Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1165031_0001.png
1165031_0002.png
1165031_0003.png
1165031_0004.png
1165031_0005.png
UDKAST

Forslag

tilLov om ophævelse af lov om hjemmeservice

§1

Lov om hjemmeservice, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 23. januar 2004, som ændret ved §119 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 18 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, § 28 i lov nr. 521 af12. juni 2009 og § 3 i lov nr. 572 af 7. juni 2011, ophæves.

§2

Loven træder i kraft den 1. januar 2013.

§3

Lov om hjemmeservice og regler, som er fastsat med hjemmel heri, finder dog fortsat anven-delse på udbetaling af bidrag for ydelser, som er udført før den 1. januar 2013, men hvor udbe-taling af bidrag ikke har fundet sted inden den 1. januar 2013. Det er en betingelse, at forbruge-ren har betalt sin andel af ydelsen inden den 1. april 2013, og at de krævede oplysninger tilidentifikation af virksomhed, husstand og ydelse er indberettet inden den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Gældende ret3. Lovforslagets indhold4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema1. Indledning[Som led i finansloven for 2013 er det blevet aftalt] at ophæve lov om hjemmeservice, såle-des at der ikke længere kan opnås tilskud til almindeligt forekommende rengøring af privatehusstande, der udføres efter 1. januar 2013. Loven finder fortsat anvendelse på udbetaling afbidrag for ydelser, som er udført før dette tidspunkt, forudsat at forbrugeren har betalt sin andelaf ydelsen inden 1. april 2013, og at de krævede oplysninger til identifikation af virksomhed,husstand og ydelse er indberettet inden 1. juli 2013.
1
2. Gældende retPrivate husstande, hvori der bor mindst én person, som er berettiget til folkepension eller ertilkendt førtidspension, kan i henhold til lov om hjemmeservice opnå tilskud til almindelig ren-gøring. Det er efter ordningen en betingelse for tilskud, at husstanden har fået udført tilskuds-berettiget arbejde i det foregående kalenderår samt inden for perioden 1. januar 2009 til den 1.september 2011. Tilskuddet er på 30 pct. af prisen. En husstand kan højst få 6.000 kr. i tilskudpr. hjemmeservicevirksomhed pr. kvartal. Ordningen fungerer i princippet som et tilskud tilforbrugerne, men i praksis bliver tilskuddet udbetalt til hjemmeservicevirksomhederne.Af kontrolmæssige hensyn foregår afregningen ved, at forbrugeren indbetaler sin andel på 70pct. af betalingen for en hjemmeserviceydelse til en konto i et pengeinstitut, som Erhvervssty-relsen har indgået aftale med. I forbindelse med indbetalingen indberettes der samtidig oplys-ninger til identifikation af virksomhed, husstand og ydelse. Forbrugerens andel af betalingenoverføres til virksomhedens konto i løbet af nogle dage, og hvis de indberettede oplysninger tilidentifikation af virksomhed, husstand og ydelse er korrekte og fyldestgørende, overføreshjemmeservicetilskuddet på 30 pct. til virksomhedens Nemkonto i løbet af yderligere nogledage. Fra kunden betaler, og indtil tilskuddet udbetales, går der ca. 14 dage, forudsat at alle dekrævede oplysninger er indberettet korrekt og fyldestgørende.3. Lovforslagets indholdMed lovforslaget ophæves lov om hjemmeservice pr. 1. januar 2013, hvilket indebærer, atder ikke kan opnås tilskud til ydelser, som udføres efter den 1. januar 2013. Når ordningen erfuldt afviklet, vil årlige sparede tilskud udgøre ca. 84,4 mio. kr., og årlige sparede omkostnin-ger til administration af ordningen vil udgøre ca. 4,3 mio. kr., i alt ca. 88,7 mio. kr. årligt. Detmå imidlertid påregnes, at afregningen for ydelser, som udføres i slutningen af 2012, først skeri begyndelsen af 2013, da afregningen tager en vis tid.På denne baggrund foreslås det, at lov om hjemmeservice og regler, som er fastsat medhjemmel heri, fortsat finder anvendelse på afregning af hjemmeservicetilskud i en overgangs-periode. Af hensyn til tilrettelæggelsen af ordningens afvikling, herunder opsigelse af kontrak-ter med pengeinstitutter m.v., foreslås det, at forbrugeren skal have betalt sin andel af ydelseninden 1. april 2013. I modsat fald mistes hjemmeservicetilskuddet for ydelsen. Med en periodepå mindst tre måneder, fra ydelsen er udført, til forbrugerens betaling skal være sket, sikres derdog en rimelig tid til, at virksomheden kan fakturere sine hjemmeservicekunder, og kunden kanindbetale sin andel samt, at virksomheden kan nå at rykke for evt. manglende betalinger. Det erendvidere kun selve forbrugerbetalingen, der skal være sket inden 1. april 2013. Af hensyn tilde situationer, hvor der ikke samtidig med forbrugerbetalingen er indberettet alle de krævedeoplysninger til identifikation af virksomhed, husstand og ydelse, eller der ved en fejl er indbe-rettet forkerte oplysninger, som efterfølgende skal rettes, gives der yderligere en tre-månedersperiode til at få indberettet de krævede oplysninger. Det vil sige, at der vil stadig blive udbetalthjemmeservicetilskud, hvis der er indberettet korrekte og fyldestgørende oplysninger inden 1.juli 2013, forudsat at forbrugerbetalingen er sket inden 1. april 2013. Hvis de krævede oplys-ninger derimod ikke er indberettet korrekt og fyldestgørende inden 1. juli 2013, mistes hjem-meservicetilskuddet for ydelsen.På finansloven for 2013 vil der blive afsat et estimeret beløb til dækning af hjemmeservicetil-skud, hvor forbrugerbetalingen er sket inden 1. april 2013, og de krævede oplysninger er indbe-rettet inden 1. juli 2013. Der vil endvidere blive afsat et estimeret beløb til dækning af admini-strationsomkostningerne ved afviklingen af ordningen i 2013.Virksomheder, som er registreret under hjemmeserviceordningen, er forinden lovforslagetsfremsættelse via Erhvervsstyrelsens hjemmeside blevet orienteret om, at der i forbindelse medforslaget til finanslov for 2013 påtænkes fremsat lovforslag om, at hjemmeserviceordningenophæves. Virksomhederne er i den forbindelse blevet gjort opmærksom på, at forbrugerensbetaling i henhold til lovforslaget skal være sket inden den 1. april 2013.
2
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerNår ordningen er fuldt afviklet, vil årlige sparede tilskud udgøre ca. 84,4 mio. kr., og årligesparede omkostninger til administration af ordningen vil udgøre ca. 4,3 mio. kr., i alt ca. 88,7mio. kr. årligt. I 2013 vil sparede tilskud dog kun udgøre ca. 70,6 mio. kr., og sparede omkost-ninger til administration af ordningen vil udgøre ca. 2,4 mio. kr.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetNår ordningen er fuldt afviklet, vil der ikke længere blive udbetalt årlige tilskud på ca. 84,4mio. kr. til tidligere hjemmeservicevirksomheder.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetI forbindelse med ordningens afvikling ophæves også de særlige administrative procedurer,som gælder ved fakturering og betaling for hjemmeserviceydelser.Forslaget har været sendt til Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med hen-blik på en vurdering af, om forslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.TER vurderer…7. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget får ikke konsekvenser for miljøet.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:3F, Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Arbejdsgiverforening, DanskErhverv, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, DI, Dommerfuldmægtigforenin-gen, Finansrådet, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Revisorer, Frederiksberg Kommu-ne, FSR – danske revisorer, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Krifa, Køben-havns Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Organisationen af Selvejende Institutioner,Parcelhusejernes Landsforening, Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening,Servicebranchens Arbejdsgiverforening og Ældre Sagen.11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/ mer-udgifterudgifterNår ordningen er fuldt afvik-let, vil årlige sparede tilskududgøre ca. 84,4 mio. kr., ogårlige sparede omkostningertil administration af ordnin-gen vil udgøre ca. 4,3 mio.kr., i alt ca. 88,7 mio. kr. år-ligt. I 2013 vil sparede tilskuddog kun udgøre ca. 70,6 mio.kr., og sparede omkostningertil administration af ordnin-gen vil udgøre ca. 2,4 mio.kr.3
Økonomiske og administrati-ve konsekvenser for stat, re-gioner og kommuner
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Når ordningen er fuldt afvik-let, vil der ikke længere bliveudbetalt årlige tilskud på ca.84,4 mio. kr. til tidligerehjemmeservice-virksomheder.
Administrative konsekvenser De særlige administrativefor erhvervslivetprocedurer, som gælder vedfakturering og betaling forhjemmeserviceydelser ophæ-ves.Administrative konsekvenser Ingen.for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenIngen.Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Til § 1Med henblik på at nedlægge hjemmeserviceordningen foreslås det at ophæve lov om hjem-meservice.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.Til § 3Ophævelsen af lov om hjemmeservice pr. 1. januar 2013 indebærer, at der ikke kan opnåstilskud til ydelser, som udføres efter den 1. januar 2013. Det må imidlertid påregnes, at afreg-ningen for ydelser, som udføres i slutningen af 2012, først sker i begyndelsen af 2013, da af-regningen tager en vis tid. På denne baggrund foreslås det, at lov om hjemmeservice og regler,som er fastsat med hjemmel heri, det vil sige bekendtgørelse om hjemmeservice og bekendtgø-relse om størrelsen af hjemmeservicebidraget, fortsat finder anvendelse på afregning af hjem-meservicetilskud, der i loven og bekendtgørelserne er betegnet som bidrag, i en overgangsperi-ode. Det foreslås dog, at forbrugeren skal have betalt sin andel af ydelsen til det pengeinstitut,som Erhvervsstyrelsen har indgået aftale med, inden 1. april 2013. I modsat fald mistes hjem-meservicetilskuddet for ydelsen. Med en periode på mindst tre måneder, fra ydelsen er udført,til forbrugerens betaling skal være sket, sikres der dog en rimelig tid til, at virksomheden kanfakturere sine hjemmeservicekunder, og kunden kan indbetale sin andel samt, at virksomhedenkan nå at rykke for evt. manglende betalinger.Det er endvidere kun selve forbrugerbetalingen, der skal være sket inden 1. april 2013. Afhensyn til de situationer, hvor der ikke samtidig med forbrugerbetalingen er indberettet alle dekrævede oplysninger til identifikation af virksomhed, husstand og ydelse, eller der ved en fejler indberettet forkerte oplysninger, som efterfølgende skal rettes, gives der yderligere en tre-måneders periode til at få indberettet de krævede oplysninger. Det vil sige, at der vil stadigblive udbetalt hjemmeservicetilskud, hvis der er indberettet korrekte og fyldestgørende oplys-ninger inden 1. juli 2013, forudsat at forbrugerbetalingen er sket inden 1. april 2013. Hvis dekrævede oplysninger derimod ikke er indberettet korrekt og fyldestgørende inden 1. juli 2013mistes hjemmeservicetilskuddet for ydelsen.For så vidt angår tidligere udførte ydelser, det vil sige ydelser, der er udført før lovforslagetsfremsættelse, hvor hjemmeservicetilskuddet ikke er overført til virksomhedens konto på grund4
af, at der ikke er indberettet alle de krævede oplysninger til identifikation af virksomhed, hus-stand og ydelse, eller der er indberettet forkerte oplysninger, som ikke er rettet, gælder ligele-des, at korrekte og fyldestgørende oplysninger skal være indberettet inden 1. juli 2013. I mod-sat fald mistes hjemmeservicetilskuddet også for sådanne tidligere udførte ydelser. Der kanvære tale om ydelser udført i årene 2010-12, idet krav fra ydelser udført i tidligere år antages atvære forældet den 1. januar 2013.
5