Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1215887_0001.png
1215887_0002.png
Hej!Jeg har lige sendt følgende til konkurrencestyrelsen under emnet ”Er det konkurrenceforvridende at vejledeomkring betalingssystemer?”Jeg synes også lige i skal læse mailen igennem, da jeg håber at vi som erhvervedrivende fremover kan fåbedre vejledning på området.Venlig hilsen Christina NordquistHej!Jeg skriver til jer fordi jeg er ved at starte en webshop op og er stødt ind i nogle problemer omkringbetalingssystemet.Det er sådan at man skal have en indløsningsaftale hos Nets og derefter vælger man selv et betalingsmodul.Men når man er nyopstartet erhverdrivende er denne verden ikke helt let at forstå, så jeg spørgerselvfølgelig ind til disse betalingsmoduler hos Nets.Jeg får at vide at der er en liste på deres hjemmeside med dem der er godkendte i DK. Derudover må deikke vejlede yderligere da dette er konkurrenceforvridende.Da jeg jo stadig intet ved om de her betalingsmoduler prøver jeg at finde ud af hvilket et jeg skal vælge oghører at der er flere der bruger Dibs, så dem vælger jeg også.De tager et oprettelsesgebyr på 4000kr + et månedeligt abonnement.Ca. 3 uger efter da jeg skal teste min hjemmeside og gøre den klar til at åbne spørger Dandomain (som jeghar min hjemmeside hos) hvorfor jeg ikke bare bruger dem, da det er meget billigere.Det viser sig at jeg slet ikke skal bruge Dibs når jeg har en webshop hos Dandomain og jeg har såledesbrugt 4000kr på noget jeg slet ikke skal bruge.Jeg ringer endnu engang til Nets og spørger dem hvorfor de ikke har sagt dette til mig og hun siger at deikke må vejlede i noget som helst. Jeg spørger hvor i al verden jeg så skal få vejledning omkring valg afbetalingsmodul og hun siger at den eneste måde at få vejledning er at købe en jurist.Jeg snakker så endnu engang med Dandomain omkring deres system og det viser sig at deres løsning pt. ergod nok til mig, men at de ikke tager alle internationale kort, så hvis jeg udvider til udlandet kan det godtvære at jeg senere hen skal bruge Dibs alligevel.Hvis i synes den her mail er forvirrende, så kan jeg godt forstå det, for det har taget mig mange timer ogmange telefonsamtaler for overhovedet at forstå dette system!Jeg læser selv cand. merc jur på 4 år og alligevel finder jeg det næsten umulig,t at gennemskue hvem manskal vælge og hvad de forskellige udbyder.I mange andre lande er det hele samlet et sted og det skaber selvfølgelig monopol, men hvis man vælger athave et system som vores i Danmark, synes jeg at man skal gøre markedet mere gennemskueligt og når allenu skal bruge Nets, må det mindste de kan gøre, da være at vejlede i produkterne.
Jeg synes dette marked skal kigges godt igennem, ligesom telefonmarkedet er blevet væsentlig nemmere atgennemskue, for dette har betydet at jeg som nyopstartet lige har brugt 4000kr. på noget jeg ikke skullebruge og det er rigtig mange penge når man prøver at få en forretning op at køre.Venlig hilsen Christina Nordquist