Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 187
Offentligt
1225580_0001.png
1225580_0002.png
1225580_0003.png
1225580_0004.png
1225580_0005.png
1225580_0006.png
INSPIRATIONSPUNKTER[DET TALTE ORD GÆLDER]
6. marts 2013

Samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget - spørgs-

mål X stillet efter fra Kim Andersen (V)

Samrådsspørgsmål XHvilke konkrete initiativer vil regeringen gennemføre for at fastholdeindustriarbejdspladser i Danmark, og vil disse blive gennemført inden forrammerne af en langsigtet industripolitik, som foreslået af beskæftigel-sesministeren på konferencen i Folketinget om industriarbejdspladser den7. januar 2013?
Tak for invitationen til at komme i dag.Det er et vigtigt spørgsmål, der er sat på dagsordenen, og etområde regeringen arbejder målrettet for. Det er regerin-gens holdning, at det skal være attraktivt at udvikle, inve-stere og producere i Danmark.Derfor har vi også lanceret Vækstplan DK, der sikrer hand-ling her og nu, og som samtidig lægger klare spor frem mod2020.Vi sætter aktivt ind på tre områder på samme tid:oVi øger de offentlige investeringer.oVi lemper en række skatter og afgifter, så vi styr-ker virksomhedernes konkurrenceevne. Det gæl-der bl.a. produktionsrelaterede afgifter på el, spil-
2/6
devand, emballageafgift mv. og en sænkelse afselskabsskatten, så den kommer på niveau medsatsen i Sverige.oOg vi afsætter 1 mia. kr. til et markant kompeten-celøft af arbejdsstyrken.De tre ting til sammen er et godt svar på de udfordringer,som Danmark står i.Regeringen vil gøre det mere attraktivt at investere i og dri-ve virksomhed i Danmark gennem initiativer svarende tilca. 4 mia. kr. i 2014 stigende til ca. 10 mia. kr. i 2020.Vi vil med Vækstplan DK gennemføre en række lempelserfor virksomhederne i forhold til en række specifikke vilkår,som regeringens vækstteams har peget på.Det gælder bl.a. i forhold til, at vækstteamet for sundheds-og velfærdsløsninger har peget på, at det er vigtigt at iværk-sættere kan fratrække udgifter til forskning og udvikling.Derfor øger vi skattekreditten for FogU.Det gælder også i forhold til en reduktion af virksomheder-nes omkostninger til spildevandsafledning. Vækstteam forvand, bio og miljøløsninger har peget på, at det vil skærpeefterspørgslen efter ny teknologi og løsninger i spilde-vandssektoren.
3/6
Lempelsen af selskabsskatten og pakkens øvrige lempelserpå fx energi og spildevand vil i særlig grad gavne LO-arbejdere og de virksomheder, de arbejder i. Det er fordi,lempelserne har størst betydning for fx produktionsvirk-somhederne, blandt andet fordi vi samtidigt hæver løn-sumsafgiften for den finansielle sektor.Vækstplan DK og regeringens øvrige initiativer som fxskattereformen, reformen af førtidspension og fleksjob ogregeringens udspil til SU og kontanthjælp vil skabe grund-lag for øget beskæftigelse og fornyet vækst, herunder at denprivate beskæftigelse kan vokse svarende til i alt 150.000personer frem mod 2020. Den samlede virkning af regerin-gens beskæftigelsesfremmende initiativer er på 22.000 pri-vate job i 2013.Regeringen har i det hele taget allerede gjort rigtig megetfor at sikre, at virksomhederne har gode rammevilkår.Lad mig nævne et par eksempler på andre initiativer somregeringen allerede har taget for at forbedre rammevilkåre-ne:For det førstehar vi åbnet et investeringsvindue for virk-somhederne frem til udgangen af 2013. Afskrivningsgrund-laget er øget med 15 pct., så hver gang virksomhederne in-vesterer for 1 kr., kan de afskrive 1 kr. og 15 øre.
4/6
For det andethar vi flere gange styrket finansieringsmulig-hederne for især små og mellemstore virksomheder.Medudviklingspakkenhar regeringen styrket adgang tilvækstkapital og eksportfinansiering. Pakken indeholderbl.a. en styrkelse af eksportfinansieringen med 15 mia. kr.til eksportlån og yderligere eksportgarantier for mindst 20mia. kr. via Eksport Kredit Fonden.Medkreditpakkenvil der over de næste 3 år være basis forøget udlån på over 12 mia. kr. til vores virksomheder.For det tredjeer regeringen i samarbejde med virksomhe-derne godt i gang med at gøre det mindre bureaukratisk atdrive virksomhed i Danmark. I 2012 er de administrativebyrder lettet med netto 370 mio. kr.For det fjerdehar vi som en del af finansloven for 2013indgået aftale om en afgifts- og konkurrencepakke, der bl.a.indeholder en afskaffelse af fedtafgiften og en annulleringaf den planlagte udvidelse af sukkerafgiften, samt at de sær-lige vilkår for udstationerede medarbejdere genindføres.Med finanslovsaftalen for 2013 fastholder vi en sund øko-nomisk politik. Det er vigtigt, at udlandet fortsat har tillid tildansk økonomi. Det giver lavere renter, og det giver er-hvervslivet bedre mulighed for at investere.
5/6
Samtidig med, at vi i regeringen har fokus på at skabe godegenerelle rammevilkår for virksomhederne, har vi også fo-kus på de styrker og potentialer, der er i dansk erhvervsliv.Det, som vi er gode til.Vi har derfor nedsat vækstteams på otte erhvervsområder,hvor dansk erhvervsliv er internationalt konkurrenceudsat,og hvor vi i Danmark har særlige styrker og potentialer.Det er erhvervsområder, hvor vi har mange produktions-virksomheder.Også her har vi lagt stor vægt på, at indsatsen sker i tæt dia-log med erhvervslivet. Virksomhederne er derfor megetinddraget i arbejdet i de enkelte vækstteams og bidrager istor stil med deres viden inden for de enkelte områder.De otte vækstteams kommer hver især komme med konkre-te anbefalinger til indsatser, der kan øge vækst og beskæfti-gelse. Regeringen omsætter anbefalingerne til vækstplaner,der styrker vækstvilkårene for virksomhederne.Den første vækstplan for Det Blå Danmark kom i decem-ber. I starten af februar lancerede vi vækstplanen for kreati-ve erhverv og design. Og i dag har vi netop lanceret vækst-planen for vand, bio og miljøløsninger.
6/6
Vækstteam har som nævnt også fokus på indsatser, der kanskabe bedre vilkår for produktion i Danmark, og indspil fraregeringens vækstteams er som jeg tidligere har nævnt ogsåen væsentlig del af initiativerne i Vækstplan DK.I løbet af 2013 vil regeringen fremlægge vækstplaner påbaggrund af de sidste fem vækstteams arbejde.Regeringen har med den offensive erhvervs- og vækstpoli-tik allerede gjort meget for at forbedre mulighederne forvækst og jobskabelse i produktionsvirksomheder.Regeringens offensive erhvervs- og vækstpolitik, hvor derbåde er fokus på de generelle rammevilkår og styrker ogpotentialer i danske produktionsvirksomheder, kan eftermin mening godt kaldes for en langsigtet industripolitik.I regeringen er vi hele tiden opmærksomme på, om der ernye initiativer, vi kan tage for at gøre det attraktivt at inve-stere, udvikle og producere i Danmark.