Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Spørgsmål 173
Offentligt
1226462_0001.png

Spørgerens dokumentation for spørgsmålet:

EVA, Studiekompetence, Pejlemærker efter 2. gennemløb af gymnasiereformen, 2011, side 7, hvoraftagerinstitutionernes studievejledere er citeret for: ”at studiestarternes faglige viden er ringere nuend for år tilbage.”http://www.eva.dk/projekter/2010/studiekompetence-efter-andet-gennemloeb-af-stx-hhx-og-htx-efter-gymnasiereformen/rapport/studiekompetence/download
Det fremgår af Altinget 19/3-12 (Uni-undervisere: Gymnasiereform har ikke skabt dygtigerestuderende), at ”48 pct. af undervisere på universiteterne svarer, at de har oplevet et lidt eller megetlavere fagligt niveau hos de nye studerende.http://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/uni-undervisere-gymnasiereformen-har-ikke-skabt-dygtigere-studerendeLektorer på universiteterne, der aftager eleverne, mener, at er niveauet faldet. Det siger 38 pct. af deadspurgte i en Politiken-rundspørge, jf. artiklen ”Undervisere: Studerende er for dårlige”, Politiken8/10-11, mens kun 8 pct. mener det modsatte.
Tendensen bekræftes i en rundspørge foretaget af Berlingske Tidende, jf. artiklen”Universitetsansatte: Niveauet er faldet” 5/3-12.
Det er meget svært at måle, om universitetslærerne har ret, da karakterskalaen blev ændret samtidigmed reformen, og man ikke altid kan være helt sikker på, at lærerne giver karakter efter fortjeneste.Ifølge en rundspørge i Jyllands-Posten 28/5-10 (Gymnasier lader uegnede unge bestå) har hver 6.lærer ladt en elev få højere karakter, end vedkommende burde på grund af pres fra ledelsen ellerangst for skolens økonomi. Mens mange universitetslektorer påpeger, at de må ændre deresbegynderkurser for studerende.
Beretninger fra gymnasielærere, der påpeger, at man ikke længere kan regne med, at eleverne kanfølge normal undervisning på grund af læseproblemer og koncentrationsproblemer.