By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del Bilag 65
Offentligt
Høringsudkast af 18. april 2013
Fremsat den {FREMSAT} af minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen
Forslagtil
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.(Forhøjelse af Landsbyggefondens investeringsramme for 2013 til renovering)
§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som ændret bl.a. ved lovnr. 1363 af 28. december 2011, ved lov nr. 556 af 18. juni 2012 og senest ved lov nr. 273 af 19. marts 2013,foretages følgende ændringer:1.I§ 91, stk. 1,indsættes efter 3. pkt.:»I 2013 forhøjes den investeringsramme, der er nævnt i 1. pkt., med 4.000 mio. kr.«
§2Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og formålSom led i Vækstplan DK er der den 17. april 2013 indgået aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-keparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om forhøjelse af Landsbyggefondens investerings-ramme for 2013 til renovering med henblik på at understøtte beskæftigelsen i 2013-2016 og således, atnedslidte og udsatte boligområder hurtigere kan få et tiltrængt løft. Nærværende lovforslag udmønter afta-len.2. Lovforslagets indhold2.1. Forhøjelse af Landsbyggefondens investeringsramme til renovering2.1.1. Gældende reglerLandsbyggefonden blev oprettet i 1967 med det formål at yde økonomisk og sagkyndig bistand til de al-mene boligorganisationer. Landsbyggefonden finansieres via indbetalinger fra de almene boligafdelinger iform af pligtmæssige bidrag fra afdelinger ibrugtaget før 1970 samt indbetalinger fra udamortiserede prio-ritetslån.Landsbyggefonden yder støtte til en række forskellige formål i den almene boligsektor, herunder støtte tilrenovering af almene boliger. Omfanget af fondens støtte til renovering er reguleret af årlige investerings-rammer, der er fastsat i almenboliglovens § 91. Som led i boligaftalen fra den 11. november 2011 mellemregeringen, V, DF, LA og K blev Landsbyggefondens investeringsramme fremrykket, således at den andrager10.640 mio. kr. i 2011 og 2.640 mio. kr. i 2012, mens den i perioden 2013-2016 vil andrage 1.890 mio. kr.årligt (2011-priser). De nævnte beløb for perioden 2012-2016 reguleres årligt pr. 1. januar med nettoprisin-dekset.Som led boligaftalen fra den 10.maj 2012 mellem regeringen og de samme partier blev renoveringsram-men for 2012 forhøjet med 4,1 mia. kr.
2.1.2. Den foreslåede forhøjelseMed henblik på at understøtte beskæftigelsen i 2013-2016 foreslås det, at Landsbyggefondens investe-ringsramme til renovering ekstraordinært forhøjes med 4.000 mio. kr. i 2013.3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale og regionale parter.
Forslaget vil medføre en forøgelse af Landsbyggefondens udgifter til ydelsesstøtte. Som følge heraf vil deri de kommende år ske en forøgelse af underskuddet i Landsbyggefondens landsdispositionsfond, som fi-nansieres ved optagelse af statslån. Fondens lånebehov skønnes at blive forøget med 0 mio. kr. i 2013, 0mio. kr. i 2014, 126 mio. kr. i 2015 og 94 mio. kr. i 2016 (inkl. øgede renter af statslånet).4. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDen foreslåede forøgelse af Landsbyggefondens tilsagn vil i en periode øge aktiviteten i bygge- og anlægs-sektoren. Forslaget skønnes at styrke beskæftigelsen med 250 personer i 2013, 1.000 personer i 2014 og1.250 personer i 2015 og 2016. Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for er-hvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget er sendt i høring samtidig med fremsættelsen hos følgende organisationer m.v.: Advokatrå-det, Akademisk Arkitektforening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, By og Bolig, Byfornyelsesrådet, Byg-geskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri,Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Ældreråd, DanskeUdlejere, De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centrale Handicapråd, EjendomsforeningenDanmark, Finansrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til fremskaffelse af boliger forældre og enlige, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kommunekredit, Kommuner-nes Landsforening, Landsbyggefonden, Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Dan-mark, O.K.-fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rå-det for Socialt Udsatte, Statens Byggeforskningsinstitut og Ældremobiliseringen.
10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterNegativeser/konsekven-
merudgifterØkonomiske konsekven- Ingenser for stat, kommunerog regionerAdministrativekonse- Ingenkvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konsekven- Ingenser for erhvervslivetAdministrativekonse- Ingenkvenser for erhvervslivetAdministrativekonse- Ingenkvenser for borgerneMiljømæssigekvenserkonse- IngenIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Det foreslås, at den investeringsramme, inden for hvilken Landsbyggefonden i 2013 kan meddele tilsagnom støtte til renovering af almene boliger, forhøjes med 4.000 mio. kr. til 5.958 mio. kr. (2013-priser).Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørel-se nr. 884 af 10. august 2011, som ændret bl.a. vedlov nr. 1363 af 28. december 2011 (fremrykning),ved lov nr. 556 af 18. juni 2012 (forhøjelse) og se-nest ved lov nr. 273 af 19. marts 2013, foretagesfølgende ændringer:
§ 91.Landsbyggefonden kan af de midler, der
1.I§ 91, stk. 1,indsættes efter 3. pkt. som nytpunktum:»I 2013 forhøjes den investeringsramme, der ernævnt i 1. pkt., med 4.000 mio. kr.«
er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,inden for en årlig investeringsramme på10.640mio. kr. i 2011, 2.640 mio. kr. i 2012 og 1.890 mio.kr. årligt i 2013-2016give tilsagn om ydelsesstøt-
te til lån til finansiering af opretning, udbed-ring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,sammenlægning af lejligheder og miljøforbed-ring i almene boligorganisationers byggeri. Afde investeringsrammer, der er nævnt i 1. pkt.,skal mindst 200 mio. kr. årligt anvendes til atgøre boligorganisationernes byggeri mere eg-net for mennesker med handicap.I 2012 forhø-jes den investeringsramme, der er nævnt i 1. pkt.,med 4.100 mio. kr. Ikkeanvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kanikkeanvendte beløb i 2016 overføres til 2017.Beløbene som nævnt i 1. og 2. pkt. regulereséngang årligt med udviklingen i nettoprisindek-set, første gang den 1. januar 2012. Det skalfremgå af fondens tilsagn, at fonden kan ud-
skyde arbejdernes påbegyndelse med henblikpå at begrænse den samlede bygge- og an-lægsaktivitet.
§2Loven træder i kraft den 1. juli 2013.