Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1206149_0001.png
1206149_0002.png
1206149_0003.png
1206149_0004.png
1206149_0005.png
1206149_0006.png
1206149_0007.png
1206149_0008.png
Foretræde, d. 22. januar 2013- ved Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise
”Entreprenørskabs- og innovationsundervisningi folkeskolen og ungdomsuddannelser”
Side1af8
Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise- Sikre, at entreprenørskabsundervisning når ud til elever og studerende på alleuddannelsesniveauer.- Entreprenørskab og innovation skal være en naturlig del af voresuddannelsessystem.- Vores arbejde har vist sig effektivt; dette er en udvikling, vi gerne vil forstærkesammen med regeringen og dermed fremadrettet give arbejdet endnu mere energi.- Årligt Studentertopmødet i uge 45 som optakt til Global Entrepreneurship Week iuge 46.- Elever og studerende fra alle uddannelsesniveauer inviteres til at diskutere,hvorledes rammerne for entreprenørskab og innovation i undervisningen kanforbedres.- De følgende konklusioner af Studentertopmødet 2012 er på vegne af 1,2 mio.elever og studerende i Danmark.
Side2af8
Studentertopmødet 2012Studentertopmødet 2012 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab – YoungEnterprise og den studenterdrevne non-profit organisation Gate to Create.
Studentertopmødet foregik i år i Rummet i Republikken i København og lå en uge optil det landsdækkende Entrepreneurship Week 2012 i uge 46. Ønsket var at væreoptakt til uge 46 og ikke at drukne i blandt hundredvis af andre arrangementer.
Der var 60 deltagere ved årets studentertopmøde, hvor størstedelen var studerendeog elever fra alle uddannelsesniveauer.
Side3af8
Resultater fra Studentertopmødet 2012Kompetenceprojekt på årsbasisErhvervslivet efterspørger medarbejdere der kan generere gode idéer og som er helemennesker, der kan arbejde sammen på tværs.Løsningsforslag: Der skal afsættes et antal timer på valgfagsbasis i starten afskoleåret, hvor elever selv brainstormer og starter projekter, som de kan arbejdemed i løbet af året. Hver projektgruppe får tilknyttet en erhvervsmentor, derhjælper med projektudvikling fra start til slut.
Større frihed i valgfag på ungdomsuddannelserElever på ungdomsuddannelser er interesseret i at være i stand til at kunne supplerederes egen ungdomsuddannelse med valgfag fra andre ungdomsuddannelser endderes egen.Løsningsforslag: Det skal være muligt for eleverne at tage valgfag på allegymnasielle, tekniske og merkantile ungdomsuddannelser. Derved får eleverne etbredere kompetencefelt, samt bedre evner til at arbejde sammen på tværs affaglighed.
Side4af8
Højere integration af erhvervslivet i uddannelserUddannelserne skal fokusere mere på, hvilke kompetencer, der bliver efterspurgt aferhvervslivet.Løsningsforslag: Der skal være praktikforløb på alle uddannelsestrin, hvor elever skalinddrages i bl.a. forretningsudvikling. Ydermere skal der fokuseres mere på casearbejde baseret på små og mellemstore virksomheders udfordringer, og der skalinddrages censorer fra erhvervslivet, som kan bedømme eleven ud fraentreprenante kompetencer, såsom evnen til at se muligheder, nytænkning ognyskabelse.
Entreprenørskabstema fra 9.klasse til 3.gElever i folkeskolen og på ungdomsuddannelser mangler indblik i, hvad der skal til forat blive entreprenør og mangler entreprenante kompetencer.Løsningsforslag: Der skal være temadage for 9. klasses elever, der introducerer demfor de forskellige elementer i entreprenørskab. For 1.g og 2.g klasser skal der væreen iværksætteruge, hvor eleverne videreudvikler entreprenante kompetencer igruppebaseretprojektudvikling.I3.gskalderværemulighedforet
iværksættervalgfag, hvor eleverne lærer om, hvad der rent praktisk kræves for atstarte sin egen virksomhed.
Side5af8
Mere innovation i uddannelserElever og studerende mangler skabertrang og drive til at blive entreprenører, fordider mangler innovative tiltag på alle uddannelsestrin.Løsningsforslag: I folkeskolen skal eleverne selv udarbejde problemstillinger og løsedem på egen hånd. I gymnasierne skal dette suppleres med, at eleverne skal arbejdemed nytænkende problemløsning i grupper og på de videregående uddannelser skaldet munde ud i innovativ problemløsning i tværfaglige grupper. Der skal desudenvære en platform for, at erhvervsinteresser kan følge problemløsningsprocesserneog etablere samarbejde med de studerende.
Skab mere accept af entreprenørskab hos eleverEntreprenørskab opfattes som utrygt og risikabelt og det er derfor svært for eleverog studerende at blive motiverede og engagerede i entreprenørskab.Løsningsforslag: I folkeskolen skal eleverne deltage i en virksomhedsuge, hvoreleverne f.eks. skal skabe egen butik, som skal sælge et produkt til lokalsamfundet.På ungdomsuddannelserne skal eleverne, gennem case arbejde, selv skabe etforretningskoncept. Derved bliver eleverne trygge med, at skabe nye projekter ogbliver mere tilbøjelige til at vælge entreprenørskabsfag på videregåendeuddannelser.
Side6af8
Side7af8
Foretrædedeltagere- Emma Rude,[email protected]Studerende HTX FrederiksbergDeltager ved Studentertopmødet 2012- Leise Strange Olsen,[email protected]Studerende HTX FrederiksbergDeltager ved Studentertopmødet 2012- Johan Kjær Houver,[email protected]Elev Vesterdal EfterskoleDeltager ved Studentertopmødet 2012- Anders Rasmussen,[email protected]Teamleder, Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise- Christian Vintergaard,[email protected]Adm. Direktør., Fonden for Entreprenørskab – Young EnterpriseKontakt:Christian VintergaardPh. D., Adm. direktør, Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise[email protected]Telefon: 2875 4191
Side8af8