Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1224618_0001.png
1224618_0002.png
1224618_0003.png
1224618_0004.png
1224618_0005.png
1224618_0006.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. marts 2013

En flerårig handlingsplan for overvågning af produkter i EU

Dette notat oversendes ligeledes i kopi til Folketingets Erhvervs-, Vækstog Eksportudvalg.

1.

Resumé

Kommissionen har den 13. februar 2013 vedtaget en meddelelse om enflerårig handlingsplan for overvågning af produkter i EU, KOM(2013)76.Den flerårige handlingsplan udgør en del af produktsikkerheds- og mar-kedsovervågningspakken, som også består af et forordningsforslag ommarkedsovervågning af produkter i EU, KOM(2013)75, og et forordnings-forslag om forbrugerproduktsikkerhed, KOM(2013)78.Den flerårige handlingsplan består af 20 konkrete initiativer, som Kommis-sionen planlægger at iværksætte i løbet af 2013-2015, hvorefter Kommissi-onen vil overveje, om en ny handlingsplan vil være nødvendig. Handlings-planen igangsættes umiddelbart efter vedtagelsen den 13. februar 2013.Handlingsplanen har til formål at skabe en bedre anvendelse af eksisteren-de EU-lovgivning om markedsovervågning af produkter. Handlingsplanenvil ifølge Kommissionen skabe effektivitetsforbedringer, fx gennem en fællestilgang til risikovurdering og udvikling af resultatindikatorer for markeds-overvågning. Kommissionen vil med handlingsplanen desuden skabe øgetsamarbejde mellem markedsovervågningsmyndighederne gennem fælleshåndhævelsesinitiativer og en undersøgelse af vilkårene for produkter solgtonline, specielt med fokus på leverandørkæden. Endelig indeholder hand-lingsplanen initiativer om kontrol med produkter fra tredjelande, bl.a. ud-vikling af en fælles risikobaseret tilgang til toldkontrol.Handlingsplanen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller statsfi-nansielle konsekvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen fremsatte den 13. februar 2013 en meddelelse om en pro-duktsikkerheds- og markedsovervågningspakke, KOM(2013)74, med un-dertitlen ’Mere Produktsikkerhed og bedre Markedsovervågning i det In-dre Marked for Produkter’. Produktsikkerheds- og markedsovervågnings-pakken indeholder et forordningsforslag om markedsovervågning af pro-dukter i EU, KOM(2013)75, et forordningsforslag om forbrugerprodukt-
2/6
sikkerhed, KOM(2013)78, samt en meddelelse om en flerårig handlings-plan for overvågning af produkter i EU, KOM(2013)76.Handlingsplanen skal som en del af produktsikkerheds- og markedsover-vågningspakken bidrage til bedre anvendelse af den nuværende lovgiv-ning for markedsovervågning, mere specifikt forordning 765/2008/EF omkravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med mar-kedsføring af produkter samt direktiv 2001/95/EF om produktsikkerhed ialmindelighed. Handlingsplanen træder således i kraft fra den 13. februar2013, hvor den er vedtaget af Kommissionen, og indeholder 20 konkreteinitiativer, som Kommissionen planlægger at iværksætte inden udgangenaf 2015. Herefter vil Kommissionen vurdere, om der er behov for en for-længelse af handlingsplanen.

3.

Formål og indhold

Meddelelsen om en flerårig handlingsplan for overvågning af produkter iEU er fremsat med det formål at styrke markedsovervågningen af pro-dukter på det indre marked gennem 20 konkrete initiativer. Disse 20 initi-ativer vil ifølge Kommissionen bidrage til en umiddelbar forbedring afmarkedsovervågningen som følger af den eksisterende lovgivning formarkedsovervågning. Handlingsplanen har således til hensigt at bidragetil, at markedsovervågningen bliver effektiv for dermed at fremme sikreog sunde produkter samt skabe lige konkurrencevilkår for de erhvervsdri-vende.Handlingsplanen er inddelt i fire indsatsområder, hvorunder de 20 initia-tiver fordeler sig.Indsatsområde 1: Forbedringer af effektiviteten indenfor EUDe konkrete initiativer i handlingsplanen skal bidrage til, at markeds-overvågningen i EU bliver mere effektiv. Dette skal bl.a. opnås gennembedre organisering af markedsovervågningen samt gennem bedre uddan-nelse af medarbejdere med ansvar for markedsovervågning.Samling af de oplysninger, der stammer fra undersøgelserKommissionen nævner, at dokumentcheck og test af produkter kræverressourcer samt teknisk ekspertise. I nogle medlemsstater mangler denfornødne ekspertise, og handlingsplanen indeholder derfor initiativer til atøge koordination og samarbejde mellem medlemsstaterne gennem bedreudveksling af information. Koordinationen skal foregå gennem eksiste-rende systemer såsom det europæiske informations- og kommunikationssy-stem for markedsovervågning (ICSMS) og systemet for hurtig udvekslingaf information (RAPEX). Handlingsplanen foreslår derfor konkrete initia-tiver, der skal skabe en klar opdeling mellem brugen af disse systemer, ogeventuelt udvide brugen af ICSMS til også at omfatte udveksling af in-formation mellem toldmyndigheder og markedsovervågningsmyndighe-der.
3/6
Derudover skal handlingsplanen bidrage til bedre rapportering af klagerog ulykker gennem et initiativ, som vil undersøge fordele og ulemper vedoprettelse af en europæisk ulykkes- og skadesdatabase.En fælles tilgang til risikovurderingRisikovurdering er en central del af markedsovervågningsmyndigheder-nes arbejde. Handlingsplanen indeholder derfor et initiativ om, at Kom-missionen skal opdatere den eksisterende metode for risikovurdering,som er beskrevet i de nuværende retningslinjer for RAPEX.Resultatindikatorer for markedsovervågningKommissionen mener ikke, at de udviklede resultatindikatorer for mar-kedsovervågning har været tilstrækkeligt brugbare i praksis. Handlings-planen tager derfor initiativ til en bedre involvering af de administrativesamarbejdsgrupper (ADCO-grupperne ellerAdministrative CooperationGroups)i forhold til at skabe brugbare indikatorer for markedsovervåg-ning. Derudover vil Kommissionen indhente data fra medlemsstaterne omresultaterne af de grænsekontroller, som medlemsstaterne foretager i2013.At lette kontrollen af højteknologiske og innovative produkterIfølge handlingsplanen skal der igangsættes et initiativ, som har til formål atfacilitere kontrollen af højteknologiske produkter, da disse ofte kræver væ-sentlige ressourcer og teknisk ekspertise at kontrollere.Indsatsområde 2: Et tættere samarbejde i hele UnionenEn stigende import af produkter fra tredjelande og øget e-handel i EU nød-vendiggør ifølge Kommissionen et stadigt bedre samarbejde medlemssta-terne imellem.Koordination af grænseoverskridende markedsovervågningsaktiviteterDen nye forordning for markedsovervågning vil skabe øget koordination påtværs af medlemsstaterne gennem en styrkelse af RAPEX-proceduren ogoprettelsen af et europæisk markedsovervågningsforum (EMSF). Hand-lingsplanen indeholder derfor et initiativ, hvor Kommissionen allerede nuvil planlægge oprettelsen af et ledelsessekretariat, som skal organisere ar-bejdet i dette forum, hvori ADCO-grupperne også skal deltage.Fælles håndhævelsesinitiativerKommissionen forbereder et initiativ til at fremme koordination af praktiskehåndhævelsesaktiviteter, bl.a. gennem finansiel støtte til fælles indsatsermellem markedsovervågningsmyndigheder og toldmyndigheder.Udveksling af embedsmændKommissionen vil med et initiativ i handlingsplanen støtte udvekslingen afembedsmænd med ekspertise indenfor markedsovervågning og produktsik-kerhed medlemsstaterne imellem.Et tættere europæisk samarbejde om markedsovervågning
4/6
Kommissionen vil styrke samarbejdet og den uformelle dialog mellem mar-kedsovervågningsmyndigheder i medlemsstaterne gennem øget finansielstøtte til ADCO-grupperne, så medlemsstaterne kompenseres økonomiskfor deres deltagelse i møderne.Produkter, der sælges onlineKommissionen mener, at markedsovervågningen af produkter, som mar-kedsføres online er fragmenteret og ukoordineret, hvilket skaber et laverebeskyttelsesniveau for forbrugerne. Kommissionen tager derfor initiativ tilfølgende:- Undersøgelse af salgsmønstre hos e-handelsvirksomheder, herunderkortlægning af leverandørkæden.- Etablering af en fælles forståelse blandt medlemsstaterne om, hvor-dan markedsovervågning med produkter solgt online bør foregå,særligt i situationer, hvor der kræves koordination af indgreb fra fle-re medlemsstater.- Indsamling af information fra markedsovervågningsmyndigheder imedlemsstater om overvågning online.- Uddannelse af forbrugere og afgrænsning af ansvar for de relevanteparter.En vedvarende europæisk dialog med interessenterKommissionen fastslår, at det i forbindelse med markedsovervågning ernødvendigt at indgå i tættere dialog med repræsentanter for SMV’er og for-brugerorganisationer for at undgå unødige administrative byrder og for atmodtage den nødvendige feedback fra markedet. Europæiske erhvervs- ogforbrugerorganisationer tiltænkes en central rolle i det kommende markeds-overvågningsforum, som oprettes med den nye forordning, men inden dettearbejde igangsættes, opfordrer Kommissionen i et initiativ i handlingspla-nen til, at medlemsstaterne i højere grad inddrager de relevante interessen-ter.Indsatsområde 3: Forbedret overvågning af leverandørkædenIfølge Kommissionen er der på et EU-marked konstant et behov for at styr-ke det grænseoverskridende samarbejde og koordinationen mellem interes-senterne.Fokus på leverandørkædenKommissionen vil igangsætte initiativer, der skal bidrage til bedre sporbar-hed af produkter set i lyset af produkternes stadigt højere tekniske komplek-sitet og udviskning af grænser mellem produktkategorier. Det vil bl.a. inde-bære en evaluering af resultaterne af en ekspertgruppe for produkters spor-barhed samt en undersøgelse af muligheden for udvikling af regelefterlevel-sesordninger for virksomheder.Andre produktkategorierDen nye forordning for markedsovervågning vil omfatte både harmonisere-de og ikke-harmoniserede produkter. Den nye produktsikkerhedsforordningvil fortsat omfatte ikke-harmoniserede forbrugerprodukter. Det betyder, at
5/6
sikkerhedsaspekter ved en række ikke-harmoniserede professionelle pro-dukter stadig ikke vil være reguleret af EU-lovgivning. Dette vil kompliceremarkedsovervågningen, og Kommissionen igangsætter derfor et initiativ,som skal undersøge sikkerhedsaspekter ved denne type produkter.Indsatsområde 4: Mere og bedre kontrol af produkter, der føres ind i Unio-nenKommissionen lægger i handlingsplanen vægt på, at kontrol med produkterfra tredjelande ved grænserne skal organiseres og udføres på samme niveausom kontrollen, der udføres internt i EU.Implementering af retningslinjer for importkontrol inden for produktsikker-hed og regelefterlevelse og yderligere koordination og samarbejdeI Kommissionens handlingsplan fremhæves det, at en bedre kontrol vedgrænserne forudsætter et tæt samarbejde og koordination mellem markeds-overvågningsmyndigheder og toldmyndigheder. Dette samarbejde vil blivefaciliteret af Kommissionen gennem initiativer, der bl.a. skal implementerede eksisterende retningslinjer for toldkontrol. Desuden vil Kommissionenstyrke samarbejdet i eksisterende ekspertgrupper samt kortlægge forskelle iforbindelse med sikkerheds- og regelefterlevelseskontrol af produkter, derføres ind i Unionen.En fælles risikobaseret tilgang til toldkontrol inden for produktsikkerhed ogregelefterlevelseKommissionen lægger vægt på, at risikostyring er et centralt værktøj til atfremme effektiv kontrol af importerede produkter, hvilket fremgår afKommissionens meddelelse om risikostyring for toldmyndigheder og sik-kerhed i leverandørkæden, KOM(2012)793. På denne baggrund indeholderhandlingsplanen et initiativ til, at Kommissionen og medlemsstaterne sam-arbejder om udvikling af fælles risikokriterier og risikoprofiler, der kan føretil mere målrettet kontrol ved grænserne.

3.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

4.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

5.

Gældende dansk ret

Ikke relevant.

6.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
6/6

7.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

8.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervs-livet.

9.

Høring

Meddelelsen er sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne,Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 6. marts 2013.

10.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Generelt er der opbakning blandt medlemsstaterne til, at markedsover-vågningen i det indre marked styrkes, og at bestemmelserne i den gæl-dende EU-lovgivning implementeres og anvendes korrekt. De andre lan-des holdninger til selve initiativerne i meddelelsen er endnu ikke kendt.

11.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt initiativer, som styrker markedsovervågningenaf produkter på det indre marked.Regeringen bakker op om Kommissionens meddelelse om en flerårig hand-lingsplan for overvågning af produkter, da handlingsplanen vil fremme an-vendelsen af den nuværende EU-lovgivning for markedsovervågning ogdermed skabe en mere ensartet organisering af markedsovervågningen påtværs af medlemsstaterne og ved EU's eksterne grænser.Handlingsplanen vil på sigt bidrage til mere lige konkurrencevilkår for virk-somhederne ved at fremme sikre produkter på det indre marked gennemensartede principper for markedsovervågning.Regeringen støtter særligt initiativer i handlingsplanen, der kan styrke sam-arbejdet og koordinationen mellem markedsovervågningsmyndigheder i EUmed henblik på en mere effektiv markedsovervågning. I Danmark sikresdette gennem Markedsovervågningsudvalget, som har til formål at afklaregrænseflader mellem myndigheder og dermed bidrage til en effektiv mar-kedsovervågning samt fastholde et højt beskyttelsesniveau.

12.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-valg.