Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 155
Offentligt
1217890_0001.png
14. februar 2013
Dansk e-handelsanalyse: Dansk e-handel sætter ny rekord med 55 mia. kr.E-handlen har oplevet en kraftig fremgang i 2012, hvor danskerne købte for 55 mia. kr. på nettet. Mobilener overhalet af tablets i e-handel”Vi oplever fortsat massiv vækst i e-handel, hvor danskerne især lægger vægt på bekvemmeligheden ved atkunne handle, når det passer dem. Og så er tilfredsheden med e-handel rigtig høj, da 8 ud af 10 danskerneer tilfredse med såvel netbutikker som levering,” konstaterer Annette Falberg, adm. direktør i FDIH,Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag Dansk e-handelsanalyse.På baggrund af Dansk e-handelsanalyses årsrapport for 2012 har FDIH beregnet, at danskerne foretog 89,7mio. handler på nettet i 2012, og det danske forbrug online var i alt på 54,7 mia. kr. Det er en stigning pågodt 19 pct. i forhold til 2011.Danskernes lyst til at shoppe på udenlandske sites er steget endnu mere, så af de 55 mia. kr. går 12,5 mia.kr. til udlandet, og det er en stigning på 38,9 pct.”Danskerne ser e-handel i udlandet som en naturlig adfærd, hvor især lave priser og større udvalg trækker.Det øger presset på danske netbutikker, og det er især kendetegnende for e-handel i udlandet, at hverfemte dansker betragter sig selv som stamkunde i den udenlandske netbutik, hvor de sidste handlede.”Tablets på vej frem i e-handelDe traditionelle computere er fortsat altdominerende, når danskerne skal handle på nettet. 9 ud af 10danskere bruger dem, når de e-handler.Den nye trend i 2012 er brugen af tablets som fx iPads. 3 pct. af handlerne foretages via tablets, mens detkun er 2 pct., der handler via deres mobiltelefon. Det skal ses i lyset af, at over halvdelen (51 pct. )afrespondenterne i Dansk e-handelsanalyse har en smartphone, mens tablet kun ejes af hver sjette (17 pct.).”De traditionelle stationære og bærbare computere har fortsat en ubestridt førerposition. Så e-handel skermest hjemmefra, også når det sker fra mobile enheder som tablets og mobiltelefoner. Men tablets vinderstadig større indpas, så de bruges oftere end mobiltelefoner til e-handel, til trods for, at der er 3 gange såmange mobiltelefoner som tablets blandt brugerne.”Dansk e-handelsanalyse 2012sætter også tal på fordelingen af fysiske varer og serviceydelser i nethandel,brugen af QR-koder, tilfredshed med levering og brug af forskellige betalingsmidler, samt ikke mindst hvemder handler på nettet.Rapporterne fra Dansk e-handelsanalyse kan hentes på FDIHs hjemmeside, www.fdih.dkYderligere information fås hos kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, mobil 2096 5667Det er FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, der står bagDansk e-handelsanalyse i samarbejde med Post Danmark og Nets.Analysefirmaet Epinion gennemfører undersøgelserne.