mode mv.
Vækst ogbeskæftigelse ivirksomheder iDanmark
Forretningsmæssigekompetencer og adgangtil finansiering skal øges
Hurtigeremarkedsmodning af nyekreative produkter ogdesignløsninger
VISIONDanmark skal være etkraftcenter for kreative erhvervmed fokus på bæredygtigeløsninger og nye digitalemulighederVæksten skalunderstøttes af godeuddannelser og stærkforskningDanmark skal være etinternationaltvækstcenter forarkitektur, mode ogdesign
Finansiering og investeringsmodenhedi de kreative erhverv• 200 mio. kr. i Vækstfondentil kreative erhverv• Proof-of-Business• Acceleratorforløb
Flere designløsninger og kreativeprodukter skal hurtigere på markedet• Støtte til markedsmodning
• Digitalisering af folkeskolen• Vejledning om IPR
Danmark som internationaltvækstcenter for arkitektur, mode ogdesign• Styrket designanvendelse iindustrivirksomheder• Markedsføring af Danmark ogværtskab for World DesignCapital• Ny arkitekturpolitik samt grønomstillingsfond
Offensiv erhvervs- og vækstpolitik1.Bedre generelle vækstvilkår –Vækstplan DK
2.
Fokus på vækstvilkårene indenfor erhvervsområder med styrkerog potentialer – anbefalinger fravækstteams og vækstplaner