Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 127
Offentligt
Handels- og investeringsministerens talepunkter ved samråd i Erhvervs-,Vækst og Eksportudvalget, tirsdag den 22. januar. Samrådsspørgsmål V
Indledning
Tak for muligheden for at drøfte spørgsmålet om Eksportrådets arbejde medfælles eksportfremstød, herunder prioriteringen af bevillingen, med udvalget.Bevillingen generelt
Jeg er meget enig i, at et fald i bevillingen til fælles eksportfremstød fra 35mio. kr. i 2012 til 28 mio. kr. i år og forventeligt derefter til 20 mio. kr. i2014 må være en anledning til at overveje om der er behov for at justere iordningen.Lad mig dog starte med at sige, at jeg tror på, at vi kan gøre en forskel medde midler, der er til rådighed. Men vi skal bruge dem klogt. Færre midlerstiller selvfølgelig endnu større krav til at prioritere tilskudskronerne derhen,hvor de gør en afgørende forskel for den enkelte virksomhed og dermed enforskel i forhold til dansk eksport.
Prioriteringer
For det første vil jeg styrke prioriteringen af nye måder at tænke fælleseksportfremstød på. Det kan være i forhold til måden fremstødetgennemføres på, i forhold til de konkrete aktiviteter, i forhold til sektorer,kundegrupper etc. Der vil derfor med færre midler være mindre plads til at
2
medfinansiere samme aktiviteter år efter år, som netop efter en årrække måtænkes at være selvkørende uden offentligt tilskud.For det andet vil jeg gerne styrke prioriteringen af strategiske og målrettedefremstød. Helt afgørende for virksomhedernes udbytte af at deltage i etfremstød er, at de møder de rigtige kunder. Her er jeg sikker på, at der formange fremstød er potentiale til at blive mere strategisk og målrettet. Det viljeg gerne understøtte ved at prioritere sådanne fremstød.For det tredje vil jeg styrke prioriteringen af de fælles eksportfremstød, hvorder er et særligt potentiale for en høj SMV deltagelse og dermed potentialefor at løfte mange SMVer ud på eksportmarkedet.For det fjerde skal vi fortsat prioritere fælles eksportfremstød indenforområder, hvor Danmark har særlige styrkepositioner.For det femte vil jeg fortsat prioritere BRIK og øvrige vækstmarkeder, da jeger overbevist om, at det er her virksomhederne har særligt brug for enhjælpende hånd. 50 pct. af bevillingen vil således fortsat være øremærketdisse markeder.Sidst men ikke mindst skal vi være skarpere på, hvilke typer udgifter vi ydertilskud til. Ikke mindst de større officielle fremstød kan være dyre. Her er vitvunget til at være skarpere på at yde tilskud til det, som skaber direktekommerciel merværdi for virksomhederne, mens medfinansiering af udgifter
3
til administration, koordination etc. vil der ikke, eller kun i mindre grad, væreplads til.Det betyder, at jeg gerne ser, at det bliver muligt for vores repræsentationer,
på vegne af en gruppe af virksomheder, at søge direkte om medfinansieringaf udgifter til et fælles eksportfremstød, og ikke som det er i dag, hvor manskal gå igennem en aktør i Danmark, som tager sig betalt for at ansøge omoffentligt tilskud og administrationen forbundet hermed.
Afslutning
Lad mig slutte af med at understrege, at vi med tilfredsheds- ogeffektmålinger har et godt bevis på, at vi med fælles eksportfremstød har etgodt værktøj til at få virksomhederne ud på eksportmarkederne. Det har jegogså selv erfaret på mine mange rejser, ligesom jeg forstår, at de af udvalgetsmedlemmer, som var med i Burma og Bangladesh, også fik et godt indtryk.Dermed ikke sagt, at vi ikke kan blive bedre. Vi skal fortsat optimerefremstødene og brugen af bevillingen – ligesom også færre tilskudsmidlerstiller nye udfordringer. Ser frem til fortsat kommende muligheder for atdrøfte spørgsmålet med udvalget.