Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 138
Offentligt
1211247_0001.png
1211247_0002.png
1211247_0003.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. februar 2013

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om udstyr i skibe

og om ophævelse af direktiv 96/98/EF

Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-udvalg.

1.

Resumé

Kommissionen har fremlagt et direktivforslag, som skal sikre en høj og ensar-tet kvalitet af udstyr til skibe inden for det indre marked.Forslaget er en teknisk omarbejdning af Kommissionens direktiv 96/98/EFom udstyr i skibe, hvor erfaringer med anvendelsen af direktivet er indarbej-det, og hvor der er gjort brug af den nye rammelovgivning for dette område,Europa-Parlamentets og rådets forordning (EF) nr. 765/2008.Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomi-ske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

2.

Baggrund

Rådets direktiv 96/98/EF om udstyr i skibe trådte i kraft den 1. januar 1999.Det overordnede formål med udstyrsdirektivet er at forbedre sikkerheden tilsøs og at forebygge forurening af havene ved at sikre en høj og ensartet kvali-tet af udstyr til skibe, fx redningsbåde.Det foreslås konkret med omarbejdningen at harmonisere medlemslandeneskontrol- og godkendelsesinstrumenter samt at forbedre opdateringen af tekni-ske standarder for udstyr til skibe inden for det indre marked.Direktivforslaget sikrer endvidere, at principperne i Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om krav til akkrediteringog markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter indenfor EU bliver overholdt for bl.a. skibsudstyrsområdet.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, og skal behand-les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal.
2/3

3.

Formål og indhold

Erfaringerne fra det gældende direktiv om udstyr på skibe er, at direktivet ikketil fulde opfylder sit formål på fire områder. Disse områder styrkes med direk-tivforslaget.For det første præciseres det, hvilke tekniske standarder udstyret skal godken-des efter. Det fremgår af forslaget, at det altid er de seneste versioner af de re-levante internationale standarder, der er gældende. Kommissionen får beføjel-ser til at vedtage delegerede retsakter, med henblik på at kunne opdatere ogajourføre en liste over de relevante standarder. Samtidig får Kommissionen be-føjelser til at fastsætte standarder for skibsudstyr, såfremt det vurderes, at deinternationale standarder er utilstrækkelige.For det andet skærpes kravene til de godkendende myndigheder, herunder fxkrav til kvalitetssystemer, med henblik på at sikre en mere ensartet overens-stemmelsesvurdering blandt medlemslandene.For det tredje styrkes kontrollen med det udstyr, der er anbragt på skibene iforbindelse med de skibskontroller, som allerede udføres i dag. Formålet er atsikre, at gældende krav overholdes, og at undgå kopiprodukter, der kan inde-bære lavere sikkerhed eller større miljøbelastning.For det fjerde forpligtes medlemslandene i højere grad til selv at løse tvisterom, hvorvidt en given udstyrsgenstand lever op til direktivets krav.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse, og datoen for Europa-Parlamentets plenarbehandlinger endnu ikke fastlagt.

5.

Nærhedsprincippet

Subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet vurderes at være overholdt.Forslaget fører til et afgrænset sæt af EU-krav og ensartede certificerings-procedurer, hvorved der sikres et højt niveau af sikkerhed og miljøbeskyttel-se, og samtidig fremmes et velfungerende indre marked.EU’s målsætninger for skibsudstyrssektoren vurderes bedre at kunne opfyl-des via en indsats på EU-niveau end af medlemsstaterne alene.

6.

Gældende dansk ret

Regler for udstyr i skibe er baseret på direktiv 96/98/EF med senere ændringerog er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 983 af 9. oktober 2012 omudstyr i skibe.
3/3

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser iDanmark.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser i Danmark.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Der er gennemført en høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiskespørgsmål. Der er modtaget følgende høringssvar fra erhvervslivets organisa-tioner:Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til forslaget.Danske Maritime og Danmarks Rederiforening udtrykker tilfredshed med ind-holdet i forslaget.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget har endnu ikke været behandlet i rådets arbejdsgruppe, hvorfor derendnu ikke er kendskab andre landes synspunkter. Forslaget forventes at blivemodtaget positivt.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er overordnet positiv over for forslaget, da det vurderes at bidragetil at øge kvaliteten af udstyr til skibe i EU.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.