By- og Boligudvalget 2012-13
BYB Alm.del Bilag 13
Offentligt
Fube.dkFrie Uafhængige BygningssagkyndigeogEnergikonsulenter
Til Folketingets By og Boligudvalget
Orientering til mødet den 13. november 2012.Med denne skrivelse ønsker vi at gøre opmærksom på at konkurrence- og forbrugerforholdene i markedet forhuseftersyn ikke fungerer efter intentionen, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendomm.v. Ligesom vi heller ikke mener at markedsforholdene i ordningen lever op til konkurrencelovensintentioner.De undersøgelser og statistikker der foreligger som svar på By- og Boligudvalgets Beretning nr. 6, fraJustitsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, mener vi ikkelever op til de metoder man bør bruge, ved sådanne undersøgelser og statistikker, de viser ikke de faktiskeforbruger- og konkurrenceforhold i huseftersynsmarkedet.Vi har netop, ud fra de faktiske forhold på huseftersynsmarkedet, foretaget nogle undersøgelser af bestillings-vejene. Vores observationer viser at omkring 90 % af tilstandsrapporterne udføres via eksklusivaftaler medfaste prisaftaler mellem de store ejendomsmæglerkæder/forsikringsselskaberne og de 4 store aktører påhuseftersynsmarkedet.Dette er til skade for især forbrugerne, da priserne for tilstandsrapporter m.v. generelt ligger 20-25 % højere,hos de 4 aktører, end på det frie marked.Vi har forelagt materialet for professor på CBS, Peter Møllgaard og anmodet om en ekspertudtalelse, han harset på materialet, men på grund af manglende tid kan han ikke tilbyde en ekspertudtalelse, før ud i fremtiden.Peter Møllgaard, har dog anbefalet os, at gå videre med sagen da han mener, at der kan være forhold der børundersøges.På forbrugerområdet, er der ved indgåelse af aftale om udarbejdelse af en tilstandsrapport, tale om toforbrugere, med modsat rettede interesser, sælger og køber. Det ville være ønskværdigt hvis der var mereklare regler for bestilling af tilstandsrapporter, så de tilstandsrapportudførende firmaer ikke har økonomiskeinteresser, der kan påvirke udarbejdelsen af rapporten og derved skade den ene eller den anden forbruger.
• Fube.dk•• TELEFON: 62 59 12 13 • MOBIL: 21 42 12 13 • SLOTSGADE 57, 5953 TRANEKÆR •• E-mail: [email protected] •
Side 1 af 2
Fube.dkFrie Uafhængige BygningssagkyndigeogEnergikonsulenter
Alle tilstandsrapporter bør bestilles direkte hos den udførende bygningssagkyndig, uden mellemhandlere derhar andre interesser i sagen.Det nuværende marked for huseftersyn fungerer som et ”finansielt supermarked” hvor de udførende harsærinteresser der påvirker udarbejdelsen af tilstandsrapporten og danner fastprisaftaler, hvilket erveldokumenteret.Der er under debatten om Huseftersynsordningen ofte nævnt at svage hussælgere, der ikke formår selv atbestille en tilstandsrapport, hos en bygningssagkyndig, skal have en alternativ måde at bestille rapporten på.De sagkyndiges brancheforening kan uden videre, via en telefonsupport, hjælpe og henvise til en sagkyndig,udvalgt fra lokallisterne/Boligejer.dk.By og Boligudvalgets medlemmer bør straks kræve en reform af huseftersynsordningen, hvor alle mellem-handlere, forsikringsselskaber o.l. fjernes fra bestillingssituationen, herefter vil der være ro i ordningen, til enfaglig højnelse af ordningen, til gavn for forbrugersikkerheden.Står til rådighed for uddybende spørgsmål.
VenligstFormand Hans Erik Bønnelykke
Fube.dkBrancheforening for frie uafhængige bygningssagkyndige og energikonsulenter
side 2 af 2