Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 169
Offentligt
1220966_0001.png
1220966_0002.png
Kære Erhvervspolitiske ordfører FolketingetJeg skriver til jer i min egenskab af formand for DJA (Danske Jagtrejsearrangører – DJA eren sammenslutning / brancheorganisation af jagtrejseudbydere i Danmark – se evt.www.dja.dk).Medlemmerne af DJA er alle medlem af Rejsegarantifonden og besidder alle et dansk CVR-nr. og betaler skat i Danmark. Vores medlemmer sælger pakkerejser, hvilket erensbetydende med, at vi er pligtige at være medlem af Rejsegarantifonden.Hovedgård, den 26.0213
Vi er kort sagt en samling lovlydige rejseudbydere, som har rettet ind efter landets gældenderegler, love og bekendtgørelser på pakkerejseområdet.DJA`s medlemmer er pålagt statsautoriseret revision, vi er pålagt betaling til fonden, vi er pålagt sikkerhedsstillelseoverfor fonden i et sådan omfang, at det nærmer sig det umulige. Vi bliver tjekket og kontrolleret igen og igen, hvilketreelt betyder, at medlemskabet af fonden ikke bare er tidskrævende, men også koster os en masse penge.Vi er vidende om, at pakkerejselovgivningen i øjeblikket er under revision, og vi vil gerne have lov til at give vores besyvmed omkring dels til en kommende lov, men vi vil også gerne høres i forhold til af de opgaver som Rejsegarantifonden erpålagt at udføre fra folketinget side.Vi lever i en tid, hvor Facebook og internettet gør det forholdsvis let og ukompliceret at slå sig ned som rejseudbyder iDanmark. Besidder man en computer og en internetadgang ligger verden åben.Masser af danske jæger forsøger sig derfor som potentielle rejseudbydere. En snak med en jagtudbyder på en jagtrejse-destination ender ofte ud i, at en ny danskjagt rejsesælger ser dagens lys og nogen lykke hermed.I starten som formidlere til familie, venner og bekendte, men pludselig er det med egen hjemmeside og tilbud påFacebook.Kun én lille væsentlig detalje mangler. De nye udbydere er ikke medlem af Rejsegarantifonden, selv om de annoncerermed og sælger pakkerejser.Dette er reelt konkurrenceforvridende i forhold til all vi, der efterlever landes love og bruger mange penge og ressourcerpå bl.a. at leve op til Rejsegarantifondens strenge økonomiske kravNår vi som organisation i DJA vil bruge kræfter på dette, skyldes det, at antallet af ”ikke lovligt registrerede sælgere” erså stort, at det er af reel betydning i markedet, hvilket er decideret konkurrenceforvridende i forhold til os.DJA har for nyligt fremsendt ikke mindre end 50 navne på rejseudbydere til Rejsegarantifonden, som ikke er medlem afRejsegarantifonden, men alligevel udbyder jagtrejser / pakkerejser på nettet med egen hjemmeside.DJA vil anslå at vi er 25 registrerede og lovlige udbydere, heraf er de 18 medlemmer hos os. Det virker jo paradoksalt!De omkostninger der er forbundet med at gøre tingene efter lovens bogstav er belastende.Det er ganske enkelt for let at være ”skruebrækker”, piratrejsesælger, eller hvad vi skal kalde alle disse!Pakkerejseloven er i dag formuleret, så man kan ”tilpasse” sig formuleringen, og derved iklæde sig formidlerens rolleeller omgå loven ved at lade betalingen eller dele af betalingen foregå direkte til jagtudbyderen udenfor landet grænser.Dermed kan man så undslå sig medlemskab af Rejsegarantifonden ved kun reelt at have solgt én ydelserne, nemligjagtdelen,De øvrige serviceydelser der definerer rejsen som værende en pakkerejse - f.eks. transport, ophold, hotel ogforplejning, kommer til ved siden af og betales særskilt.
Udbyderen forklarer sig med, at han ikke sælger pakkerejser, da han alene sælger én afydelserne - nemlig selve jagtydelsen.Herefter må køberen – ganske vist på anvisning af udbyderen betale de øvrige ydelser tilanden side, selvom udbyderen anviser hvor kunden skal betale - hvor meget kunden skalbetale - og hvornår og hvor meget kunden skal betale.Formidleren udfører alle opgaverne, men holder fingrende af selv betalingen - så udbyderenkan omgås medlemskab af Rejsegarantifonden og spare på sine omkostninger.I DJA er vi vidende om, hvordan dette i foregår i stort omfang.Rejsegarantifonden postulere overfor DJA, at de har haft rettet henvendelse til de ”ikke registrerede udbydere”, men atfonden ikke i stand til at løfte bevisførelsen imod dem, idet det vil kræve at vi (DJA) kan fremskaffe fakturaer, som viserhvordan tingene er foregået.For os at se er et åbenlyst udbud af pakkerejser på internettet et fantastisk bevis på hensigten.Billedligt talt svarer det for os til, at en butikstyv går ind i et supermarked og stjæler en flæskesteg, men han kan førstdømmes for forseelsen, hvis man kan finde bevis for, at han har spist stegen, skønt alle ved han har stjålet den?Rejsegarantifonden fortæller os, at der ikke er ressourcer til at bruge flere kræfter på området. Derimod skorter det ikkepå ressourcer, når kontrollen gælder de lovligt registrerede medlemmer.Vi har derfor et ønske om, at formuleringen i pakkerejseloven skærpes, så den kan fraholde ”ikke registrerede udbydere”at forsøge sig ud i rejsebranchen, hvis de ikke kan opfylde de krav som skal honoreres i forhold til Rejsegarantifonden.Et formuleringsforslag kunne være:”Ingenkan lovligt sælge eller formidle pakkerejse til 3. person i Danmark uden at være medlem af Rejsegarantifonden ogbesidde et dansk CVRnr”.Vi finder det rimeligt, når vi som branche skal underlægges en kontrol med knivskarpe indberetningstidspunkter,erklæringer og dokumentationer, at vi kan forvente, at Rejsegarantifonden bruger tilsvarende ressourcer på at få fingre ialle de som omgås reglerne. Vi må kunne forvente at Rejsegarantifonden er en medspiller og ikke en modspiller.Det er ikke unormalt at ”ikke registrerede udbydere” stiller op på rejsemesser og lignende, hvor de sælger og udbyderrejser for åbent tæppe. DJA har derfor ved flere lejligheder opfordret Rejsegarantifonden til at rykke ud og lukke ensådan stand ved en messe – dette kunne måske skabe præcedens.SKAT, levnedsmiddelkontrollen og miljømyndighederne i dette land har ingen problemer med at rykke ud påmarkedspladser, til musikfestivaler og lign. Hvorfor skulle rejsegarantifonden ikke kunne gøre det samme?Vi forsøger selvfølgelig at påvirke de forskellige rejsemesser i den rigtige retning, men det er jo deres forretning!Vi håber, at denne skrivelse vil blive taget alvorlig, og at I vil høre på os og evt. tage os med på råd – dette er et udtaltproblem som en ny formulering pakkerejseloven kan reducere i et snuptag. Tænk bare på alle de private, der lavergolfrejser, cykelrejser, dykkerrejser, koncertrejser, skirejser, etc. Alt sammen er det konkurrenceforvridende og alt for let.Tænk ikke mindst på de skattekroner, der kunne indhentes på dette område.

Med venlig hilsen

Kasper T. Andersen, Formand for DJA

Gl. Kattrupvej 87, 8732 Hovedgård+45 7587 2344 / mobil +45 2210 8060 /[email protected]