Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 178, BUU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1223458_0001.png
1223458_0002.png
PRESSEMEDDELELSE
ODENSE FAGSKOLE støtter regeringens vækstplan for kreativeerhverv og designOdense Fagskole – én af de Frie Fagskoler - roser regeringen for at inddragedesignbranchen i vækstgrundlaget, når planen for kreative håndværk og design skalrealiseres.Det er regeringens plan, at den innovation og viden, der findes i designbranchen, skalkanaliseres over i andre virksomheder. Det er en rigtig god idé, mener Karen Maigaard,der er forstander på Danmarks ældste håndarbejdsskoler, Odense Fagskole. Dogunderstreger hun, at væksten forudsætter et større fokus på de praktiske fag i grundskolenog et mere udbredt netværkssamarbejde skoler og virksomheder imellem.Hvert år starter unge kreative talenter på Odense Fagskole med en drøm om at dyrkederes interesse inden for mode, industrielt design, animation og beklædningshåndværk.Her får eleverne målrettet undervisning af fagpersoner, så de rustes til at følge deresdrømmeuddannelse.”Jeg går på Fagskolen indtil juni, og så vil jeg gerne på Syddansk Erhvervsskole i Vejlefor at blive møbelsnedker. Det er i hvert fald min plan lige nu. Før det gik jeg påproduktionsskole, men jeg bliver meget mere målrettet her,”fortæller Lene Christensen,der går på linjen for Industrielt Design.Odense Fagskole er som én af de Frie Fagskoler særligt optaget af to punkter iregeringens vækstplan for kreative erhverv og design. For det første, at væksten i dekreative erhverv understøttes af gode uddannelser og stærk forskning. Og for det andet, atDanmark bliver et internationalt vækstcenter for arkitektur, mode og design.

Elevernes praktiske færdigheder kritiseres

Fagskolerne oplever dog, at der over en 10 årig periode er sket en markant ændring, så denuværende elever mangler de mest elementære praktiske færdigheder, når de kommer fragrundskolen, fx inden for kendskab til at adskille hør fra bomuld og at træde ensymaskine.De færdigheder er vigtige i forhold til at give kreative elever viden og lyst til at vælge dehåndværksmæssige og kreative uddannelser, som vækstplanen bygger på. På de FrieFagskoler får eleverne disse færdigheder, og det betyder, at de er særligt eftertragtede påerhvervsskolerne, fordi de er meget præcise i valget og ofte har en praktikplads med sig.

Frie fagskoler har løsningen

De Frie Fagskoler vil gerne bidrage med erfaring, viden og udvikling til regeringensvækstplan. Det vil de, fordi de har mange gode erfaringer med at målrette undervisningenfor de praktisk-kreative elever, som vælger de Frie Fagskoler.”Vi har rigtig gode erfaringer med, at eleverne kommer målrettet videre fra OdenseFagskole”,fortæller forstander på Odense Fagskole, Karen Maigaard.”Sidste år fik 93 %af eleverne deres førsteønske opfyldt, da de søgte videre. Samtidig har vi den glæde, atkun 3 % falder fra i løbet af et skoleår. Desuden optager vi elever løbende, så de, der erfaldet fra andre steder, får en ny chance hos os.”

Netværk med uddannelser og erhvervslivet

De Frie Fagskoler fremhæver blandt andet, at netværk er af afgørende betydning, nårkreative uddannelser og erhverv skal understøttes: netværk af forskelligeuddannelsesinstitutioner på forskellige niveauer sammen med virksomheder.Skolen har netop udviklet et nyt samarbejde. NYE STIER er et netværk med treerhvervsskoler og fem møbelvirksomheder om linjen Industrielt design, hvor elevernebliver gjort parat til erhvervsindgangen Bygge og Anlæg med henblik påsnedkeruddannelsen. Netværket er også for de elever, der allerede har en adgangsgivendeeksamen til ingeniør og arkitekt.Hvert år har Odense Fagskole elever, der melder sig til forårssemestret for at få dekompetencer, der skal bruges til optagelsesprøverne på de håndværksmæssige og kreativeuddannelser. Ansøgere fra de Frie Fagskoler har ofte fortrin, fordi de kan fremviseportfolier, der er blevet til i løbet af et helt skoleår. Frie Fagskoler kalder dette ”parat tilerhvervsuddannelses-forløb”. Sådanne forløb bør styrkes politisk, fordi det afklarer ogmålretter eleverne, oplever Karen Maigaard.Odense, 8. marts 2013

For yderligere information kontakt

Karen MaigaardForstanderTlf. 66 12 21 45 og 21 72 20 46[email protected]www.ofag.dkeller kontakt sekretariatsleder Christian Legarth på[email protected]www.friefagskoler.dk