Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del
Offentligt
1202242_0001.png
1202242_0002.png
1202242_0003.png
1202242_0004.png
1202242_0005.png
1202242_0006.png
1202242_0007.png
1202242_0008.png
1202242_0009.png
1202242_0010.png
1202242_0011.png
1202242_0012.png
1202242_0013.png
1202242_0014.png
1202242_0015.png
1202242_0016.png
1202242_0017.png
1202242_0018.png
1202242_0019.png
1202242_0020.png
1202242_0021.png
1202242_0022.png
1202242_0023.png
1202242_0024.png
1202242_0025.png
1202242_0026.png
1202242_0027.png
1202242_0028.png
1202242_0029.png
1202242_0030.png
1202242_0031.png
1202242_0032.png
1202242_0033.png
1202242_0034.png
1202242_0035.png
1202242_0036.png
1202242_0037.png
1202242_0038.png
Studenternes fagvalg 2005-2011Af Lone Juul Hune og Laura Girotti
ResuméAlle fire gymnasiale uddannelser blev ændret i deres opbygning og indhold ved gymna-siereformen fra 2005. De første studenter efter den nye reform dimitterede i 2008 påde treårige uddannelser stx, hhx og htx, mens de første hf’ere blev færdige i 2007.Dette notat beskriver udviklingen og de seneste tendenser i studenternes fagvalg sidenreformen trådte i kraft.Et centralt mål med reformen var at styrke fagligheden i uddannelserne og dermedstudenternes forudsætning for at kunne gennemføre en videregående uddannelse.NaturvidenskabMatematik A sammen med fysik og kemi på mindst B-niveau var en af de fagkombina-tioner, som i forbindelse med reformens ikrafttræden var i fokus på stx og htx uddan-nelserne.Denne fagkombination, som giver direkte adgang til stort set alle videregående uddan-nelser inden for naturvidenskab samt sundhed og teknik, ses hos 22 procent af 2011studenterne fra stx og 76 procent fra htx. Det er en stigning i forhold til 2007, det sid-ste år inden reformen, på 58 procent for stx’erne og 54 procent for htx’erne,jf. figur 1.Figur 1. Udviklingen i fagkombinationenmatematik A sammen med fysik og kemipå mindst B-niveau. Andelen er angivet ipct.Figur 2. Andel (i pct.) af stx-studentermed matematik A sammen med fysik ogkemi på B-niveau, fordelt på herkomst
Htx- og stx-studenter af udenlandsk herkomst vælger oftere matematik A i kombinati-on med fysik og kemi på mindst B-niveau. Især på stx er tendensen blevet mere mar-
UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
kant efter at reformen trådte i kraft. I 2011 valgte næsten en dobbelt så stor andel afudenlandsk herkomst (39 procent) som af dansk herkomst (21 procent) denne fag-kombination,jf. figur 2.En større andel af drenge (27 procent) end af piger (19 pro-cent) havde også denne fagkombination på deres eksamensbevis fra stx i 2011.Matematik på HFPå hf er andelen af studenter med matematik på B-niveau steget efter at reformentrådte i kraft. 37 procent havde matematik B på eksamensbeviset i 2011, mod 22 pro-cent i 2006. Hovedparten (62 procent) har dog stadig matematik på C-niveau.SprogfageneEfter reformen har studenterne generelt færre sprog, men til gengæld behersker desprogene på et højere niveau. I 2011 havde hver tredje stx-student to fremmedsprogpå A-niveau, tidligere var det kun hver syvende. Andelen af hhx-studenter med tofremmedsprog på A-niveau er næsten firedoblet fra 2007-2011.Pigerne på hhx og stx vælgere oftere to fremmedsprog på A-niveau end drengene. 43procent af pigerne havde to fremmedsprog på A-niveau på deres eksamensbevis frahhx i 2011, mod 38 procent af drengene. På stx var dette tilfældet for 37 procent afpigerne og 28 procent af drengene,jf. figur 3.Figur 3. Andelen af stx- og hhx-studenter med to fremmedsprog på A-niveau, fordeltpå køn
Justeringer af gymnasiereformen og betydningen heraf for fagvalgeneGymnasiereformen er justeret siden den trådte i kraft i 2005, blandt andet ved æn-dringen af stx-loven i 2008. I forbindelse med den ændring blev det obligatorisk forstx’erne at have A-niveau i mindst ét af fagene matematik, fysik, kemi, biologi, engelsk,fortsættersprog (tysk/fransk), latin eller græsk.Siden denne justering er andelen af studenter med engelsk på A-niveau steget. 65,3procent af studenterne havde engelsk på A-niveau i 2011, mens det i 2008 var 61,5procent.
2UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Indhold1. De gymnasiale uddannelser .......................................................................... 42. Stx .................................................................................................................. 63. Hf ................................................................................................................. 144. Hhx............................................................................................................... 185. Htx ............................................................................................................... 246. Metode ........................................................................................................ 29Appendiks ........................................................................................................ 34
3UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
1. IndledningI dette notat beskrives studenternes fagvalg og udvalgte fagkombinationer på de gym-nasiale uddannelser i perioden 2005-2011. Gymnasiereformen trådte i kraft i august2005 og med den blev alle fire gymnasiale uddannelser: studentereksamen (stx), høje-re forberedelseseksamen (hf), højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksa-men (htx) ændret i deres opbygning og indhold.De fire uddannelser giver generel studiekompetence, men adgang til en konkret vide-regående uddannelse afhænger af den enkelte elevs eller kursists valg af fag og denpågældende uddannelses specifikke optagelseskrav.Et centralt mål med reformen var at styrke fagligheden i de gymnasiale uddannelser ogdermed studenternes forudsætning for at kunne gennemføre en videregående uddan-nelse. Studiekompetensen sikres ved, at de unge tilegner sig almendannelse, viden ogkompetencer gennem fagene og samspillet mellem dem.Den første årgang efter den nye ordning dimitterede i 2008 på de 3-årige uddannelserstx, hhx og htx, mens de første hf’ere blev færdige i 2007.I notatet er fag og niveau for disse beskrevet før og efter reformen i et særskilt kapitelfor hver af de fire gymnasiale uddannelser. Kapitlerne er indledt med en kort beskrivel-se af fagrækken inden for uddannelsen. Derefter er relevante fagkombinationer ogeventuelle forskelle i valg af kombinationer fordelt på køn og herkomst beskrevet.
4UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Faktaboks: Strukturen i de gymnasiale uddannelserHver uddannelse indeholder en specifik obligatorisk fagrække, som er fælles foralle elever. På stx, hhx og htx udbyder hver skole desuden et antal forskellige stu-dieretninger (pakker med typisk tre fag) og valgfag, som eleverne vælger imellem.På hf vælger eleverne imellem de valgfag, skolen udbyder.Eleverne har dermed en vis indflydelse på, hvordan deres uddannelse sammen-sættes, men langt de fleste fag er fælles for alle elever.På alle uddannelserne indgår endvidere flerfaglige forløb. Det har blandt andet tilformål at styrke elevernes studieparathed, herunder evnen til at anvende videnog metoder fra flere fag til belysning af tværgående temaer og problemstillingerog evnen til at sammenholde fagenes viden og metoder.Stx og hf indeholder en bred fagrække inden for humaniora, naturvidenskab ogsamfundsvidenskab.Hhx fokuserer på virksomheds- og samfundsøkonomiske fagområder i kombinati-on med fremmedsprog og andre almene fag.På Htx er de teknologiske og naturvidenskabelige fagområder centrale i kombina-tion med almene fag.For stx, hhx og htx gælder, at det er skolen, der sammensætter de enkelte studie-retninger. De fag, der udgør studieretningen, skal være nærtstående og give godemuligheder for fagligt samarbejde.Studieretningerne danner udgangspunkt for klassedannelsen. Elever på en be-stemt studieretning bliver undervist sammen i alle de obligatoriske fag og i studie-retningsfagene, hvorimod eleverne vælger deres valgfag på tværs af studieretnin-gerne.Studieretningsklasserne dannes ved afslutningen af grundforløbet, dvs. efter detførste halve år.Alle fag er indplaceret i et niveau-system: A-,B- og C-niveau i forhold til fagetsomfang og dybde.
5UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
2. StxDette afsnit viser studenternes fagkombinationer særskilt for den almengymnasialeuddannelse stx.
Faktaboks: Stx-uddannelsenStx-uddannelsen gennemføres med vægt på det almendannede ogstudieforberedende inden for blandt andet humaniora, naturvidenskab ogsamfundsvidenskab med henblik på at kunne gennemføre en videregåendeuddannelse.Eleverne skal vælge en studieretning. Studieretningsfagene vælges i pakker med trefag (enkelte pakker udbydes med to fag). Pakkerne kan bestå af fag på AAA, AAB, AAC,ABB eller ABC.Obligatoriske fag på stx og niveauer for disse er dansk A, engelsk B, 2. fremmedsprog Beller A, historie A, oldtidskundskab C, fysik C, idræt C, et kunstnerisk fag C, matematikC, religion C og samfundsfag C. Desuden mindst to af fagene biologi, kemi ognaturgeografi på C-niveau.Som hovedregel skal hver elev desuden afslutte mindst ét af fagene biologi, fysik, kemieller naturgeografi på mindst B-niveau.Det obligatoriske kunstneriske fag vælges blandt fagene billedkunst C, dramatik C,mediefag C og musik C.2. fremmedsprog vælges blandt følgende muligheder: Fransk fortsættersprog B og A,tysk fortsættersprog B og A, fransk begyndersprog A, italiensk A, russisk A, spansk Aeller tysk begyndersprog A.Dele af undervisningen gennemføres som flerfaglige forløb inden for rammerne afalmen studieforberedelse, almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb.Udover studieretningsfag og obligatoriske fag har den enkelte elev som oftest et ellerflere valgfag, således at eleven samlet set opfylder kravene til uddannelsen.
Stx-studenternes fagvalgEt centralt mål med gymnasiereformen i 2005 var at styrke studenternes reelle studie-kompetence, det vil sige deres forudsætning for at kunne gennemføre en videregåen-de uddannelse. Særligt naturvidenskab og sprogfagene var i fokus hos forligspartiernebag reformen.Kombinationen af matematik A sammen med fysik og kemi på mindst B-niveau kom iforbindelse med de ændrede adgangskrav til de videregående uddannelser i fokus påstx. Denne fagkombination er fra 2008 adgangsgivende til stort set alle videregåendeuddannelser inden for naturvidenskab, sundhed og teknik.Andelen af studenter med denne fagkombination er steget markant, siden de førstestudenter dimitterede i 2008 tre år efter reformen trådte i kraft,jf. figur 4.6UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Figur 4. Udviklingen i udvalgte fagkombinationer hos stx-studenter før og efterReformen, 2005-2011
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Alle beregninger i tabel 1 er inklusive studenterkursus og er beregnet ud fra antal personer, der opfylderkriterierne i tabel 9.
Fra 2007 til 2011 steg andelen af stx-studenter med matematik A i kombination medfysik og kemi på mindst B-niveau med 58 procent. 13,9 procent af studenterne havdedenne fagkombination i 2007, mens det var tilfældet for 21,9 procent af studenterne i2011,jf. tabel 1.Tabel 1. Andel af stx-studenter med udvalgte fagkombinationer, 2005-2011KombinationerMatematik A sammenmed fysik og kemi påmindst B niveauMatematik A, fysik A,kemi AMatematik A, fysik A,kemi BMatematik A, fysik B,kemi AMatematik A, fysik B,kemi BMatematik A og Fysik AMatematik A og Kemi A2 fremmedsprog på Aniveau3 fremmedsprog2005 2006 2007 2008 2009 2010 201114,3 14,9 13,9 22,3 24,613,16,23,98,77,31,32,86,74,18,181,52,56,13,98,57,60,77,35,58,89,36,60,7869,99,3724 21,90,57,85,99,78,86,80,77,24,99,18,25,8Ændring2007-118-0,84,7-1,25,2-0,3-1,828,1-39,4Ændring2008-11-0,40-0,1-0,60,3-1,1-0,81,9-2,8
12,8 12,340,5 40,1
13 31,5 30,7 30,9 33,4414,42,81,91,6
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Visse af kombinationerne er ikke gensidigt udelukkende, fx indeholder kombinationen matematik A og fysik Aogså eleverne med matematik A, fysik A og kemi A.Alle beregninger i tabel 1 er inklusive studenterkursus og er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne itabel 9.
7UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Før reformen var det for sproglige studenter obligatorisk med to fremmedsprog for-uden engelsk. For matematiske studenter var det obligatorisk med ét fremmedsprogforuden engelsk. Med gymnasiereformen blev det obligatorisk for alle at have étfremmedsprog foruden engelsk.De nye studenter har generelt færre sprog. Andelen af studenter med tre fremmed-sprog er faldet fra 41 procent i 2007 til 1,6 procent i 2011. Til gengæld behersker ele-verne sprogene, de vælger, på et højere niveau. I 2011 har hver tredje student tofremmedsprog på A-niveau. Før 2008 var dette tilfældet for omkring 13 procent afårgangenes studenter,jf. tabel 1 og figur 4.Justering af gymnasiereformen og effekten på fagvalgetGymnasiereformen er justeret siden den trådte i kraft i 2005, blandt andet ved æn-dringen af stx-loven i 2008.En af ændringerne til reformen er et krav om, at valg af samfundsfag A som valgfagforudsætter valg af minimum matematik B. Denne bestemmelse har første gang virk-ning for studenter, der dimitterede i 2011.74 procent af studenterne med valgfaget samfundsfag A, havde matematik på B-niveau i 2011. 26,6 procent havde matematik A. Det er lidt flere end i 2010, hvor 23,1procent med samfundsfag A også havde A-niveau i matematik,jf. tabel 2.Tabel 2. Fordelingen af stx-studenter med samfundsfag A ogmatematik A, B og C, 2010 og 2011Stx-studenter medsamfundsfag A20102011Matematik A23,125,6Matematik B56,074,0Matematik C20,9-1)
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseAlle beregninger i tabel 2 er inklusive studenterkursus og er beregnet ud fra antal personer,der opfylder kriterierne i tabel 9.Note1)31 studenter var registreret med matematik C i 2011.
Desuden blev der ved ændringen stillet krav om, at alle elever i stx skal vælge mindstét af følgende fag på A-niveau: Matematik, fysik, kemi, biologi, engelsk, fortsætter-sprog (fransk/tysk), latin eller græsk.Siden denne justering er andelen af studenter, der har valgt engelsk A steget. I 2011havde 65,3 procent af studenterne engelsk på A-niveau, mens det i 2008 var 61,5 pro-cent. Andelen af studenter med biologi A er faldet fra omkring 14 procent i 2008 til ligeunder 11 procent i 2011. For de resterende fag ses ingen eller en marginal negativ æn-dring,jf. figur 5.
8UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Figur 5. Andel studenter med fag på A-niveau, 2008-2011
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseNote: Latin A og Græsk A er ikke vist i figuren - under 0,1 procent havde disse fagkombinationer.
Fagfordeling stx- fordelt efter elevernes herkomstDer er forskel på, hvilke fagkombinationer stx-studenter af dansk og udenlandsk her-komst vælger, og hvilke drenge og piger vælger.En større andel (39 procent) af stx-studenter af udenlandsk herkomst end af danskherkomst (21 procent) havde matematik A i kombination med fysik og kemi på mindstB-niveau i 2011,jf. figur 6.For elever der vælger to fremmedsprog på A-niveau, er der stort set ingen forskel påom eleverne er af dansk eller udenlandsk herkomst. 32 procent af eleverne med uden-landskherkomst har to fremmedsprog på A-niveau, mens det er tilfældet for 34 pro-cent med dansk herkomst. Før reformen valgte en større andel af studenter med uden-landsk herkomst to fremmedsprog på A-niveau. I 2006 og 2007 var forskellen 4 pro-centpoints.Stx-studenter af udenlandsk herkomst udgør 7 procent af studenterne i 2011,jf. tabel18 i appendiks.
9UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Figur 6. Andel af stx-studenter med udvalgte fagkombinationer før og efter reformen2006-2011, fordelt på etnicitet
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Alle beregninger i figuren er inklusive studenterkursus og er beregnet ud fra antal personer, der opfylderkriterierne i tabel 9.
Fagfordeling stx - fordelt efter elevernes kønEn større andel af drengene (27 procent) end af pigerne (19 procent) valgte matematikA i kombination med fysik og kemi på mindst B-niveau i 2011. Forskellen mellem køn-nene er blevet lidt større efter reformen,jf. figur 7.Pigerne er mere tilbøjelige end drengene til at vælge sprog. I 2011 havde 37 procent afpigerne to fremmedsprog på A-niveau på studentereksamensbeviset, mens dette vartilfældet for 28 procent af drengene på stx.Piger udgør 62 procent af stx-studenterne i 2011,jf. tabel 17 i appendiks.Figur 7. Andelen af stx-studenter med udvalgte fagkombinationer før og efter refor-men 2006-2011, fordelt på køn
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Alle beregninger i figuren er inklusive studenterkursus og er beregnet ud fra antal personer, der opfylderkriterierne i tabel 9.
10UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
For øvrige fagkombinationer er der ikke tydelige forskelle på stx-studenternes valg veden fordeling på køn og etnicitet.
Fagene før og efter reformenTabel 3 viser andele af stx-studenter fordelt på fag og niveau for årgangene 2005-2011samt ændringen i procentpoint fra 2007 til 2011 og fra 2008 til 2011. Studenterne fra2005 til 2007 fulgte den tidligere gymnasieordning, mens studenterne fra 2008 var detførste hold efter reformen.
SprogfageneEn større andel af studenterne har engelsk på A-niveau efter reformen. I 2011 havde65,3 procent af årgangens studenter A-niveau i engelsk, mens 34,7 procent havde B-niveau. Før reformen trådte i kraft havde omkring halvdelen engelsk på A-niveau,mens den resterende halvdel havde engelsk på B-niveau.Lidt mere end hver fjerde stx-student har i 2011 spansk på A-niveau, mens ingen har B-niveau,jf. tabel 3.
Matematik og naturvidenskabAndelen af studenter med matematik A er faldet efter reformen, mens matematik B ersteget. 38,9 procent af studenterne havde matematik A i 2011, i årene før reformenvar det lige over 45 procent. Andelen af studenter med matematik A og matematik B(38,9 procent) var lige store i 2011. Før reformen havde omkring hver fjerde studentmatematik B.Efter reformen er fysik C obligatorisk for alle. Før reformen var fysik kun obligatoriskfor matematiske studenter, men på B-niveau. Det har betydet, at hver fjerde studenthar fysik på B-niveau i 2011, mens hver anden student havde fysik på B-niveau før re-formen.Biologi B, kemi B og naturgeografi B har større tilslutning, mens der er et fald i andelenaf studenter med C-niveau i disse fag. Andelen af studenter med biologi B er steget fra5,4 procent i 2007 til 33,8 procent i 2011. Kemi B er steget fra 7,6 procent til 24,4 pro-cent, mens naturgeografi B er steget fra 2,6 procent til 23,9 procent. Dette skyldes, atdet med den nye reform er obligatorisk at have mindst ét af fagene biologi B, fysik B,kemi B eller naturgeografi B for studenter med to fremmedsprog. Studenter med trefremmedsprog kan også vælge matematik B.
Kunstneriske fagFør reformen var det obligatorisk at have både billedkunst og musik på C-niveau. Dissefag står for nogle af de største fald fra 2007 til 2011, fordi der nu er fire kunstneriskefag (billedkunst, dramatik, mediefag og musik) at vælge imellem, og eleverne kan nøjesmed at vælge ét af dem på mindst C-niveau.
11UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Tabel 3. Andel af stx-studenter fordelt på fag og niveauFagAstronomiBilledkunstBilledkunstBiologiBiologiBiologiBioteknologiDansDanskDatalogiDesignDesignDramatikDramatikEngelskEngelskErhvervsøkonomiFilosofiFilosofiFransk beg.Fransk beg.Fransk fort.Fransk fort.FysikFysikFysikGræskHistorieIdrætIdrætInnovationItalienskItalienskJapanskJapanskKemiNi-veauCBCABCACACBCBCABCBCABABABCCABCCABABAÆndring2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2007-113,22,92,61,01,01,31,2-1,38,391,713,95,680,5-0,25,4-3,3-4,848,551,59,5-10,55,113,62,89,010,748,9-0,018,879,6-1,12,0-0,18,77,292,815,95,378,9-0,24,003,3-4,248,551,510,4-10,04,112,62,79,39,950,1-0,017,980,3-0,92,10,00,19,37,592,515,05,479,6-0,14,10,02,9-4,949,850,210,5-9,44,011,92,99,810,449,0--17,680,6-1,02,30,10,18,93,032,714,334,042,3-0,11,40,01,71,28,461,538,59,50,58,36,0-2,010,09,327,663,1-20,677,00,11,4.--7,32,932,712,335,043,7-0,21,50,11,71,29,262,237,89,60,57,05,0-2,010,59,327,263,5-20,476,70,21,1---7,52,431,811,035,546,4-0,31,6-2,01,110,163,336,79,80,27,74,6-1,910,68,826,364,9-19,277,60,41,0---7,02,231,310,633,847,50,110,21,50,11,61,410,865,334,79,50,47,04,9-1,610,18,224,867,0-18,578,30,51,0---6,0-5,3-61,2-4,428,4-32,2-0,10,0-2,60,0-1,3-5,915,5-15,5-1,0--2,40,9--1,30,4-2,1-24,2--0,00,9-2,3-0,0----2,9Ændring2008-110,2-0,8-1,4-3,7-0,35,2-0,10,00,10,0-0,10,22,43,8-3,80,00,0-1,3-1,1--0,40,1-1,1-2,83,9-0,0-2,11,30,5-0,4----1,3
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
12UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
FagKemiKemiLatinLatinLatinMatematikMatematikMatematikMediefagMediefagMultimedierMusikMusikMusikNaturgeografiNaturgeografiOldtidskundskabPsykologiPsykologiReligionReligionRetorikRussiskRussiskSamfundsfagSamfundsfagSamfundsfagSpanskSpanskTeknikfagTysk beg.Tysk beg.Tysk fort.Tysk fort.
Ni-veauBCABCABCBCCABCBCCBCBCCABABCABCABAB
Ændring2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2007-118,242,90,70,339,645,823,031,3-6,00,210,85,583,82,098,0-26,0-0,10,20,626,113,2-11,428,00,20,31,710,854,08,142,90,90,338,946,423,630,0-6,40,111,05,184,02,297,9-26,5-0,00,10,725,512,8-11,429,40,10,31,511,253,87,643,11,30,339,345,824,030,3-6,40,011,34,884,02,697,4-28,2-0,20,10,826,112,3-11,830,10,20,31,211,953,123,423,00,2-1,240,731,927,55,711,40,38,64,734,021,535,85,727,43,196,90,50,3-26,825,947,325,4--0,1-10,448,725,122,70,1-1,041,232,426,55,714,70,58,53,329,221,133,46,630,33,296,80,50,2-29,523,746,825,7--0,1-9,149,125,522,90,10,00,740,532,027,66,716,70,68,62,926,422,030,57,529,93,996,10,70,1-30,625,543,926,1--0,1-9,448,124,424,30,1-0,838,938,922,36,718,00,68,72,224,923,929,97,129,23,796,30,90,1-31,328,340,428,8--0,2-9,645,416,9-18,9-1,3--38,5-6,914,9-8,0-11,60,6-2,6-2,6-59,121,3-67,50,0-1,0--3,70,70,0-5,316,0-17,1-----2,4-7,7
Ændring2008-111,01,3-0,1--0,4-1,87,0-5,21,06,50,30,1-2,5-9,12,4-5,90,01,41,80,6-0,60,4-0,3-4,52,4-6,93,4--0,1--0,9-3,3
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
100,0 100,0 100,0
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseAlle beregninger i tabel 3 er inklusive studenterkursus og er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne itabel 9.
13UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
3. HfHf’erne fra 2007 var de første, som blev færdige efter gymnasiereformen. Det er såle-des femte årgang på den nye ordning, der dimitterede i 2011.Dette afsnit beskriver fordelingen af hf dimittendernes fagvalg siden 2007.
Faktaboks: HF-uddannelsenHf-uddannelsen gennemføres med vægt på såvel det teoretiske som det anvendel-sesorienterede. Uddannelsen består – ud over introduktionskursus, værkstedskur-sus og projektperioder – af de obligatoriske fag dansk A, engelsk B, matematik C,idræt C, praktisk/musisk fag C, naturvidenskabelig faggruppe (der omfatter fagenebiologi C, geografi C og kemi C) og kultur- og samfundsfaggruppen (der omfatterhistorie B, samfundsfag C og religion C).Ud over obligatoriske fag skal den enkelte kursist vælge to til fire valgfag. Valgfa-gene kan være hf-fag inden for det praktisk-musiske fagområde eller valgfag, derer fælles med de øvrige gymnasiale uddannelser. Skolerne kan vælge at udbydevalgfag som ”pakker”, som kursisterne vælger imellem.
Fagene før og efter reformenTabel 4 viser andele af hf’ere med fag og niveau samt ændringen i procentpoint fra2006 til 2011 og fra 2007 til 2011. I appendiks findes to tabeller, der viser indholdet aftabel 4 delt op i henholdsvis VUC og øvrige institutioner (fx almene gymnasier), derudbyder hf.
SprogfageneReformen af hf indebærer, at engelsk nu er obligatorisk på B-niveau. Før reformennøjedes over halvdelen af hf’erne med et C-niveau i engelsk. Reformen betyder endvi-dere, at 2. fremmedsprog ikke længere er obligatorisk på hf. Det har som forventetmedført, at andelen af hf’ere med tysk eller fransk er gået markant tilbage. Blandtandet havde 75 procent tysk fortsætter før reformen, mens omkring fire procent harhaft dette de seneste to år,jf. tabel 4.
Matematik og naturvidenskabAndelen af hf’ere med matematik B steg, mens andelen med matematik C faldt fra2006 til 2007. Mere end hver tredje hf’er (37,1 procent) havde matematik på B-niveaui 2011. Dog havde hovedparten (62,2 procent) stadig matematik på C-niveau. Stort setingen har matematik på A-niveau på hf, hverken nu eller tidligere.
14UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Alle hf’ere har nu den naturvidenskabelige faggruppe, som består af fagene biologi,geografi og kemi på C-niveau. Andelen af hf’ere med et naturvidenskabeligt fag på B-niveau er stort set uændret.Kunstneriske fagFør reformen skulle alle hf’ere have enten billedkunst eller musik på C-niveau somderes kunstneriske fag1. Nu er der seks fag at vælge imellem (billedkunst, dans, design,dramatik, mediefag og musik). 34,5 procent af studenterne i 2011 havde valgt billed-kunst og 19,5 procent mediefag.Efter reformen er andelen af hf’ere, der vælger billedkunst og musik på B-niveau faldetmed henholdsvis 11,7 og 3,4 procentpoints.Tabel 4. Andel af hf’ere fordelt på fag og niveauFagAstronomiBilledkunstBilledkunstBiologiDansDansDanskDatalogiDesignDramatikDramatikEngelskEngelskEngelskErhvervsøko-nomiFilosofiFilosofiFransk beg.Fransk beg.Fransk fort.Fransk fort.Fysik1
Ni-veauCBCBBCACCBCABCC
20050,317,00,212,1-0,43,98,5-7,63,144,752,310,5
20060,117,00,713,5-0,62,77,4-7,93,045,551,511,1-20,51,02,50,39,83,6
20070,47,536,715,4-1,12,16,41,49,15,494,6-9,7-16,7-0,60,10,42,5
2008.6,139,214,8-0,81,16,80,89,08,591,5-8,4-16,40,10,30,20,42,7
20090,36,334,714,2-0,71,27,71,09,48,791,3-8,2-15,0-0,50,10,12,5
20100,44,835,812,40,31,00,76,91,37,79,990,1-7,4-15,1-0,30,30,21,9
20110,25,334,511,30,21,00,86,71,07,910,189,9-7,8-15,10,10,40,2-2,2
Ændring2006-110,1-11,733,8-2,1-0,40,0-2,0-0,7-0,07,144,5
Ændring2007-11-0,3-2,2-2,2-4,0--0,10,0-1,40,3-0,4-1,24,6-4,6
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
-3,3--5,4-0,9-2,1-0,1--1,5
-1,9--1,7--0,20,0--0,4
BCABBCB
-20,00,82,10,210,34,4
Billedkunst C, musik C, idræt C, dans C, design C, dramatik C og mediefag C er ikke et krav for at indgå i analysen (jf.kapitel 6), hvorfor disse tal skal tages med forbehold. Det samme gælder 2. fremmedsprog før reformen.
15UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
FagFysikGeografiIdrætIdrætInformations-tek.InnovationJapanskKemiKemiKultur- ogSamfundsfag-grp.1Kulturforståel-seLatinLatinMatematikMatematikMatematikMediefagMediefagMultimedierMusikMusikMusikNaturgeografiNat.viden.2faggruppeOldtidskund-skabPsykologiPsykologiReligionRetorikSamfundsfagSpanskSpansk
Ni-veauCCBCC
20050,772,022,1--
20060,773,521,1----4,03,3
20073,40,524,6----4,50,5
20082,90,323,4--0,3-5,50,3
20093,20,423,4-0,20,4-5,30,2
20104,50,225,9--0,4-5,90,3
20114,40,225,5--0,3-4,60,2
Ændring2006-113,7-73,34,4----0,6-3,1
Ændring2007-111,0-0,30,9----0,2-0,3
CCBCC
--4,12,4
-C-BCABCBCCABCBCC5,1BCBCBAB0,562,40,10,124,00,74,3-0,50,422,677,0-10,10,30,210,00,2--
- 100,0 100,0 100,0 100,0 100,00,10,10,30,421,977,7-11,60,40,110,00,5-0,2-0,20,732,466,90,813,70,1-8,625,00,90,2-0,20,836,562,71,814,4-0,27,220,01,0--0,10,934,364,93,115,00,2-5,921,21,0--0,11,036,662,42,217,00,60,25,423,00,4--0,30,737,162,22,119,50,2-6,620,10,6
---0,00,315,2-15,5-7,9-0,2--3,419,6---5,915,1-30,35,51,27,4-0,3-1,016
---0,10,04,6-4,71,35,70,1--2,1-4,9-0,30,0-0,34,0-8,33,00,52,00,1-2,8
- 100,0 100,0 100,0 100,0 100,06,40,965,00,20,323,50,75,00,812,043,02,71,128,90,26,80,614,039,14,20,829,70,44,40,616,437,14,10,929,30,45,41,015,334,83,81,431,50,33,70,516,034,75,71,530,90,34,0
UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
FagTeknikfagTysk beg.Tysk beg.Tysk fort.Tysk fort.Tysk fort.
Ni-veauCABABC
2005-0,60,10,31,080,0
2006-0,40,10,11,874,6
2007---0,22,50,5
2008---0,42,40,3
2009---0,32,75,1
2010---0,23,04,0
2011---0,32,43,9
Ændring2006-11---0,20,6-70,7
Ændring2007-11---0,1-0,23,4
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseAlle beregninger i tabel 4 er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 10.1: Efter reformen er kultur- og samfundsfaggruppen oprettet som et obligatorisk fag. Heri indgår de tidligere fag: histo-rie B, religion C og samfundsfag C.2: Efter reformen er den naturvidenskabelige faggruppe oprettet som et obligatorisk fag. Heri indgår de tidligere fag:biologi C, geografi C og kemi C.
17UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
4. HhxDette afsnit omhandler hhx-studenternes fagvalg. De første hhx’ere efterreformændringen dimitterede i 2008, derfor er der i afsnittet lagt særligt vægt påperioden fra 2008 og frem.
Faktaboks: Hhx-uddannelsenHhx-uddannelsen gennemføres med vægt på det erhvervsrelaterede og studiefor-beredende inden for virksomheds- og samfundsøkonomiske fagområder i kombi-nation med fremmedsprog og andre almene fag.Eleverne skal vælge en studieretning. Studieretningsfagene vælges i pakker medtre fag (enkelte pakker udbydes med to fag). Pakkerne kan bestå af fag på AAA,AAB, AAC, ABB eller ABC.Obligatoriske fag og niveauer er dansk A, engelsk A, 2. fremmedsprog B eller A,virksomhedsøkonomi B, afsætning B, international økonomi B, samtidshistorie B,matematik C, erhvervsret C og samfundsfag C.2. fremmedsprog vælges blandt følgende muligheder: Fransk fortsættersprog B ogA, tysk fortsættersprog B og A, fransk begyndersprog A, italiensk A, russisk A,spansk A eller tysk begyndersprog A.Dele af undervisningen gennemføres som flerfaglige forløb inden for rammerne afstudieområdet.Udover studieretningsfag og obligatoriske fag har den enkelte elev som oftest eteller flere valgfag, således at eleven samlet set opfylder kravene til uddannelsen.
Hhx-studenternes fagkombinationerEn større andel hhx-studenter på den nye ordning har valgt afsætning A i kombinationmed et fremmedsprog på A- eller B-niveau. Første år med reformen steg andelen afelever med denne fagkombination med 23 procent i forhold til året før. Siden 2008 erandelen af elever med denne fagkombination steget yderligere syv procent, svarendetil at 74,8 procent af hhx-studenterne har denne kombination i 2011,jf. tabel 5.Andelen af studenter med kombinationen virksomhedsøkonomi A og afsætning A, ersteget fra 21,1 procent i 2007 til 48,2 procent i 2011 svarende til mere end en fordob-ling i andelen med denne fagkombination.Fra 2007 til 2011 er andelen af hhx-studenter med to fremmedsprog på A-niveau næ-sten firedoblet. Til gengæld er andelen af studenter med tre fremmedsprog faldet fra21,5 procent i 2007 til 2,2 procent i 2011.18UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Tabel 5. Andele af hhx-studenter med udvalgte fagkombinationer, 2005-2011ÆndringKombinationerAfsætning A og internatio-nal økonomi AAfsætning A og mindst etfremmedsprog A/BInternational økonomi A ogmindst et fremmedsprogA/BInternational økonomi A ogvirksomhedsøkonomi AInternational økonomi A,afsætning A og innovation CVirksomhedsøkonomi A ogafsætning AVirksomhedsøkonomi A ogmatematik A/BVirksomhedsøkonomi A,afsætning A og innovation C2 fremmedsprog på A-niveau3 fremmedsprog2005055,82006057,22007057,1200817,470200917,673,7201020,674,72007- 2008-2011111121,174,821,117,73,74,8
00020,542,1011,222,4
00020,239,8011,524,1
00021,143,10,710,521,5
2913,13,840,154,722,342,14,7
29,915,53,745,95628,1412,9
33,115,25,746,65627,740,23,4
33,914,44,948,256,530,840,32,2
33,914,44,927,113,430,129,8-19,3
4,91,31,18,11,88,5-1,8-2,5
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Visse af kombinationerne er ikke gensidigt udelukkende, fx indeholder kombinationen afsætning A og interna-tional økonomi A også eleverne med international økonomi A, afsætning A og innovation C.Alle beregninger i tabel 5 er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 11.
Fagfordeling hhx - fordelt efter studenternes herkomstForskellen mellem andelen af hhx’er med dansk og udenlandsk herkomst, der vælgerfagkombinationen virksomhedsøkonomi A og matematik A eller B er blevet mindre deseneste to år. I 2011 valgte 53 procent med udenlandsk herkomst og 57 procent afdansk herkomst denne fagkombination. Året før var der ingen forskel (56 procent afbåde dansk og udenlandsk herkomst valgte denne fagkombination),jf. figur 8.En større andel af hhx-studenterne af udenlandsk herkomst end af dansk herkomstvalgte to fremmedsprog i 2011. 46 procent af udenlandsk herkomst valgte to frem-medsprog, mod 40 procent med dansk herkomst.Hhx’ere af udenlandsk herkomst udgør 9 procent af samtlige hhx-studenter i 2011,setabel 18 i appendiks.
19UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Figur 8. Andelen af hhx-studenter med udvalgte fagkombinationer før og efter re-formen 2006-2011, fordelt på etnicitet
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Alle beregninger i figuren 3 er fortaget på baggrund af antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 11.
Fagfordeling hhx- fordelt efter studenternes kønAndelen der vælger fagkombinationen virksomhedsøkonomi A og matematik påmindst B-niveau er større for drenge end for piger. I 2011 valgte 60 procent af drenge-ne denne fagkombination mod 53 procent af pigerne,jf. figur 9.Blandt elever, der vælger to fremmedsprog på A-niveau ses et mere ensartet niveaufor drenge og for piger efter at reformen trådte i kraft, dog stadig med en overvægt iandelen af piger. I 2011 havde 43 procent af pigerne denne fagkombination mod 38procent af drengene. De sidste to år før reformen var der mere end dobbelt så stor enandel af pigerne, der havde to fremmedsprog på højeste niveau.Før reformen blev tre fremmedsprog i højere grad valgt af pigerne end af drengene påhhx. Omkring 30 procent af pigerne valgte i 2006-2007 tre fremmedsprog mod om-kring 15 procent af drengene. Efter reformen er andelen af både drenge og piger, dervælger tre fremmedsprog faldet markant, dog igen med en overvægt i andelen af pi-ger.53 procent af hhx’erne i 2011 var drenge,jf. tabel 17 i appendiks.
20UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Figur 9. Andelen af hhx-studenter med udvalgte fagkombinationer før og efter re-formen 2006-2011, fordelt på køn706060504030201002006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 2007 2008 2009 2010 2011Virksomhedsøkonomi B, matematik A/B3 fremmedsprog2 fremmedsprog A1545363128142715251371571447405061516250
60534341433942384338
Drenge
Piger
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Alle beregninger i figuren er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 11.
Fagene før og efter reformenTabel 6 viser andele af hhx-studenter med fag og niveau samt ændringen i procentpo-int fra 2007 til 2011 og fra 2008 til 2011. Studenterne fra 2007 fulgte den tidligeregymnasieordning, mens studenterne fra 2008 var den første årgang efter reformen.
SprogfageneFør reformen var engelsk B obligatorisk, nu er kravet A-niveau. Der er ligeledes efterreformen et krav om at 2. fremmedsprog er på mindst B-niveau. Det har ikke medførtmarkante ændringer i antallet af hhx-studenter, der vælger sprog.For begyndersprog er der efter reformen krav om A-niveau. Det har betydet, at i taktmed at niveauet er steget, er den samlede andel af elever, der vælger spansk som be-gyndersprog faldet en smule. Knap hver tredje hhx-student har spansk i 2011 på A-niveau, før reformen havde en tilsvarende andel spansk på B-niveau foruden de ca. 8procent, der havde det på A-niveau,jf. tabel 6.
MatematikAndelen af hhx-studenter med et A- eller B-niveau i matematik er faldet en anelse ef-ter reformen, mens andelen med matematik C er steget. Efter reformen er matematikC obligatorisk.
Øvrige fagSamfundsfag C er obligatorisk efter reformen. Derfor ses en stor stigning i andelen afstudenter med samfundsfag C, men samtidig ses en stigning i andelen, der vælger fa-get på B-niveau. I 2011 havde 18 procent af hhx’erne samfundsfag på B-niveau, modunder to procent før reformen.Efter reformen er it ikke længere obligatorisk, og under ti procent af hhx-studenternehar dette fag på beviset i 2011.
21UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Andelen med finansiering steg fra 0,4 procent i 2007 til et niveau på over 30 procentfra 2008 og frem.Niveauet for virksomhedsøkonomi, der er obligatorisk på B-niveau, er blevet højere.Før reformen havde lidt under halvdelen faget på A-niveau, mens 71 procent havdedette fag på A-niveau i 2011.Tabel 6. Andel af hhx-studenter fordelt på fag og niveauFagAfsætning1AfsætningAstronomiBilledkunstBilledkunstDanskDesignEngelskEngelskErhvervsretFilosofiFinansieringFranskFranskFranskFransk beg.Fransk fort.Fransk fort.Fysik-IdrætIdrætInnovationNiveauABCBCACABCCCABCAABABCC200555,844,2---6,759,340,70,1-0,65,210,8----1,04,4---16,583,5--0,2-200657,242,8-0,4-6,762,837,20,7-0,85,39,4----1,14,5---17,182,9--0,4-200757,143,3-1,0-7,837,50,30,41,04,48,8--0,1-0,79,33,2--15,684,4--0,2-200870,030,10,1-0,35,7-5,030,0---4,70,92,2-0,811,431,80,229,071,07,811,81,80,6--200973,726,30,1-0,37,7-3,529,8---2,80,62,80,40,414,936,90,429,970,14,59,31,80,2-0,1201074,725,3--0,56,2-1,732,4---2,10,82,80,40,713,437,7-33,166,93,66,31,1---201174,825,2--0,56,2-2,530,8---1,50,83,00,51,015,539,90,333,966,13,04,51,50,0--Ændring Ændring2007-11 2008-1117,6-18,1---0,0-1,637,5-0,02,230,4-------0,36,236,7---33,9-12,6-80,0----0,0-2,50,80,65,210,8-3,3-0,1--0,24,18,20,15,0-5,0-4,8-7,3-0,3-0,50,10,00,50,04,8-4,8
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,062,5 100,0 100,0 100,0 100,0
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
Int. tek. og kultur CInternational øk. AInternational øk. BItItItItalienskItalienskKemiABCABB
100,0 100,0 100,0
22UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
FagKemiKinesiskKulturforståelseKulturforståelseMarkedskom.MatematikMatematikMatematikMediefagMediefagMultimedierMusikNaturgeografiOrganisationProgrammeringPsykologiPsykologiReligionRetorikRussiskSamfundsfagSamfundsfagSamtidshistorieSpanskSpanskStatistikTyskTyskTyskTysk beg.Tysk fort.Tysk fort.Virksomhedsøk.Virksomhedsøk.
NiveauCABCCABCBCCCCCCBCCCBBCBABCABCAABAB
2005---16,9-20,458,33,5-24,6--0,70,4-0,1-50,0---1,01,77,827,3-11,958,00,4---46,753,4
2006---17,7-19,757,73,4-23,1--0,40,3---50,9--0,11,30,47,830,7-12,357,10,2---44,755,3
2007---17,71,822,357,52,3-22,10,1-0,50,5---48,6-0,3-1,70,97,731,60,19,957,50,2---47,652,4
2008-0,53,123,828,019,355,025,70,315,17,10,20,40,38,9-6,740,00,40,8-4,495,630,8-4,3----12,453,166,133,9
20090,3-4,619,635,219,154,226,70,212,85,30,10,2-9,60,17,736,1-0,8-9,590,531,6-4,2----11,153,869,530,5
20100,4-4,918,834,317,555,626,91,113,85,1--0,210,00,15,737,3-2,2-14,185,931,4-3,4---0,49,856,068,931,2
20110,5-4,220,331,519,754,825,50,610,84,70,2-0,310,70,25,832,9-3,2-17,982,131,5-3,6----9,755,771,128,9
Ændring Ændring2007-11 2008-11---2,629,8-2,6-2,723,2--11,34,6---0,3----15,7-2,8-16,281,20,023,8-3,6------23,5-23,5-0,6-----2,72,65,0-5,013,6-13,60,00,72,3-0,9-7,10,01,81,2-3,53,50,4-0,2-0,20,2-4,3-2,50,0
Oldtidskundskab C
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse1: Afsætning A indeholder også faget Marketing A.Alle beregninger i tabel 6 er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 11.
23UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
5. HtxAfsnittet indeholder en særskilt beskrivelse af htx’ernes fagvalg i perioden efter atreformen trådte i kraft.
Faktaboks: Htx-uddannelsenHtx-uddannelsen gennemføres med vægt på erhvervsrelaterede perspektiver. Uddannelsensstudiekompetencegivende sigte er inden for de teknologiske og naturvidenskabelige fagområ-der. Htx-uddannelsen skal blandt andet udvikle elevernes forståelse af teoretisk viden som red-skab for analyse af virkelighedsnære forhold. Dette sker blandt andet ved en kombination afteori og praktik i værksteder og laboratorier.Eleverne skal vælge en studieretning. Studieretningsfagene vælges i pakker med tre fag (enkeltepakker udbydes med to fag). Pakkerne kan bestå af fag på AAA, AAB, AAC, ABB eller ABC.Obligatoriske fag og niveauer er dansk A, teknikfag A, engelsk B, fysik B, kemi B, matematik B,teknologi B, biologi C, kommunikation/it C, samfundsfag C og teknologihistorie C.Teknikfag A vælges blandt følgende muligheder: Byggeri og energi, design og produktion ellerproces, levnedsmiddel og sundhed.Dele af undervisningen gennemføres som flerfaglige forløb inden for rammerne af studieområ-det.Udover studieretningsfag og obligatoriske fag har den enkelte elev som oftest et eller flere valg-fag, således at eleven samlet set opfylder kravene til uddannelsen.
Htx-studenternes fagkombinationer76,5 procent af htx’erne har i 2011 direkte adgang til de mange videregående uddan-nelser inden for naturvidenskab, teknik og sundhed, hvor adgangskravet er matematikA i kombination med fysik og kemi på mindst B-niveau. Det er en stigning på 54 pro-cent siden 2007, hvor lige under halvdelen havde denne fagkombination. Andelen medbåde matematik, fysik og kemi på A-niveau er steget fra 0,5 procent i 2007 til 4,7 pro-cent i 2011,jf. tabel 7.Andelen af htx-elever med kombinationen matematik A og fysik A er steget med 65procent fra 21,3 procent i 2007 til 35,1 procent i 2011. Også andelen med matematik Aog kemi A er steget markant fra 7,7 procent i 2007 til 17,4 procent i 2011.
24UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Tabel 7. Andele af htx-studenter med udvalgte fagkombinationer, 2005-2011Ændring2007- 2008-2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011111144,418,64,6047,120,260,149,721,37,70,57835164,478,434,817,95,676,733,619,15,976,535,117,44,726,813,89,74,2-1,50,11,40,3
KombinationerMatematik A sammen med fysikog kemi på mindst B niveauMatematik A, fysik AMatematik A, kemi AMatematik A, fysik A, kemi A
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Visse af kombinationerne er ikke gensidigt udelukkende, fx indeholder kombinationen matematik A og fysik Aogså eleverne med matematik A, fysik A og kemi A.Alle beregninger i tabel 7 er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 12.
Fagfordeling htx - fordelt efter studenternes herkomstEn større andel (83 procent) af studenter af udenlandsk herkomst valgte matematik Asammen med fysik og kemi på mindst B-niveau sammenlignet med studenter af danskherkomst (76 procent) i 2011. Tilsvarende har 26 procent af htx-studenterne af uden-landsk herkomst matematik A i kombination med kemi A, mens det gælder for 17 pro-cent af htx-studenterne af dansk herkomst i 2011,jf. figur 10.Htx-studenter af udenlandsk herkomst udgør en andel på 8 procent af samtlige htx-studenter i 2011,jf. tabel 18 i appendiks 1.Figur 10. Andelen af htx-studenter med udvalgte fagkombinationer før og efter re-formen 2006-2011, fordelt på etnicitet.
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Alle beregninger i figuren er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 12.
25UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Fagfordeling htx - fordelt efter studenternes kønDrengene på htx vælger i højere grad end pigerne matematik A i kombination medfysik A. 39 procent af drengene mod kun 24 procent af pigerne, der blev studenter i2011, har denne fagkombination,jf. figur 11.Pigerne vælger derimod i højere grad end drengene kombinationen matematik A, fysikB og kemi A. Lige knap hver fjerde pige (24 procent) på htx har denne kombination påeksamensbeviset, hvor det kun gælder 9 procent af drengene. Det skal dog bemærkes,at piger udgør omkring 24 procent af htx-studenterne i 2011,jf. tabel 17 i appendiks 1.Figur 11. Andelen af htx-studenter med udvalgte fagkombinationer før og efter re-formen 2006-2011, fordelt på køn.
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Alle beregninger i figuren er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 12.
Fagene før og efter reformenAndelene af htx-studenter med fag og niveau fra 2005 til 2011 findes i tabel 8.
SprogfageneReformen har ikke medført ændringer i krav til sprogfagene. Det er stadig obligatoriskmed engelsk B, som steg fra 55,3 procent i 2007 til 59,2 procent i 2008 og har ligget pådette niveau siden. Tilsvarende faldt engelsk A fra 44,7 procent i 2007 til 40,8 procent i2008. I perioden 2008-2011 har niveauet ligget på omkring 40 procent.Valgfaget tysk faldt markant efter reformen, således at tysk fortsættersprog C kunoptræder hos 7,8 procent af årgang i 2011, mens over halvdelen af htx-studenterne i2007 havde enten tysk C eller B.
Naturvidenskabelige fagKemi B er blevet obligatorisk efter at reformen trådte i kraft, før var faget obligatoriskpå C-niveau. Dette har ikke alene betydet en stigning i andelen af studenter med kemi
26UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
B, men også i andelen med kemi A. Før var andelen med kemi A under ti procent, modomkring 20 procent siden reformen trådte i kraft.
Øvrige fag13,2 procent af årgang 2011 valgte erhvervsøkonomi C. Lige før reformen var det 2,2procent. Valgfaget psykologi C står på eksamensbeviset hos hver fjerde htx-student i2011. Det er en markant stigning fra 5,4 procent i 2007, hvilket skyldes at faget er-hvervspsykologi C er udgået. Mere end hver fjerde htx-student havde i 2005-2007 er-hvervspsykologi.Tabel 8. Andele af htx-studenter fordelt på fag og niveauFagAstronomiBilledkunstBiologiBiologiBiologiDanskDatalogiDesignDesignDramatikEngelskEngelskErhvervsøkonomiFilosofiFinansieringFranskFransk fort.FysikFysikIdehistorieIdrætIdrætInformationstek.Informationstek.InnovationInt. tek. og kulturNi-veauCCABCACBCCABCCCCCABBBCBCCC21,378,7-0,58,74,822,8-5,321,578,5-0,49,64,621,3-5,623,876,2-0,611,93,315,60,64,820050,50,3-20061,81,0-20073,8--39,560,5200810,11,40,331,368,420098,31,10,233,066,720106,70,50,931,068,220116,81,11,827,470,8Ændring2007-112,9---12,110,30,0-18,0-13,1--3,83,8-11,0-13,7---11,4-11,4-2,10,37,7-14,3-0,9Ændring2008-11-3,4-0,31,5-3,92,40,0-2,21,7-0,1-0,1--2,1-5,4---0,00,014,8-0,70,9-3,0-1,10,3
33,5 33,566,5 66,5100,100,001,11,1-0,51,6-
100,0 100,0 100,0 100,0 100,00,31,120,20,244,755,325,22,224,2-1,40,216,95,4-40,859,2-15,315,9---35,164,92,43,411,313,92,113,83,70,315,07,2-39,660,4-18,215,80,2-0,334,965,16,33,112,712,41,113,42,60,419,06,6-39,360,7-16,512,3--0,633,766,39,74,410,511,9-15,02,7-19,27,1-40,959,1-13,210,6---35,164,917,32,712,211,0-14,94,0
18,7 21,245,2 44,354,8 55,727,2 27,90,2-1,10,8-1,126,6 27,1
Erhvervspsykologi C
27UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
FagKemiKemi
Ni-veauAB
20055,853,2---68,231,82,24,32,61,231,11,9--36,363,812,73,810014,285,828,88,648,0---
20068,252,4--0,272,028,01,23,91,91,025,41,30,8-33,766,315,82,010014,185,927,610,143,2---
20079,852,8---71,228,82,14,64,41,126,45,40,70,536,763,315,31,814,985,124,84,745,70,6--
200819,580,521,878,2-78,022,03,25,01,61,430,622,60,60,436,563,57,76,021,778,399,1----8,0
200920,879,219,480,6-78,421,65,75,03,00,931,624,70,80,533,466,67,36,122,577,595,9---0,37,7
201022,277,821,278,80,876,723,34,15,41,51,125,927,8-0,933,366,76,34,487,521,278,893,9--0,10,19,1
201119,180,921,578,60,576,523,53,56,01,91,427,625,1-1,431,868,26,81,90,221,478,685,4----7,8
Ændring2007-119,328,1---5,3-5,31,41,4-2,50,31,219,7-1,0-5,05,0-8,50,1-6,5-6,560,6-----
Ændring2008-11-0,40,4-0,40,4--1,51,50,21,00,3-0,1-3,02,5-1,0-4,74,7-0,9-4,1-99,8-0,30,3-13,8----0,2
Kommunikation/it AKommunikation/it CKulturforståelseMatematikMatematikMaterialetek.MediefagMultimedierMusikProgrammeringPsykologiReligionRetorikSamfundsfagSamfundsfagCABCCCCCCCCBC
Statik og styrkelæ- CreStatistikTeknikfagTeknologiTeknologiTeknologihistorieTyskTyskTysk beg.Tysk fort.Tysk fort.CAABCBCABC
100 100,0 100,0
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse.Alle beregninger i tabel 8 er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 12.
28UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
6. MetodeData er hentet fra Eksamensdatabasen, som indeholder alle karakterer fra eksamen ide gymnasiale uddannelser fra 2005 til 2011. I analysen er der kun udvalgt karakterer-ne på det højeste niveau, en student har opnået i et fag (dvs. den karakter, der optræ-der på eksamensbeviset), og der er ikke set på, hvorledes niveauet er opnået.
Data og antagelserFor at give analysen størst mulig validitet, omfatter den kun studenter, der opfylderspecifikke krav, som findes i tabel 9 til tabel 12. Antallet af studenter er vist i tabel 16.Hvis der er færre end 3 elever på et fag og niveau, er andelen ikke vist i tabellerne ihele analysen.
UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Tabel 9. Stx-studenter, der indgår i analysen, har følgende fag på eksamensbeviset:TidFør reform1DanskHistorieEngelskBilledkunstBiologiGeografiMusikOldtidskundskabReligionEfter reform2DanskHistorie2. fremmedsprogEngelskEt kunstnerisk fagFysikMatematikAABCCCCCCAABBCCCFagPå mindst detteniveau
Mindst 2 af fagene biologi, kemi, CNaturgeografiMindst 1 af fagene biologi, kemi, Bfysik, naturgeografiOldtidskundskabReligionSamfundsfagKilde: UNI•C Statistik og Analyse1: På den sproglige linje er de obligatoriske fag i øvrigt fortsættersprog (B), begyndersprog (C), latin (C) og naturfag (C).Naturfag svarer til matematik C. På den matematiske linje er de obligatoriske fag i øvrigt fysik (B), kemi (C) og matema-tik (B) samt fortsættersprog (B) eller begyndersprog (C). Fortsættersprog er fransk (B) og tysk (B), og begyndersprog erfransk (C), italiensk (C), japansk (C), russisk (C), spansk (C) og tysk (C). Før reformen var idræt også et obligatorisk fag,men det er ikke et krav for at indgå i analysen.2: 2. Fremmedsprog kan være fransk fortsættersprog B og A, tysk fortsættersprog B og A, fransk begyndersprog A,italiensk A, russisk A, spansk A eller tysk begyndersprog A. Det obligatoriske kunstneriske fag er ét af fagene billedkunst,dramatik, mediefag eller musik. Visse elever med 4 fremmedsprog skal ikke opfylde kravet om at afslutte mindst ét affagene biologi, fysik, kemi eller naturgeografi på mindst B-niveau. Disse elever er ikke med i analysen. Mindst ét affagene biologi A, engelsk A, fransk fortsættersprog A, fysik A, græsk A, kemi A, latin A, matematik A eller tysk fortsæt-tersprog A skal indgå i uddannelsen. Efter reformen er idræt C også et obligatorisk fag, men det er ikke et kriterium forat indgå i analysen.
CCC
Tabel 10. Hf’ere, der indgår i analysen, har følgende fag på eksamensbeviset:TidFør reform1FagDanskHistorieUNI-C Statistik & Analyse, november 2012
På mindst detteniveauAB30
Tid
FagEngelskMatematikReligionSamfundsfag2 af fagene biologi,geografi og fysik/kemi
På mindst detteniveauCCCCCABC
Efter reform2
DanskEngelskMatematikKultur- og samfundsfaggruppenNaturfagsgruppen
Kilde: UNI•C Statistik og Analyse1: Før reformen var der på hf også krav til 2. fremmedsprog, idræt samt enten billedkunst eller musik. Dette er ikke etkriterium for at indgå i analysen.2: Efter reformen var der på hf også krav til idræt samt et praktisk/musisk fag. Dette er ikke et kriterium for at indgå ianalysen.
Tabel 11. Hhx-studenter, der indgår i analysen, har følgende fag på eksamensbeviset:TidFør reform1FagDanskEngelskSamtidshistorieAfsætningInternational økonomiInformationsteknologiErhvervsøkonomiErhvervsretEfter reformDanskEngelskSamtidshistorieAfsætningInternational ØkonomiVirksomhedsøkonomi2. fremmedsprogMatematikSamfundsfagErhvervsretKilde: UNI•C Statistik og Analyse1: Før reformen var erhvervscase også et obligatorisk fag på hhx. Dette er ikke et kriterium for at indgå i analysen.
På mindst detteniveauABBBBBBCAABBBBBCCC
31UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Tabel 12. Htx-studenter, der indgår i analysen, har følgende fag på eksamensbeviset:TidFør reform1FagDanskTeknikfagEngelskMatematikTeknologiFysikSamfundsfagBiologiKemiEfter reformDanskTeknikfagEngelskMatematikTeknologiFysikKemiSamfundsfagBiologiKommunikation/itTeknologihistorie ellerIdéhistorieKilde: UNI•C Statistik og Analyse1: Før reformen var naturfag og erhvervsfag også et obligatorisk fag på htx. Dette er ikke et kriterium for at indgå ianalysen.
På mindst detteniveauAABBBBCCCAABBBBBCCCC/B
Der findes fag i Eksamensdatabasen, som ikke har angivet niveau. I de tilfælde er fagettildelt C-niveau.Af hensyn til sammenligneligheden optræder visse fag, der har skiftet navn som led igymnasiereformen, alene under det navn, som de nu har. Desuden har nogle sprogfagfået nye niveaubetegnelser med reformen. I disse tilfælde er de historiske niveaube-tegnelser ændret. En liste over disse ændringer kan ses i tabel 13.Tabel 13. Ændringer af fag og niveauer for studenter fra tidligere reformFagFranskTyskFør reformFransk begyndersprog BFransk begyndersprog CTysk begyndersprog BTysk begyndersprog CUNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Efter reformFransk begyndersprog AFransk begyndersprog BTysk begyndersprog ATysk begyndersprog B32
FagItalienskSpanskRussiskJapanskKinesiskKinesiskGeografiFilm og tv
Før reformItaliensk BItaliensk CSpansk BSpansk CRussisk BRussisk CJapansk BJapansk CKinesisk BKinesisk CGeografiFilm og tv
Efter reformItaliensk AItaliensk BSpansk ASpansk BRussisk ARussisk BJapansk AJapansk BKinesisk AKinesisk BNaturgeografiMediefagTeknikfag Proces,levnedsmiddel og sundhedDesignVirksomhedsøkonomiFilosofi
Teknikfag Proces Teknikfag Proces ogog levnedsmiddel levnedsmiddelDesignfagDesignfagErhvervsøkonomi Erhvervsøkonomipå hhxFilosofiFilosofi og teknologiKilde: UNI•C Statistik og Analyse
33UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
AppendiksTabel 14. Andel af hf’ere på VUC fordelt på fag og niveauFag1BilledkunstBilledkunstBiologiDansDanskDatalogiDesignDramatikDramatikEngelskEngelskErhvervsøkonomiFilosofiFilosofiFransk beg.Fransk beg.Fransk fort.FysikFysikIdrætKemiKultur- og sam-fundsfaggruppe2KulturforståelseLatinMatematikMatematikMatematikMediefagMediefagMultimedierMusikNiveauBCBCACCBCABCBCABCBCBBC-CCABCBCCB-0,60,619,979,5-8,80,68,1- 100,0 100,0 100,0 100,0 100,00,40,81,322,875,9-9,20,68,31,4-2,131,366,5-11,3-5,50,9-2,542,355,10,76,9-2,5--2,539,957,70,97,8-2,4--2,540,856,80,311,5-4,2--1,744,354,00,410,2-3,934UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
200534,10,98,3-2,411,0-7,12,851,36,1-27,70,98,54,04,72,711,74,2
200632,82,414,1-2,19,0-5,54,149,57,1-28,10,97,84,54,92,413,24,4
20079,033,322,42,01,67,40,812,311,588,55,6-21,2-1,6-6,04,318,17,4
20085,640,713,91,1-4,7-12,113,386,75,4-13,2-1,1-6,74,712,88,1
20094,635,415,90,5-9,7-9,813,886,24,4-13,8-1,2-5,14,311,77,1
20103,437,611,31,7-9,31,19,714,785,36,5-15,4-0,5-4,08,318,77,8
20112,937,211,11,9-9,60,79,812,687,47,8-11,60,20,9-4,19,117,06,4
Ændring2006-10-29,934,9-3,0-0,0-0,6-4,48,538,00,7--16,4-0,7-7,0--0,86,83,72,0---0,421,5-21,9-1,1--4,4
Ændring2007-10-6,13,9-11,2-0,10,0-2,2-0,1-2,41,1-1,12,1--9,6--0,7--1,94,8-1,1-1,00,0---0,413,0-12,6--1,1--1,6
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
FagMusikNaturgeografiNaturvidenskabe-lig faggruppe3OldtidskundskabPsykologiPsykologiReligionRetorikSamfundsfagSpanskSpanskTysk beg.Tysk fort.Tysk fort.Tysk fort.CBC
Niveau
2005---
20061,1-
200715,4-
200811,4-
200916,0-
201021,1-
201118,5-
Ændring2006-1117,4---9,113,7-40,58,81,85,8-1,1-0,1---0,7-57,8
Ændring2007-113,2-0,0-2,33,9-11,84,8--0,8-0,2-1,8---5,25,5
- 100,0 100,0 100,0 100,0 100,09,53,171,30,71,128,81,54,2--5,264,62,712,842,64,7-35,40,65,8--9,71,43,118,632,313,90,740,20,74,3-0,58,50,51,820,932,410,33,736,30,65,7--3,76,60,413,632,85,31,538,5-5,2--3,97,00,416,730,89,52,934,60,44,1-0,54,56,8
CBCBCBABBABC
10,61,971,30,3-34,71,23,0-0,43,781,9
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseAlle beregninger i tabel 14 er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 10.1: Billedkunst C, musik C, idræt C, dans C, design C, dramatik C, mediefag C er ikke et krav for at indgå i analysen, sådisse tal skal tages med forbehold. Det samme gælder 2. fremmedsprog før reformen.2: Efter reformen er kultur- og samfundsfaggruppen oprettet som et obligatorisk fag. Heri indgår de tidligere fag: histo-rie B, religion C og samfundsfag C.3: Efter reformen er den naturvidenskabelige faggruppe oprettet som et obligatorisk fag. Heri indgår de tidligere fag:biologi C, geografi C og kemi C.
Tabel 15. Andel af hf’ere på øvrige institutioner (fx almene gymnasier) fordelt på fag og niveauFag1AstronomiBilledkunstBilledkunstBiologiDansDanskDatalogiDesignDramatikDramatikEngelskEngelskErhvervsøkonomiNi-veauCBCBCACCBCABC20050,411,7-13,30,54,47,7-7,73,242,611,820060,210,9-13,20,82,96,8-8,82,643,912,620070,57,337,314,21,02,26,31,58,64,495,610,42008-6,238,914,90,71,37,21,08,57,692,48,920090,46,734,513,70,81,57,21,29,37,492,69,220100,55,335,212,80,70,96,21,47,08,491,67,720110,16,233,611,40,71,05,71,17,29,290,87,835UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Ændring2006-11-0,1-4,7--1,8-0,10,0-1,9-1,1--1,66,646,9-4,8
Ændring2007-11-0,4-1,1-3,7-2,8-0,30,0-1,2-0,5-0,4-1,44,8-4,8-2,6
100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
FagFilosofiFransk beg.Fransk beg.Fransk fort.Fransk fort.FysikFysikIdrætIdrætInformationstek.InnovationKemi
NiveauCABBCBCBCCCB
200517,70,80,20,212,24,3-25,3---4,1--0,50,3 -23,576,2-10,50,20,310,60,2--3,3-59,6-0,2 -20,70,54,7-0,70,1
200617,51,0 -0,40,211,93,2-24,2---3,8
200716,0-0,40,10,41,93,325,7---3,9
200817,0-0,20,1 -0,42,02,525,3--0,45,1
200915,3-0,40,21,82,926,5-0,20,54,8
201015,0-0,20,40,2 -1,33,328,2--0,55,4
201116,3-0,20,21,52,728,5--0,14,0
Ændring2006-11-1,2--0,20,0-1,74,3---0,1--0,312,9-13,2-10,20,0---3,120,5---4,7--26,5-8,20,0-1,4-----
Ændring2007-110,3-0,20,1-0,5-0,62,8---0,00,0-0,2-0,11,9-1,81,88,60,2-1,7-6,0-0,20,00,13,9-7,02,0-0,21,80,1-3,0-
Kultur- og samfunds- Cfaggruppe2LatinLatinMatematikMatematikMatematikMediefagMediefagMultimedierMusikMusikMusikNaturgeografiNat.vid. faggruppe3OldtidskundskabPsykologiPsykologiReligionRetorikSamfundsfagSpanskSpanskTeknikfagTysk begyndersprogTysk begyndersprogBCABCBCCABCBCCBCBCBABCAB
- 100,0 100,0 100,0 100,0 100,00,10,121,678,4-12,50,30,2 -10,60,2-5,2-62,6-21,40,35,4-0,5 -0,1 -9,226,71,00,411,843,12,41,227,80,27,0----0,20,532,666,90,814,10,1 -0,3 -8,121,61,20,113,240,32,40,827,80,34,4---6,822,61,30,315,138,32,40,227,40,45,3----0,20,535,464,02,015,8-0,10,432,766,83,617,00,2-0,20,635,364,12,818,70,80,2 -5,823,60,51,215,835,43,31,429,40,33,2---36
-0,40,4 -34,565,22,722,70,37,520,70,80,515,836,14,31,0 -29,60,34,0-
- 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
FagTysk fortsættersprogTysk fortsættersprogTysk fortsættersprog
NiveauABC
20050,20,279,4
20060,10,478,4
20070,21,30,3
20080,41,20,2
20090,32,54,7
20100,22,73,1
20110,31,62,9
Ændring2006-110,21,2-75,6
Ændring2007-110,20,279,4
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseAlle beregninger i tabel 15 er beregnet ud fra antal personer, der opfylder kriterierne i tabel 10.1: Billedkunst C, musik C, idræt C, dans, design, dramatik C, mediefag C er ikke et krav for at indgå i analysen, så dissetal skal tages med forbehold. Det samme gælder 2. fremmedsprog før reformen.2: Efter reformen er kultur- og samfundsfaggruppen oprettet som et obligatorisk fag. Heri indgår de tidligere fag: histo-rie B, religion C og samfundsfag C.3: Efter reformen er den naturvidenskabelige faggruppe oprettet som et obligatorisk fag. Heri indgår de tidligere fag:biologi C, geografi C og kemi C.
Tabel 16. Antal studenter i analysen, der opfylder kriterierne i tabel 9 - 12fordelt på uddannelse, 2005-20112005HfHhxHtxStx4.0416.3062.08315.38420064.2266.4172.19716.27720073.6227.0142.19317.13320083.6626.3972.37617.49220094.0506.8552.65419.73220104.3576.9642.90620.61220115.3547.1713.39421.883
Kilde: UNI•C Statistik & Analyse
Tabel 17. Andele af studenter i denne analyse, fordelt på uddannelse og køn2005-2011KønHfHhxHtxStxDrengePigerDrengePigerDrengePigerDrengePigerKilde: UNI•C Statistik & Analyse
200533%67%46%54%81%19%38%62%
200632%68%44%56%82%18%38%62%
200735%65%45%55%79%21%38%62%
200834%66%48%52%81%19%37%63%
200934%66%49%51%78%22%38%62%
201036%64%52%48%76%24%38%62%
201140%60%53%47%76%24%38%62%
37UNI-C Statistik & Analyse, november 2012
Tabel 18. Andele af studenter i denne analyse, fordelt på uddannelse og herkomst,2005-2011HerkomstHfHhxHtxStxDanskUdenlandskDanskUdenlandskDanskUdenlandskDanskUdenlandsk200594%6%94%6%95%5%94%6%200693%7%93%7%94%6%94%6%200792%8%93%7%94%6%93%7%200890%10%93%7%93%7%93%7%200991%9%92%8%92%8%93%7%201088%12%92%8%92%8%93%7%201190%10%91%9%92%8%93%7%
Kilde: UNI•C Statistik & AnalyseBemærk: Procentandelene inden for hver uddannelse summerer ikke i alle tilfælde til 100. Dette skyldes at herkomstfor enkelte studenter er uoplyst.
38UNI-C Statistik & Analyse, november 2012