Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Spørgsmål 71
Offentligt
Den Mørkerøde11. november 2011Ledelsen informerer
Der forhandles om sammenlægning med SlagteriskolenDen 9. november og den 11. november harbestyrelserne på henholdsvis Slagteriskolen ogRoskilde Tekniske Skole besluttet at indlede enproces mhp. at undersøge muligheden for, atsammenlægge de to institutioner.Vi er i en undersøgelsesfaseProcessen indledes med, at de to institutionerudarbejder en fælles hensigtserklæring og søgerMinisteriet for Børn og Undervisning om enforhåndsgodkendelse til en sammenlægning.Det er hensigten, at undersøgelsesfasen skal til-vejebringe et nuanceret og solidt beslutnings-grundlag for en eventuel sammenlægning.Vi har en fælles interesseBegge institutioner har en fælles interesse i ensammenlægning. De stigende krav til erhvervs-skolerne mht. bl.a. kvalitet og ressourceudnyttelselader sig bedre løse i store institutioner.Det er almindelig kendt, at det kan være van-skeligt at orientere sig inden for erhvervsud-dannelsessystemet, men med etableringen afén institution vil elever, studerende, kursister,virksomheder og øvrige samarbejdsparter (mini-sterier, UU-centre, skoler, kommuner mv.) få entydeligere tilgang til de tekniske uddannelser iRoskilde.OptimeringspotentialeSkolerne udbyder den samme type uddannelse– tekniske erhvervsuddannelser – under densamme lovgivning, så det er i princippet densamme type arbejde, der udføres på de to skoler.Derfor vil der være en række områder, hvor derkan indhentes rationaliseringsgevinster. Dennegevinst vil komme eleverne, de studerende, kur-sisterne og erhvervslivet til gode.SynergieffektSamlet vil institutionen kunne tilbyde undervis-nings- og uddannelsesforløb, som ikke tidligerehar været etableret. Det er nærliggende, at to aflandets største aktører inden for jord- og land-brug samt levnedsmiddeluddannelser vil kunneetablere en række interessante og nyskabendeforløb med udgangspunkt i rå- og fødevarer.Institutionen vil, alene i kraft af sin størrelse, vejetungt i ansøgerfeltet til nye uddannelser.Geografien er med osDe to institutioner har, udover et typemæssigtfællesskab, også en geografisk fordel ved at værenaboer. Den geografiske placering har medvirkettil, at institutionerne i forvejen har en lang rækkesamarbejdsflader og et relativt stort kendskab tilhinanden. Nærheden er en stor fordel i etable-ringen af en fælles institution.En samlet skole vil også bidrage positivt tiludviklingen af et stærkt campuslignende uddan-nelsesmiljø omkring Musicon.Vi konkurrerer ikke og har aldrig gjortSelv om de to institutioner har et typemæs-sigt uddannelsesfællesskab, er uddannelsernesindhold fuldstændigt forskelligt. Vi appellerer ikketil de samme elever eller brancher. De to skolerkonkurrerer ikke og har aldrig gjort det. Det bety-der, at en sammenlægning på uddannelsessidenbliver et supplement. Sammenlægningen kanetableres på et grundlag af eksisterende samar-bejde og tillid.En sammenlægning vil medvirke til dannelse afen ny institution, som dækker næsten hele pa-letten af tekniske erhvervsuddannelser.Forskellige spidskompetencerOrganiseringen på de to institutioner er forskel-lige, og det betyder bl.a., at skolerne har opbyg-get forskellige styrkeområder. Disse områder skalidentificeres og dyrkes i en samlet skole.Vi håber at sammenlægningen vil lykkes, og vi vilglæde os til at få nye kollegaer, nye kompetencerog en ny kultur.