By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del Bilag 31
Offentligt
Fube.dkFrie Uafhængige BygningssagkyndigeogEnergikonsulenterTilBy- og Boligudvalg
Tranekær, den 19. december 2012Bemærkninger til ”udkast til beretning om opfølgning på beretning om bestilling aftilstands-rapporter og byggesagkyndiges uvildighed” og bemærkninger til BfBE’sskrivelse til BYB, Bilag 26.Fube.dk vil gerne opfordre By- og Boligudvalget til at arbejde på at de i udkastet nævnte krav,straks iværksættes, det er ikke acceptabelt at brugerne af ordningen skal vente mere.Især ændring af bestillerreglerne, så ejendomsmægleren ikke må bestille tilstandsrapporter viaforsikringsselskaberne.Jeg tillader mig, for en god ordens skyld, at kommenterer direktør Torben Kaas, BfBE’s(Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter) skrivelse/ berigtigelse til By-og Boligudvalget den 4. december2012, (BYB alm. Del Bilag 26).Først skal jeg dog beklage at udvalget skal lægge øre til de uoverensstemmelser der er mellemFube.dk og BfBE, men BfBE sidste skrivelse kræver vores kommentarer, for ikke at give et forkertopfattelse af situationen på huseftersynsmarkedet.Fube.dk vil her gerne lægge op til et tættere samarbejde mellem de to foreninger.Lidt om de to brancheforeningerFra den 31.12.2012 har 66 af BfBE’s 164 medlemmer meldt sig ind i Fube.dk. Derefterrepræsenterer BfBE ca. 98 medlemsvirksomhederHeraf ca. 40 er grupperet under Botjek, der har "købt en aktie/område" for at få del i nogleopgaver som deres ansatte direktion indgår lukket aftale med forsikringsselskaberne om. Påsamme måde som andre store udbydere.Ca. 10-15 medlemskaber, er andre store udbydere.Således repræsenterer BfBE reelt 40 – 50 små og mellemstore virksomheder og her vurdereFube.dk at hovedparten af disse virksomheder er beskæftiget som underentreprenører ellerfranchisetager hos de store udbydere.
Torben Kaas skriver at BfBEs medlemmer i 2011 udarbejdede i alt 56.743 tilstandsrapportersvarende til 85,4 %. af alle tilstandsrapporter i det år, netop det bekræfter vores undersøgelser,der viser at de store udbydere sidder på over 90 % af huseftersynsmarkedet. Det udtrykker ikkeat BfBE repræsenterer branchen bredt.
• Fube.dk•• TELEFON: 62 59 12 13 • MOBIL: 21 42 12 13 • SLOTSGADE 57, 5953 TRANEKÆR •• E-mail: [email protected] •
Side 1 af 3
Fube.dkFrie Uafhængige BygningssagkyndigeogEnergikonsulenterIfølge BfBE’s vedtægter har man stemmevægt i forhold til antal udarbejdede rapporter, hvorforde små og mellemstore virksomheder aldrig er kommet til orde og dermed ikke har nogenindflydelse, i branchen.
Fube.dk medlemsliste er ikke lagt ud på hjemmesiden endnu, af ressourcemæssige årsager. Tilorientering har Fube.dk i dag 120 medlemsvirksomheder og fra nytår skønner vi at vi har over170 medlemmer.BfBE indførte begrebet "Certificerede Bygningskonsulenter", der skulle følge BfBE's Hvidbog forfaste karakterer. Dem der ikke ville lade sig certificere kunne ikke være medlem af BfBE hvorforen del beskikkede bygningssagkyndige blev bedt om at forlade BfBE, - desuagtet certificering ikkeer et krav i huseftersynsordningen.Undertegnede og adskillige, nuværende medlemmer af Fube.dk har gennem årene forsøgt at fåskabt demokratiske forhold i BfBE, da vi mener at én samlende brancheforening er det bedste forhele branchen. Men vi talte for døve øre hverken bestyrelse eller direktøren for BfBE ville gå ind ien demokratisk dialog.Af disse grunde var det bydende nødvendigt at stifte Fube.dk, hvilket skete den 4. november2011. Fra første dag var vi 50 medlemsvirksomheder og nu, godt et år efter, har vi tredobletvores medlemstal.Fube er en demokratisk brancheforening, hvor et medlem har én stemme, uanset hvor mangerapporter der er udført.Det er forståeligt nok, at BfBE arbejder for de store udbyderes interesse, da 5 ud af 7 i BfBE’sbestyrelse, netop er ledende repræsentanter, for de store udbydere.StatistikkerFube.dk har i tidligere skrivelser, gjort opmærksom på, at de statistikker der blev fremlagt den30. oktober 2012 er misvisende, de viser ikke den reelle markeds fordeling, da der ikke skelnesmellem frie og uafhængige enkeltmandsvirksomheder og virksomheder der er beskæftiget somunderentreprenører eller franchisetager hos de store udbydere. Derfor er det materiale BfBEslagde frem i forbindelse med eksperthøringen den 19.04. 2012, også misvisende.BestillerreglerneBestillerreglerne har ikke til formål at virke til sikring af kundegrundlaget for branchens store ellersmå virksomheder, men har til formål at sikre at forbrugeren bliver henvist til rådgiver der eruafhængig af interesser i hushandlen.Desværre er det sådan at op mod 90 % af huseftersynene bliver udført af store udbydere, derhar aftaler med forsikringsselskaberne via ejendomsmæglerne, til stor skade for forbrugerne.Den regel, at ejendomsmæglerne må bestille tilstandsrapporter via forsikringsselskaberne, vartænkt som en undtagelsesregel hvor sælger ikke selv formår at finde en sagkyndig, den børstraks fjernes, da den misbruges, i vid udstrækning og er til stor skade især for sælgerforbrugerog køberforbruger men også og for konkurrencen mellem aktørerne på huseftersynsmarkedet.
side 2 af 3
Fube.dkFrie Uafhængige BygningssagkyndigeogEnergikonsulenterDet er med undren at man kan konstatere at forbrugerrådet ikke har indset ovennævnte fakta,det er ubegribeligt at en organisation der skal varetage forbrugernes interesser, støtter enbekendtgørelse der er årsag til prisaftaler der ligger mere end 20 % over priserne på det friemarked.Man mener at der skal være en mulighed for forbrugeren skal kunne hjælpes, af ejendoms-mægleren, via et forsikringsselskab, til at finde en bygningssagkyndig for ikke at blive overladt tilsig selv og derved fravælge ordningen.Reglen har præcis den modsatte virkning. Man bliver ledt ind i et spind af grumsede aftaler,forsikringstilbud, gebyrer og meget andet, så opmærksomheden på selve huseftersynsordningendrukner og ikke mindst prisen på rapporten, bliver en del af en samlet prispakke som ingen kanoverskue.Fube.dk mener, at det er huseftersynsbranchen selv der skal gøre opmærksom på ordningen, viaoplysningskampagner, at ordningen er vigtig og at den er forbrugerbeskyttende, objektiv,rådgivende og uden økonomiske interesser i hushandlen, og ikke som ejendomsmæglerne ogforsikringsselskaberne, der begge har klare økonomiske interesser i hushandlen. Mon ikkeforbrugerrådet vil bakke os op i det.BestillingssystemEt centralt bestillingssystem med indbygget konkurrence, som Fube foreslår, vil sikre forbrugernepriskonkurrence og en objektiv og rådgivende sagkyndig, uden økonomiske interesser ihushandlen.Fube.dk er ikke i tvivl om, at branchens store virksomheder vil finde sig til rette også under ensådan model.Den centrale udmelding, med indbygget konkurrence som Fube.dk foreslår, er aldrig blevetvurderet, af betænkningsudvalget. Den central udmelding der blev vurderet afbetænkningsudvalget var uden priskonkurrence og helt anderledes sammensat.www. Boligejer.dkBoligejer.dk lider under manglende overskuelighed for forbrugeren og trænger til et grundigtgennemsyn.Det skal være muligt at genererer lokale lister, med begrænset geografisk udstrækning.Vi opfordrer til et positivt samarbejde mellem de to foreningerFube.dk vil med glæde samarbejde med BfBE, så vi i fælles kan skabe sikkerhed for isærsælgerforbruger og køberforbruger og skabe lige vilkår for alle aktører i branchen.Vi står til rådighed for uddybende spørgsmål.Glædelig jul og Godt Nytår.VenligstFube.dkKontakt, formand Hans Erik Bønnelykke T: 6259 1213 * M: 2142 1213 * mail:[email protected]Tranekær, den 19. december 2012
side 3 af 3