Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1206334_0001.png
1206334_0002.png
1206334_0003.png
1206334_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til Rådet og Europa-Parlamentet om udøvel-

sen af Unionens rettigheder for så vidt angår anvendelsen og hånd-

hævelsen af internationale handelsregler (KOM(2012) 773 final).

Forslaget sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eks-

portudvalg

1.

Resumé

For at kunne håndhæve og beskytte EU’s rettigheder i henhold til inter-nationale handelsaftaler finder Kommissionen det nødvendigt, at der hur-tigt kan træffes beslutning om iværksættelse af modforanstaltninger, somer tilladt i de internationale handelsaftaler, i de tilfælde hvor EU's han-delspartnere har krænket EU’s interesser. Kommissionen har derfor i do-kument KOM(2012) 773 final stillet Rådet og Europaparlamentet forslagom vedtagelse af en forordning om udøvelsen af Unionens rettigheder forså vidt angår anvendelsen og håndhævelsen af internationale handelsreg-ler. De modforanstaltninger, der kan komme på tale, er suspension aftoldindrømmelser og indførelse af ny eller forhøjet told, indførelse ellerforøgelse af kvantitative restriktioner ved import og eksport, suspensionaf indrømmelser på området for offentlige indkøb gennem udelukkelse afbud eller indførelse af prisstraf/tillæg på bud. Modforanstaltningerneskal efter forslaget vedtages som gennemførelsesretsakter i henhold tilTEUF art. 291, hvilket indebærer medlemsstaternes inddragelse i beslut-ningerne om iværksættelse af modforanstaltninger i henhold til undersø-gelsesproceduren i komitologi-forordningen 182/2011.

2.

Baggrund

Kommissionen har den 18. december 2012 fremlagt forslag til forordningom udøvelsen af Unionens rettigheder for så vidt angår håndhævelsen oganvendelsen af internationale handelsregler. Forslaget er fremsat medhjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles efter den almindelige lov-givningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvali-ficeret flertal.EU har for nærværende ikke et sæt fælles lovgivningsrammer forhåndhævelse af sine rettigheder under internationale handelsaftaler.Før Lissabontraktatens ikrafttrædelse tog EU stilling til håndhævelse frasag til sag og i form af forordninger vedtaget for de enkelte konkrete
2/4
situationer af Rådet på grundlag af et forslag fra Kommissionen. Dettevar en tidskrævende proces, og vedtagelse af lovgivning er ikke blevetmindre tidskrævende efter, at Europa-Parlamentet er blevet medlovgiversom følge af Lissabon-traktaten.Uden et sæt passende lovgivningsrammer for gennemførelsen afhandelspolitiske foranstaltninger kan Unionens muligheder for at udøvesine rettigheder effektivt inden for de frister, der er fastsat i internationalehandelsaftaler, blive bragt i fare. Der er derfor behov for enrammelovgivning, der sætter Kommissionen i stand til at reagere hurtigtfor at beskytte EU’s handelspolitiske rettigheder, der er opnået i WTOeller andre internationale handelsaftaler.

3.

Formål og indhold

Formålet med forordningen er at give Kommissionen beføjelser til atvedtage gennemførelsesretsakter i overensstemmelse med artikel 291 iTEUF til sikring af EU’s handelspoltiske rettigheder, der er opnået iWTO eller andre handelsaftaler. Det fremgår således af udkastet tilforordning, at forordningen finder anvendelse på baggrund af:a) afgørelser truffet af WTO’s tvistbilæggelsesmekanisme,b) afgørelser i handelstvister i henhold til andre internationalehandelsaftaler,c) et tredjelands anvendelse af en beskyttelsesforanstaltning og ihenhold til artikel 8 i WTO-aftalen om beskyttelsesforanstaltningereller tilsvarende beskyttelsesforanstaltninger i andre internationalehandelsaftalerd) ændring af et WTO-medlems indrømmelser i henhold til artikel 28 iGATT-aftalen.De handelspolitiske foranstaltninger, som kan gennemføres ved hjælp afen gennemførelsesretsakt, omfatter:a) suspension af toldindrømmelser og indførelse af ny eller forhøjet told,herunder genindførelse af told på mestbegunstigelsesniveauet (detgenerelle WTO-niveau) eller indførelse af told, der ligger overmestbegunstigelsesniveauet, eller indførelse af yderligere afgifter påimport eller eksport af varer,b) indførelse eller forhøjelse af kvantitative restriktioner ved import ellereksport af varer, hvad enten de har form af kontingenter, import- ellereksportlicenser eller andre foranstaltninger,c) suspension af indrømmelser på området for offentlige indkøbgennem:i)udelukkelse fra offentlige indkøb af bud, hvis samlede værdifor over 50 procents vedkommende hidrører fra varer eller
3/4
tjenesteydelser med oprindelse i det pågældende tredjeland,og/ellerii)indførelse af en obligatorisk prisstraf på den del af buddet, derbestår af varer eller tjenesteydelser med oprindelse i detpågældende tredjeland.
Forslaget indeholder videre en revisionsklausul, hvorefter Kommissionenskal udarbejde en rapport og eventuelt kan foreslå passendeforanstaltninger til forbedring af forordningens effektivitet. Det kan i denforbindelse overvejes, hvilke handelspolitiske områder ud over handelmed varer der skal være omfattet af forordningen, f.eks. handel medtjenesteydelser og intellektuelle ejendomsrettigheder.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Europa-Parlamentetsudvalg for international handel (INTA) vil skulle behandle forslaget.

5.

Nærhedsprincippet

Det foreliggende forordningsudkast har til formål at sikre håndhævelse afEU’s rettigheder, der er opnået i multilaterale, regionale og bilaterale han-delsforhandlinger. Disse rettigheder er i henhold til TEUF artikel 207 for-handlet på EU’s vegne af Kommissionen. Det er tillige Kommissionen, derskal forfølge fællesskabets (medlemslandenes) interesser, såfremt tredjelan-de krænker dem. Dette skal gøres gennem vedtagelse af passende modfor-anstaltninger, som foreslås vedtaget som gennemførelsesbestemmelser ihenhold til komitologi-forordningen. Kommissionen vurderer derfor, at for-slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt.

6.

Gældende dansk ret

Forslaget har ikke betydning for gældende dansk ret.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget forventes ikke at få umiddelbare samfundsøkonomiske konse-kvenser. Hensigten er imidlertid, at EU’s erhvervsliv på sigt opnår en me-re fair konkurrencesituation, hvilket kan styrke erhvervslivet.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervs-livet.

10.

Høring

4/4
Forslaget er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kredsinklusiv erhvervs- og arbejdstagerorganisationer. Der er modtaget hørings-svar fra Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer, som støtter forslaget.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget har endnu ikke været drøftet blandt medlemslandene. Der forven-tes imidlertid generel tilslutning til forslaget, for så vidt angår anvendelse aftoldsuspension og kvantitative restriktioner. I så henseende spiller det for-mentlig en positiv rolle, at Kommissionen har foreslået anvendelse af un-dersøgelsesproceduren i komitologi-forordningen til vedtagelse af modfor-anstaltningerne. Det vides ikke, hvorledes medlemslandene vil stille sig tilforslagene vedr. offentlige udbud.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan støtte Kommissionens forslag om udøvelsen af Unionensrettigheder for så vidt angår anvendelsen og håndhævelsen af internatio-nale handelsregler. Det bør imidlertid arbejdes for, at disse beføjelser ik-ke vil kunne anvendes som handelsbeskyttelse af EU.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.