Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 178, BUU Alm.del Bilag 160
Offentligt
Frie fagskoler har løsningen
De Frie Fagskoler vil gerne bidrage med erfaring, viden og udvikling til regeringensvækstplan. Det vil de, fordi de har mange gode erfaringer med at målrette undervisningenfor de praktisk-kreative elever, som vælger de Frie Fagskoler.”Vi har rigtig gode erfaringer med, at eleverne kommer målrettet videre fra OdenseFagskole”,fortæller forstander på Odense Fagskole, Karen Maigaard.”Sidste år fik 93 %af eleverne deres førsteønske opfyldt, da de søgte videre. Samtidig har vi den glæde, atkun 3 % falder fra i løbet af et skoleår. Desuden optager vi elever løbende, så de, der erfaldet fra andre steder, får en ny chance hos os.”Netværk med uddannelser og erhvervslivet
De Frie Fagskoler fremhæver blandt andet, at netværk er af afgørende betydning, nårkreative uddannelser og erhverv skal understøttes: netværk af forskelligeuddannelsesinstitutioner på forskellige niveauer sammen med virksomheder.Skolen har netop udviklet et nyt samarbejde. NYE STIER er et netværk med treerhvervsskoler og fem møbelvirksomheder om linjen Industrielt design, hvor elevernebliver gjort parat til erhvervsindgangen Bygge og Anlæg med henblik påsnedkeruddannelsen. Netværket er også for de elever, der allerede har en adgangsgivendeeksamen til ingeniør og arkitekt.Hvert år har Odense Fagskole elever, der melder sig til forårssemestret for at få dekompetencer, der skal bruges til optagelsesprøverne på de håndværksmæssige og kreativeuddannelser. Ansøgere fra de Frie Fagskoler har ofte fortrin, fordi de kan fremviseportfolier, der er blevet til i løbet af et helt skoleår. Frie Fagskoler kalder dette ”parat tilerhvervsuddannelses-forløb”. Sådanne forløb bør styrkes politisk, fordi det afklarer ogmålretter eleverne, oplever Karen Maigaard.Odense, 8. marts 2013For yderligere information kontakt