Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 11
Offentligt
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi risikerer at lukke ved årets udgang:
Skal tre års opbygning af viden, netværkog ressourcer til fremme for Danmarkskreative erhverv tabes på gulvet?Resume:Der er blandt Folketingets partier, i EU og FN bred enighed om, at der er et stort vækstpotentiale i de kreativeerhverv. Ifølge FN er den globale eksport af kreative varer og services mere end fordoblet i perioden 2002-2008.Derudover er andelen af vækstvirksomheder i de kreative erhverv større end i det øvrige erhvervsliv. De kreativeerhverv skaber relativt mere beskæftigelse, udgør en stigende del af dansk eksport og bidrager til innovation i detøvrige erhvervsliv. I en krisetid er udviklingen interessant, fordi Danmark ifølge regeringen og flere eksperterbesidder et helt særligt vækstpotentiale i krydsfeltet mellem de kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv. For atbelyse mulighederne for at realisere denne vækst, har regeringen nedsat et vækstteam med særlig fokus på dekreative erhverv. Alt imens vækstteamet udarbejder sine anbefalinger, rinder tiden ud for Center for Kultur- ogOplevelsesøkonomi (CKO) – Danmark og Nordens førende videncenter på området. Hvis CKO's viden, netværkog ressourcer ikke skal tabes på gulvet, må der træffes konkrete beslutninger herom hurtigst muligt.CKO har siden 2009 været en central drivkraft for at fremme væksten blandt de kreative erhverv. Men vedudgangen af 2012 udløber CKO’s bevilling. Dermed står Danmarks eneste institution med et sammenhængendefokus på at øge væksten og beskæftigelsen i krydsfeltet mellem de kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv til atlukke. Dette vil hæmme væksten i de kreative erhverv og innovation i det øvrige erhvervsliv fremover.CKO bliver af eksterne eksperter og institutioner i Danmark og internationalt betragtet som en succes. I enevaluering af CKO offentliggjort juni 2012 foretaget af Deloitte hedder det, at ”Deloitte finder, at der også efter2012 er brug for en ekspertfunktion, der kan understøtte udviklingen af kreative erhverv og bidrage til at fremmesamarbejdet mellem erhvervslivet og kreative fag (…) Det bør i den sammenhæng anerkendes, at CKO eretableret og indtrådt som en markant aktør på området, og derfor kan udgøre en hensigtsmæssig institutionelramme for en eventuel ekspertfunktion fremadrettet.” Europa-Kommissionens DG Erhvervspolitik har desudenudpeget CKO’s adm. direktør til formand for European Creative Industries Alliance (ECIA), der er EUKommissionens ekspertforum for de kreative industrier.CKO har siden etableringen gradvist øget sin egenfinansiering. I dag finansieres godt en tredjedel af CKO såledesaf nye kilder. Det til trods vil en fortsættelse af CKO kræve en bevilling på i alt 7 mio. kroner over to år (2013 og2014), Sker det ikke, må CKO lukke, og eksisterende projekter nedlægges til skade for virksomheder og projektermed fokus på bl.a. finansieringsmuligheder for de kreative erhverv, iværksætteri og innovation.
BaggrundCKO er oprettet for at styrke vilkårene for vækst i kultur- og oplevelsesøkonomienSom følge af en bred politisk aftale blev CKO oprettet i 2009 for at udbrede kendskabet til, hvordan der kanskabes øget vækst, innovation og beskæftigelse i krydsfeltet mellem de kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv.Som en selvejende offentlig institution har CKO arbejdet for at fremme kreative aktørers forretningsforståelse,bl.a. gennem strategiske samarbejder med det øvrige erhvervsliv i brydningsfeltet mellem adskillige ministerier,offentlige myndigheder og private virksomheder. Som silo-nedbryder i dette felt har CKO arbejdet for, at privatevirksomheder kan tilegne sig nye kreative og oplevelsesbaserede redskaber til forretningsudvikling, herundermarkedsføring, differentiering, medarbejderudvikling samt proces-, service- og produktinnovation gennemstrategiske partnerskaber med kreative aktørerDer blev afsat 25 mio. kr. til drift af CKO samt 24 mio. kr. til projektstøtte i den fireårige forligsperiode.Bevillingen udløber ved udgangen af 2012, hvorefter der ikke for indeværende er planer om ét samlende videns-og rådgivningscenter på tværs af adskilte enheder i bl.a. Udenrigs-, Erhvervs- og Vækst-, Kultur- ogFødevareministeriet.Mere konkret kan CKO’s indsatsområder beskrives på følgende måde:Projektstøtte
CKO har medfinansieret 20 innovationsprojekter i krydsfeltet mellem kreative erhverv og detøvrige erhvervsliv. Projekterne udgør til sammen et omfangsrigt erfaringsgrundlag, der belyserværdiskabelsen ved strategiske samarbejder mellem kreative aktører og traditionellevirksomheder – til inspiration for det samlede danske erhvervsliv. 90 pct.af virksomhederne ivækstpuljen opnåede deres vækstrelaterede mål. 93 pct. af virksomhederne ønsker fortsat etsamarbejde mellem kreative erhverv- og andre erhverv om forretningsudvikling.Profilering
CKO øger kendskabet til oplevelsesøkonomiens betydning og metoder på tværs af sektorielle skelog branchesiloer.CKO indsamler, producerer og formidler viden om kultur- og oplevelsesøkonomi. CKOrepræsenterer fx på vegne af Nordisk Ministerråd, Erhvervsstyrelsen og Kulturministeriet denordiske lande i EU-projektet FAME , der skal gøre det lettere for kreative erhverv med højtvækstpotentiale at skaffe investorkapital, udvikle virksomhederne og skabe vækst.CKO vejleder danske virksomheder i oplevelsesbaseret forretningsudvikling. Som et led i dennedimension afholder CKO årligt en konkurrence, Creative Business Cup for iværksættere frakreative erhverv som f.eks. mode, musik, madkultur eller computerspil.CKO bistår offentlige myndigheder i policy udvikling gennem vurdering afkultur- og oplevelsesøkonomiens potentiale. CKO har som uafhængig ekspertenhed rådgivetministerier og styrelser på tværs af forskellige politikområder, herunder erhvervsudvikling,forskning og innovation, eksport, uddannelse og iværksætteri.
Side 2
De kreative erhverv som vækstområdeIfølge FN’s handels- og udviklingsorganisation UNCTAD’s seneste tal på området blev den globale eksport afkreative varer og services mere end fordoblet i perioden 2002-2008. Det svarer til en gennemsnitligt årligstigning på 14,2 pct. Danmark har ifølge regeringen særligt gode forudsætninger for at få del i væksten på detkreative erhvervsområde. Derfor har regeringen nedsat et vækstteam for kreative erhverv ∙ design. Ikommissoriet for vækstteamet hedder det bl.a.:”De kreative erhverv har de senere år været i betydelig international vækst og står i dag for en større andel af denglobale økonomi end tidligere. Den øgede globale velstand og udviklingen af nye informations- ogkommunikationsteknologier har været centrale drivkræfter for væksten på erhvervsområdet. Danmark har etgodt udgangspunkt for at få del i den globale vækst inden for de kreative erhverv”.Også EU fremhæver de kreative erhvervs potentiale. Mens beskæftigelsen voksede med gennemsnitligt 1 pct. omåret i den europæiske økonomi som helhed i perioden 2000-2007, voksede den med 3,5 pct. i de kreativeerhverv. Selv om den finansielle krise har bremset den økonomiske udvikling, er det regeringens vurdering, atder vil være en betydelig vækst i de kreative erhverv de kommende år. På trods af dette store potentiale, står deneneste offentlige institution, der arbejder sammenhængende for øget vækst og beskæftigelse i krydsfeltet mellemde kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv, Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi (CKO), til at lukke vedudgangen af 2012.Den forestående, mulige lukning af CKO falder sammen med at regeringens vækstteam til oktober aflevererderes anbefalinger til regeringen. Anbefalinger, som formentligt vil pege på, at det offentlige bør gøre mere for atrealisere potentialet i de kreative erhverv, sådan som CKO har gjort det de seneste år. Til den tid vil CKO dog,med mindre andet aftales inden, reelt være under afvikling. Den viden og de gevinster, der i regi af CKO eropbygget siden 2009, risikerer altså at gå tabt trods anbefalinger om det modsatte. Og dermed vil Danmark ståringere i bestræbelserne på at sikre vækst, arbejdspladser og bedre konkurrenceevne inden for de kreativeerhverv.
Resultater: Det har CKO konkret udførtFrem til i dag har CKO rådgivet over 100 virksomheder og myndigheder fra Danmark og udlandet. Heraf er 89pct. tilfredse eller meget tilfredse med CKO’s vejledning. Derudover har CKO uddelt mere end 24 mio. kroner tilinnovative virksomheder og projekter, der styrker samspillet mellem kulturlivet og det øvrige erhvervsliv ogdermed de kreative erhverv. Blandt succeserne er:Danfoss Experience,der løfter Danfoss' termostater fra et produkt, der har lav involvering hos kundernetil et produkt med høj involvering. Projektet udnytter computerspillets univers og bruger onlinespillenesunikke evne til at bruge oplevelsers virkemidler i et medie, der kan kommunikere og distribueres bredt.Sensorial Shopping,hvor en række partnere fra detailbranchen med støtte og vejledning fra CKO harudviklet mode- og livsstilbutikker med en individuel og sanselig oplevelsesdimension.Game Changers,der har anvendt metoder fra bl.a. teater og visuelt design til at løfte den organisatoriskeog personalemæssige udvikling i danske virksomheder med et stort antal ufaglærte og lavt uddannedeproduktionsmedarbejdere.Kvaliteten af CKO’s arbejde med og for de kreative erhverv har medført, at CKO af KreaNord og NordiskMinisterråd anses som Nordens førende videncenter inden for kultur- og oplevelsesøkonomi.Side 3
Hvordan er det gået? CKO er netop evalueret af DeloitteDeloitte har på foranledning af Erhvervsstyrelsen og Kulturministeriet netop gennemført en evaluering af CKO isamarbejde med lektor ved CBS, Trine Bille, ph.d. Samlet set er det Deloitte og CBS’ vurdering, at CKO harstyrket grundlaget for vækst i kultur- og oplevelsesøkonomien. Blandt andet hedder det i evalueringen:”CKOhar siden dets etablering positioneret sig som en væsentlig og markant aktør på området, og detvurderes, at CKO har bidraget væsentligt til at udvide og udbrede kendskabet til kultur- og oplevelsesøkonomiikke bare i Danmark, men også i Norden. CKO er trods dets unge alder et veletableret center, der har løftet destillede opgaver tilfredsstillende og nyder anerkendelse blandt dets brugere.””Detanbefales derfor, at de kompetencer, erfaringer og koncepter, der gennem de seneste fire år er etableret iregi af CKO, sikres og nyttiggøres fremadrettet. Det bør i den sammenhæng anerkendes, at CKO er etableretog indtrådt som en markant aktør på området, og derfor kan udgøre en hensigtsmæssig institutionel rammefor en eventuel ekspertfunktion fremadrettet.”CKO’s bud på en løsning, der kan fremme og øge dansk vækst i de kreative erhvervCKO har haft stor succes med at agere som ”silonedbryder” på tværs af politikområder og brancher til fremmefor vækst og innovation i krydsfeltet mellem kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv. Derfor er det oplagt atvidereføre den ekspertise og rådgiverfunktion, som centret hidtil har udfyldt.CKO’s egenfinansiering har siden 2009 været stigende og er pt. på 34 pct. Det vil således fremadrettet være mereeffektivt og billigere at videreføre CKO. Skal videreførelsen sikres, er der dog behov for investeringer i CKO istørrelsesordenen 3,5 mio. kr. årligt i årene 2013 og 2014. For i alt 7 mio. kroner vil CKO således kunne fortsættesom Danmarks eneste institution med et tværgående fokus på at realisere vækstpotentialet i krydsfeltet mellemkreative erhverv og det øvrige erhvervsliv. CKO vil i fremtiden kunne sikre følgende:Rådgivning af virksomheder,der vil fremme innovation og vækstFAME(hertil er 35 pct. medfinansiering allerede skaffet via bl.a. Europa-Kommissionen, NordiskMinisterråd, Kulturministeriet og Erhvervsstyrelsen).CKO.dkportalen, hvor en omfattende national og international vidensbank om kreative erhverv ogoplevelsesøkonomi er samlet.Creative Business Cup 2013CKO kan fortsætte som partner iINVIO – Innovationsnetværk for videnbaseret oplevelsesøkonomi.CKO er meget åbne for at fordomsfrit at diskutere en videreførelse af centrets funktioner samt af, hvilkefunktioner der kan ned- eller opjusteres samt hvilke, der bør oprettes og nedlægges.
Side 4