Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1209105_0001.png
1209105_0002.png
1209105_0003.png
1209105_0004.png
1209105_0005.png
1209105_0006.png
1209105_0007.png
1209105_0008.png
1209105_0009.png
1209105_0010.png
1209105_0011.png
1209105_0012.png
1209105_0013.png
1209105_0014.png
1209105_0015.png
INSPIRATIONSPUNKTER[Kun det talte ord gælder]
22. januar 2013

Samråd i ERU den 24. januar 2013 – Spørgsmål Æ og Ø

stillet efter ønske fra Mette Bock (LA) - spørgsmål Å og

AA stillet efter ønske fra Mads Rørvig (V) – Spørgsmål AD

og AE stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF)

Tak for invitationen til at komme i dag.Udvalget har på baggrund af mine udtalelser til Kjertemin-de Avis stillet mig en række spørgsmål om mit syn på denøkonomiske krise og om vilkårene for at komme helskindetud af krisen, som jeg gerne vil præcisere.Udvalget har bedt om at jeg svarer på spørgsmålene enkelt-vis – dog opdelt på spørger. Først vil jeg derfor besvarespørgsmålene stillet af Mette Bock, dernæst spørgsmålenestillet af Mads Rørvig og sidst spørgsmålene stillet af BrianMikkelsen. Der vil i sagens natur på den måde komme lidtgentagelserFlere af spørgsmålene har jeg også besvaret tidligere i enrække skriftlige svar.Ad spørgsmål ÆVil ministeren uddybe, hvad ministeren mener med, at erhvervslivet gårog puster krisen op? Vil ministeren herunder forholde sig til ministerensegen udtalelse til Ekstra Bladet den 17. januar 2012 i artiklen ”I sabotererbevidst vores politik”: "Jeg kan ikke sige andet end, at der tilsyneladendeer en stor modbevægelse til, at det ikke skal lykkes for os at komme igen-nem med rigtig mange af de gode investeringer og initiativer.”?
Ad spørgsmål Ø
2/15
Hvordan forener vækstministeren sit hverv som vækstminister med bud-skabet om, at virksomhederne tænker for meget på vækst?
Først spørgsmålene fra Mette Bock om mine udtalelser tilEkstra Bladet og om mit hverv som erhvervs- og vækstmi-nister.Jeg har allerede tilkendegivet flere gange, at mit ordvalg varupræcist.Der er mange virksomheder og dygtige medarbejdere, derhver dag knokler for at skabe vækst og velstand til Dan-mark. Og lad mig benytte lejligheden til igen at understre-ge, at vi har godt samarbejde med erhvervslivet over enbred kam.Det er en fælles opgave at sikre de rammer, som gør, at detbliver attraktivt at investere mere og derved skabe vækst.Den opgave skal vi løfte som regering. Derfor fører vi enoffensiv erhvervs- og vækstpolitik. Og den opgave skal viløfte sammen med erhvervslivet.Men i et demokrati kan virksomheder være uenig i regerin-gens politik.Det så vi f.eks. da den tidligere VK-regering indførte enfedtskat. Der modarbejdede erhvervslivet forslaget ved atgå ud og argumentere stærkt for, at den er administrativ
3/15
meget dyr at administrere og den vil skade væksten og be-skæftigelsen i Danmark.Den daværende regering lyttede ikke. Det var først da den-ne regering kom til, at den blev fjernet.Denne regering har også på nogle punkter kommet med for-slag, som erhvervslivet har været i mod. Her har erhvervsli-vet modarbejdet, at forslaget bliver vedtaget ved at gå ud ogargumentere for at det er skadeligt for dansk erhvervsliv.Det er en del af en demokratisk proces, hvor alle kan argu-mentere for deres synspunkter.Når det er sagt vil jeg gerne gentage, at regeringen har etgodt og konstruktivt samarbejde med virksomhederne iDanmark.Ingen har en interesse i at forhindre vækst, men det er klart,at en borgerlig opposition har en interesse i, at den nuvæ-rende regering ikke fortsætter. Dermed kan der jo være enhelt naturlig interesse i ikke at støtte regeringen i alle densprojekter.Men som sagt. Jeg lægger vægt på, at et tæt samarbejdemed erhvervslivet er altafgørende for at få for at få Dan-mark tilbage på vækstsporet.Og hele formålet med det er at få skabt nye arbejdspladser.
4/15
Selvfølgelig må virksomhederne også godt have for tanke attjene penge, da det i reglen er en del af det, der driver envirksomhed frem mod øget produktion og vækst. Men det,jeg som minister er optaget af, er, at vi får skabt vækst ognye arbejdspladser i Danmark.Jeg har personligt et godt kendskab til mange danske virk-somheder og anerkender de gode ting, som foregår i virk-somhederne. Derfor er det også mit ønske at fastholde ogudbygge dialogen og de fælles forpligtigelser om at skabearbejdspladser og vækst. Så er der nemlig en vej ud af kri-sen gennem fremgang og flere jobs.Min opgave som erhvervsminister er at skabe de rammevil-kår for virksomhederne i Danmark for at skabe bedre pro-duktionsmuligheder i Danmark.Regeringen har fokus på vækst og jobskabelse. Vi gør – oghar gjort – rigtig meget for at skabe flere jobs. Vi har igang-sat en række initiativer, der med virksomhedernes hjælp,kan få gang i væksten. Lad mig give et par eksempler:For det første har vi fremrykket offentlige investeringer. Deoffentlige investeringer er faktisk historisk høje. Det er medtil at holde hånden under beskæftigelsen.
5/15
For det andet har vi åbnet et investeringsvindue for virk-somhederne frem til udgangen af 2013. Afskrivningsgrund-laget er øget med 15 pct., så hver gang virksomhederne in-vesterer for 1 kr., kan de afskrive 1 kr. og 15 øre.For det tredje har vi styrket finansieringsmulighederne forisær små og mellemstore virksomheder. Det har vi gjort fle-re gange.Med udviklingspakken, som vi gennemførte i foråret sam-men med Venstre, Dansk Folkeparti, De konservative ogLiberal Alliance, har regeringen styrket især små og mel-lemstore virksomheders adgang til vækstkapital og eksport-finansiering. Pakken indeholder bl.a. en styrkelse af eks-portfinansieringen med 15 mia. kr. til eksportlån og yderli-gere eksportgarantier for mindst 20 mia. kr. via EksportKredit Fonden.Senest har regeringen sammen med Venstre, Dansk Folke-parti og de Konservative og indgået aftale om en kreditpak-ke også til de små og mellemstore virksomheder, der overde næste 3 år kan danne basis for øget udlån på over 12mia. kr. til vores virksomheder.For det fjerde har vi med skattereformen givet danskerne etmarkant løft af deres købekraft.
6/15
For det femte har vi som en del af finansloven for 2013indgået aftale om en afgifts- og konkurrencepakke. Pakkengiver bedre ramme- og konkurrencevilkår for virksomhe-derne og lavere afgifter for danskerne. Pakken indeholderbl.a. en afskaffelse af fedtafgiften, den planlagte udvidelseaf sukkerafgiften blev annulleret, og de særlige vilkår forudstationerede medarbejdere blev genindført.Samlet forventes indsatserne at ville skabe 15.000 job i2013.Samtidig har vi lagt en ansvarlig linje i den økonomiskepolitik. Det er vigtigt at udlandet fortsat har tillid til danskøkonomi. Det giver lavere renter, og det giver erhvervslivetbedre mulighed for at investere og boligejerne bedre mulig-hed for at klare sig igennem krisen.Regeringen har nedsat 8 vækstteams på områder, hvordansk erhvervsliv er internationalt konkurrenceudsat.Her har vi lagt stor vægt på, at indsatsen sker i tæt dialogmed erhvervslivet. Virksomhederne er meget inddraget iarbejdet i vækstteamene og bidrager i stor stil med deres vi-den inden for de enkelte områder.Vækstteamene er blevet bedt om at foretage servicetjek afvækstvilkårene på de enkelte områder og komme med for-
7/15
slag til, hvordan vækstmulighederne for virksomhedernekan styrkes.De 8 vækstteams vil på baggrund af deres undersøgelserhver især komme med konkrete anbefalinger, som regerin-gen vil omsætte til vækstplaner, der skal styrke vækstvilkå-rene for virksomhederne. Den første vækstplan for Det BlåDanmark kom i december. Vækstplanen omfatter bådeskibsfarten, den maritime udstyrs- og serviceindustri og off-shore området, hvor der er betydelig potentiale for vækst ogbeskæftigelse de kommende år. Det er vores forventning, atvækstplanen vil øge beskæftigelsen i Det Blå Danmark medflere tusinde arbejdspladser over en årrække.I løbet af 2013 vil regeringen fremlægge vækstplaner påbaggrund af de sidste 7 vækstteams arbejde.Regeringen har derfor allerede gjort meget for at forbedremulighederne for vækst og jobskabelse, men der vi står sta-dig overfor en række udfordringer, der skal løses, hvis viskal komme helskindet ud af krisen.Vi skal have mere gang i investeringerne. I virksomhederneog hos private forbrugere er der en stor opsparing. Men dedårlige internationale konjunkturer og usikkerhed om frem-tiden gør det svært at få de penge ud at arbejde i vores øko-nomi, enten i form af forbrug eller investeringer i fremti-den.
8/15
Investeringerne i erhvervslivet er nu på et så lavt niveau, atde ikke engang dækker vedligeholdelse af produktionsud-styr og maskiner. Virksomhedernes produktionsudstyr bli-ver gradvist forældet og erstattes ikke i tilstrækkelig grad afnye og mere effektive maskiner.Det er et problem og ikke kun på kort sigt. Investeringer i etstørre, bedre og mere effektivt produktionsapparat kan sikreen højere produktivitetsvækst i fremtiden. Større investe-ringer skal ruste virksomhederne til, når konjunkturernebliver bedre.Skal konkurrenceevnen forbedres, er det centralt, at der bli-ver en højere produktivitetsvækst. Den danske produktivi-tetsvækst har været relativ svag siden 1990’erne i forhold tilmange af de lande, vi normalt sammenligner os med.Siden 2000 er den danske lønkonkurrenceevne blevet for-værret med omkring 20 pct., og Danmark har tabt væsentli-ge eksportandele. Lønkonkurrenceevnen er dog blevet for-bedret lidt de seneste år.For at styrke produktiviteten og derved også lønkonkurren-ceevnen er vi nødt til at sætte ind på flere fronter: Et stortarbejdsudbud, bedre uddannelse, vi skal sikre virksomhe-dernes adgang til kapital, øget konkurrence på hjemmemar-
9/15
kederne, mere forskning og innovation og en god infra-struktur.Alt i alt har regeringen sat en offensiv dagsorden for at øgevæksten og skabe flere arbejdspladser på en ansvarsfuldmåde. Men vi er ikke i mål. Det er afgørende for at kommeud af krisen, at virksomhederne investerer mere.Der skal for alvor gang i væksten. Det gør vi bedst, hvis viløfter i fællesskab. Kun i fællesskab kommer vi bedst gen-nem krisen. Vi har derfor en fælles opgave. Regeringen,virksomhederne, oppositionen og danskerne.Det er godt, at virksomhederne er optaget af at skabe vækst.Men det er vigtigt, at vi får skabt arbejdspladser. Ikke kun iudlandet, men også i Danmark.Og derfor vil regeringen komme med forslag til en pakkeom job og konkurrenceevne. Vi vil tage væsentlige skridt,så virksomhederne kan mærke en forskel, og det blive mereattraktivt at etablere virksomhed og skabe arbejdspladser iDanmark.Vi må fra politisk side hverken tale krisen op eller ned. Nokstår vi i en svær krise, men der er en vej ud af krisen, hvisvi løfter i fællesskab. Væksten skal skabes i fællesskab net-op for at sikre fællesskabet.
10/15
Ad spørgsmål ÅMinisterens bedes uddybe sin udtalelse til Kjerteminde Avis den 13. ja-nuar 2013 i artiklen” Krisen er pustet overdrevent op”: "De borgerligepartier og deres støtter i erhvervslivet har en interesse i, at det ikke skallykkes for den røde regering," herunder give konkrete eksempler på, aterhvervslivet modarbejder regeringens initiativer.
Ad spørgsmål AAMinisterens bedes uddybe sin udtalelse til Kjerteminde Avis den 13. ja-nuar 2013 i artiklen” Krisen er pustet overdrevent op”: "Hvis virksom-hedsejeren for eksempel ikke har som mål, at hans virksomhed skal værei så stor vækst med det mål, at en kapitalfond skal få øje på den," herun-der give konkrete eksempler på danske virksomheder, der har ageret sombeskrevet af ministeren.
Jeg vil nu gå videre til at besvare de to spørgsmål fra MadsRørvig, som har bedt mig uddybe mine udtalelser til Kjer-teminde Avis.Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg allerede har præcise-ret mine udtalelser flere gange.Igen vil jeg understrege, at regeringen har et godt og kon-struktivt samarbejde med virksomhederne i Danmark. Detgiver derfor ingen mening at spørge ind til eksempler, dapræmissen er forkert.Regeringen prioriterer den tætte kontakt med virksomhe-derne. Det er de otte vækstteams, vi har nedsat, et rigtigteksempel på. Mine besøg på de danske virksomheder ermed til at skabe inspiration til – og viden om hvordan kri-sen bedst håndteres.
11/15
Regeringen vil gerne høre fra erhvervslivets selv, hvad derkan lette deres hverdag. Det er afgørende, at indsatsen rettesmod de områder, hvor virksomhederne efterspørger det.Derfor nedsatte regeringen i 2012 ’Virksomhedsforum forenklere regler’. Medlemmerne i Virksomhedsforum forenklere regler kommer fra både erhvervsorganisationer ogvirksomheder, eller er eksperter med viden om forenkling.
Virksomhedsforummet udpeger områder, hvor virksomhe-der oplever de største byrder og kommer med forslag tilforenklinger. Forenklinger kan fx være regler der bliverændret, nye processer eller kortere sagsbehandlingstider.
Forslag fra Virksomhedsforum, er omfattet af et ”følg ellerforklar”-princip. Det betyder, at regeringen er forpligtet tilenten at gennemføre de initiativer, der bliver foreslået, ellerat forklare, hvorfor vi ikke gennemfører initiativer.
Virksomhedsforum har afsendt de første forslag til regerin-gen.
Virksomhederne skal netop have fokus på vækst, og selv-følgelig må virksomhederne godt have for tanke at tjene
12/15
penge. Det jeg er optaget af som minister er, at der medvæksten følger jobskabelse.Regeringen ønsker, at det skal være attraktivt at etablerevirksomhed i Danmark. Min opgave som erhvervsministerer, at skabe de bedste rammevilkår for virksomhederne iDanmark, så der er gode produktionsmuligheder i Dan-mark.Den europæiske økonomiske krise lægger en stor dæmperpå hele den internationale økonomi. Det går ud over danskevirksomheders eksportmuligheder og dermed væksten idansk økonomi. Udover de allerede nævnte initiativer in-denfor vores egne grænser har vi arbejdet med at fremmedansk eksport.En øget dansk eksport kan i høj grad bidrage til den vækst,vi efterspørger og give virksomheder lyst og mod på at øgederes investeringer i produktionsapparatet og antallet af an-satte i virksomhederne.
Vi har fremlagt vækstmarkedsstrategier med konkrete ind-satser, som skal understøtte de danske virksomheders tilste-deværelse på vækstmarkederne. Der er fremlagt strategierfor både de store vækstmarkeder i Brasilien, Rusland, Indi-en og Kina, og de mindre markeder i Sydkorea, Sydafrikaog Vietnam.
13/15
Herudover er det under det danske EU-formandskab lykke-des EU-landene at nå til enighed om en fælles europæiskpatentreform. Patentreformen vil gøre det markant nemme-re og billigere for virksomhederne at beskytte deres opfin-delser i Europa.
Regeringen har sat en offensiv erhvervspolitisk dagsordenfor at øge væksten og skabe flere arbejdspladser på en an-svarsfuld måde.
Men jeg vil gerne understrege, at det tager tid at få gang ihjulene og for at komme ud af krisen med de bedste kort påhånden, er det nødvendigt, at alle parter giver deres bidragtil at skabe øget vækst.Ad spørgsmål ADEr ministeren af den opfattelse, som det fremgår af interviewet med mini-steren i Kjerteminde Avis den 13. januar 2013 med overskriften ”Krisener pustet overdrevent op”, at dele af erhvervslivet undlader at skabe vækstalene for at genere den siddende regering?
Ad spørgsmål AEUdtrykker ministeren regeringens holdning i interviewet med ministeren iKjerteminde Avis den 13. januar 2013 med overskriften ”Krisen er pustetoverdrevent op”, når ministeren mener, at der for danske virksomheder eret modsætningsforhold mellem at vokse og gøre sig interessante forfremmede investorer på den ene side og at være til gavn for fællesskabetpå den anden side?
14/15
Jeg vil nu gå videre til de fire spørgsmålene stillet af BrianMikkelsen, som jeg også vil besvare samlet. To af spørgs-målene er stillet til statsministeren, som jeg svarer på vegneaf.Også til disse spørgsmål vil jeg starte med at sige, at jeg harpræciseret mine udtalelser.Som jeg nævnte tidligere, lægger den europæiske økonomi-ske krise en stor dæmper på hele den internationale økono-mi. Danmark er en lille åben økonomi. Så den internationa-le krise smitter naturligvis af på Danmark. Det går ud overdanske virksomheders eksportmuligheder og dermed væk-sten i Danmark. Der er ingen tvivl om, at vi skal have styr-ket væksten og konkurrenceevnen i Danmark. Vi skal haveskabt nye, varige job.Det gør vi bedst, hvis vi løfter i fællesskab. Kun i fælles-skab kommer vi bedst gennem krisen.Virksomhederne skal derfor have fokus på vækst. Selvføl-gelig må virksomhederne også godt have for tanke at tjenepenge, da det i reglen er det, der driver en virksomhed fremmod øget produktion og vækst.Det kan sagtens gå hånd i hånd med, at samfundet og fæl-lesskabet får gavn af den vækst, der skabes. Mange danskevirksomheder er da også kendt for netop at udvise en høj
15/15
grad af samfundssind. Men hvis alle kun tænker på selv atblive rigere, så får vi et fattigere samfund med et mindrefællesskab. Vi har derfor en fælles opgave.Der er mange virksomheder og dygtige medarbejdere, derhver dag knokler for at skabe vækst og velfærd i Danmark.Og som jeg har redegjort for her i samrådet, har regeringenfra den første dag haft fokus på vækst og jobskabelse, ogregeringen har allerede gjort meget for at forbedre mulighe-derne for vækst og jobskabelse.En af de vigtigste opgaver i denne tid er, at vi får gang i in-vesteringerne i virksomhederne. De offentlige investeringerer historisk høje. Det er med til at holde hånden under be-skæftigelsen. Virksomhedernes investeringer er meget lave,ligesom der også mangler at komme gang i det private for-brug. Det skyldes den usikkerhed og utryghed, som krisenskaber. En del af krisen er en tillidskrise. Vi ser også, atforbrugerne ikke bruger så mange penge.Regeringen arbejder derfor – som jeg nævnte før – på atstyrke virksomhedernes vækstvilkår, fastholde en sundsamfundsøkonomi og skabe tillid hos virksomheder og dan-skerne til deres økonomiske muligheder.Men jeg vil gerne understrege, at det tager tid at få gang ihjulene.