Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1217901_0001.png
1217901_0002.png
1217901_0003.png
1217901_0004.png
1217901_0005.png
1217901_0006.png
1217901_0007.png
1217901_0008.png
1217901_0009.png
1217901_0010.png
1217901_0011.png
1217901_0012.png
1217901_0013.png
1217901_0014.png
1217901_0015.png
1217901_0016.png
1217901_0017.png
1217901_0018.png
1217901_0019.png
1217901_0020.png
1217901_0021.png
1217901_0022.png
1217901_0023.png
1217901_0024.png
1217901_0025.png
DA
DA
DA
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.6.2008KOM(2008) 394 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OGREGIONSUDVALGET"Tænk småt først"En "Small Business Act" for Europa{SEK(2008) 2101}{SEK(2008) 2102}
DA
DA
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OGREGIONSUDVALGET"Tænk småt først"En "Small Business Act" for Europa1.INDLEDNING
Det at styre udviklingen hen imod en videnbaseret økonomi er i øjeblikket en af de vigtigsteudfordringer i EU. Lykkes det, vil det sikre en konkurrencedygtig og dynamisk økonomi medflere og bedre arbejdspladser og en større grad af social samhørighed.Dynamiske iværksættere befinder sig i en særlig gunstig position med hensyn til at høstegevinsterne ved globaliseringen og den stadig hurtigere teknologiske udvikling. Vores evne tilbygge på de små og mellemstore virksomheders (SMV'ernes) potentiale for vækst oginnovation vil derfor være af afgørende betydning for EU's fremtidige velstand. I et landskab,der ændrer sig globalt og kendetegnes ved kontinuerlige strukturændringer og øgetkonkurrencepres, er SMV'ernes rolle i samfundet blevet endnu vigtigere som jobskabere ognøglespillere til fordel for de lokale og regionale samfund. Hvis SMV'erne har det godt, vilEuropa blive mere modstandsdygtig over for den usikkerhed, der opstår i dagensglobaliserede verden.EU har derfor placeret SMV'erne centralt i Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse,især efter 2005 med anvendelsen af partnerskabsordningen1, som har ført til håndgribeligeresultater. Nu er det tid til én gang for alle at cementere SMV'ernes behov øverst i EU's politikog at omsætte de visioner, som EU's stats- og regeringschefer gav udtryk for i 2000, tilvirkelighed - nemlig det at skabe verdens bedste miljø for SMV'er i EU2.De nationale og lokale miljøer, som SMV'erne opererer i, er meget forskellige, og SMV'erneselv er også meget forskellige (håndværkere, mikrovirksomheder, familieforetagender ogvirksomheder i den sociale økonomi). I politikker, der beskæftiger sig med SMV'ernes behov,er det derfor nødvendigt fuldt ud at gøre sig denne forskelligartethed klar og overholdesubsidiaritetsprincippet.2.DER SKAL SKE ET GENNEMBRUD IEU'S POLITIK TIL FORDEL FORSMV'ERNE
Midtvejsevalueringen af EU's moderne SMV-politik3fra 2005 til 2007 viste, at bådemedlemsstaterne og EU har gjort fremskridt med hensyn til at skabe et mere SMV-venligterhvervsmiljø. Kommissionen har gjort en stor indsats for at afbureaukratisere SMV'ernesarbejde og har i betydeligt omfang sat større fokus på SMV'erne i de vigtigste EU-støtteprogrammer i perioden 2007-2013. Medlemsstaterne har også i høj grad forbedreterhvervsmiljøet for SMV'er med inspiration i bedste praksis udvekslet med baggrund i deteuropæiske charter for små virksomheder, der blev vedtaget i Feira i 2000, og ved atgennemføre konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2006, f.eks. ved at indføre
1
23
Meddelelse fra Kommissionen "Gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-program - Moderne SMV-politik for vækst og beskæftigelse" - KOM(2005) 551 endelig af 10.11.2005.http://ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy/charter/docs/charter_en.pdfSmå og mellemstore virksomheder (SMV) - nøglen til øget vækst og beskæftigelse. Enmidtvejsevaluering af moderne SMV-politik, KOM(2007) 592 endelig af 4.10.2007.
DA
2
DA
kvikskranker for virksomhedsregistreringer og reducere den tid og de omkostninger, derkræves for at starte en virksomhed.Desuden er EU's strategi for bedre lovgivning4af afgørende betydning for SMV'erne, som ihøj grad får fordel af moderniseringen og forenklingen af den eksisterende EU-lovgivning ogaf det ambitiøse program, der skal reducere de administrative byrder som følge af EU-lovgivningen med 25 % i 2012.Til trods for disse opmuntrende fremskridt, er det nødvendigt, at EU gennemfører yderligereforanstaltninger, for at SMV'erne fuldt ud kan udnytte deres potentiale5. Generelt harSMV'erne i EU stadig en lavere produktivitet end SMV'erne i USA, og deres vækst er ogsålangsommere. I USA har de virksomheder, der overlever, i gennemsnit øget antallet af ansattemed 60 % i deres syvende år, mens den øgede beskæftigelse for overlevende virksomheder iEuropa er i størrelsesordenen 10 til 20 %. SMV'erne står stadig over for markedssvigt, derunderminerer de betingelser, som de driver virksomhed under, og under hvilke de konkurrerermed andre spillere, på områder som finansiering (især risikovillig kapital), forskning,innovation og miljø. For eksempel anfører ca. 21 % af SMV'erne, at det er et problem at fåadgang til finansiering6, og i mange medlemsstater er denne procentsats meget højere formikrovirksomheder. I sammenligning med større virksomheder, er det også færre europæiskeSMV'er, der gennemfører vellykket innovation. Situationen forværres af strukturelleproblemer som mangel på ledelsesfærdigheder og teknisk kunnen samt den manglendefleksibilitet på de nationale arbejdsmarkeder, der stadig findes på nogle områder.SMV'ernes rolle i den europæiske økonomi er gentagne gange blevet bekræftet på højestepolitiske niveau. På Det Europæiske Råds møde i marts 2008 blev der udtrykt stor støtte til etinitiativ til en yderligere støtte af SMV'ernes bæredygtige vækst og konkurrenceevne i form afinitiativet "Small Business Act", og man opfordrede til hurtigt at vedtage dette initiativ. Ievalueringen af det indre marked (Single Market Review7) blev det også anført, at der varbehov for yderligere initiativer for bedre at tilpasse det indre marked til SMV'ernes behov ogderved opnå bedre resultater og større fordele. Sidst men ikke mindst bekræftede denoffentlige høring og den online-høring, der blev gennemført i forbindelse med forberedelse afSmall Business Act8, behovet for et større politisk initiativ for fuldt ud at frigøre deeuropæiske SMV'ers potentiale. Det er på denne baggrund, at Kommissionen tager etafgørende skridt fremad ved at forelægge en "Small Business Act" for Europa.3.EN AMBITIØS POLITISK DAGSORDEN FORSMV'ERNE:EN"SMALLBUSINESSACT"FOREUROPA
Et helt centralt element i Small Business Act er den overbevisning, at skabelsen de bedsterammebetingelser for SMV'er først og fremmest er afhængig af, at samfundet anerkenderiværksætterne. Den generelle samfundsklima bør føre til, at enkeltpersoner ser muligheden afat starte egen virksomhed som en attraktiv mulighed og til en anerkendelse af, at SMV'erne ivæsentlig grad bidrager til øget beskæftigelse og økonomisk velstand. Et centralt bidrag tilskabelsen af et SMV-venligt miljø er derfor, at opfattelsen af iværksætternes rolle og af det attage en risiko ændres i EU: iværksætterånd og den dermed forbundne vilje til at tage en risiko
456
78
http://ec.europa.eu/enterprise/admin-burdens-reduction/home_en.htm.“Konsekvensanalyse for Small Business Act”, SEK(2008) 2101.2007 Det Europæiske Observationscenter for SMV.http://ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy/analysis/observatory_en.htm"Et indre marked for Europa i det 21. århundrede", KOM(2007) 724 endelig af 20.11.2007.http://ec.europa.eu/enterprise/entrepreneurship/docs/sba_consultation_report_final.pdf.
DA
3
DA
bør bakkes op af de politiske ledere og medierne og støttes af myndighederne. Det at væreSMV-venlig bør gøres til mainstream-politik, byggende på den overbevisning, at regler skalrespektere flertallet af dem, der kommer til at anvende dem: princippet "tænk småt først".Det er derfor, at "Small Business Act" sigter mod at forbedre den overordnedeindfaldsvinkel i iværksættervirksomhed, for en gang for alle at forankre princippet "tænksmåt først" i arbejdet med uformningen af politikker, lige fra reglerne til den offentligeservice, og derved fremme SMV'ernes vækst ved at hjælpe dem med at tackle detilbageværende problemer, som hæmmer deres udvikling.Small Business Act bygger på resultaterne af Kommissionens og medlemsstaternes politik,skaber nye politikrammer, som samler de allerede eksisterende instrumenter forvirksomhedspolitik, og er først og fremmest baseret på det europæiske charter for småvirksomheder og initiativet vedrørende moderne SMV-politik. For at gennemføre denneambitiøse politiske dagsorden foreslår Kommissionen et ægte politisk partnerskab mellem EUog medlemsstaterne, som respekterer principperne for subsidiaritet og proportionalitet.At det engelske ord "Act", der på dansk betyder "lov", indgår i initiativet understreger denpolitiske vilje til at anerkende SMV'ernes centrale rolle i EU-økonomien og til for første gangskabe fuldt dækkende politikrammer for EU og medlemsstaterne gennem:et sæt af 10 principper for udformning og gennemførelse af politikker i både EU ogmedlemsstaterne. Disse principper, der beskrives nærmere i kapitel 4, er af afgørendebetydning for at opnå "merværdi" på EU-niveau, skabe lige vilkår for SMV'erne ogforbedre lovgivning og administration i hele EU. Principperne er:IIIIIIIVVSkabelse af et miljø, hvor iværksættere og familieforetagender kan trives, og hvoriværksætterånd belønnesSikring af at en ærlig iværksætter, der har været gennem en konkurs, hurtigt får en nychanceUdarbejdelse af regler ud fra princippet "tænk småt først"Skabe forståelse for SMV'ernes behov hos de offentlige myndighederTilpasning af offentlige politikværktøjer til SMV'ernes behov: gøre det lettere forSMV'er at deltage i offentlige indkøbskontrakter og udnytte statsstøttemulighedernebedre til fordel for SMV'erneGive SMV'erne lettere adgang til finansiering og udvikle et lovgivnings- ogerhvervsmiljø, der fremmer rettidig betaling i forretningstransaktionerHjælpe SMV'erne til bedre at udnytte de muligheder, som det indre marked giverFremme en opgradering af viden og kompetencer i SMV'erne sammen med alleformer for innovationSætte SMV'erne i stand til at gøre miljøudfordringer til nye mulighederTilskynde SMV'erne til at udnytte væksten i markederne og støtte dem i dette arbejde
VIVIIVIIIIXX
et sæt af nye lovgivningsforslag efter princippet "tænk småt først":– En gruppefritagelsesforordning vedrørende bestemmelserne for statsstøtteDenne forordning, der snart vil blive vedtaget, vil fritage kategorier af statsstøtte, der alleredeer omfattet af den nuværende forordning, fra forudgående anmeldelse i forbindelse med støttetil SMV'er til uddannelse, beskæftigelse, FoU og regionalstøtte samt eventuelt også nye
DA
4
DA
kategorier af støtte. Den nye forordning vil forenkle og harmonisere de eksisterende regler forSMV'er og øge intensiteten af investeringsstøtte til SMV'er.– En forordning om en statut for et europæisk privat selskabDenne forordning indfører en statut for et europæisk privat selskab, der skal kunne oprettes ogfungere efter samme ensartede principper i alle medlemsstater. Kommissionen vil ogsåfremsætte de nødvendige ændringsforslag for at sikre, at denne nye selskabsform også kandrage fordel af de eksisterende selskabsskattedirektiver.– Direktiv om reducerede momssatserDette direktiv, som der snart vil blive fremsat forslag om, giver medlemsstaterne mulighed forat anvende reducerede momssatser for først og fremmest lokale tjenesteydelser, somhovedsageligt leveres af SMV'er.Som led i Small Business Act vil følgende forslag desuden blive udarbejdet:– Et lovgivningsforslag om yderligere modernisering, forenkling og harmonisering af denuværende regler om momsfakturering for at lette byrderne for virksomhederne.– En ændring af direktiv 2000/35/EF om forsinket betaling for at sikre, at SMV'er betales tiltiden i alle handelstransaktioner.et sæt af nye politikforanstaltninger, som implementerer disse 10 principper ioverensstemmelse med SMV'ernes behov på fællesskabsplan og i medlemsstaterne.4.IFRA PRINCIPPER TIL PRAKSISEU og medlemsstaternebør skabe et miljø, hvor iværksætterefamilieforetagender kan trives, og hvor iværksætterånd belønnes.og
De skal i højere grad bekymre sig om fremtidens iværksættere, især ved atfremme iværksætterinteresse og –talent, ikke mindst blandt de unge ogkvinderne, og ved at forenkle betingelserne for virksomhedsoverdragelser.AfFlash Eurobarometer20079om iværksætterånd fremgår det, at 45 % af europæerne villeforetrække at være selvstændige, sammenlignet med 61 % i USA. Dette har ikke ændret sig imange år. Det er nødvendigt at europæerne bliver mere bevidste om, at det at væreselvstændig er en potentielt attraktiv karrieremulighed, og at de får de nødvendigefærdigheder til at omsætte deres ambitioner til vellykkede initiativer.Uddannelsessystemet, og især læseplanerne, fokusere ikke nok på iværksætterånd og giverikke de grundlæggende kompetencer, som iværksættere har brug for. Børn kan lære at sættepris på iværksætterånd fra begyndelsen af deres uddannelse.Det skønnes, at 6 millioner ejere af små virksomheder vil trække sig tilbage i løbet af dekommende ti år. Europa har ikke råd til at risikere at miste disse virksomheder alene somfølge af vanskeligheder i forbindelse med virksomhedsoverdragelser og manglendeanerkendelse af familieforetagendernes traditionelle rolle. En forøgelse af antallet afvirksomhedsoverdragelser ville have en øjeblikkelig positiv virkning for den europæiskeøkonomi: vellykkede virksomhedsoverdragelser bevarer i gennemsnit flere arbejdspladser enddem, der skabes ved nyetablerede virksomheder. Virksomhedsoverdragelser bør derfor støttespå samme måde som etableringen af nye virksomheder. Anerkendelse af SMV'ernes og især
9
http://ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy/survey/eurobarometer_intro.htm
DA
5
DA
de familiebaserede virksomheders særlige rolle, deres typiske rod i lokalsamfundet, deressocialt ansvarlige holdninger og deres evne til at kombinere tradition med innovationunderbygger betydningen af at forenkle overdragelsen af virksomheder og de kompetencer,der følger med.Iværksætternes potentiale skal udnyttes bedre. Der er fortsat en ulighed mellem kønnene medhensyn til iværksættervirksomhed, idet det er et underskud af kvindelige iværksættere. Dertilkommer også et uudnyttet potentiale for iværksættervirksomhed blandt indvandrere10.Endelig bør Small Business Act også ses som en mulighed for iværksætterne selv til atbidrage til et bedre erhvervsmiljø ved at optrappe deres samarbejde og netværksdannelse, vedi større grad at udnytte SMV'ernes, og især familieforetagenders, potentiale som vigtigeoplæringssteder for iværksættere, og ved at handle på en socialt ansvarlig måde.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:fremmer iværksætterkulturvirksomhedsuddannelseogudvekslingeniaf2009bedsteenpraksisparaplyindenforfor
vil lancere en "europæisk SMV-uge"kampagneforanstaltninger i hele Europa
mange
lancerer initiativet "Erasmus for unge entreprenører" i 2008, som sigter mod at fremmeudvekslingen af erfaringer og uddannelse ved at give iværksættere in spe mulighed for atlære af erfarne værtsiværksættere og samtidig forbedre deres sprogkundskabervil etablere et EU-netværk for kvindelige iværksætterambassadører, fremme mentor-ordninger for at give kvinder inspiration til at starte egen virksomhed og fremmeiværksætterånden blandt kvinder med videregående uddannelse.Medlemsstaterne opfordres til:at stimulere innovative holdninger og iværksætterånd hos de unge ved at indføreiværksætterånd som en central kompetence i undervisningsplanerne, især inden for almenundervisning på sekundærniveau, og sikre at dette kommer korrekt til udtryk iundervisningsmaterialetat sikre, at iværksætternes betydning kommer korrekt til udtryk i uddannelsen af lærereat intensivere samarbejdet med erhvervslivet for at udvikle systematiske strategier foriværksætteruddannelse på alle niveauerat sikre, at beskatningen (især gaveafgifter, beskatning af udbytte og formuebeskatning)ikke hæmmer overdragelsen af virksomheder unødigtat indføre ordninger til at "matche" virksomheder, der er klar til overdragelse, medpotentielle nye ejereat tilbyde mentorinitiativer og støtte i forbindelse med virksomhedsoverdragelserat tilbyde mentorinitiativer og støtte for kvindelige iværksættere
10
"En fælles indvandringspolitik for Europa: Principper, aktioner og redskaber, KOM(2008) 359 endeligaf 17.6.2008.
DA
6
DA
at tilbyde mentorinitiativer og støtte for indvandrere, der ønsker at blive iværksættere.
DA
7
DA
II
Medlemsstaternebør sikre, at en ærlig iværksætter, der har været gennem enkonkurs, hurtigt får en ny chance
Konkurser er skyld i 15 % af alle virksomhedslukninger. I gennemsnit berøres omkring700 000 SMV'er hvert år, og dette involverer ca. 2,8 millioner arbejdspladser pr. år for heleEuropa11. I EU sker der stadig en stigmatisering af dem, det ikke lykkes for, og samfundetundervurderer det erhvervspotentiale, som de, der forsøger at starte forfra igen, udgør. I dagville 47 % af europæerne være tilbageholdende med at bestille noget fra en virksomhed, dertidligere har været gået konkurs. Samtidig er det kompliceret at starte på en frisk som følge afden langvarige konkursbehandling. Gennemsnitstiden for en afslutning af enkonkursbehandling varierer i EU mellem 4 måneder og 9 år.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:vil fortsat arbejde for en politik, der fremmer en ny chance ved at lette udvekslingen af
bedste praksis mellem medlemsstaterneMedlemsstaterne opfordres til:at fremme en positiv holdning i samfundet med hensyn til at give iværksættere en nychance, f.eks. gennem offentlige oplysningskampagnerat sætte det som mål at afslutte alle retlige procedurer for likvidering af en virksomhedinden for et år, hvis der ikke er tale svigagtig konkursat sikre, at personer, der starter endnu en gang, behandles på lige fod med nystartende,herunder i forbindelse med støtteordninger.
III
EU og medlemsstaternebør udarbejde regler efter princippet "tænk småt først"ved at tage hensyn til SMV'ernes særegenheder ved udformning af lovgivningenog ved at forenkle reglerne.
SMV'erne angiver, at det at opfylde de administrative krav, udgør deres største byrde.SMV'ernes byrde med hensyn til regler og administration er da også uforholdsmæssig stor iforhold til de store virksomheders byrde. Det er blevet anslået, at mens en stor virksomhedbruger 1 euro pr. ansat til opfyldelse af regelkrav, skal en lille virksomhed måske bruge indtil10 euro pr. ansat12. 36 % af SMV'erne angiver, at bureaukrati har været med til at begrænsederes aktiviteter de sidste to år.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Hvordan bringes fremtidig lovgivning i overensstemmelse med princippet "tænk småtførst"?
11
12
"Afhjælpning af stigmatisering i forbindelse med virksomhedsfiasko - for en politik, der fremmer en nychance - Gennemførelse af Lissabon-partnerskabet for vækst og beskæftigelse", KOM(2007) 584endelig af 5.10.2007.Ekspertgruppens rapport "Modeller til at reducere de uforholdsmæssigt store byrder, der pålæggesSMV’erne", maj 2007.
DA
8
DA
Kommissionen:er i færd med at stramme vurderingen af overholdelsen af protokollen om anvendelse afnærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet i kommende lovgivningsmæssige ogadministrative initiativervil, når det er praktisk muligt, anvende fælles iværksættelsesdatoer for regler ogbestemmelser, der berører virksomhederne, og vil offentliggøre en årlig opgørelse overden lovgivning, der vil træde i kraft.Kommissionen vil foretage nedenstående, og medlemsstaterne opfordres til at gøre detsamme:sikre, at politikresultater opnås med mindst mulige omkostninger og byrder forvirksomhederne, herunder ved brug af en intelligent blanding af værktøjer som gensidiganerkendelse og selv- eller samreguleringnøje vurdere kommende lovgivningsmæssige og administrative initiativers konsekvenserfor SMV'erne ("SMV-testen") og tage hensyn til de relevante resultater ved udformningenaf forslaghøre de berørte parter, herunder SMV'ernes organisationer, mindst 8 uger forud forfremsættelse af et lovgivningsmæssigt eller administrativt forslag med konsekvenser forvirksomhederneanvende særlige foranstaltninger for små virksomheder og mikrovirksomheder, som f.eks.dispensationer, overgangsperioder og fritagelser, især med hensyn til oplysnings- ogindrapporteringskrav, samt andre skræddersyede tilgange, når dette er hensigtsmæssigt.Medlemsstaterne opfordres til:at overveje, om det ville være nyttigt at indføre fælles ikrafttrædelsesdatoer og en årligopgørelse over, hvilken lovgivning der vil træde i kraftgøre brug af fleksibilitetsbestemmelser til fordel for SMV'er ved gennemførelse af EU-lovgivning og undgå overregulering.Hvordan forbedres lovgivningsmiljøet efter princippet "tænk småt først"?Kommissionen:vil fremsætte alle de forslag til reduktion af virksomhedernes administrative byrde, som ernødvendige for at opfylde EU's mål om en reduktion på 25 % senest i 2012vil inden udgangen af 2008 gennemføre en screening af gældende bestemmelser og laderesultaterne indgå i det opdaterede rullende forenklingsprogram, der skal forelægges ibegyndelsen af 2009. Der vil blive lagt særlig vægt på at identificere forslag, hvorlovgivningen kunne forenkles til fordel for SMV'erne, herunder navnlig selskabsret.Medlemsstaterne opfordres til:hvis de endnu ikke har gjort dette, at vedtage mål på samme ambitionsniveau som måletom at reducere administrative byrder med 25 % på EU-niveau senest i 2012 oggennemføre disse målat sikre en hurtig vedtagelse af de forslag, der vedrører en reduktion af den administrativebyrde i fællesskabslovgivningenat vedtage det forslag fra Kommissionens, der vil gøre det muligt for medlemsstaterne at
DA
9
DA
øge grænseværdien for momsregistrering til 100 000 EUR.
DA
10
DA
IV
EU og medlemsstaternebør skabe forståelse for SMV'ernes behov hos deoffentlige myndigheder, så livet for SMV'erne bliver så enkelt som muligt, isærved at fremme løsninger med e-forvaltning og kvikskranker.
Moderne og ansvarlige offentlige myndigheder kan i høj grad bidrage til SMV'ernes succesog vækst ved at spare dem for tid og penge og derved frigøre ressourcer til innovation ogjobskabelse. Især e-forvaltning og kvikskranker har potentialet til at bidrage til at forbedreservicen og reducere omkostningerne.Den igangværende gennemførelse af tjenesteydelsesdirektivet vil bidrage til at gøre livetlettere for SMV'erne og kræver af medlemsstaterne, at de opretter kvikskranker, at dereducerer antallet af og letter godkendelsesordningerne, og at de fjerner regelhindringer forudvikling af tjenesteydelsesaktiviteter. Det giver også mulighed for at gå videre end kraveneog sætte mere fart i opstarten af erhvervsvirksomhed.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Medlemsstaterne opfordres til:at reducere det gebyr, som myndighederne opkræver for at registrere en virksomhed, vedat lade sig inspirere af dem i EU, der gør det bedstfortsat at arbejde på at reducere den tid, der er påkrævet for at etablere en virksomhed, såden kommer ned på under en uge, hvor dette endnu ikke er sketat fremskynde starten på SMV'ernes kommercielle operationer ved at reducere og forenkleerhvervslicenser og –tilladelser. Nærmere bestemt kunne medlemsstaterne fastsætte enmaksimal frist på 1 måned til udstedelse af sådanne licenser og tilladelser, hvis ikke der ertale om tilfælde, hvor der kan opstå alvorlig risiko for mennesker eller miljøat afstå fra at bede SMV'erne om oplysninger, som allerede findes hos myndigheden,medmindre der er behov for ajourføring af disseat sikre sig, at en mikrovirksomhed ikke bedes deltage i en statistisk undersøgelse, somdet nationale, et regionalt eller et lokalt statistisk kontor har ansvar for, mere end én ganghvert tredje år, forudsat at behovet for statistiske eller andre oplysninger ikke kræver andetat etablere et kontaktpunkt, hvor interessenter kan gøre opmærksom på regler ellerprocedurer, der anses for uforholdsmæssige og/eller hæmmer SMV'ernes aktiviteter iunødigt omfangat sikre en fuldstændig og rettidig gennemførelse af tjenesteydelsesdirektivet, herunderetablering af kvikskranker, hvor virksomhederne kan indhente alle relevante oplysningerog udføre alle de nødvendige procedurer og formaliteter elektronisk.
DA
11
DA
V
EU og medlemsstaternebør tilpasse de offentlige politikværktøjer til SMV'ernesbehov.De bør gøre brug af adfærdskodeksen for offentlige kontrakter, der givervejledning i, hvordan de kan anvende EF-rammerne for offentlige indkøb på ensådan måde, at SMV'erne får lettere adgang til at deltage i procedurerne foroffentlige indkøb.For at klare de markedssvigt, som SMV'erne står over for i hele dereslivscyklus, bør de gøre bedre brug af de muligheder, som Fællesskabetsstatsstøtteregler giver med hensyn til at støtte virksomhedsopstarter og skabeincitamenter for SMV'erne.
SMV'erne står over for hindringer, når de deltager i udbud af offentlige indkøb, som tegnersig for 16 % af EU's BNP. Ofte skyldes dette simpelthen, at mindre virksomheder ikke er klarover mulighederne og/eller afskrækkes af procedurerne, og fordi offentlige myndighedermåske finder det mere betryggende at tildele visse kontrakter til store virksomheder, somallerede har vist deres værd, i stedet for til unge innovative virksomheder. Til trods for detteblev 42 % af værdien af offentlige indkøb over tærskelværdierne i EU i 2005 tildelt SMV'er13.Der er dog brug for en yderligere kraftig indsats for at reducere de tilbageværende hindringerfor SMV'ernes adgang til markederne for offentlige indkøb, især ved at de krav, der pålæggesaf de udbydende myndigheder i udbudsproceduren, lettes.Statsstøtte kan være til hjælp for SMV'er i hele deres livscyklus. I øjeblikket drager SMV'ernekun marginal nytte af den statsstøtte, der er tilgængelig, fordi de støttemuligheder, der findes,ikke udnyttes fuldt ud. Der er en række grunde til dette: For det første etablerer de offentligemyndigheder ikke altid alle de støttemekanismer til fordel for SMV'erne, som de har lov til ihenhold til fællesskabsbestemmelserne. For det andet er processen ofte for lang og forkompliceret for SMV'erne, og for det tredje mangler SMV'erne ofte oplysninger om, hvilkeordninger der er til rådighed for dem.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:vil forelægge en frivillig adfærdskodeks for de udbydende myndigheder for yderligere atændre indkøbskulturen. Den vil give vejledning i, hvordan bureaukratiet kan reduceres,gennemskueligheden og informationen forbedres, og i hvordan SMV'ernes sikres ligevilkårer i færd med yderligere at lette adgangen til oplysninger om muligheder i forbindelsemed offentlige indkøb ved at supplere de eksisterende EU-websteder for offentlige indkøbmed en række initiativer som f.eks. frivillig offentliggørelse af meddelelser omindkøbskontrakter under tærskelværdierne, et online-værktøj til søgning afforretningspartnere samt øget gennemskuelighed med hensyn til kravene i forbindelsemed offentlige indkøbvil offentliggøre et vademecum for statsstøtte til SMV'er for at øge kendskabet til deeksisterende muligheder for støtte.
13
http://ec.europa.eu/enterprise/entrepreneurship/docs/SME_public_procurement_Summary.pdf
DA
12
DA
Medlemsstaterne opfordres til:at oprette elektroniske portaler for at give bredere adgang til oplysninger om offentligeindkøb under EU-tærskelværdierneat tilskynde deres udbydende myndigheder til at opdele kontrakter i partier, hvor dette erhensigtsmæssigt, og gøre mulighederne for anvendelse af underleverandører tydeligereat minde deres udbydende myndigheder om deres pligt til at undgå uforholdsmæssige kravmed hensyn til kvalifikationer og finansieringat fremme en konstruktiv dialog og gensidig forståelse mellem SMV'er og store indkøberegennem aktiviteter som oplysning, uddannelse, overvågning og udveksling af god praksisat omlægge fokus i statsstøttepolitikken, så det bedre svarer til SMV'ernes behov,herunder udformning af mere målrettede foranstaltninger.VIEU og medlemsstaternebør give SMV'erne lettere adgang til finansiering, isærtil risikovillig kapital, mikrolån og mezzanin-finansiering, og udvikle et juridiskmiljø og et erhvervsmiljø, der er til støtte for rettidig betaling iforretningstransaktioner.
Det at skaffe den rette finansiering kan være et af de største problemer for iværksættere ogSMV'er, og det kommer ind som nummer to på listen over deres problemer, efter deadministrative byrder. Dette til trods for offentlig EU-støtte i form af bl.a. rammeprogrammetfor konkurrenceevne og innovation, som stiller over 1 mia. EUR til rådighed til støtte forSMV'ernes adgang til finansiering, idet en stor del af dette beløb formidles via EIB-gruppen.Når vi når frem til 2013, vil samhørighedspolitikken give omkring 27 mia. EUR, udtrykkeligtøremærket til støtte for SMV'er. Ca. 10 mia. EUR vil blive bidraget gennemfinansieringstekniske foranstaltninger, herunder JEREMIE, mens ca. 3,1 mia. EUR vil blivebidraget i form af risikovillig kapital. Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne er også til gavn for SMV'erne, fordi den bl.a. fremmeriværksættervirksomhed og tilskynder til diversificering af de økonomiske aktiviteter ilanddistrikterne.En manglende risikovillighed får ofte investorer og banker til at afholde sig fra at finansierefirmaer i opstartsfasen og de tidlige ekspansionsfaser. Eventuelle markedssvigt med hensyn tilSMV-finansiering skal identificeres og afhjælpes for yderligere at udvikle det europæiskemarked for risikovillig kapital, forbedre SMV'ernes adgang til mikrolån og mezzanin-finansiering og udvikle nye produkter og tjenester. Desuden har mange iværksættere brug forvejledning om og undervisning i fordele og ulemper ved forskellige finansieringsformer ogom, hvordan de bedst præsenterer deres investeringsprojekter for potentielle investorer.Desuden står mange SMV'er ofte svagt med hensyn til egenkapital, hvilket undermineresyderligere af en kultur for sen betaling i Europa. Afhængigt af landet, skal SMV'erne igennemsnit vente mellem 20 og 100 dage, før de får deres regninger betalt. En ud af hver fireinsolvenser skyldes for sen betaling. Det medfører et tab af 450 000 arbejdspladser og 25 mia.EUR hvert år.Kommissionen deler Den Europæiske Investeringsbank-Gruppes (EIB og EIF) vurdering om,at der er behov for yderligere at forbedre SMV'ernes adgang til finansiering, og glæder sigderfor over gruppens bestræbelser på fra 2008 at modernisere dens eksisterende produkter,forenkle deres anvendelse og gøre dækningsområdet bredere. Kommissionen glæder sig ogsåmeget over EIB-gruppens oprettelse af en ny "mikrofond" med en startkapital på ca. 40 mio.EUR (heraf 16 mio. fra EIB) til støtte for mikrolån-institutioner, bortset fra banker, inden for
DA
13
DA
rammerne af Kommissionens nye mikrolån-initiativ. Kommissionen bakker også kraftigt opom EIB's planer om at oprette en særlig finansieringsramme for mezzanin-finansiering for demindre virksomheder i SMV-sektoren og særlige risikobærende finansielle instrumentergennem forretningsbanker, som er tilpasset behovene i hurtigtvoksende innovative SMV'er ogvirksomheder med mellemkapitalisering (mid-cap companies), og som bør målrettes modpåviste markedssvigt.
DA
14
DA
Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:vil evaluere de forskellige muligheder for at indføre en privat investeringsordning, somskal have til formål at fremme investeringer på tværs af grænserne og derved styrke deeuropæiske markeder for risikovillig kapitaltilbyder hjælp til medlemsstaterne til udvikling af programmer af høj kvalitet forinvesteringsberedskabMedlemsstaterne opfordres til:at udvikle finansieringsprogrammer, der er rettet mod finansieringskløften mellem100 000 EUR og 1 mio. EUR, især med instrumenter, der kombinerer gælds- ogaktieaspekter, samtidig med at statsstøttereglerne overholdesat tage fat på de regelbestemte og skattemæssige hindringer, der forhindrerventurekapitalfonde, der opererer i det indre marked, i at investere på samme vilkår somindenlandske fondeat sikre at virksomhedsoverskud beskattes på en sådan måde, at det er attraktivt atinvesterefuldt ud at gøre brug af den finansiering, der er til rådighed i programmerne undersamhørighedspolitikken og den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne, til gavn for SMV'erne.
VII
EU og medlemsstaterne bør anspore SMV'erne til bedre at udnytte demuligheder, som det indre marked giver dem, især ved at forbedre styringen afderes politik for det indre marked og spredningen af oplysninger herom, ogderved give SMV'ernes interesser mulighed for at blive bedre repræsenteret vedudviklingen af standarder samt fremme SMV'ernes adgang til patenter ogvaremærker.
Det indre marked bør sikre virksomhedernes adgang til et stort fælles marked med over 500millioner forbrugere, der fungerer efter et fælles sæt af regler. Den forenkling, der opnås vedat erstatte 27 forskellige nationale regelsæt med et sæt af regler for EU's indre marked, er isærtil fordel for SMV'erne. Et velfungerende indre marked vil skabe et konkurrencedygtigt miljø,der vil sætte SMV'erne i stand til at få større fordel af globaliseringen, fordi det åbner nyemuligheder for viden og innovation. I øjeblikket drager SMV'erne dog ikke fuld fordel af demuligheder, det indre marked giver, og dette skyldes i høj grad mangel på information omerhvervsmuligheder og gældende regler i andre medlemsstater samt manglendesprogkundskaber. De omkostninger og risici, der er forbundne med at skulle håndtere flereforskellige nationale retssystemer hindrer ofte virksomheder i at udvide deres aktiviteter tiludlandet.SMV'erne kan også i høj grad drage nytte af offentlig støtte i form af rådgivning ellernetværkstjenester, herunder hjælp til SMV'erne til at beskytte dem selv mod illoyal
DA
15
DA
handelspraksis. Navnlig kan "Enterprise Europe Network"14, der for nylig er blevet lanceret afKommissionen, bl.a. bistå SMV'erne med information og rådgivning vedrørende demuligheder, som det indre marked byder på.Desuden er det nødvendigt, at SMV'erne fuldt ud kan tage del i udviklingen af standarder oghave tilfredsstillende adgang til sådanne, herunder også certificeringsprocessen.For at understrege betydningen af intellektuelle ejendomsrettigheder for SMV'erne fortsætterKommissionen med at arbejde på et effektivt, omkostningseffektivt, højkvalitets ogretssikkert patentsystem på europæisk plan, som også omfatter et fællesskabspatent og enpatentdomstolsordning på EU-plan.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:vil sikre, at SMV'erne drager fordel af eksisterende politikker til åbning af markedet vedat indsamle information om det indre markeds funktion gennem øget anvendelse afmarkeds- og sektorovervågning, således at markedssvigt opdages, og således at der kansættes ind, der hvor de økonomiske gevinster er størstforelægger en handlingsplan i 2008 for at fremme anvendelsen af interoperableelektroniske signaturer og elektronisk autentifikation og lancerer aktioner, der involvereralle relevante interessenter, i andet kvartal af 2009 for at hjælpe SMV'erne med at kommeind i globale forsyningskæderøger EU's finansielle støtte (til 1 mio. EUR i 2008 og 2,1 mio. EUR i 2009) til fremme afSMV'ernes deltagelse og forsvar af deres interesser inden for standardisering og tilfremme af SMV'ernes oplysning om og anvendelse af europæiske standardervil gøre EF-varemærkesystemet lettere tilgængeligt, navnlig gennem en mærkbarnedsættelse af gebyret for EF-varemærket som led i en omfattende løsning af definansielle perspektiver for Kontoret for Harmonisering i det Indre Markedvil arbejde for at fjerne fragmenteringen af forbrugerbeskyttelsesregler for at gøre detlettere for SMV'erne at handle på tværs af grænserne, herunder også gennem størst muligreduktion af de administrative byrder.De europæiske standardiseringsorganisationer opfordres til:i tæt samarbejde med medlemsstaterne og Kommissionen at genoverveje deresforretningsmodel med henblik på at reducere prisen for adgang til standarder, begyndendemed standarder udviklet til støtte for EU-lovgivning og -politikkerat oprette en eller flere helpdeske for SMV'er, koordineret med repræsentanter for SMV-organisationersystematisk at offentliggøre abstrakter af europæiske standarder, herunder en liste overnormative referencer, med ubegrænset adgang og på forskellige sprog.Medlemsstaterne opfordres til:at sikre en korrekt anvendelse af princippet om gensidig anerkendelseat styrke problemløsningsystemet SOLVIT15for at sikre, at problemer med udøvelsen af
14
http://www.enterprise-europe-network.ec.europa.eu/
DA
16
DA
rettigheder i det indre marked kan løses uformelt, hurtigt og pragmatisk.at tilskynde de nationale standardiseringsorganer til at genoverveje deres forretningsmodelfor at reducere prisen for adgang til standarderat sikre, at sammensætningen af standardiseringsudvalgene er fairat opfordre de nationale standardiseringsorganer til sammen med de europæiskestandardiseringsorganisationer at gennemføre oplysningskampagner for at få SMV'erne tilat anvende standarder bedre og give feedback med hensyn til deres indholdat yde SMV'erne rådgivningsservice, herunder støtte til at forsvare sig mod illoyalhandelspraksis.
VIII
EU og medlemsstaternebør fremme en opgradering af viden og kompetencer iSMV'erne sammen med alle former for innovationDe bør tilskynde SMV'erne til at investere i forskning og deltage istøtteprogrammer for FoU, tværnational forskning, klyngedannelser og aktivforvaltning af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Mere end 60 % af de virksomheder, der reagerede under høringen, mener, at skolen ikke giverde kompetencer, som iværksætterne og deres personale har brug for. Dette resultatundersteger samfundets behov for altid at sikre, at de unge opnår grundlæggende færdighedermed hensyn til læsning, skrivning, naturfag, ledelse, teknik, ikt og sprog, og at de bliver istand til at være kreative. SMV'er lider især af manglen på faglært arbejdskraft inden for denye teknologier. I denne forbindelse er det nødvendigt, at den europæiske referenceramme fornøglekompetencer for livslang læring16, som har til formål at tilbyde de nødvendigegrundlæggende færdigheder til alle unge, implementeres.Den europæiske samhørighedspolitik støtter aktioner til forbedring af arbejdstagernes,iværksætternes og virksomhedernes tilpasningsevne med omkring 13,5 mia. EUR i perioden2007-2013. En betydelig del af dette beløb er direkte målrettet mod SMV'erne. Desudenvurderes det, at støtte til selvstændig erhvervsvirksomhed og virksomhedsetableringer vilbeløbe sig til i alt 2,8 mia. EUR. Sidst men ikke mindst arbejder Kommissionen på enoversigt over fremtidige kompetencebehov i EU.I sammenhæng med kompetencemanglen er der også et uudnyttet potentiale for forskning oginnovation. Kun ca. 3 ud af 10 SMV'er i EU angav i 2007, at de havde nye produkter ellerindtjening fra nye produkter. Det er derfor vigtigt at integrere SMV'erne bedre iforskningsmiljøet og fremme forbindelserne mellem SMV'er og universiteter.Det er også nødvendigt at tilskynde til SMV'ernes aktive forvaltning af intellektuelleejendomsrettigheder, f.eks. ved at muliggøre e-fakturering og e-forvaltningstransaktioner.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:vil yderligere udvide en ordning til fremme af lærlinges mobilitet som led i Leonardo DaVinci-programmet for 2010
1516
http://ec.europa.eu/solvit/site/index_en.htmKommissionens henstilling om nøglekompetencer for livslang læring af 18.12.2006.
DA
17
DA
støtter de berørte parters udvikling af en online-portal for e-kvalifikationer ogjobmuligheder i 2008, som vil sætte virksomhederne i stand til selv at vurdere deres behovfor e-kvalifikationer og finde ud af, hvordan de kan udvikle deres ansattes karrierer ogkvalifikationer, og i 2008 vil Kommissionen offentliggøre en online e-Business Guide, derskal hjælpe virksomhederne med at selvdiagnosticere deres behov inden for e-handelvil videreføre bestræbelserne på gennem forenkling, bedre oplysning og en højerefinansieringsgrad at optimere SMV'ernes deltagelse i det syvende FTU-rammeprogram(FP7)fremmer SMV'ernes vækst ved at sikre, at en SMV, der deltager i et FP7-projekt, kannyde godt af at blive behandlet som en SMV i hele projektets varighed, også selv omvirksomheden overskrider tærskelværdierne for SMV'er i løbet af denne periodevil forenkle statsstøttereglerne for medlemsstater for at støtte forskning, udvikling oginnovation, navnlig gennem gruppefritagelsesforordningenfremmer fremkomsten af virksomheder i hurtig vækst ved at støtte SMV'ernes kapacitetinden for forskning og innovation, først og fremmest gennem øget koordination afnationale programmer og initiativervil i samråd med medlemsstaterne udvikle en klyngedannelsesstrategi, herunder initiativertil at fremme tværnationalt klyngesamarbejde, lette klyngernes adgang til nye markeder oggennemføre foranstaltninger til fremme af større SMV-deltagelse i innovative klyngervil søge at støtte SMV'ernes deltagelse i videnoverførsel, delvis gennem lancering af etpilotprojekt, der skal hjælpe med til at finansiere kommercialiseringen af intellektuelleejendomsrettighedervil tilskynde til SMV'ernes aktive deltagelse i de aktiviteter, der udføres af DetEuropæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) for at gøre det muligt for dem atdrage fordel af de videnoverførsler, der fostres af EIT.Medlemsstaterne opfordres til:at fremme SMV'ernes bestræbelser på at blive internationale og blive virksomheder ihurtig vækst, herunder gennem deltagelse i innovative klyngerat fremme udviklingen af SMV'ernes kompetencer inden for forskning og innovationgennem f.eks. forenklet adgang til den offentlige forskningsinfrastruktur, brug af FoU-tjenester, rekruttering af faglærte arbejdstagere og uddannelse, således som der givesmulighed for i de nye EF-rammebestemmelser for statsstøtte til forskning, udvikling oginnovationat åbne for adgang til nationale forskningsprogrammer, hvor dette er til gensidig fordel forSMV'er fra andre medlemsstater og bidrage til SMV'ernes adgang til tværnationaleforskningsaktiviteter, f.eks. gennem fælles programtilrettelægningved gennemførelsen af programmet for samhørighedspolitikken at sikre let adgang forSMV'erne til finansiering relateret til iværksættervirksomhed, innovation og videnat støtte udvikling af en elektronisk identitet for virksomheder for at muliggøre e-fakturering og e-forvaltningstransaktionerat tilskynde virksomheder, især SMV'er og andre interessenter, herunderindkøbsmyndigheder, til at deltage i aktioner, der bidrager til en hurtig gennemførelse aflead market-initiativet.
DA
18
DA
IX
EU og medlemsstaternebør sætte SMV'erne i stand til at gøre miljøudfordringertil nye muligheder.De bør derfor sørge for mere information, ekspertise og finansielle incitamentermed henblik på fuld udnyttelse af mulighederne for nye "grønne" markeder ogøget energieffektivitet, delvis ved gennemførelse af miljøstyringssystemer iSMV'erne.
Klimaændringer, knappe energiforsyninger og bæredygtig udvikling er centrale udfordringerfor SMV'erne, som skal indføre en mere bæredygtig produktion og mere bæredygtigeforretningsmodeller. Efterspørgslen efter miljøvenlige produkter og tjenesteydelser åbner ogsåvejen for nye erhvervsmuligheder.Kun 29 % af SMV'erne har truffet foranstaltninger til energibesparelser og bedre udnyttelse afråvarer (sammenlignet med 46 % af de større virksomheder). Kun 4 % af SMV'erne harindført et energieffektivitetssystem for virksomheden som helhed, sammenlignet med 19 % afde større virksomheder. SMV'erne er særligt sårbare over for de seneste tendenser medstigende priser på energi og råvarer og over for de forudsagte klimaændringer, og det ernødvendigt for dem at øge effektiviteten og tilpasse sig til disse udfordringer for at gøre demtil nye muligheder.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:letter SMV'ernes adgang til fællesskabsordningen for miljøledelse og miljørevision(EMAS) gennem lettere miljøprocedurer, lavere gebyrer og muligheden forklyngeregistreringvil finansiere et netværk af eksperter inden for miljø og energieffektivitet inden forEnterprise Europe Network, der skal rådgive om økoeffektiv drift, markedspotentiale ogfinansieringsmuligheder for mere effektiv drift, især for SMV'erudvikler nye former for støtte til innovative virksomhedsetableringer og SMV'er inden forområdet øko-innovation med henblik på at lette markedsadgangen, teknologioverførsel,anvendelsen af standarder og adgangen til finansiering i overensstemmelse med deeksisterende statsstøttebestemmelser.Medlemsstaterne opfordres til:at give incitamenter til øko-effektive virksomheder og produkter (f.eks. skatteincitamenterog prioritering af støtte til finansiering af bæredygtige virksomheder) i overensstemmelsemed EF-retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og at gøre brug af denforenklede tilgang for miljøstøtte til SMV'er under gruppefritagelsesforordningenfuldt ud at udnytte de ca. 2,5 mia. EUR der er afsat i samhørighedsprogrammerne til støttefor økovenlige produkter og processer i SMV'er.
X
EU og medlemsstaternebør støtte og tilskynde SMV'erne til at udnytte væksten imarkederne uden for EU, navnlig gennem markedsspecifik støtte ogerhvervsuddannelsesaktiviteter.
DA
19
DA
Kun 8 % af de europæiske SMV'er kan rapportere om eksportomsætning (7 % afmikrovirksomhederne rapporterede om eksport), hvilket er et betydeligt lavere tal end for destørre virksomheder (28 %). Desuden er det kun 12 % af en gennemsnitlig SMV's input, derkøbes i udlandet.Markeder i hurtig vækst repræsenterer et uudnyttet potentiale for mange europæiske SMV'er.Især de seneste udvidelser af EU har skabt betydelige nye forretningsmuligheder forvirksomheder fra både de "gamle" og de "nye" medlemsstater. Dette viser betydningen affuldt ud at udnytte de potentielle markedsmuligheder i kandidatlandene og EU's nabolande.Handelshindringer påvirker SMV'erne mere end de større virksomheder som følge af deresbegrænsede ressourcer og ringere kapacitet til at absorbere risici, især når de opererer påmeget konkurrenceprægede markeder. For at komme ind på disse markeder har SMV'ernederfor brug for hjælp med at indhente oplysninger om potentielle partnere og åbninger påmarkederne. De har også brug for hjælp til at overvinde kulturelle barrierer forvirksomhederne og håndtere forskelle i regler og retssystemer.For at hjælpe SMV'erne med at opnå det fulde udbytte af de muligheder, som globaliseringengiver, skal der lægges særlig vægt på at forbedre adgangen til markederne for indkøb oghåndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, at sikre en fair konkurrence og at lettemarkedsadgangen.Hvordan omsættes dette princip til praksis?Kommissionen:har oprettet grupper af markedsadgangsspecialister (Market Access Teams) for devigtigste eksportmarkeder med deltagelse af medlemsstaternes handelsattachéer og EU-erhvervsorganisationer, som vil bidrage til at forbedre SMV'ernes informationer omhandelshindringer på markeder uden for EUvil aktivt søge at åbne op for tredjelandes markeder, især i udviklede og avanceredeudviklede økonomier, gennem WTO-forhandlinger og bilaterale aftalervil især søge at åbne op for indkøbsmarkederne i ikke-EU-lande, hvilket burde medføregensidige fordele, gennem bilaterale og multilaterale forhandlinger (WTO's aftale omoffentlige indkøb), især i lande med hurtig vækstvil fremme handelslettelser både inden for rammerne af WTO og i bilaterale forhandlingervil fortsat lette adgangen for SMV'er i EU til kandidatlandenes og andre nabolandesmarkeder, især gennem netværketEnterprise Europe Networkog ved at fremmeprincippet "tænk småt først" i disse lande, herunder gennem udveksling af god praksis pågrundlag af det europæiske charter for små virksomheder og "Small Business Act"har til hensigt i 2009 at oprette europæiske erhvervsfremmecentre (European BusinessCentres) på udvalgte markeder, begyndende med de hurtigt voksende økonomier i Indienog Kinahar til hensigt at lancere en indfaldsport til Kina (Gateway to China), der skal fokusere påen uddannelsesprogram for ledere i Kina for at gøre det muligt for europæiske SMV'er atblive mere konkurrencedygtige på det kinesiske marked senest i 2010.Medlemsstaterne opfordres til:at fremme store virksomheders "coaching" af SMV'er for at få dem ud på de internationalemarkeder.
DA
20
DA
5.
GENNEMFØRELSEN AF"SMALLBUSINESSACT"
Siden ideen om en "Small Business Act" for Europa blev lanceret af Kommissionen i oktober2007 har det skabt mange forventninger. Da ideen finder bred støtte på regeringsniveau, iEuropa-Parlamentet og blandt SMV'erne, er det vigtigt at gennemføre den omhyggeligt. Detkræver et fuldt politisk engagement fra både Kommissionens og medlemsstaternes side.Kommissionen opfordrer derfor, som et grundlag for et nyt engagement til fordel forSMV'erne, Det Europæiske Råd til at støtte "Small Business Act" for Europa, vedtage de 10principper og forpligte sig til gennemførelse af de foreslåede aktioner. Kommissionenopfordrer også Rådet og Parlamentet til hurtigt at vedtage de relaterede lovgivningsforslag."Small Business Act" bør fuldt ud indgå i strategien for vækst og beskæftigelse for at sikre, atden gennemføres effektivt og for at give mulighed for regelmæssig ajourføring.Medlemsstaterne opfordres til at benytte sig af den ajourføring af Lissabon-cyklussen, der erplanlagt for udgangen af 2008, og til at tage hensyn til "Small Business Act" i deres nationalereformprogrammer og deres årlige gennemførelsesrapporter. Medlemsstaterne kan lade siginspirere af vedlagte oversigt over god praksis i EU, og Kommissionen vil fortsat stille enplatform til rådighed for udveksling af bedste praksis.Kommissionen vil vurdere de fremskridt, der sker med hensyn til gennemførelsen af "SmallBusiness Act", og vil fra 2008 rapportere regelmæssigt herom inden for rammerne afstrategien for vækst og beskæftigelse. Dette giver Det Europæiske Råd mulighed for atgennemgå de fremskridt, der er gjort inden for SMV-politik på både EU-niveau ogmedlemsstatsniveau, og drage de nødvendige konklusioner.
DA
21
DA
Bilag: Udveksling af god praksis inden for SMV-politikUveksling af god praksis inden for SMV-politikken har vist sig at være et velegnet værktøj igennemførelsen af Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse. Siden 2000 harKommissionen indsamlet eksempler på god praksis inden for forskellige områder. Deeksempler, der er indsamlet underdet europæiske charter for små virksomheder,findes påwebstedet:http://ec.europa.eu/enterprise/enterprise_policy/charter/gp.MedDen Europæiske Iværksætterprisanerkendes exceptionelle resultater med hensyn til atfremme regionale iværksættere, og de bedste initiativer belønnes. En samling af god praksisinden for erhvervsfremme findes på webstedet:http://ec.europa.eu/enterprise/entrepreneurship/smes/awards/download/compendium_2007_en_lowres.pdf.Dette bilag indeholder nogle eksempler på god praksis i medlemsstaterne, der kan tjene sominspiration ved gennemførelsen af "Small Business Act".Princip 1:Skabelse af et miljø, hvor iværksættere og familieforetagender kan trives,og hvor iværksætterånd belønnesImpuls-Netzwerk Sachsen-Anhalt, TysklandWebsted:www.impuls-netzwerk.deYouth Enterprise and Entrepreneurship Strategy in Wales, Det ForenedeKongerigeWebsted: http://www.projectdynamo.co.uk; www.becauseyoucan.com.Cap’Ten, be captain of your project, BelgienWebsted:www.ichec-pme.beEmax – den nordiske træningslejr for unge iværksættere, SverigeWebsite:www.emaxevent.com, www.startcentrum.seKinder Business Week, ØstrigWebsted:www.kinderbusinessweek.atIværksætterdage: Emprendemos Juntos – We are all entrepreneurs, SpanienWebsite:www.emprendemosjuntos.esUdvikling af iværksætterkultur blandt kvinder, RumænienWebsite:www.animmc.roSikring af at en ærlig iværksætter, der har været gennem en konkurs,hurtigt får en ny chanceUdviklingsprogram, der skal forberede et kontrolleret generationsskifte iSMV'erne, FinlandWebsite: www.te-keskus.fi,www.yrityssuomi.fiHurtigere genstart efter konkurs, DanmarkWebsite:www.naec.dkHjælp til selvstændige og virksomhedsejere i vanskeligheder, BelgienWebsite:www.beci.beUdarbejdelse af regler ud fra princippet "tænk småt først"Websted til høring af offentligheden “Teeme koos”, EstlandWebsite: www.osale.ee; www.riigikantselei.ee;www.valitsus.eeStøttetjenester for SMV'erne på lokalt niveau gennem kvikskranker, SlovenienWebsite:www.japti.siTjekliste for opfyldelse af gældende bestemmelser, Det Forenede KongerigeWebsite:www.businesslink.gov.uk
Princip 2:
Princip 3:
DA
22
DA
Princip 4:
Princip 5:
Princip 6:
Princip 7:
Y4-udvalg,FinlandWebsite:www.y4.fiSkabe forståelse for SMV'ernes behov hos de offentlige myndighederDen belgiske socialsektors e-forvaltningsprogram for SMV'er, BelgienWebsite:www.ksz-bcss.fgov.beKvikskrankeregistrering for iværksættere, TjekkietWebsite:www.mpo.czKvikskranke for iværksættere, TysklandWebsite:www.one-stop-shop-trier.deLedelsescenter for økonomisk og finansiel rapportering, FrankrigWebsite:www.artifrance.euOffentlig informationssite for små virksomheder, FrankrigWebsite: pme.service-public.frCORE - Companies Online Registration Environment, IrlandWebsite:www.cro.ieKick start-projekt, MaltaWebsite:www.mcmpgov.mtOnline-virksomhedsskranke, NederlandeneWebsite: www.bedrijvenloket.nlKSU – Nationalt servicenetværk for SMV'er, PolenWebsite: www.euroinfo.org.pl,www.ksu.parp.gov.plEnterprise online, PortugalWebsite:www.portaldaempresa.ptKvikskranker for SMV'er, SlovenienWebsite:www.japti.siCentral offentlig myndighedsportal, SlovakietWebsite:www.telecom.gov.skLønsystem på nettet for små arbejdsgivere, FinlandWebsite:www.palkka.fiTilpasning af offentlige politikværktøjer til SMV'ernes behov: gøre detlettere for SMV'er at deltage i offentlige indkøbskontrakter og udnyttestatsstøttemulighederne bedre til fordel for SMV'ernePortal for e-indkøb, LuxembourgWebsite: http://www.marches.public.lu,http://www.mtp.public.luGive SMV'erne lettere adgang til finansiering og udvikle et lovgivnings-ogerhvervsmiljø,derfremmerrettidigbetalingiforretningstransaktionerSeed og venture capital-program, IrlandWebsite:www.enterprise-ireland.comLån med rentegodtgørelse til små virksomheder med, CypernWebsite: www.bankofcyprus.comOffentlige venture kapital-lån, LetlandWebsite:www.lga.lvMikrolån til kvindelige iværksættere og virksomhedsejere, SpanienWebsite:www.ipyme.orgHjælpe SMV'erne til bedre at udnytte de muligheder, som det indremarked giverPortal for erhverv og eksport, TjekkietWebsite: Businessinfo.cz
DA
23
DA
Princip 8:
Princip 9:
Princip 10:
Kompetencenetværk for Nederlandene/Nordrhein-Westfalen, INTER-NED,TysklandWebsite:www.inter-ned.infoOplysningskampagne om standardisering, LitauenWebsite:www.lsd.ltCETMOS –— The Central European Trade Mark Observation Service, ØstrigWebsite:www.cetmos.euFremme en opgradering af viden og kompetencer i SMV'erne sammenmed alle former for innovationNational e-business strategy, IrlandWebsite:www.entemp.ieInnovationsmanagement, UngarnWebsite:www.chic.huNational innovationsfond, BulgarienWebsite:www.sme.government.bgHellenic Technology Clusters Initiative, GrækenlandWebsite:www.htci.grSætte SMV'erne i stand til at gøre miljøudfordringer til nye mulighederEn ny miljøvenlig proces til "micro finishing" af overflader i den keramiskeindustri, ItalienWebsite: http://www.fondovalle.itØkologisk skattereform, EstlandWebsite:www.fin.eeEDM – Elektronisk databehandling inden for miljø og affaldsforvaltning,ØstrigWebsite:www.lebensministerium.atTilskynde SMV'erne til at udnytte væksten i markederne og støtte dem idette arbejdeInternet Fair, PolenWebsite:www.euroinfo.org.plPipe – introduktion til eksportmarkedsføring, SpanienWebsite:www.portalpipe.comSprint – konkurrere på verdensmarkederne ved at slutte sig sammen, ItalienWebsite:www.sprint-er.it
DA
24
DA