Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1223784_0001.png
1223784_0002.png
1223784_0003.png
1223784_0004.png
1223784_0005.png
1223784_0006.png
1223784_0007.png
1223784_0008.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
5. marts 2013J nr.: 123-31-00012UHA/TSN/LKJ-SIK

Produktsikkerhedsforordningen

Dette notat oversendes ligeledes i kopi til Folketingets Erhvervs-, Vækst ogEksportudvalg.

1.

Resumé

Kommissionen har den 13. februar 2013 offentliggjort et forslag til en for-ordning om forbrugerproduktsikkerhed, KOM (2013) 78, som ophæver og er-statter det nuværende direktiv om produktsikkerhed i almindelighed 95/2001.Forslaget offentliggøres som et led i Kommissionens nye produktsikkerheds-og markedsovervågningspakke og skal derfor ses i sammenhæng med for-slaget til en ny markedsovervågningsforordning KOM (2013) 75, idet be-stemmelserne vedrørende markedsovervågning og RAPEX fjernes fra di-rektivet om produktsikkerhed og sammenskrives med bestemmelserne ommarkedsovervågning i den eksisterende forordning 765/2008.Pakken er ét af de 12 nøgleinitiativer i Kommissionens meddelelse Aktenfor Det Indre Marked II fra oktober 2012.Forslaget har som formål at effektivisere og ajourføre bestemmelserne omproduktsikkerhed og herigennem skabe bedre forbrugerbeskyttelse, højereforbrugertillid og mere lige konkurrencevilkår for erhvervslivet i EU.Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser og umiddelbart ingenstatsfinansielle konsekvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 13. februar 2013 fremsendt forslag til Europa-Parlamentet og Rådet om en forordning om forbrugerproduktsikkerhed,KOM(2013) 78. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skalbehandles efter den almindelige beslutningsprocedure, jf. TEUF artikel 294.Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
2/8
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens produktsikkerheds- og mar-kedsovervågningspakke, der foruden forslag til forordning om forbrugerpro-duktsikkerhed består af en meddelelse om en flerårig handlingsplan for mar-kedsovervågning af produkter i EU, KOM (2013) 76, og forslag til forordningom markedsovervågning af produkter, KOM(2013) 75.Pakken er ét af de 12 nøgleinitiativer i Kommissionens meddelelse Akten forDet Indre Marked II fra oktober 2012, som skal bidrage til at skabe fornyetvækst og beskæftigelse i EU, samtidig med, at der etableres fornyet tillid til detindre marked.Den nye forordning om forbrugerproduktsikkerhed regulerer sikkerheden vedde ikke-harmoniserede forbrugerprodukter, men udgør også det underliggendesikkerhedsnet for al øvrig EU-regulering af sikkerhed for produkter beregnetfor forbrugere.

3.

Formål og indhold

Forslaget har til formål at effektivisere og ajourføre bestemmelserne omproduktsikkerhed og fremme samspillet med sektorspecifik lovgivning forforbrugerprodukter. På den måde undgås unødige overlap, og reglerne bliverdermed mere gennemskuelige for de erhvervsdrivende. Øget globaliseringimødekommes gennem en øget vægt på produktidentifikation og sporbar-hed. Desuden fremmer forordningen anvendelsen af europæiske standarderigennem en forenkling af proceduren for fastlæggelse af mandater til udvik-ling og vedtagelse standarderne.Forslaget skal som nævnt ses i sammenhæng med forordningen om mar-kedsovervågning, da reglerne om markedsovervågning samles i denne for-ordning. Det medfører en mere effektiv håndhævelse og dermed sikrereprodukter og fremmer lige konkurrencevilkår for de erhvervsdrivende.Kapitel I: Almindelige bestemmelserForordningen fastsætter bestemmelser om sikkerheden ved forbrugerpro-dukter, der bringes i omsætning eller gøres tilgængelige på EU-markedet.Forordningen retter sig primært modnon-foodforbrugerprodukter, der ikkeer reguleret i anden lovgivning og som er bestemt for, eller forventes an-vendt af forbrugerne eller som forbrugerne udsættes for i forbindelse med entjenesteydelse.Det er desuden i forslaget præciseret, at forslagets kapitel II–IV (de er-hvervsdrivendes forpligtelser, europæiske standarder, der danner grundlagfor formodning om overensstemmelse samt afsluttende bestemmelser) ikkegælder for produkter, der er reguleret under harmoniseret lovgivning, da derer fastlagt lignende krav i den harmoniserede lovgivning.
3/8
DefinitionerDefinitionerne af forordningens begreber opdateres, så de så vidt muligtstemmer overens med definitionerne i andre regler, som regulerer harmoni-serede produkter.Det almindelige sikkerhedskravProdukter der bringes i omsætning eller gøres tilgængelige på det indremarked skal være sikre i henhold til artikel 4. Kravet er ikke ændret i for-hold til det gældende produktsikkerhedsdirektiv.Formodning om sikkerhedForslagets artikel 5 indeholder en prioriteret liste over kriterier der, for såvidt produktet lever op til et af disse, giver den erhvervsdrivende og myn-digheden ret til at formode, at produktet opfylder det almindelige sikker-hedskrav i artikel 4. Formodning om sikkerhed kan indgå som en formil-dende omstændighed i forbindelse med eventuel overtrædelse af reglerne.Kriterierne er som følger:1. overensstemmelse med harmoniseret lovgivning2. overensstemmelse med harmoniseret standard, hvis der ikke er fast-sat krav i henhold til harmoniseret lovgivning3. overensstemmelse med national lovgivning, som ikke er i strid medEU-lovgivning, hvis der ikke er fastsat krav i henhold til harmonise-ret lovgivning eller harmoniseret standard.Formodningen om sikkerhed gælder, indtil markedsovervågningsmyndighe-den, eller den erhvervsdrivende, kommer i besiddelse af oplysninger, derstrider mod formodningen.Relevante aspekter i forbindelse med vurdering af produkters sikkerhedForslagets artikel 6 skitserer en række relevante kriterier, der skal lægges tilgrund ved vurderingen af et produkts sikkerhed, når der ikke er en formod-ning i henhold til artikel 5. Der er delvist tale om nye kriterier.Angivelse af oprindelseArtikel 7 stiller krav til oprindelsesmærkning. Oprindelseslandet bestemmesi overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 23-25 i forordning2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks.Kapitel II: Pligter for de erhvervsdrivendeI forslagets artikel 8 fastsættes fabrikantens forpligtelser. Fabrikantens for-pligtelser i forhold til teknisk dokumentation specificeres og fabrikanten fårpligt til at opbevare dokumentationen i 10 år, mod tidligere 5 år. Sporbar-hedskravene er ligeledes blevet præciseret. Der bliver desuden stillet kravom, at produktet skal ledsages af en brugsanvisning og sikkerhedsinformati-on på et for forbrugeren letforståeligt sprog. Sproget fastsættes af den med-lemsstat, hvor produktet gøres tilgængeligt.
4/8
I forslagets artikel 9 fastlægges fabrikantens muligheder for at udpege enbemyndiget repræsentant. Fabrikanten kan overdrage alle sine forpligtelsertil den bemyndigede repræsentant, bortset fra pligten til kun at bringe sikreprodukter i omsætning og pligten til at udfærdige teknisk dokumentation.Der er desuden fastsat minimumskrav til omfanget af bemyndigelsen.I forslagets artikel 10 fastsættes importørens forpligtelser. Importøren bliverforpligtet til at sikre, at fabrikanten har opfyldt sine forpligtelser om tekniskdokumentation, sporbarhed og sprogkrav. Importøren får pligt til at angiveidentifikationsoplysninger og til at gemme den tekniske dokumentation i 10år efter, produktet er markedsført.I forslagets artikel 11 fastlægges distributørens forpligtelser. Distributørenfår i vidt omfang pligt til at sikre sig, at fabrikanten og importøren har levetop til deres forpligtelser. Distributøren får desuden som noget nyt en hand-lepligt i tilfælde af, at et farligt produkt er blevet markedsført.Det følger af forslagets artikel 12, at importøren og/eller distributøren over-tager fabrikantens ansvar, hvis de ændrer på produktet eller bringer det iomsætning under eget navn eller varemærke.I forslagets artikel 13 gives der mulighed for, at de erhvervsdrivende frita-ges for pligten til at underrette markedsovervågningsmyndighederne omsalg af farlige produkter, når visse helt særlige betingelser er opfyldt.Det følger af forslagets artikel 14, at erhvervsdrivende på anmodning skalkunne oplyse til markedsovervågningsmyndighederne, hvem de har købtproduktet af, og hvem de har solgt produktet til. Pligten løber i 10 år fra dehar modtaget produktet eller fra de har solgt produktet.Forslagets artikel 15 omhandler muligheden for, at der for visse produkter,der kan formodes at ville udgøre en alvorlig risiko, kan indføres et sporbar-hedssystem, hvis udformning og omfang fastlægges af Kommissionen.Kommissionen kan således, hvis den finder det nødvendigt, via gennemfø-relsesretsakter, fastsætte hvilken type databærer, der anvendes, og hvordanden skal anbringes. Kommissionen bemyndiges ligeledes til, hvis den finderdet nødvendigt, gennem delegerede retsakter, at fastlægge hvilke produkter,produktkategorier eller grupper af produkter, der kan formodes at ville ud-gøre en alvorlig risiko. Kommissionen kan også via en delegeret retsakt an-give hvilke data, de erhvervsdrivende skal indsamle og lagre.Kapitel III: Europæiske standarder, der danner grundlag for formodningom overensstemmelseForslagets artikel 16 beskriver rammerne for fastlæggelsen af standardise-ringsanmodninger. Reglerne er forenklet og tilpasset den netop vedtagneforordning om europæisk standardisering.
5/8
Forslagets artikel 17 fastlægger medlemslandenes og Europa-Parlamentetskompetence til at gøre indsigelser mod en harmoniseret standard på bag-grund af mangler i standarden. Bestemmelsen fastlægger desuden Kommis-sionens handlemuligheder efter en sådan indsigelse.Kapitel IV: Afsluttende bestemmelserMedlemsstaterne fastsætter ifølge forslaget regler for sanktioner for overtræ-delse af forordningens bestemmelser om de erhvervsdrivendes forpligtelser.Artikel 19 fastlægger rammerne for det udvalg, som bistår Kommissionen iforbindelse med dennes udøvelse af beføjelsen til at foreslå gennemførelses-retsakter. Kommissionen bistås som udgangspunkt af et udvalg som anført iforordning 182/2011, dog ikke i forbindelse med standardiseringsanmod-ninger, hvor Kommissionen bistås af et udvalg som anført i den europæiskestandardiseringsforordning 1025/2012.Forslagets artikel 20 fastsætter rammerne for Kommissionens udøvelse afdelegerede beføjelser, herunder at Rådet og Parlamentet kan tilbagekaldeKommissionens beføjelser.I artikel 21 fastlægges en forpligtelse for Kommissionen til senest 5 år efteranvendelsesdatoen at evaluere anvendelsen af forordningen.Artikel 22 ophæver direktiv 2001/95/EF og direktiv 87/357/EØF, og hen-visninger hertil skal ifølge forslaget fremover læses efter sammenlignings-tabellen.Artikel 23 fastlægger overgangsbestemmelserne i forhold til ophævelsen afproduktsikkerhedsdirektivet. Medlemsstaterne må ikke forhindre tilgænge-liggørelsen af markedsførte produkter, som er i overensstemmelse med pro-duktsikkerhedsdirektivet. Europæiske standarder, som er offentliggjort ihenhold til produktsikkerhedsdirektivet betragtes som harmoniserede euro-pæiske standarder i henhold til forordningen, og standardiseringsmandaterudstedt i henhold til produktsikkerhedsdirektivet betragtes som standardise-ringsanmodninger i henhold til forordningen.I artikel 24 beskriver ikrafttrædelses- og anvendelsesdatoerne. Det følger afforslaget at forordningen træder i kraft samme dato som forordningen ommarkedsovervågning af produkter. Det fremgår af forslaget til forordningom markedsovervågning af produkter at anvendelsesdatoen er den 1. januar2015.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 294 høres. Forslaget forventesbehandlet i Udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO). Eu-ropa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke
6/8

5.

Nærhedsprincippet

Forslaget er baseret på det samme retsgrundlag som det nuværende produkt-sikkerhedsdirektiv. Kommissionen har vurderet, at i det indre marked, hvorvarer kan cirkulere frit, kan bestemmelserne om produktsikkerhed kun vedta-ges effektivt på EU-plan. Kommissionen angiver desuden, at det er nødvendigtat vedtage bestemmelserne på EU-plan for at sikre et højt forbrugerbeskyttel-sesniveau og for at forhindre, at medlemsstaterne vedtager indbyrdes afvigen-de produktbestemmelser, som vil føre til en fragmentering af det indre marked.Kommissionen vurderer, at forslaget ikke går videre, end hvad der er nødven-digt for at nå de ovenstående mål.Forslaget har form af en forordning, da Kommissionen vurderer, at det er detmest hensigtsmæssige juridiske instrument, da der med en forordning kan fast-sættes klare og detaljerede bestemmelser, som vil finde anvendelse på sammemåde og på samme tid i hele Unionen. På denne måde undgås en uensartetgennemførelse i medlemsstaterne, som ville kunne føre til forskellige niveaueraf sundheds- og sikkerhedsbeskyttelse og skabe hindringer for det indre mar-ked. Desuden vil afskaffelsen af de nationale gennemførelsesforanstaltningerhave en betydelig forenklingseffekt, da de erhvervsdrivende får mulighed forat drive deres virksomhed på baggrund af ét enkelt regelsæt.Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt, og at revisionen bedst gennemføres ved en forordning, som styrkerforbrugersikkerheden og sikrer bedre vilkår for de erhvervsdrivende. Det er iden forbindelse tillagt vægt, at forslaget udelukkende regulerer områder, som iforvejen er reguleret på EU-niveau.

6.

Gældende dansk ret

Lov nr. 1262 af 16. december 2009 om produktsikkerhed, og det eksisterendedirektiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om pro-dukter, der på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med andre pro-dukter og herigennem være til fare for forbrugernes sundhed eller sikkerhed, erimplementeret ved bekendtgørelse nr. 1116 af 12/12/2003 om sikkerhedskravtil legetøj og produkter, som på grund af deres ydre fremtræden kan forveks-les med levnedsmidler.I medfør af produktsikkerhedsloven er der udstedt følgende bekendtgørelser:Bekendtgørelse nr. 76 af 15/02/1996 om stabilitetskrav til gulvlyse-stagerBekendtgørelse nr. 365 af 23/05/2003 om forbud mod udbud, for-handling og distribution af vandyoyoerBekendtgørelse nr. 1116 af 12/12/2003 om sikkerhedskrav til legetøjog produkter, som på grund af deres ydre fremtræden kan forvekslesmed levnedsmidler
7/8
Bekendtgørelse nr. 405 af 02/05/2007 om forbud mod indførsel,fremstilling og overdragelse af lightere, der ikke er børnesikrede el-ler som kan henføres under begrebet novelty lightersBekendtgørelse nr. 176 af 22/02/2010 om henlæggelse af beføjelsertil SikkerhedsstyrelsenBekendtgørelse nr. 13 af 10/01/2011 om sikkerhedskrav til legetøjs-produkterBekendtgørelse nr. 243 af 16/03/2012 om underretning, samarbejdeog koordination for så vidt angår forbrugerprodukter mellem produ-center, distributører og kontrolmyndigheder og om anvendelse affællesskabssystemet for hurtig udveksling af oplysninger.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

7.

Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, som skal analyseresnærmere.Forslaget har umiddelbart ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-ser, men vurderes at have positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet, daforslaget sammen med de øvrige dele af produktsikkerheds- og markedsover-vågningspakken vil give de erhvervsdrivende et mere enkelt og tydeligt regel-sæt.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget må umiddelbart forventes at have midlertidige administrative konse-kvenser i forbindelse med de erhvervsdrivendes omstilling til de nye forplig-telser, som indføres med forslaget, herunder fx krav til fabrikanter og importø-rer om identifikation af oprindelsesland på produktet, opbevaring af dokumen-tation i 10 år og sprogkrav til brugsanvisning og sikkerhedsinformation.På længere sigt er det dog forventningen, at forslagene vil medføre administra-tive lettelser for erhvervslivet, bl.a. ved at definitionerne og forpligtelserneensrettes med øvrig regulering. Det vil gøre det lettere for virksomhederne atfølge reglerne, og myndighedernes håndhævelse af reglerne vil blive mereensartet og dermed mindre bebyrdende.

10.

Høring

Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for konkurrenceevne, vækst ogforbrugerspørgsmål samt til relevante øvrige interessenter med svarfrist den 6.marts 2013. Høringssvarene vil blive eftersendt i et særskilt notat.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

8/8
De øvrige medlemsstaters holdninger er endnu ikke kendt.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringens foreløbige generelle holdning til forslaget er positivt, og gene-relt støtter regeringen initiativer, som styrker det indre marked med henblikpå at skabe vækst og styrke EU’s konkurrenceevne.Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at indførelse af oprindel-sesmærkning i reglerne vedrørende produktsikkerhed kan være problema-tisk. En sådan mærkning vil kunne medføre betragtelige administrative byr-der for virksomhederne, og det er tvivlsomt, om det reelt giver en øget for-brugerbeskyttelse. Derudover vil det kunne vise sig vanskeligt at håndhævei praksis.Regeringens foreløbige generelle holdning til forslagets bestemmelser om de-legerede retsakter og gennemførelsesretsakter afventer en præcisering af om-fanget heraf.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.