Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1164598_0001.png
1164598_0002.png
1164598_0003.png
1164598_0004.png
1164598_0005.png
1164598_0006.png
1164598_0007.png
1164598_0008.png
1164598_0009.png
1164598_0010.png
1164598_0011.png
1164598_0012.png
1164598_0013.png
1164598_0014.png
1164598_0015.png
1164598_0016.png
1164598_0017.png
1164598_0018.png
1164598_0019.png
1164598_0020.png
1164598_0021.png
1164598_0022.png
1164598_0023.png
1164598_0024.png
1164598_0025.png
1164598_0026.png
1164598_0027.png
1164598_0028.png
1164598_0029.png
1164598_0030.png
1164598_0031.png
1164598_0032.png
1164598_0033.png
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi
Oplevelser og kreative erhverv styrkerDanmarks konkurrenceevne.
v/ formand Hans Skov Christensen ogdirektør Rasmus Wiinstedt Tscherning
1
Kreative erhverv er en vækstmotor
Iflg. FN’s handels- og udviklingsorganisationUNTAD tal blev den globale eksport af kreativevarer og services mere end fordoblet i perioden2002-2008. Det svarer til en gennemsnitligårlig vækst på 14,2 pct.FN definerer den kreative sektor, som en af verdensmest dynamiske sektorer.
2
Kreative erhverv er en vækstmotor
I Europa udgør de kreative erhverv 3,3 pct. af EU’søkonomi og 3 pct. af beskæftigelsen - sidstnævntemed en årlig stigning på 3,5 pct. i 2000-2010. Detøvrige erhvervsliv i EU opnåede en samlet vækst ibeskæftigelsen på 1,0 pct. i samme periode.
3
Kreative erhverv skaber vækst• FN, EU, Nordisk Ministerråd og den danske regering erenige om, at de kreative erhverv kommer til at spille enstadig større rolle i fremtidens økonomi ogsamfundsudvikling.• Danmark har med 2007-aftalen været bannerfører fordenne udvikling i Europa.
4
Og det er ikke løgn…:
Oplevelseserhvervene står for 11,8 pct. afværditilvæksten i Danmark…eller i alt 108 mia. kr.
Kilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 20115
Vækst i beskæftigelsenI perioden 2000 til 2008 varbeskæftigelsesvæksten næsten dobbelt såstor som i erhvervslivet genereltOplevelseserhvervene, herunder dekreative erhverv står for ca. 8 pct. af densamlede danske beskæftigelseKilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 20116
Derfor!Kreative erhverv har flest vækstiværksættere.Kreative virksomheder er internationalt orienterede.Det er en myte, at de kreative ikke har vækstambitioner.Virksomheder med kreative ansatte har højereproduktivitet end virksomheder uden.• Positiv statistisk sammenhæng mellem virksomhedersøkonomi og brug af kreative leverandører til at styrkekreativitet og oplevelse.• God investering: 90% af virksomhederne i CKO’svækstpulje nåede deres forretningsmæssige mål.7
CKO styrker potentialet for vækstRing 4Det øvrige erhvervslivØge andelen af detøvrige erhvervsliv,der anvenderoplevelser iforretningsudvikling
Ring 3Oplevelser i det øvrige erhvervsliv
Ring 2Oplevelseserhverv
Ring 1Kreative erhverv
Styrke samarbejdetmellem det øvrigeerhvervsliv og dekreative erhverv
Styrke vækst i dekreative erhverv
8
CKO’s vækstpulje viser, at det virker!
CKO har medfinansieret 20 innovationsprojekteri krydsfeltet mellem kreative erhvervog det øvrige erhvervsliv.90 pct. af virksomhederne i vækstpuljen opnåedederes vækstrelaterede mål.93 pct. af virksomhederne ønsker fortsat etsamarbejde mellem kreative erhverv- og andreerhverv om forretningsudvikling.9
Skal vi slukke den kreative vækstmotor?
Skal tre års viden, netværk og investeringer tilfremme for de kreative erhverv tabes på gulvet?
10
Deloitte’s evaluering af CKO i 2012
”Deloitte finder, at der også efter 2012 er brug foren ekspertfunktion, der kan understøtteudviklingen i de kreative erhverv og bidrage til atfremme samarbejdet mellem erhvervslivet ogkreative fag (…) Det bør i den sammenhænganerkendes, at CKO er etableret og indtrådt som enmarkant aktør på området og derfor kan udgøre enhensigtsmæssig institutionel ramme for en eventuelekspertfunktion fremadrettet”
11
Deloitte’s evaluering af CKO i 2012
”CKO har siden dets etablering positioneret sig somen væsentlig og markant aktør på området, og detvurderes, at CKO har bidraget væsentligt til atudvide og udbrede kendskabet til kultur- ogoplevelsesøkonomi ikke bare i Danmark, men også iNorden. CKO er trods dets unge alder etveletableret center, der har løftet de stilledeopgaver tilfredsstillende og nyder anerkendelseblandt dets brugere.”
12
Deloitte’s evaluering af CKO i 2012
”Det anbefales derfor, at de kompetencer,erfaringer og koncepter, der gennem de seneste fireår er etableret i regi af CKO, sikres og nyttiggøresfremadrettet. Det bør i den sammenhænganerkendes, at CKO er etableret og indtrådt som enmarkant aktør på området, og derfor kan udgøreen hensigtsmæssig institutionel ramme for eneventuel ekspertfunktion fremadrettet.”
13
Sigtes der rigtigt?Vækstteam for kreative erhverv og designanbefaler:• ”Pick the winners” strategi: Satsning på udvalgtekreative erhverv• Erhvervsafgrænsede initiativer inden for computerspil,design og arkitektur
14
…Eller gentages fejlene?Deloittes evaluering af oplevelseszonerne og CKO”Desuden er der meget, der tyder på, at denbranchespecifikke indsats i højere grad hæmmer endfremmer samarbejdet mellem de kreative brancher,hvilket er et yderligere argument for en mere generel ogsektoriel indsats. Derfor er der behov for en mere fleksibelindsats rettet mod sektoren, men med mulighed for tiltaginden for enkelte brancher”.CKO behovsanalyse af kreative erhverv”Udfordringerne for virksomhederne i de kreative erhverver ens”.15
Forløser vi spill over potentialet?Det er hele det danske erhvervsliv, der skal havekreative konkurrencefordeleDe kreative erhverv udgør ca. 5% af erhvervslivet.Behovet for kreative konkurrencefordele erdefineret af virksomhederne46% af danske virksomheder uden for de kreative erhvervmed mere end 10 ansatte ønsker at blive bedre til atdifferentiere sig positivt fra konkurrenterne.5% gør det allerede med kreative.16
Bedre sammenhæng og synergiVækstteam for kreativeerhverv og designanbefaler:• ”Bedre sammenhæng og synergimellem initiativer indenfor dekreative erhverv. Øget synergi”• CKO er netop den myndig, derskaber sammenhæng og synergipå tværs af de kreative erhvervog det øvrige erhvervsliv.Jf.cirklerne.Ring 3Oplevelser i det øvrige erhvervsliv

Ring 1 & 2

Oplevelseserhverv

Ring 1

Kreative erhverv

17
CKO anbefaler derfor som supplement:• skab overenstemmelse mellem de forskelligepolitikområder og involvér forskellige interessenter• skabe bedre service for virksomhederne• understøt de talrige muligheder for synergi mellemDanmarks kreative erhverv og det øvrige erhvervsliv, fxmed et særligt væksthus for kreative erhverv• Se flere anbefalinger på cko.dk/130m2013
18
CKO’s resultater: Vurdering
CKO bistår offentlige myndigheder i policyudvikling gennem vurdering af kultur- ogoplevelsesøkonomiens potentiale.CKO har som uafhængig ekspertenhed rådgivetministerier og styrelser på tværs af forskelligepolitikområder, herunder erhvervsudvikling,forskning og innovation, eksport, uddannelse ogiværksætteri.19
Internationalt perspektiv
20
Finland!
21
CKO’s resultater: Profilering
CKO øger kendskabet til oplevelsesøkonomiensbetydning og metoder på tværs af sektorielle skelog branchesiloer.I 2011 var CKO vært ved 25 arrangementer og talerved 40 arrangementer. 6000 personer besøger hvermåned cko.dk og knap 2500 har oprettet enbrugerprofil.
22
CKO’s resultater: Viden
CKO indsamler, producerer og formidler viden omkultur- og oplevelsesøkonomi.CKO repræsenterer fx på vegne af NordiskMinisterråd, Erhvervsstyrelsen ogKulturministeriet de nordiske lande i EU-projektetFAME , der skal gøre det lettere for kreative erhvervmed højt vækstpotentiale at skaffe investorkapital,udvikle virksomhederne og skabe vækst.23
CKO’s resultater: Vejledning
Frem til i dag har CKO rådgivet over 100virksomheder og myndigheder fra Danmark ogudlandet. Heraf er 89 pct. tilfredse eller megettilfredse med CKO’s vejledning.
24
Vækst igennem krisen
Oplevelseserhvervenevar langt mindre berørt af krisen i 2009end det øvrige erhvervslivFaldet i omsætningen var ca. halvt så stortsom i det øvrige erhvervslivKilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 201125
Iværksætteri
15 pct. af alle danske virksomheder erinden for oplevelseserhverveneMere end 21 pct. af alle nye virksomhederi 2008 startede op i oplevelseserhverveneKilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 201126
Vækstvirksomheder
Virksomheder i oplevelseserhvervenekommer oftere ind i vækstforløbHver 5. af alle nye danskevækstvirksomheder er inden foroplevelseserhverveneKilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 201127
De kreative erhverv går forrest
Andelen af vækstvirksomheder og nyevækstvirksomheder er markant større i‘de kreative erhverv’(ring 1)
Kilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 2011
28
Innovation og forretningsudvikling
50 pct. af de adspurgte virksomhedervurderer, at oplevelser er en afgørendedrivkraft for radikal innovation ogudviklingen af nye forretningsområder
Kilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 2011
29
Stigende omsætning
Der er sammenhæng mellembundlinjeresultater og kreative inputStigende indkøb af ekstern bistand til atudvikle oplevelser skaber positivomsætningsudviklingKilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 2011
30
Kreative jobfunktioner
Virksomheder med høj produktivitet harflere kreativt uddannede og flere kreativejobfunktioner
Kilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 2011
31
Høje forventninger
91 pct. af danske virksomheder forventedei 2011, at de i de kommende år vil brugeoplevelser til profilering og udvikling afvirksomheden, dens produkter ogserviceydelserKilde: CKO og Erhvervs- og Byggestyrelsen 2011
32
Stigende eksport
De kreative erhverv i Danmarkeksporterer hvert år for over 60 mia. kr.Derudover tegner turismeindtægter sigfor yderligere 60 mia. kr.
Kilde: Eksportrådet 201233