Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1223049_0001.png
1223049_0002.png
1223049_0003.png
1223049_0004.png
1223049_0005.png
1223049_0006.png
NOTAT TIL FOLKETINGETSEUROPAUDVALG
5.marts 2013

Kommissionens anbefaling til Rådets medlemmer om rådsafgørelse

med henblik på bemyndigelse af Kommissionen til at indlede

forhandlinger om indgåelse af en plurilateral aftale om handel med

tjenesteydelser

Nyt notat

1.

Resumé

Kommissionen fremsendte den 15. februar 2013 en anbefaling til Rådetsmedlemmer om rådsafgørelse med henblik på bemyndigelse afKommissionen til at indlede forhandlinger om indgåelse af en plurilateralaftale om handel med tjenesteydelser.Forslaget forventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.

2.

Baggrund

Kommissionen fremsendte den 15. februar 2013 en anbefaling til Rådet områdsafgørelse med henblik på bemyndigelse af Kommissionen til at indledeforhandlinger om indgåelse af en plurilateral aftale om handel medtjenesteydelserForslaget er oversendt til Rådet d. 15. februar 2013 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207, stk. 1 og artikel 218,stk. 3 og 4.Den globale handel med tjenesteydelser er reguleret gennem den såkaldteGATS-aftale, der var et af de centrale resultater fra Uruguay-forhandlingsrunden i WTO, der blev afsluttet i 1994. Til GATS-aftalen harstørstedelen af WTO-medlemmerne (129 ud af 157) indmeldt såkaldtekoncessionslister (schedules), der angiver hvilken grad af markedsadgang tiludenlandske udbydere af tjenesteydelser, som det givne land forpligter sig til,og hvordan disse udenlandske udbydere behandles.Intentionen med GATS-aftalen er at bidrage til en liberalisering af handlenmed tjenesteydelser med det formål skabe økonomisk vækst og udvikling,
2/6
især for udviklingslandene. For at opnå en højere grad af liberaliseringindeholdt aftalen en indbygget dagsorden om en ny runde af forhandlingerinden for en femårig periode. Dette betød, at handel med tjenesteydelser, pålinje med varehandel og landbrug mv., blev en del af Doha-forhandlingsrunden i 2001. Forhandlingerne brød dog sammen i 2008 og harreelt ligget stille siden foråret 2011. I et forsøg på at bryde dette dødvande,opfordrede ministrene på WTOs 8. ministerkonference i december 2011WTO-medlemmerne til”at forsætte forhandlingerne indenfor de områder,hvor der kan gøres fremskridt og bl.a. fokusere på de aspekter af Doha-erklæringen, som gør det muligt for medlemmer at indgå foreløbige ellerendelige aftaler på grundlag af enighed, inden der kan indgås en samletaftale”.Inden for handel med tjenesteydelser er der et stigende behov for en nyaftale. Det skyldes dels tjenesteydelsessektorens stigende betydning for denglobale økonomi, og dels den forskel, der eksisterer mellem de forpligtelsertil liberalisering, som WTO-landene har indmeldt til GATS, og det aktuelleliberaliseringsniveau, som handlen med tjenesteydelser foregår efter.Det er på denne baggrund, at der blandt 21 WTO-medlemmer1nu er skabten enighed om at arbejde for en plurilateral aftale (dvs. forhandlinger derinvolverer flere WTO-lande men ikke alle). Gruppen, der har fået navnet”ReallyGood Friends”of services (RGF), er en åben og uformelforhandlingskreds, der for nuværende tæller Australien, Canada, Chile,Colombia, Costa Rica, EU, Hong Kong, Island, Israel, Japan, Mexico, NewZealand, Norge, Panama, Pakistan, Peru, Schweiz, Sydkorea, Taiwan,Tyrkiet og USA. I 2010 repræsenterede disse lande tilsammen omkring 70pct. af den grænseoverskridende handel med tjenesteydelser.En eventuel plurilateral aftale vil fungere som en selvstændig aftale uden forWTO (baseret på GATS artikel V) og er således udset til at udgøre ensubstitut for et element (handel med tjenesteydelser) i de strandede Doha-forhandlinger.

3.

Formål og indhold

Indholdsmæssigt følger det fra Kommissionens oplæg, at en aftale bør værei tråd med Rådets konklusioner fra oktober 1999 (i relation til Doha-forhandlingerne), der bekræfter det fælles mål om at gennemføre en gradvisliberalisering af handel med tjenesteydelser som et middel til at fremmeøkonomisk vækst og øge udviklingslandenes deltagelse i verdenshandlen.Desuden bør der tages hensyn til de politiske retningslinjer fra den 8. WTO-
1
EU tæller som et medlem.
3/6
ministerkonference ved at overholde principperne om gennemsigtighed oginklusion.Formålet er således at opnå en så høj grad af binding af det nuværendeliberaliseringsniveau som muligt samt gennem forhandlinger skabemulighed for ny markedsadgang og øget national behandling. Et centraltelement er desuden udvikling af bedre reguleringsbestemmelser, derunderstøtter markedsadgangen.I forhold til arkitekturen af en plurilateral aftale har EU i drøftelserne iRGF-gruppen lagt vægt på, at aftalen i videst muligt omfang struktureresefter GATS-aftalen, så den senere kan blivemultilateraliseret,dvs.inkorporeret i WTO. Dette er både af hensyn til vigtigheden i ikke atunderminere det multilaterale handelssystem i WTO, men også fordi destore økonomiske gevinster ved en liberalisering af handlen medtjenesteydelser findes på de nye vækstmarkeder og i udviklingslandene.I RGF-gruppen drøftes endvidere indførslen af mekanismer, der bindereksisterende liberalisering (standstillklausul)og opsamler fremtidigeliberaliseringstiltag (rachetklausul).Endelig er der i RGF-gruppen enighedom, at aftalen bør indeholde en tydeligt specificeret tiltrædelsesklausul.Kommissionens oplæg til mandat afspejler disse elementer.Af Kommissionens oplæg til mandat følger endvidere, at en eventuelkommende aftale vil skulle respektere medlemslandenes ret til at reguleretjenesteydelsesområdet ud fra offentlige hensyn samt medlemslandenes rettil at fastlægge national udlændinge- og arbejdsmarkedsregulering. Desudener det specificeret, at medlemslande fortsat har mulighed for at definere oggennemføre tiltag indenfor det kulturelle og audiovisuelle område med detformål at bevare kulturel mangfoldighed.Endelig arbejder EU også for, at aftalen indeholder en effektivtvistbilæggelsesmekanisme, som skal sikre, at parterne overholder indbyrdesaftalte regler om tilsyn.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres om mandatet, men skal i henhold tilTEUF artikel 218 godkende aftalen, inden den kan indgås.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

4/6
Ikke relevant.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Det vurderes, at anbefalingen ikke i sig selv vil have lovgivningsmæssige ellerstatsfinansielle konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Anbefalingen vil i sig selv ikke have samfundsøkonomiske konsekvenser.En eventuel aftale forventes dog at have en positiv effekt på både vækst ogbeskæftigelse gennem ny markedsadgang. Således må en aftale forventes atfå positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget handel medtjenesteydelser.Dette gælder også for Danmark, hvor tjenesteydelser indtager en stigendedel af økonomien. I 2011 eksporterede Danmark tjenesteydelser for 357,8mia. kr., mens importen var på 317,0 mia.kr. Dette svarer til 37,5 pct. af densamlede eksport, og 38,1 pct. af den samlede import. Desuden spillertjenesteydelsessektoren en vigtig rolle for beskæftigelsen.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Anbefalingen vil i sig selv ikke have administrative konsekvenser forerhvervslivet. En eventuel plurilateral aftale vil kunne skabe øget juridiskforudsigelighed, skabe øget klarhed i forhold til landenes nationale regler samtgive mulighed for en ny og forbedret markedsadgang.

10.

Høring

Sagen er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der er modtagethøringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og LO.Dansk Erhverv støtter fuldt, at der indledes forhandlinger om en plurilateralhandelsaftale på serviceområdet, idet potentialet for at skabe ny vækst ogbeskæftigelse ved fjernelse af handelsbarrierer inden serviceområdet erstort. Dansk Erhverv lægger vægt på, at aftalen bliver så ambitiøs ogomfattende som muligt, dog under hensyn til at andre lande skal kunnetiltræde aftalen på et senere tidspunkt, og at den kan blive integreret i WTO-systemet.Dansk Industri stiller sig meget positivt overfor indgåelsen af en plurilateralaftale om handel med tjenesteydelser, da en aftale vil kunne give danske
5/6
virksomheder en række fordele i den globale handel. Dansk Industri støtterdesuden op om de prioriteter, som EU-Kommissionen har fremlagt, menanfører, at medlemslandenes ret til at regulere tjenesteydelsesområdet efteroffentlige hensyn ikke må bruges som undskyldning for at gennemføreprotektionistiske tiltag.LO finder det vigtigt, at der sker en liberalisering af handel medtjenesteydelser, da det vil skabe bedre mulighed for vækst og beskæftigelse iDanmark og EU. LO finder det vigtigt, at aftalen respekterermedlemslandenes ret til at regulere tjenesteydelser, og fastsættearbejdsmarkedsregulering, herunder arbejdsmarkedets parters ret til at indgåkollektive overenskomster om løn- og arbejdsvilkår og regler forindvandring. Samtidig anser LO det for vigtigt, at aftalen ikke indeholderelementer om liberalisering af offentlige tjenesteydelser samt, at en aftaleskal respektere ILO’s konvention 94 om offentlige udbud samt mulighedenfor at udenlandske serviceudbydere registreres i RUT-registret.Danmarks Rederiforening kan tilslutte sig den foreløbige positive danskeholdning vedr. de plurilaterale forhandlinger om handel med tjenesteydelser.Danmarks Rederiforening lægger vægt på, at skibsfart er en global aktivitetog derfor afhængig af frihandel. Dette gælder ikke kun for så vidt angår friog lige adgang til havne, men også i forhold til markedsåbning oghandelslettelse på grund af de forøgede transportvolumener.Skibsfartsmarkederne er i dag i langt overvejende grad liberaliseret, og deter derfor afgørende for Danmarks Rederiforening, at man i de plurilateraleforhandlinger fastholder de ambitiøse forhandlingspositioner påsøtransportområdet, som blev udformet i forbindelse med indledningen afDoha-runden. Det ligger også heri, at en aftale må være bredt geografiskdækkende inkl. USA, der hidtil har været tøvende på søfartsområdet.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er blandt medlemslandene generelt støtte til Kommissionensmandatudspil, og de plurilaterale forhandlinger. Der har i drøftelserne blandtmedlemslandene været fokus på at sikre tilstrækkelig hensyntagen tiloffentlige tjenesteydelser, ligesom enkelte lande har haft fokus påaudiovisuelle tjenesteydelser. Det forventes, at der kan opnås enighed ommandatet.

12.

Regeringens generelle holdning

Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens anbefaling.Handlen med tjenesteydelser spiller en central rolle for skabelsen af
6/6
økonomisk vækst og beskæftigelse, og det er derfor en vigtig prioritet forregeringen,atderopretholdesetmomentumindenfortjenesteydelsesområdet. Dette vil en plurilateral aftale kunne bidrage til.Ikke mindst i lyset af mangel på fremskridt i Doha-runden vil en plurilateralaftale kunne sikre forudsigelige handelsvilkår gennem juridisk binding afdet eksisterende liberaliseringsniveau for en væsentlig del afverdenshandlen. Der vil endvidere fra regeringens side til gavn for vækst ogbeskæftigelse blive arbejdet for yderligere markedsåbninger, herunder ikkemindst i sektorer, som ikke blev omfattet i Uruguay Runden, som foreksempel søfart.Samtidig er det vigtigt, at en eventuel aftale udformes, så det både blivermuligt for udviklingslandene at tiltræde aftalen på et senere tidspunkt, og såden senere hen kan multilateraliseres, dvs. forankres i WTO.På den baggrund støtter man fra regeringens side den foreslåede arkitekturmed kendte elementer fra den nuværende GATS-aftale kombineret med nyeelementer, der sikrer øget markedsadgang og mere national behandling,herunder binding af det eksisterende liberaliseringsniveau (standstillmekanisme), automatisk opsamling af nye liberaliseringstiltag (rachetklausul) samt reguleringsbestemmelser, der understøtter markedsadgangen.Fra regeringens side støttes ikke, at enkelte sektorer udelukkes fraforhandlingerne på forhånd, idet det kan have en negativ effekt på danskeoffensive interesser, som fx søfart, og fordi det under forhandlingerne vilvære muligt at håndtere defensive interesser via reservationer.Endelig støttes fra regeringens side, at Kommissionens anbefaling lægger optil, at en evt. kommende aftale skal respektere medlemslandenes ret til atregulere tjenesteydelser og medlemslandenes udlændinge– ogarbejdsmarkedsregulering.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Dedanske prioriteter for Doha-forhandlingerne, som dette forslag udspringeraf, blev i forbindelse med Seattle-ministermødet forelagt FolketingetsEuropaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg forud for rådsmødet(udenrigsministre) den 11.-12. oktober 1999.