By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del Bilag 89
Offentligt
Revidering af planlov ogboligreguleringslovBehov for flere studieboliger
Aldrig før har så mange taget en videregående uddannelse og aldrig før har Danmark haft såambitiøse uddannelsesmålsætninger. DSF finder det meget positivt, at flere unge end tidligere fården uddannelse de er motiverede for og kvalificerede til, men er bekymrede for, at der ikke harværet tilstrækkeligt fokus på de udfordringer, som det medfører i forhold til at sikre, at der ertilstrækkeligt med boliger, der kan betales på en SU-baseret økonomi.Over hele landet bliver det sværere og sværere at sikre, at der er boliger nok til de studerende.Aldrig før har så mange unge haft svært ved at finde et sted at bo, og selvom ældre studerende erbehjælpelige med en sofa til deres nye medstuderende, så er situationen nu, at flere og flere ungehar mindre fokus på deres uddannelse eller opgiver deres uddannelse som konsekvens afboligmanglen og de deraf stigende boligpriser.I løbet af de næste 10 år vil der komme omkring 45.000 flere unge til København og ca. 20.000fleretil Aarhus, og selvom boligsituationen allerede nu er meget alvorlig for mange studerende, erdet afgørende at sætte ind nu, hvis det skal undgås, at de studerendes boligsituation løber helt afsporet.Danske Studerendes Fællesråd vil derfor præsentere to forslag til, hvordan folketinget kan sikre denødvendige rammer for en tilstrækkelig forsyning af studieboliger.
Revidering af planloven
DSF foreslår to tilføjelser til planlovens § 15, stk. 2, så det i forbindelse med udarbejdelsen aflokalplaner bliver muligt at optage bestemmelser om hvilke ejerformer nybyggeri skal have, samthvilke målgrupper nybyggeri skal være til.Bestemmelser om ejerformervil gøre det muligt at sikre f.eks. nybyggeri af almene boligerog at detdermed bliver lettere at sikre, at der kan bygges boliger til studerende og andre befolkningsgruppermed lavt indkomstniveau.Bestemmelser om målgruppevilgøre det muligt for kommunalpolitikere at sikre, at nybyggerikommer befolkningsgrupper til gavn, som det vurderes har et særligt behov. Det kan hjælpe
kommuner der har særlige udfordringer med at sikre boliger til bestemte befolkningsgrupper, somdet i dag ikke er muligt at sikre boliger til.
Nødvendigt at ændre boligreguleringsloven
DSF foreslår to ændringer af boligreguleringslovens § 5, stk. 2 for at mindske spekulationen ibestemmelsen og dermed mindske dens uhensigtsmæssige konsekvenser.Boligreguleringslovens § 5, stk. 2 indebærer, at lejemål der er blevet ”gennemgribende forbedret”kan udlejes efter en værdibestemt husleje fremfor en omkostningsbestemt husleje.Der er adskilligeeksempler på, at dette har ført til spekulation blandt udlejere og desværre også at det har reduceretudbuddet af boliger, som er betalelige for befolkningsgrupper med et lavt indkomstniveau.Specificering af, hvad der menes med ”gennemgribende forbedring”vil sikre at renoveringernereelt forbedrer lejemålene gennemgribendeog mindske spekulationen i bestemmelsen.Øget juridisk kontrol med de gennemgribende forbedringerkan mindske spekulationen ibestemmelsens anvendelse og ligeledes sikre, at de foretagne renoveringer reelt har skabt engennemgående forbedring af lejemålet.Jeg ser frem til at diskutere udfordringerne på studieboligmarkedet med udvalget og håber på, at derhurtigst muligt kan ske forbedringer på området, så vi fremadrettet kan sikre kommunerne noglerammer, der gør det muligt at sikre et tilstrækkeligt udbud af boliger til studerende og andrebefolkningsgrupper med et lavt indkomstniveau.Med venlig hilsenMads MelinNæstformand og boligordførerDanske Studerendes FællesrådTel.:2819 4502Mail: [email protected]