Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1205727_0001.png
1205727_0002.png
1205727_0003.png
STATENS TILSKUD TIL DEGYMNASIALE UDDANNELSERSiden taxameterordningen i 2008 blev gældende for alle gymnasiale uddannelser, er de almene gymnasier blevettildelt betragteligt flere penge pr. elev end handelsgymnasierne. Differencen bliver primært begrundet med’historiske forskelle’ og med, at det almene gymnasium er dyrere i drift på grund af højereudgifter til fag som fysik, idræt og billedkunst. En undersøgelse foretaget af Forum for Business Education viser,at forskellen i tilskuddene ikke svarer til de reelle forskelle i udgifterne, og at HHX derfor må se sig ubegrundetforfordelt af staten.FORSLAG:Alle gymnasier bør få lige midler for at løfte den fælles opgave bedst muligt:At give 95 % af alle unge en uddannelse.
FORDELINGEN AF ELEVERUDDANNELSESTXHFHHXHTXBESKRIVELSE3-årig almen gymnasieuddannelse2-årigt alment dannende gymnasiekursus3-årig handelsrettet gymnasieuddannelse3-årig teknisk rettet gymnasieuddannelseFORVENTET ANTAL STUDENTER, 201224.2005.8007.6003.700
Alle de gymnasiale uddannelser giver lige adgang til videregående uddannelser.
HISTORIEN KORT FORTALT1991Staten indfører taxametersystem for HHX med udgangspunkt i udgifter anno 1988 divideret med antalelever, hvilket på daværende tidspunkt ligger på cirka 33 pr. klasse. Allerede fra starten var HHX-taxametret for lavt.De almene gymnasier bliver selvejende institutioner og modtager bygninger fra staten til langt undermarkedspris. Alle andre gymnasiale uddannelsesinstitutioner må købe bygninger på markedsvilkår.STX bliver en del af taxameterordningen, som dermed omfatter alle de gymnasiale uddannelser. STXmodtager væsentligt højere tilskud end HHX med begrundelser om højere udgifter til lokaler og undervis-ningsmidler.Tilskuddet til HHX øges med 5.000 kr. pr. elev pr. år. Et historisk og kærkomment løft, selv om DanskeErhvervsskoler har påvist, at der mangler 8.000 kr. pr. elev.Folketinget vedtager et loft på 28 elever i gennemsnit pr. klasse, hvilket mindsker udbyttet afHHX-taxametret yderligere.
2007
2008
2008
2012
JANUAR 2013 ¶ STATENS TILSKUD TIL HHX OG ALMENE GYMNASIER
KØGEHANDELSSKOLE
DEN AKTUELLE TAXAMETERORDNINGNØGLETALUndervisningstakst pr. elevFællestakst pr. elevBygningstakst pr. elevTillægstakst pr. A-niveaufagIndvendigt vedligehold 1)Færdigtakst2)13.590 kr.HHX50.810 kr.6.500 kr.4.960 kr.= 62.270 kr.STX57.280 kr.7.390 kr.8.690 kr.= 73.360 kr.10.810 kr.1.500 kr.14.280 kr.
1) Til institutioner, der ikke har fået tilbud om at overtage deres bygninger pr. 1.1.2012 - 2) Tilskud til dimitterede elever
ÅRLIGT TILSKUD TIL INSTITUTION MED 600 ELEVER*HHX:40.080.000 kr.STX:46.872.000 kr.* Fraregnet A-niveau-tillæg
ØKONOMISKE ULIGHEDER1.En HHX-student udløser for et helt uddannelsesforløb 200.400 kr. En STX-elev udløser 234.000 ekskl.A-niveau-tillæg. Med andre ord udløser den dårligste HHX-elev i alt 33.960 kr. mindre end den dårligsteSTX-elev på trods af, at de har samme niveau, samme timetal og samme omfang af opgaver ogeksamener.Naturligvidenskabelige fag kræver ekstra lokaler og udstyr, hvilket er årsagen til, at STX får et højeretilskud til fællesudgifter end HHX. HHX bygger på moderne undervisningsmetoder, der også kræver dyrtsoft- og hardware, og elever på f.eks. Niels Brocks elitegymnasium har også fysik.Bygningstaxameteret for STX er dobbelt så stort som for HHX. Fylder idræt og naturvidenskab såmeget på STX?
2.
3.
JANUAR 2013 ¶ STATENS TILSKUD TIL HHX OG ALMENE GYMNASIER
KØGEHANDELSSKOLE
ØVRIGE UDFORDRINGER1.Ulighederne i økonomien stemmer ikke overens med gymnasiereformens primære formål; atskabe ligeværdighed mellem de gymnasiale uddannelser.Ligestillede uddannelser kræver ligeværdige betegnelser. Uddannelsernes navne har en iboendeskævhed, da STX er de eneste, der må benytte betegnelsen ‘studentereksamen’.Ulighederne giver desuden en generel skævvridning i forhold til regeringens ambition om et konkur-rencedygtigt, moderne samfund. Tænketanken DEA har påvist, at erhvervslivet i høj grad efterspørgererhvervsakademiuddannede. HHX er den gymnasieuddannelse, som sender den største andel af stu-denter videre til erhvervsakademierne. Fortsætter den nuværende uddannelsesadfærd blandt unge, kanvi kun forvente en moderat vækst i antallet af erhvervsakademiuddannede.Hvis 95 % af alle unge skal have en uddannelse, kræver det en indsats for at få mønsterbryderne ogunge i udkantsdanmark med. HHX uddanner allerede nu flest studenter i familier, hvor der ikke er tradi-tion for uddannelse, men der er behov for flere.
2.
3.
4.
ØKONOMISKE LØSNINGER1.Staten bør harmonisere tilskuddene til HHX- og STX-elever, så de matcher de reelle forskelle i udgifter tillokaler og undervisningsmaterialer.Statens tilskud for A-niveau-elever bør være ens. I dag udløser reglerne tilskud på 10.700, hvis enSTX-elev tager fag på A-niveau. A-niveau for HHX-elever udløser ingen ekstra bonus.Ligeledes bør statens tilskud til dimitterede elever ligestilles. En HHX-elev udløser i dag 13.500 kr. EnSTX-elev udløser 14.200 kr.
2.
3.
Bemærk:Vi anbefaler ikke øgede udgifter til statskassen, men en fair og forstandig harmonisering af tilskuddene.
JANUAR 2013 ¶ STATENS TILSKUD TIL HHX OG ALMENE GYMNASIER
KØGEHANDELSSKOLE