Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1208303_0001.png
1208303_0002.png
1208303_0003.png
1208303_0004.png
1208303_0005.png
1208303_0006.png
1208303_0007.png
1208303_0008.png
1208303_0009.png
1208303_0010.png
1208303_0011.png
1208303_0012.png
Nye fuels
–en mulig grøn løsning?
Claus FelbyFaculty of ScienceUniversity of Copenhagen
SkibstransportMest energieffektivetransportformÅrligt forbrug 350 mio tons fuelÅrlig CO2udledning 1000 miotonsAnvendte fuel er bunker fuel(HDO) og almindelig diesel(MDO)Bunker fuel giver en meget højpartikelemission
Fuels er den største omkostningog negative miljøfaktorFordobling af fuel omkostninger siden 2006International regulering af partikelemissioni Environmental Control Areas (ECA)Større efterspørgsel på let diesel (MDO) vilmedføre endnu højere fuel priserUmiddelbar efterspørgsel på bedre og”billigere” fuelsBehov for mere ”grønt” carbon
Øget krav fra store kunder om mindre miljøbelastning i helederes varekæde -eksempel fra Maersk
Nye Fuels til den maritime sektorLNGGasmotorerMeget ren forbrænding+/- mindre udledning af CO2Ingen infrastruktur til fuel forsyningKræver udskiftning af flåden
BiofuelsAnvendelig i eksisterende motorer, tankeog infrastrukturRenere forbrændingKan medføre 80% reduktion i CO2udledningAfhængig af opbygning af enbiorefinery/2G bioethanol industri
Ingen umiddelbar modsætningmellem LNG og biofuels
Biomass for the 21st century• Nyt projekt under Højteknologifonden• Integrerer eksisterende 2G bioethanolteknologi med hydrogenering og pyrolyse• Arbejder med hele kæden fra mark til motor• Nye produkter -kemikalier og shipping fuels• Mere biomasse fra det samme areal ogsamme afgrøder
Sukkerbliver tilethanol og kemikalier
Sukker
Ligninbliver tilsvovlfri shipping fuel
Lignin
Er der nok bæredygtig biomasse til fuels?
•I mere end 10,000 har vi forædlet voresafgrøder til at lave fødevarer og foder
Hvordan udvikler vi fremtidensbæredygtige teknologi og produktion?-skal vi starte helt forfra eller bygge medde ”klodser” og den infrastruktur vi allerede har?
Vi har allerede ”klodserne”• Motorteknologi til gasmotorer• 2G ethanol teknologi• Hydrogen fra vindmøllestrøm• Bæredygtig biomasse• Teknologi til forflydning af lignin• Et stort ”dansk” marked for produkterne• Dansk teknologi og viden –forankret iskibsfart, bioteknologi og landbrug
BarriererSkalering!Behov for dansk udvikling og demonstration istor skala.Potentielle arbejdspladser i produktion, landbrug,biotek, energisektor og maritim sektor
Sikkerhed for investeringer –rammebetingelserEn reel grøn omstilling kræver at vi substituererfossile produkter i en størrelsesorden afarbejder i megatons!