Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 155
Offentligt
1217889_0001.png
1217889_0002.png
18. februar 2013
FolketingetErhvervs- Vækst- og Eksportudvalget
E-handel stiger, men danskernes digitale grænsehandel stiger med dobbelt fart.E-handlen har oplevet en kraftig fremgang i 2012, hvor danskerne købte for 55 mia. kr. på nettet, og det eren vækst på 19 pct. i forhold til 2011, men væksten i e-handel med udlandet steg med det dobbelt, 38,9 pct.Vi oplever fortsat massiv vækst i e-handel, hvor danskerne lægger en stadig større andel af deres forbrug pånettet. Det er selvfølgelig positivt med en øget omsætning, men det er samtidig en udvikling i forbrugernesadfærd, som indebærer store udfordringer for alle dele af detailhandlen, både online og i de fysiskebutikker, hvorfor vi i FDIH vil henlede udvalgets opmærksomhed på de nyeste tal for danskernes handel pånettet.På baggrund af Dansk e-handelsanalyses årsrapport for 2012, har FDIH, Foreningen for danskInternethandel beregnet, at danskerne foretog 89,7 mio. handler på nettet i 2012, og det danske forbrugonline var i alt på 54,7 mia. kr. Det er en stigning på godt 19 pct. i forhold til 2011.Danskernes lyst til at shoppe på udenlandske sites er steget endnu mere, så af de 55 mia. kr. går 12,5 mia.kr. til udlandet, og det er en stigning på 38,9 pct.Danskerne ser e-handel i udlandet som en naturlig adfærd, hvor især lave priser og større udvalg trækker,og det er især kendetegnende for e-handel i udlandet, athver femte dansker betragter sig selv somstamkunde i den udenlandske netbutik,hvor de senest handlede.Den stigende digitale ”grænsehandel” er derfor en hård udfordring for såvel netbutikker som traditionellefysiske butikker. (seudklip fra Berlingske 16. februar nederst).Der er markant behov for en politisk indsats, der styrker dansk e-handels konkurrenceevne, og dermedsikrer, at vi både kan tage kampen om forbrugernes gunst op over for udenlandske netbutikker påhjemmemarkedet. Men mindst lige så vigtigt, at vi kan øge eksporten online til udenlandske markeder, hvorder alene i EU er 300 mio. forbrugere på internettet.Undertegnede og adm. direktør Annette Falberg uddyber meget gerne tallene og udviklingen i dansk e-handel, baseret på Dansk e-handelsanalyse.De bedste hilsnerHenrik TheilPublic Affairs chefMobil: 2096 5667Mail:[email protected]
FDIH – Foreningen for Dansk InternethandelBørsen – 1216 København Kwww.fdih.dk– tlf. 7225 5601
18. februar 2013
Læs mere om Dansk e-handelsanalyse og hent tidligere rapporter påwww.fdih.dkDet er FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag Dansk e-handelsanalyse i samarbejde med Post Danmark og Nets.Analysefirmaet Epinion gennemfører undersøgelserne.
Udklip fra Berlingske Business, lørdag den 16. februar 2013:
FDIH – Foreningen for Dansk InternethandelBørsen – 1216 København Kwww.fdih.dk– tlf. 7225 5601