Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 11
Offentligt
Til:Cc:Fra:Dato:Arkivnr.:Vedr.:
CKO’s bestyrelseCKO’s sekretariat8. oktober 2012CKO’s kommentarer til anbefalingerne fra Vækstteam for kreative erhverv·design
NOTAT
Vækstteamets anbefalinger er organiseret under to områder:1) Styrkede vækstvilkår for de kreative erhverv (anbefalingerne 1-5)2) Områder med særligt vækstpotentiale (anbefalingerne 6 0g 7)CKO har tre overordnede kommentarer til anbefalingerne og en række kommentarer til udvalgte dele afanbefalingerne:1)For snævert fokus på udvalgte brancher…igenVækstteamet for kreative erhverv·design fokuserer primært på tre kreative brancher (design, arkitekturog mode) på trods af, at Deloittes evaluering fra 2012 af CKO og oplevelseszonerne konkluderede:”Det erikkeoplagt,hvorfor det netop er disse brancher, der har behov for en særlig indsats, oghvorfor andre brancher ikke er omfattet af indsatsen. […]Måske ville en branchespecifik indsats rettetmod andre brancher give større effekt? Dette er ikke usandsynligt, og derfor er en sektorspecifikindsats, der retter sig modsamtligekreativeindustrier, at foretrække. Desuden er der meget, dertyder på, at den branchespecifikke indsats i højere grad hæmmer end fremmer samarbejdet mellem dekreative brancher, hvilket er et yderligere argument for en mere generel og sektoriel indsats. Derfor erderbehov for en mere fleksibel indsatsrettet mod sektoren, men med mulighed for tiltag indenfor enkelte brancher. Som det fremgår af afsnit 3.2 og bilag 4 er de fleste udenlandske initiativer rettetmod de kreative industrier generelt og ikke mod specifikke brancher.”Europa-Kommissionen har samme tværsektorielle tilgang i European Creative Industries Alliance. CKOhar for Nordisk Ministerråd gennemført en analyse af de nordiske landes policy-tiltag for de kreativeerhverv i perioden 2007-12. De øvrige nordiske lande har også en tværsektoriel tilgang.Vækstteamet vurderer – på trods af ovenstående aktuelle viden – at design, mode og arkitektur rummersærlige vækstpotentialer grundet ”denforventede udvikling i den internationale efterspørgsel”.Vækstteamet oplyser ikke, hvilken dokumentation, der ligger til grund for denne forventning, samthvordan vækstteamet forholder sig til den vurdering, der er fremsat af Deloitte på baggrund af enkonkret evaluering af eksisterende initiativer, samt indsamling af internationale erfaringer og viden påområdet. Det skal i denne sammenhæng nævnes, at vækstteamet skriver, at ”vækstteametsanbefalingerhar til formål at adressere vækstpotentialet på hele det kreative erhvervsområde”,dog uden at blivekonkrete som vækstteamet er på design, mode og arkitektur.
CKO mener derfor:CKO’s undersøgelser (bl.a. Behovsanalyse af Kreative erhverv i Danmark og evalueringen af CKO’svækstpulje)har dokumenteret, at der fortsat ligger et uforløst vækstpotentiale i samtlige kreative erhvervog at der fælles kendetegn og udfordringer på tværs af de kreative brancher. CKO’s holdninger til atudpege særlige brancher ligger på linje med Deloittes og analyser.2)”Spill-over” effekt er fraværendeTil trods for, at målet netop er, at de kreative erhverv skal skabe vækst i Danmark, er der kun lidt fokuspå, hvad kreative virksomheder kan overføre/inducere af innovation, metoder og forretningsudvikling tildet øvrige erhvervsliv. Designere og andre kreative har potentialer flere steder i værdikæden, fx imedarbejderudvikling, hvor de kan give virksomheder fra det øvrige erhvervsliv et værdiløft. For atudvikle andre sektorer, hvor Danmark har globale styrker (velfærdsteknologier, clean tech, turisme mv.)kan der med fordel bruges kreative kompetencer.CKO mener derfor:CKO mener, at vækstteamet mangler en vigtig vækstdriver for de kreative erhverv i sine anbefalinger: desåkaldte spill-over effekter eller kreativitetsdreven innovation, som både udenlandske og CKO’s egneundersøgelser, samt CKO’s vækstpulje har dokumenteret rummer et stort vækstpotentiale. Kun designnævnes i denne sammenhæng og det er for snævert. 45 pct. af virksomhederne i det øvrige erhvervslivmener, at den tværsektorielle innovationsform kan være afgørende for konkurrenceevnen. På EU-niveauer der ligeledes fokus påcross-sector innovation.3)Hvem skal samle de kreative brancher?Vækstteamet anbefaler, at der skal skabes bedre sammenhæng og synergi mellem initiativer indenfor dekreative erhverv. Men vækstteamet kommer desværre ikke ind på, hvordan. CKO har netop gennem sittre-årige virke opbygget internationale anerkendte kompetencer, viden og erfaringer, der gør det oplagtfortsat at bruge til dette myndighedsarbejde. Europa-Kommissionen har i 2012 udpeget CKO’s adm.direktør til formand for European Creative Industries Alliance (ECIA), der er EU Kommissionensekspertforum for policy-udvikling for de kreative erhverv.CKO mener derfor:CKO mener, at der pga. fortsat silotænkning er fare for, at der fremover kommer til at mangle etsamlende videns- og rådgivningscenter på tværs af adskilte enheder i bl.a. Udenrigs-, Uddannelses-,Kultur-, Fødevare-, Erhvervs- og Vækstministeriet.Såfremt CKO’s bevilling ikke forlænges i det kommende år vil CKO’s viden, netværk og ressourcer tabespå gulvet til skade for virksomheder og projekter med fokus på bl.a. finansieringsmuligheder for dekreative erhverv, iværksætteri og innovation.
Side 2
OMRÅDE 1:”Styrkede vækstvilkår for kreative erhverv”AnbefalingerCKO’s kommentar1: Stærke kreative kompetencer – uddannelseog forskninga.Uddannelsesinstitutioner bør fokusereindsatsen og skærpe den faglige profilb. Ambitiøst forsknings- oguddannelsesprogram inden for BusinessDesignc. Mere og bedre praktik inden foruddannelserned. Styrket samarbejde mellem de kreative ogandre uddannelsere. Uddannelser til et internationaltarbejdsmarked2:Offentlig efterspørgsel som vækstdrivera. Større fokus på totalomkostninger i detoffentlige indkøbb. Enklere udbudsreglerc. Brug af nye innovationsfremmendeudbudsreglerd. Innovative indkøb og markedsmodningCKO’s Behovsanalyse afde kreative erhverv iDanmark 2011/2012 viser, at kreative virksomhedersavner kompetencer inden for forretningsforståelseog strategiudvikling. Der er ikke kun behov for”Business Design”. Der er behov for at styrkeforståelsen af, hvordan man skaber bæredygtigeforretningsmodeller indenfor de kreative erhverv ibred forstand.CKO’s undersøgelse viser et tydeligtbehov for at skabe synergi på tværs af de kreativebrancher. CKO’s Behovsanalyse har desuden vist, atinternational orientering generelt er højere i dekreative erhverv end i det øvrige erhvervsliv.Udbudsreglerne er i det store hele bestemt af EU.Det, der kan ændres erudbudspraksis.Derfor menerCKO, at det i stedet bør handle om, at de kreativevirksomheders værdiskabelse synliggøres.Man har i DK anvendt mange millioner på at støtteog forske i OPP og en bedre udbudsproces. Derformener CKO, at der bør gøres noget lignende med detoffentliges indkøb af kreativeydelser/produkter. Derer bl.a. behov for:”Best practice”Synlige forskelle som kan opleves af de derlaver udbud.Eksperimenterende forsøg som følges (a laCKO’s vækstpulje).”Train the trainers” på baggrund aferfaringer.
Side 3
3:Styrket rådgivning om forretningsudviklingog internationaliseringa. Offentlig erhvervsservice målrettet dekreative erhvervb. Inkubatorforløb og acceleratorprogrammerfor de mest lovende kreative virksomhederc. Eksportfremme målrettet de kreativeerhverv
CKO mener, at der er fortsat behov for at udviklemarkedet for samtlige kreative erhverv og ikke kundesign (herunder møbler & interiør), arkitektur,mode & beklædning,samt computerspil og synliggøre,at de kreative kan være med til at løfte dansk eksporti øvrigt. CKO’s undersøgelser, Creative Business Cupog CKO’s vækstpulje har dokumenteret værdien af etfokus på at øge forretningsforståelsen ogeksportevnen i de kreative erhverv. RegionMidtjylland har i øvrigt netop påbegyndt et initiativmed fokus på ”kreative partnerskaber”.CKO mener, at det offentlige erhvervsservicesystembør løftes, så det i højere grad imødekommerudfordringerne i de kreative erhverv. Men der eringen grund til, at alle lokale erhvervsservicecentre ogvæksthuse skal ”opfinde den dybe tallerken” hver forsig.CKO mener derfor, at den effektive løsning er, at deretableres et nationalt videnscenter, der kan udviklemålrettet viden og redskaber, der kan understøtteerhvervsserviceaktørernes indsatser på området. Deter derfor en god idé, når vækstteamet anbefaler at derskabes ”et nationalt vækstmiljø, der kan styrke demest ambitiøse kreative virksomhedersforretningsudvikling og tilbyde virksomhederneadgang til fx netværk og kompetencer indenforstrategi, forretningsudvikling oginternationalisering”.CKO mener, det vil være fordelagtigt at fokusere pådet nordiske samarbejde, der allerede er i gang, hvorman ”markedsfører” Norden som kreativ region. Etnordisk initiativ vil gavne Danmark ved at skabefælles eksportfremstød på områder som film,designvarer eller bæredygtig mode.CKO mener, at vækstmiljøet bør organiseres i enOPP-lignende struktur, ledet af et repræsentantskabbestående af aktører fra de forskellige kreativeerhverv.
Side 4
4: Bedre adgang til risikovillig kapitala. Etablering af en eller flere fonde medrisikovillig kapital målrettet de kreativeerhvervb. Styrket rådgivning om adgangen tileksisterende finansieringsmuligheder,herunder bedre markedsføring af ordningerc. Styrket indsats for EU-finansiering tilkreative virksomheder
CKO mener generelt, at dette er fornuftigt, men en”styrket indsats for EU-finansiering til kreativevirksomheder” er uklar:de 13,5 mia. kr., der er afsattil ”Et Kreativt Europa” i 2014-2020 vil næppe gådirekte til de kreative virksomheder, men vil bliveafsat til offentlige og private initiativer til fremme forkreative erhverv. Desuden er Creative Europe kun etaf flere EU-initiativer, der med fordel kan komme dekreative erhverv i Danmark til gode. Fx har Finlandfinansieret projekter, der støtter de kreative erhverv,for godt EUR 200 mio. i seneste syv år.CKO mener: at det er vigtigt at det ikke kun handlerom udvikling af ”supply”-siden, men også omudvikling af ”demand”-siden. Altså skabe synlighedaf, hvilke kompetencer og styrker de kreative erhvervbesidder.CKO mener,i tråd med vækstteamet, at virksomhederi de kreative erhverv har behov for bedre rådgivningom ekstern finansiering – får de det, vil de værebedre i stand til at afklare deres kapitalbehov oghenvende sig mere målrettet til kapitalmarkedet. Dekreative erhverv skal vide, hvad forskellige typer afinvestorer forventer - samt hvad der kræves af dekreative erhverv for at leve op til disse forventninger.CKO mener, det i denne forbindelse vil være oplagt attrække på CKO’s danske, nordiske og internationaleerfaringer og viden på området. CKO harbl.a. netopetableret en hjemmeside for KreaNord og NordiskMinisterråd, hvor kreative virksomheder kan søge omrisikovillig kapital.CKO er desuden partner i EU-initiativet FAME.
5: Offensiv udnyttelse af immateriellerettigheder (IPR)a. IPR enhedb. IPR-vejledningsindsats målrettet kreativevirksomheder og studerendec. IPR-Kommercialiseringspartnerskabermellem små og store virksomhederd. Informationsindsats til forbrugere omulovlige indholdstjenester
CKO’sBehovsanalyseviser også, at det vil værefordelagtigt at styrke IPR indsatsen på landetskreative uddannelser. Men CKO mener, at detikkevilvære effektivt, at hver uddannelsesinstitution selvskal udvikle viden og redskaber hver for sig. Det vilvære langt mere hensigtsmæssigt, hvis en centralaktør i samarbejde med føromtaltevidenscenterudvikler viden og redskaber, der kanunderstøtte uddannelserne og koordinere indsatserpå tværs.Side 5
OMRÅDE 2:”Områdermed særligt vækstpotentiale”6: Danmark som globalt kraftcenter forarkitektur, design og mode6.1:Et globalt udstillingsvindue for arkitektur, designCKO mener i stil med vækstteamet, at de kreativeog modeerhverv er med til at markedsføre Danmark soma. Danmark bør ansøge om at blive World Designinnovativt land.Men igen fokuseres snævert på kunCapital i 2016tre brancher.b. Etablering af internationalt fyrtårn indenfordansk design og arkitekturc. Bæredygtig mode som danskdifferentieringsstrategi6.2: Styrket forretningsudvikling og innovationi branchernea. Ny national arkitekturpolitik med fokus påvækstb. Fokus på design som innovationsdriver iregeringens kommende innovationsstrategic. Styrket samarbejde mellem Danmarks størstevirksomheder og designmiljøetd. En samlet plan for anvendelsen afservicedesign som vækstdriver i designbranchene. Samarbejde mellem offentlig erhvervsservice ogmodebranchens innovations- ogkompetencecenterf. Udvikling af ”Shared Service Platform”målrettet kreative erhvervg. Etablering af tænketank for udvikling oginnovation af møbelbranchenDanmark har allerede investeret 25 mio. i CKO’svækstpulje, der har haft til formål at skabe øgetviden om innovative partnerskaber i krydsfeltetmellem de kreative erhverv og det øvrigeerhvervsliv.Vækstpuljen er afsluttet og evalueret, ogdet kan på denne baggrund dokumenteres, atpotentialet rækker langt ud overdesignsom etspecifikt område. Skuespil, musik, animation,kunst- og kunsthåndværk er eksempler på kreativeerhverv, somogsåkan bidrage til at skabeinnovation og vækst i dansk erhvervsliv.CKO mener, at vækstteamets anbefaling på detteområde bliver fokus for snævert.Vækstteamet anbefaler, at der tages initiativ til enrække forskelligartede ”videnscentre”,”vækstmiljøer”, ”service platforme”, ”tænketanke”osv. – hvoraf nogle er målrettede specifikke kreativebrancher, mens andre er generelle for kreativeerhverv. Dette står samlet set i klar kontrast tilvækstteamets eget princip om, at der skabes ”langthøjere grad af sammenhæng og synergi mellem demange eksisterende initiativer”. CKO savner enkonkretisering af, hvordan denne sammenhængsikres.CKO mener, at man med fordel kan etablere etvæksthus og videncenter for kreative erhverv, derkan understøtte de specialiserede aktører ogbrancheorganisationer indenfor de kreative er-hverv. Et sådant væksthus kan være en service-platform for det øvrige erhvervsliv, der ønsker atSide 6
arbejde med kreativitetsbaseret innovation.Væksthuset kan fx etableres i et offentligt-privatpartnerskab, eventuelt med et råd sammensat afinteressenter fra Danmarks kreative aktører ogbrancheorganisationer, samt erhvervslivets virk-somheder og organisationer.6.3Tiltrækning af udenlandske virksomhederog talentera. Styrket international promovering af Danmarksom attraktivt sted for virksomhedersdesignudviklingb. Inkubationsservice for udenlandskevirksomheder i Danmark7:Styrket vækst inden for digitalindholdsproduktiona. Støtte til etablering af Interactive DenmarkInnovation Centerb. Den offentlige efterspørgsel for digitaliseringaf folkeskolen skal fremme væksten i dekreative erhvervc. Nye forretningsmodeller i filmbranchend. En samlet erhvervsrettet strategi for digitalvækstCKO mener, som nævnt, at det er for snævert kun atmålrette indsatsen”design” og ikke de kreativeerhverv generelt.
CKO mener, at en enhed, som IDIC kan supplere deøvrige initiativer.Udover Folkeskolen kan og børIDICunderstøtte den digitale udvikling indenfor dekreative erhverv samlet set.
Side 7