Europarådet 2012-13
ERD Alm.del Bilag 11
Offentligt
1262243_0001.png
1262243_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETURU alm. del –Spørgsmål 144 af 21. maj2013 fra FolketingetsUdenrigsudvalg tilUdenrigsministeren.14. juni 2013
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:Spørgsmål 144:Hvordan begrænser ændringerne i forhold til den ungarske forfatningsdomstol det ungarskedemokrati?Svar:Den nuværende regering har gennemført en række lov- og forfatningsændringer, der påforskellig vis begrænser forfatningsdomstolens kompetenceområde og virke.Forfatningsdomstolen har bl.a. fået begrænset sin mulighed for at træffe afgørelser inden fordet økonomiske område (elementer under finansloven, skat, lokale skatter og afgifter etc.)Regeringen har fjernet den såkaldte actio popularis mulighed. Altså muligheden for at enhverstatsborger, NGO eller sågar udlænding kunne anmode om en ex post gennemgang af en lovsforfatningsmedholdelighed – uagtet om ovennævnte statsborger, NGO eller udlænding vardirekte berørt af loven eller ej. Regeringen har valgt ikke at erstatte actio popularis med denmere sædvanlige mulighed for ex post gennemgang for borgere, der direkte påvirkes af en givenlov. Regeringen har i stedet valgt, at ex post gennemgang nu kun kan initieres af regeringen, énfjerdedel af parlamentets medlemmer eller Ombudsmanden for Grundlæggende Rettigheder.Med den fjerde forfatningsændring gives forfatningsdomstolen kun mulighed for at forholdesig til f.eks. en forfatningsændrings forfatningsmedholdelighed på baggrund af en rækkeprocedurekrav vedrørende vedtagelse og forkyndelse. Denne gennemgang kan alene initieres afpræsidenten, regeringen, en fjerdedel af parlamentets medlemmer, højesteretspræsidenten, denoffentlige anklager eller Ombudsmanden for Grundlæggende Rettigheder. Det er endvidere etkrav, at forfatningsdomstolen træffer en afgørelse indenfor 30 dage, hvilket lægger enbegrænsning på muligheden for substantielle gennemgange.
Den fjerde forfatningsændring fastslår, at forfatningsdomstolen ikke længere kan støtte ret påegne tidligere afgørelser, såfremt disse lå før 1. januar 2012 – datoen for den nye forfatningsikrafttræden.Endelig har regeringen valgt at sætte en række af forfatningsdomstolens afgørelser ud af kraftved enten at fratage domstolen kompetence på området, eller at indsætte de love, somforfatningsdomstolen har afvist, direkte i forfatningen.EU-Kommissionen og Venedig-kommissionen undersøger på nuværende tidspunkt, hvilkenbetydning forfatningsændringerne har i forhold til de forpligtelser, som Ungarn har påtaget sig iforbindelse med medlemskabet af henholdsvis EU og Europa-Rådet, herunder for så vidt angårkonsekvenserne for den ungarske forfatningsdomstol. Regeringen bakker fuldt ud op om dettearbejde. Ungarn skal selvsagt i lighed med andre medlemslande, respektere de standarder ogforpligtelser, som landet har påtaget sig ved sit medlemskab af Europarådet og EU.