Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1207091_0001.png
1207091_0002.png
1207091_0003.png

Udenrigsministeriet samt Erhvervs- og Vækstministeriet

Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg - Forslag til Rådets og Europa-

Parlamentets forordning om udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidt angår

anvendelsen og håndhævelsen af internationale handelsregler

(COM(2012) 773 final)

1.

Resumé

For at kunne håndhæve og beskytte EU’s rettigheder i henhold til internationale handelsaftaler finderKommissionen det nødvendigt, at der hurtigt kan træffes beslutning om iværksættelse af modforanstaltninger, somer tilladt i de internationale handelsaftaler, i de tilfælde hvor EU's handelspartnere har krænket EU’sinteresser. Kommissionen har derfor i dokument KOM(2012) 773 final stillet Rådet og Europaparlamentetforslag om vedtagelse af en forordning om udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidt angår anvendelsen oghåndhævelsen af internationale handelsregler. De modforanstaltninger, der kan komme på tale, er suspension aftoldindrømmelser og indførelse af ny eller forhøjet told, indførelse eller forøgelse af kvantitative restriktioner vedimport og eksport, suspension af indrømmelser på området for offentlige indkøb gennem udelukkelse af bud ellerindførelse af prisstraf/tillæg på bud. Modforanstaltningerne skal efter forslaget vedtages somgennemførelsesretsakter i henhold til TEUF art. 291, hvilket indebærer medlemsstaternes inddragelse ibeslutningerne om iværksættelse af modforanstaltninger i henhold til undersøgelsesproceduren i komitologi-forordningen 182/2011.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 18. december 2012 fremlagt forslag til forordning om udøvelsen afUnionens rettigheder for så vidt angår håndhævelsen og anvendelsen af internationalehandelsregler. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles efterden almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse medkvalificeret flertal.EU har for nærværende ikke et sæt fælles lovgivningsrammer for håndhævelse af sinerettigheder under internationale handelsaftaler.Før Lissabontraktatens ikrafttrædelse tog EU stilling til håndhævelse fra sag til sag og i form afforordninger vedtaget for de enkelte konkrete situationer af Rådet på grundlag af et forslag fraKommissionen. Dette var en tidskrævende proces, og vedtagelse af lovgivning er ikke blevetmindre tidskrævende efter, at Europa-Parlamentet er blevet medlovgiver som følge afLissabon-traktaten.Uden et sæt passende lovgivningsrammer for gennemførelsen af handelspolitiskeforanstaltninger kan Unionens muligheder for at udøve sine rettigheder effektivt inden for defrister, der er fastsat i internationale handelsaftaler, blive bragt i fare. Der er derfor behov for enrammelovgivning, der sætter Kommissionen i stand til at reagere hurtigt for at beskytte EU’shandelspolitiske rettigheder, der er opnået i WTO eller andre internationale handelsaftaler.

3.

Formål og indhold

Formålet med forordningen er at give Kommissionen beføjelser til at vedtagegennemførelsesretsakter i overensstemmelse med artikel 291 i TEUF til sikring af EU’shandelspoltiske rettigheder, der er opnået i WTO eller andre handelsaftaler. Det fremgårsåledes af udkastet til forordning, at forordningen finder anvendelse på baggrund af:a) afgørelser truffet af WTO’s tvistbilæggelsesmekanisme,b) afgørelser i handelstvister i henhold til andre internationale handelsaftaler,c) et tredjelands anvendelse af en beskyttelsesforanstaltning i henhold til artikel 8 i WTO-aftalen om beskyttelsesforanstaltninger eller tilsvarende beskyttelsesforanstaltninger i andreinternationale handelsaftalerd) ændring af et WTO-medlems indrømmelser i henhold til artikel 28 i GATT-aftalen.De handelspolitiske foranstaltninger, som kan gennemføres ved hjælp af engennemførelsesretsakt, omfatter:a) suspension af toldindrømmelser og indførelse af ny eller forhøjet told, herundergenindførelse af told på mestbegunstigelsesniveauet (det generelle WTO-niveau) ellerindførelse af told, der ligger over mestbegunstigelsesniveauet, eller indførelse af yderligereafgifter på import eller eksport af varer,b) indførelse eller forhøjelse af kvantitative restriktioner ved import eller eksport af varer, hvadenten de har form af kontingenter, import- eller eksportlicenser eller andre foranstaltninger,c) suspension af indrømmelser på området for offentlige indkøb gennem:i)udelukkelse fra offentlige indkøb af bud, hvis samlede værdi for over 50 procentsvedkommende hidrører fra varer eller tjenesteydelser med oprindelse i detpågældende tredjeland, og/ellerindførelse af en obligatorisk prisstraf på den del af buddet, der består af varer ellertjenesteydelser med oprindelse i det pågældende tredjeland.
ii)
Forslaget indeholder videre en revisionsklausul, hvorefter Kommissionen skal udarbejde enrapport og eventuelt kan foreslå passende foranstaltninger til forbedring af forordningenseffektivitet. Det kan i den forbindelse overvejes, hvilke handelspolitiske områder ud overhandel med varer der skal være omfattet af forordningen, f.eks. handel med tjenesteydelser ogintellektuelle ejendomsrettigheder.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Europa-Parlamentets udvalg for internationalhandel (INTA) vil skulle behandle forslaget.

5.

Nærhedsprincippet

Det foreliggende forordningsudkast har til formål at sikre håndhævelse af EU’s rettigheder, der eropnået i multilaterale, regionale og bilaterale handelsforhandlinger. Disse rettigheder er i henholdtil TEUF artikel 207 forhandlet på EU’s vegne af Kommissionen. Det er tillige Kommissionen,
der skal forfølge fællesskabets (medlemslandenes) interesser, såfremt tredjelande krænker dem.Dette skal gøres gennem vedtagelse af passende modforanstaltninger, som foreslås vedtaget somgennemførelsesbestemmelser i henhold til komitologi-forordningen. Kommissionen vurdererderfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen vurderer på detforeliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt.

6.

Gældende dansk ret

Forslaget har ikke betydning for gældende dansk ret.

7.

Konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne. Forslaget forventes ikke at fåumiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser. Hensigten er imidlertid, at EU’s erhvervsliv påsigt opnår en mere fair konkurrencesituation, hvilket kan styrke erhvervslivet. Forslagetforventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8.

Høring

Forslaget er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds inklusiv erhvervs- ogarbejdstagerorganisationer. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Industri og Landbrug &Fødevarer, som støtter forslaget.

9.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget har endnu ikke været drøftet blandt medlemslandene. Der forventes imidlertid genereltilslutning til forslaget, for så vidt angår anvendelse af toldsuspension og kvantitative restriktioner.I så henseende spiller det formentlig en positiv rolle, at Kommissionen har foreslået anvendelse afundersøgelsesproceduren i komitologi-forordningen til vedtagelse af modforanstaltningerne. Detvides ikke, hvorledes medlemslandene vil stille sig til forslagene vedr. offentlige udbud.

10.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan støtte Kommissionens forslag om udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidtangår anvendelsen og håndhævelsen af internationale handelsregler. Der bør imidlertid arbejdesfor, at det præciseres, at disse beføjelser ikke vil kunne anvendes som handelsbeskyttelse af EUog kun kan anvendes, såfremt det er specifikt hjemlet i WTO-regi eller i EU’s regionale ogbilaterale aftaler, og det relevante tvistbilæggelsesorgan har konstateret, at der er sket enkrænkelse af EU’s rettigheder, der berettiger EU til at iværksætte de i den konkrete aftale ellerafgørelse beskrevne modforanstaltninger.

11.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.