Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 178, BUU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1223457_0001.png
1223457_0002.png
8. marts 2013Til Erhvervsudvalget
Vækstplan for kreative erhverv og designOdense Fagskole hilser vækstplanen velkommen og opfordrer til, at Erhvervsudvalgetogså går ind i samarbejdet omkring den.Erhvervs- og vækstministeren har modtaget et brev den 21. februar 2013, hvor viunderstreger følgende områder:To af punkterne er vi optaget af i de frie fagskoler og i særlig grad på Odense Fagskole:Det ene punkt er, at væksten i de kreative erhverv skal understøttes af gode uddannelserog stærk forskning. Og det andet er, at Danmark skal være et internationalt vækstcenterfor arkitektur, mode og design.Så vidt det er os muligt, vil vi gerne bidrage med erfaring, viden og udvikling.-De kreative håndværksfag skal styrkes fra folkeskolen i overgangen tilgymnasier, erhvervsuddannelser og videregående uddannelser.Talenter skaludvikles og plejes tidligere og løbende, så vi får løftet de kreative fag og erhverv.Vi oplever på Odense Fagskole, at der over en 10 årig periode er sket en markantændring, såvore nuværende elever mangler de mest elementære færdigheder,når de kommer fra grundskolen, indenfor kendskab til materialer og værktøj,fremstilling og udvikling af færdige produkter.Dette kendskab skal give elever viden og lyst til at vælge de hånværksmæssigeog kreative uddannelser, som vækstplanen bygger på.På Odense Fagskole får dedisse færdigheder, og det betyder, at eleverne er særligt eftertragtede påerhvervsskolerne, fordi de er meget præcise i valget og ofte har en praktikpladsmed sig.Netværk er af afgørende betydning, når kreative erhverv skal understøttes:netværk af forskellige uddannelsesinstitutioner på forskellige niveauer sammenmed virksomheder.
-
-
-
Odense Fagskole er allerede godkendt som Ny Nordisk Skole i et netværk med treerhvervsskoler og fem møbelvirksomheder om linjen Industrielt design, hvor vi gør parattil indgangen Bygge og Anlæg med henblik på snedkeruddannelsen, og for de elever, derallerede har en adgangsgivende eksamen til ingeniør og arkitekt.På tredje år har vi et formaliseret samarbejde med indgangen Produktion og Udvikling påEUC Syd i Sønderborg om beklædningshåndværker, på andet år med indgangenMerkantil specielt til dekoratør på Tietgenskolen og på indgangen medieproduktion påSDE. Fra i år har vi også samarbejde med CPH West i Ishøj ombeklædningshåndværkeruddannelsen.Til de videregående uddannelser har vi samarbejde om teknolog-, professionsbachelor- ogkandidatuddannelserne på de forskellige professionshøjskoler, erhvervsakademier oguniversiteter. Vore ansøgere har ofte fortrin, fordi de kan fremvise portfolier, der er blevettil i løbet af et helt skoleår – og ikke blot ”produceret til lejligheden” få dage føransøgningsfristens udløb. Vi har hvert år elever, der melder sig til forårssemestret for at fåde kompetencer, der skal bruges til optagelsesprøverne på de håndværksmæssige ogkreative uddannelser. Frie Fagskoler kalder dette ”parat til erhvervsuddannelses-forløb”.Sådanne forløb bør styrkes, fordi det afklarer og målretter eleverne.På Odense Fagskole har vi håndværkslinjer inden for animation, beklædning, forfatter,industrielt design og kunst. De yngste elever her kombinerer med 10. klasse og de ældstemed kunst og kulturhistorie. Det hele gør dem målrettet parat til at komme videre i livet, iuddannelser og i erhverv.Jeg stiller mig til rådighed med den viden og erfaring, vi kan bidrage med fra de friefagskolers side – selvfølgelig også med konkrete erfaringer fra Odense.
Med venlig hilsen
Karen MaigaardForstanderOdense Fagskolewww.ofag.dk
Vedlagt: Pressemeddelelse udsendt d.d.