Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Sommerbrev 2012Årgang 1, Nummer 1Dato 22/06 2012
Gladsaxe Skole
Ny pædagogisk praksisSkolebestyrelse, lærere,pædagoger og ledelse hargennem skolens førstefælles leveår, haft mangedrøftelser omkring detpædagogiske arbejde.Der har været bred enig-hed om, at der skulle ska-bes en ny fælles kultur forGladsaxe Skole. Processen,som har taget det meste afskoleåret, udspringer af etønske om at tilrettelæggeskolen ud fra helt nye per-spektiver.Det er blevet til et opgørmed industrisamfundetsskole, hvor fag, disciplinog gentagelse har prægethverdagen for skolenselever. Eksempelvis erskolens skemaer stort setuforandrede, på trods af,at fremtiden stiller heltandre krav til eleverneskundskaber og kulturfor-ståelse.Et samfund i stadig hasti-gere forandring og ensand eksplosion af nyeteknologiske mulighederudfordrer især skolen. Vihar derfor i det forløbne årladet os inspirere af klogemennesker. Nogle af demkan I møde ved at følge deningen så alle elever fårudbytte af den. Det bety-der, at indholdet i under-visningen i stigende om-fang vil bestemme skema-et - ikke omvendt.
Punkter af særliginteresse:•Gladsaxe Skole ud-vikler egen pædago-gisk praksis medmillionstøtte frakommunen.•Stor IT satsning påGladsaxe Skole.•Nye ringetider i detkommende skoleår.•Ny organisering afundervisningen næ-ste skoleår.•Gladsaxe Skole lance-rer kanon for lejrsko-ler.•SFO nyt
I det kommende år under-søger vi hver enkelt elevs,lærers og pædagogs styr-kesider og læringsstil. Viinddrager den viden i un-dervisningen. Samtidig vedvi fra forskningen, at børnhar brug for bevægelsehver klokketime, i hvertfald hvis de skal have ud-bytte af undervisningen. Vihar derfor valgt, at skifte45 minutters lektioner udVi vil udvikle en positiv skole-med klokketimer. Mellemkultur, hvor fokus er på elevens5 og 15 minutter af hverstyrkesider ...time bruges til fysisk akti-- ikke på at rette fejl!vitet og fordybelse.links der er lagt ind i ny-hedsbrevet.Vi vil inddrage ny teknolo-gi i undervisningen, og vivil tilrettelægge undervis-På de næste sider, kan dulæse mere om skolensforskellige udviklingsakti-viter, herunder blandt an-det motivation & mestring.God sommer /Michael
Nye ringetider efter sommerferien...”Eleverne fårstadig pauserom formiddagen,men de styresaf lærer/pædagogteamet”Når skolens elever skalmøde i skole efter som-merferien, er der nye rin-getider. Det er der natur-ligvis forskellige godegrunde til..Gladsaxe Skole rummer nu730 elever, og i det inde-værende skoleår har detværet en udfordring at fåadgang til kantinen i detfælles spisefrikvarter. Dethar ofte resulteret i langkø eller at maden har væ-ret udsolgt. De nye ringeti-der fordobler kantinensåbningstid og fordelereleverne jævnt gennemfrikvartererne.Lærere og pædagogerplacerer stadig pauser omformiddagen, bådetil ”10 mad” og frisk luftog leg. Der vil dog ogsåvære fælles fysisk aktivitetog fordybelse. Ringetider-ne bidrager til at skabehelhed i og omkring un-dervisningen.
6 - 9 klas
se
se0 - 5 klas:008:00 – 11Pause3:12:00 – 100
:009:00 – 12Pause13:00 – 15:00
Sommerbrev 2012
Side 2
Motivation og mestringMotivation og Mestring hav-de oprindeligt sit udgangs-punkt i den inklusionsopga-ve som er blevet mere ogmere udbredt i folkeskolen.Det stod – og står stadigvækklart, at det er drengene, derer mest udfordret i skolen.2/3 af de børn, der modta-ger specialundervisning erdrenge og Undervisningsmi-nisteriets rejsehold rapporte-rede, at lærerne i den dan-ske folkeskole vurderer, at28,3% af drengene har ADHD-lignende træk eller adfærds-forstyrrelser.Motivation og Mestring star-tede på det grundlag ud somet projekt, der havde til hen-sigt at løfte niveauet hosdrengene i forhold til bådefaglig indlæring, god adfærdog trivsel. Selvfølgelig uden,at det var på pigernes be-kostning.Udgangspunktet for projek-tet findes i den positive psy-kologi, hvor vi tager ud-gangspunkt i den enkelteelevs ressourcer, styrker ogmuligheder for at opbyggeselvværd og talent. Dettesamtidig med, at vi udbyg-ger fagligheden gennem deprofessionelle samarbejderom den IT-baserede under-visning, og at vi møder denenkelte elev ”hvor han ellerhun er”. Dette gennem tydli-ge og forskellige (del-)målsamt på forskellige måder(læringsstile og styrkesider).Eleverne får en bedre ogmere positiv indsigt i bådesig selv og deres klassekam-merater. De genkender godog optimal læring (flow), ogskaber rum og plads til bed-re samarbejdsprocesser iklasserummet samt modettil at fejle, der skaber grund-laget for og overskuddet tilkreativitet og innovation iopgaveløsningen.Motivation med klare mål ogdelmål via anvendelse afrubrics-skemaFlow og udfyldelse af flowdi-agrammer for fokus på opti-mal læringIT baseret undervisningScreening af elever og pro-fessionelle med henblik påat arbejde pædagogisk styr-kebaseretScreening af elever for atkunne tilrettelægge ud fralæringsstile og arbejde medinteresserAnerkendelse og systemati-seret rosKontinuerlig og præcis feed-back på udvikling hos denenkelte elevKonkurrenceelementer i un-dervisningenPilotprojekter har lært os, atelever oplever en bedre triv-sel og en større udvikling,når de arbejder med Motiva-tion og Mestring. Vi kan på-vise, at drengene oplever enstørre forandring end piger-ne. Den største hos tospro-gede drenge. Vi ønsker enbedre skole for alle elever,en mere lige skole for alle ogen gladere skole for alle.Du kan læse hele projektbe-skrivelsen på skolens hjem-meside.
”Eleverne får en bedreog mere positivindsigt i både sigselv og deres klasse-kammerater. De gen-kender god og optimallæring (flow), ogskaber rum og pladstil bedre samarbejds-processer i klasse-rummet”
Sidst men ikke mindst foku-serer vi på energi gennembevægelse og konkurrence-elementer. Vi ved, at hjernenfungerer bedre ved bevægel-se i hverdagen, og at detgiver ro i kroppen. Konkur-rence er for de fleste i sigselv motiverende, ligesomdet er at arbejde med nogetman kan, eller noget manhar interesse for.Projektets delelementer er:Motion og samarbejdsøvel-ser
Altid på vej mod fremtiden, men hvilken?”Vi skal uddanneeleverne til etjob og liv 20 årude i fremtiden,men vi kan ikkeforudsige udvik-lingen om 5 år!”Sir Ken RobinsonDræber skolen børns kreati-vitet? Det mener Sir KenRobinson. Han forklarer, atskolen hele tiden søger atfinde fejl, for at kunne rettedem, og at en uheldig bivirk-ning heraf er, at børnenemister lysten til at prøve nytog forsøge nye veje modviden. Samtidig mener han,at skolen næsten udelukken-de favoriserer boglige fær-digheder, det på trods af atalt peger på, at fremtidensunge skal klare sig gennemkreativitet! Se mere via linkA(danske undertekster).Den næste inspirationskildeer Salman Khan, som for athjælpe sine nevøer med ma-tematik, lavede illustrativeyoutube videoer. Heldigvisblev de ved en fejl offentligttilgængelige.. Og så togtingene fart. I løbet af korttid udviklede han flere ogflere matematiske gennem-gange og sidenhen til flerefag. Alt er tilmed gratis! Nu
Sir Ken Robinson - Link A
er en stor del af hans videoertil matematikundervisningved at blive oversat til dansk.Hans ambition lyder:One world - one classroomSe ham på: Link B(engelsk)
LINK A:http://www.ted.com/talks/lang/da/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.htmlLINK B:http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education.html
Årgang 1, Nummer 1
Side 3
IT og læringDet andet store udviklings-projekt Gladsaxe Skole net-op er gået i gang med,handler om at udvikle dendigitale skole.I begyndelsen af dette skole-år påbegyndtes en opgrade-ring af det trådløse netværkpå skolen. Samtidig blev deriværksat en kabling til samt-lige klasseværelser. Kablin-gen har til formål at sikrestabil og hurtig netværksfor-bindelse til de interaktivetavler.Gladsaxe Skole har set fremtil, at det kunne blive muligtat installere Interaktive tav-ler i alle klasse– og fagloka-LINK:ler. Lige nu er status, at vikun mangler klasselokalernei indskolingshuset. På grundaf udbygningen, har vi nem-lig udskudt opsætningen afde interaktive tavler. Bygge-riet afsluttes medio juli, og iumiddelbar forlængelseheraf, bliver de sidste inter-aktive tavler sat op.De nye 0. klasser bliver denførste årgang, som får udle-veret Ipads til hver elev. Iførste omgang er Ipads etsupplement til bøger, menskolen vil samtidig afsøgemulighederne for helt atafløse undervisningsbøger.Det er skolens klare ambiti-on, at alle elever skal haveadgang til Ipad eller pc, såhurtigt som økonomientillader det. Vi forventer atudvide projektet i løbet afdet kommende skoleår.Parallelt med implemente-ring af ny teknologi, iværk-sættes forsøg med nye kom-munikationsformer, såsomFacebook, Skoletube, Blogs,Wikier, Livestreaming ogSkype.Herunder finder i et link tilskolens projektansøgning.Projektansøgningen er del-vis imødekommet, men sko-len er alligevel i stand til atrealisere den samlede plan.Fremtidens skole...Billede fra Ipadprojekt i OdderKommune
http://www.youtube.com/watch?v=ZBqjpkfg838&feature=youtu.b
GLAD OL 2012Som nogle af jer så i Gladsa-xe bladet i tirsdag, så sky-der vi en ny tradition i luftentil august, nemlig GLAD OL.Som led i Gladsaxe kommu-nes fælleskommunale sats-ning, med at børnene i kom-munen skal bevæge sig me-re, så er vi i gang med atplanlægge et par dage iaugust, hvor børnene kon-kurrerer og bevæger sigmed og mod hinanden. Nårman skal sådan noget, skalman jo også øve sig = enmasse god motion, sjov, legog styrkelse af personligeog sociale kompetencer.GLAD OL går i al sin enkelt-hed ud på, at børnene fra 0.til 3. klasse har en idræts-dag på Gladsaxe Skole, fre-dag d. 31 august. De skaldyste i så forskellige tingsom ”skateboarding”,”sparke på mål”, div. Stafet-ter og naturligvis har vi ogsåto hoppeborge denne dag.Børnene fra 4. til 6. klasseskal på Bagsværd stadiontorsdag d. 30 august og 7.til 9. klassesbørnene skalderned fredag d. 31 august.Børnene fra 4. til 9. klasseskal lave mindst 5 diciplinerud i atletikken. Arrangemen-tet på Bagsværd stadionforegår i et meget fint sam-arbejde med Bagsværd atle-tik Club (BAC).Vi glæder os naturligvismeget til arrangementet,som hele skolen er inddra-get i. Børnene skal f.eks ikkehave madpakke med dendag de er til GLAD OL, dakantinen på skolen er gåetind i projektet og laver en”sportsmadpakke” til allebørnene.
Gladsaxe
Bladet
Ny organisering af undervisningen..Gladsaxe Skole fuldfører nuden proces omkring teamor-ganisering, som blev indledtmed skolefusionen. Det be-tyder i praksis, at lærerne/pædagogerne er organisereti årgangsteam. Det har enrække fordele, idet vi fra nuaf kun har lærerskift nårnogen eksempelvis skal påbarsel eller fratræder, selv-følgelig med undtagelse afskiftet mellem indskoling ogudskoling. Årgangsteametkan ligeledes være med til atansætte nye kolleger, hvilketvi tror på vil udvikle dyna-mikken og styrke det fagligefællesskab endnu mere.Flere forældre har spurgt,hvorfor vi ikke bare gjordedet sidste år eller hvor man-ge gange skal vi skifte lærer?Vi stod jo desværre over for,at skulle lægge 24 klassersammen til 18 klasser. Sam-tidigt havde alle et ønskeom, at klassesammenlæg-ningerne skulle foregå medkendte ansigter. Det varsåledes ikke muligt, at frigø-re lærerressourcer på davæ-rende tidspunkt.Det har altså intet medstrukturelle ændringer atgøre, men tager alene afsæti at styrke teamets samarbej-de både internt og eksterntmed elever og forældre.Eneste reelle forandring er,at lærerne fremover kununderviser på én årgang.Samtidig har vi lagt ressour-cer til holddannelse ud til deenkelte årgangsteam. Vihåber nu at have opnået denstabilitet omkring undervis-ningen som både skole oghjemmene ønsker.Indskolingen0. årgang1. årgang2. årgang3. årgang4. årgang5. årgangUdskolingen6. årgang7. årgang8. årgang9. årgang
Sommerbrev 2012
Side 4
SkolefusionDet er nu snart et år siden,indskolingseleverne sagdefarvel til den gamle GladsaxeSkole bygning på Tobaksve-jen. I løbet af året er de sid-ste klasser flyttet til Gladsa-xe Møllevej 127.Den gamle Gladsaxe Skolepå Tobaksvejen har sendt desidste folkeskoleelever ud iverden, men i løbet af denæste uger bliver bygningerigen taget i brug af håbeful-de unge mennesker. Gladsa-xe Kommunes 10. klasse-center flytter nemlig ind, ogskal bo i bygningerne denæste par år.De sidste klasser har forladtTobaksvejen.Selvom I har kunnet følgemed gennem de mange Ny-hedsbreve, så er en sådanfusion temmelig uoverskue-lig. Mange har udtrykt ønskeom mere information, man-ge har bedt om mindre. Nog-le ville gerne en anden infor-mation og andre ville gernehave sproget i nyhedsbreve-ne skulle være anderledes.Gør vi status nu, vil vi sige atalle har ret. Det er vel etmeget godt udtryk for, hvadder sker når forskellige kul-turer skal smelte sammen,uanset om man er elev, for-ældre, medarbejder ellerleder.Det påvirker os alle sammen.Forudsigeligheden er for enstund borte, det giver be-kymringer, frustrationer,men også ny læring. Der erbegået fejl og forkerte be-slutninger, men heldigvisogså mange rigtige.Vi står i dag med en samletpersonalegruppe på en klarmission. Vi skal i løbet af denæste år skabe et stærktfællesskab, som kan sikre etpositivt læringsmiljø som ersundt, aktivt og lærerigt.Vi er ambitiøse og går ikkepå kompromis med målet,nemlig at skabe livsdueligebørn som er parate til aterobre fremtiden...
De sidste elever har forladt To-baksvejens bygninger. Den gam-le Gladsaxe Skole er nu klar tilat huse 10. klassecentret…Foto fra Gladsaxe Bladet
Renovering af udearealer og udbygning af legepladserI forbindelse med udbygnin-gen af indskolingshuset, vardet skolens store ønske at fåudbygget og renoveret lege-pladsen til skolens yngsteelever. Længe så det ikke udtil at kunne realiseres, mennu er man alligevel i fuldgang…Der bygges nyt skur til SFO,legeredskaber renoveres ogder kommer endda nye til.Ligeledes flyttes legepladsenfra Tobaksvejen også til dennye skole Gladsaxe Skole.Det vil, uden tvivl, vækkegensynsglæde hos en hel delelever.De ældste elevers gård erblevet renoveret med nykantning og ny belægning. Iløbet af de kommende må-neder kommer der små for-bedringer omkring aktivi-tetsmuligheder, eksempelvisfodboldmål og kurve til ba-sket.Vi har også et stort ønskeom at få stille– og hyggekro-ge - fri for boldspil.Når byggeriet afleveres i julimåned, reetableres det grøn-ne område - altså boldbanen.Vi håber at få tilladelse til, atanlægge en beachvolleybanepå græsarealet.
”Legepladsenfra Tobaksvejenflyttes ogsåtil den nyeGladsaxe Skole”
Billede fra GladsaxeBladet.Skolen holder sund dag isamarbejde med IF Bytoften.
Modernisering og renovering af Gladsaxe SkoleBåde i perioden op til, ogsiden den politiske beslut-ning om at fusionere Gladsa-xe Skole og Egegård Skole,har der foregået en omfat-tende renovering af facilite-terne ved den nye GladsaxeSkole.Rejsegilde ved indsko-lingshuset en kold aprildag… Den 11. juli tageslokalerne i brug.
eksempelvis til dimissionenfor skolens afgangselevertirsdag aften. I det kommen-de år vil der ligeledes værelektiecafé dagligt.Flere faglokaler er ligeledesnyrenoveret. Vi har et sprit-nyt hjemkundskabslokale ognaturfagslokale.Imidlertid er det som harfyldt mest hos elever, foræl-dre og medarbejdere næstenglemt. Her tænker jeg på devoldsomme lugtgener fra demange toiletter på skolen.
Renoveringen af disse er nutilendebragt. Vi har lidt ud-fordringer omkring låse,men det løser vi snarest.Inden for de næste par årbliver der tilbygget endnu engymnastiksal. Skolebestyrel-sen har dog afsendt hørings-svar til budget 2013 og over-slagsår om, at der i stedetanlægges en regulær idræts-hal. Tiden må vise resultatetaf de anstrengelser.
Vi har fået et helt nyt fleksi-belt læringscenter i dengamle aula. Til daglig er herloungeområde, gruppear-bejdsborde, IT arbejdsplad-ser og bogudlån, men aula-en kan også tømmes helt ogbruges til fællessamlinger,
Årgang 1, Nummer 1
Side 5
Lejrskolekanon på Gladsaxe SkoleSkolebestyrelsen har lavet etnyt princip omkring Hyttetu-re/Lejrskoler. Princippetudtrykker et ønske om såmange ture som muligt…Netop hytteture og lejrsko-ler giver mulighed at udviklerelationer mellem børn ogvoksne og at mødes om-kring faglighed på en merenuanceret måde.Gladsaxe Skole er ambitiøseomkring lejrskolerne. Deskal alle, på hver sin måde,bidrage til elevernes kultu-relle og faglige dannelse.Således vil eleverne gennemskoleforløbet, møde væsent-lige sider at dansk historie,natur og kultur.Fra Nordjylland til Sønderjyl-land og fra Midtjylland tilBornholm.Skolegangen afsluttes meden lejrskole i Berlin. NetopBerlin har jo været centrum ien række begivenheder ieuropæisk historie. Lejrsko-len indgår særligt i forbere-delserne til afgangsprøvernei dansk, historie og sam-fundsfag.De skal møde både mangfol-dighed og fællesskab.Folkeskolen er gratis, ogderfor udgør forældrenesbetaling kun det tilladtetilskud til kost.Lejrskolerne er en del afundervisningen, og deltagel-se er obligatorisk. Undervis-ningsforløbene indgår i elev-planerne. Du finder Lejrsko-lekanonen på sidste side...Gladsaxe Skoles lejrskole-kanon sluttes med en turtil Berlin i 9. klasse.
Undervisningsmiljø og ArbejdsmiljøGladsaxe Skoles elevråd har,i samarbejde med kontakt-læreren for elevrådet, gen-nemført første del af under-søgelse af undervisningsmil-jøet. I løbet af efteråretgennemføres anden del ogde afsluttende handleplaner.Samtidig har skolen udarbej-de den lovpligtige antimob-behandleplan.Det hele er og vil blive til-gængeligt på skolens hjem-meside.Arbejdstilsynet har ligeledesværet forbi Gladsaxe Skoleden 24. april 2012.De blev mødt af skolensarbejdsmiljørepræsentanterog skolens ledelse.Vi er glade for, at Arbejdstil-synets besøg resulterede ien grøn smiley. Nu manglervi blot lige, at Arbejdstilsy-net får ændret skolensnavn...Vi forventer et opfølgendebesøg inden for de næstepar år.
Traditioner på Gladsaxe SkoleEt udvalg har i det forgang-ne skoleår arbejdet med nyefælles traditioner for Gladsa-xe Skole.Lige fra Fastelavn til hvor-dan vi tager imod de nyeelever og siger farvel til degamle.Når vi mødes efter sommer-ferien, vil traditionerne væreen del af klassernes årspla-ner.Traditionerne vil, i løbet afkort tid, ligeledes fremgå afen samlet oversigt på sko-lens hjemmeside.Et udsnit af skolens over 730 elever samlet i detnye Læringscenter
Gladsaxe Skoles husorkester igang med spille og synge skolensnye selvkomponerede skolesang...
Sommerbrev 2012
Side 6
SFO NytJa så har vi passeret d. 1.juni, som jo markerer star-ten på et nyt SFO år medmange nye børn til følge.Vi har fået 75 nye børn for-delt på tre nye 0. klasser. Dehar nu været her i en uge ogdet ser ud som om de stor-trives. Der er i hvert fald ethøjt aktivitetsniveau, samt etmægtigt humør – og så gårdet i det store hele ogsågodt med at sige farvel tilmor og far om morgenen.Personalesituationen harændret sig en smule sidensidste infobrev.Signe har sagt sin stilling opmed officiel fratrædelse d. 1.juni.I stedet har vi ansat Ayse,som næste år skal arbejdepå 3. årgang.Desuden har vi fastansatvores vikar Michala i barsels-vikariat indtil ca. 1. martsnæste år.Desuden er Kirsten stadigprimært tilknyttet 0. klasser-ne og til august får vi igenen studerende og vi forven-ter at Andreas og evt. andrefortsætter som vikarer.Derudover er Mimi tilknyttet1. årgang og båndet og Anner tilknyttet 3. årgang ogbåndet.Selvom det er svært at se påvejret, ja så er det lige ved atvære tid til at gå på sommer-ferie.Lige inden vil I få specifikinfo om sommerferien, dogkan jeg allerede nu meddelejer, at vi som udgangspunktholder til pågang 4 i som-merferie.Det vil sige at detkun er på Gang 4 der åbnespå.Kommer der så, så mangebørn at vi har brug for mereplads, tager vi indsko-lingshuset i brug – men detmå vi se.
Pædagogtilknytning til klasserne næste skoleår
0.A
0.BJesper1.BVesna2.BHanne3.BJes
0.CAnette1.CPernille2.CJulie3.CJette.1.DBjarke2.DBente
”SFO holder tilpå gang 4 isommerferien —for alle børn”
Maria1.AChristoffer2.AMichala3.AAyse
Stemningsbilleder fra ”Duppedagen”
Vidste du atoverskuddet fra”Duppedagen” gårtil et velgøren-de formål be-sluttet af elev-rådet ?
Årgang 1, Nummer 1
Side 7
Det pædagogiske arbejde i SFOSom I kan se, så står vi over-for en ny organisering, enorganisering som passerfantastisk med det arbejdevi skal og ønsker at lave iSFO`en om eftermiddagen.Den nye organisering gør, atovergangen fra undervisningtil SFO bliver lettere, mereoverskuelig og er med til atstyrke sammenhængen oghelheden i børnenes hver-dag.Det gør det fordi klassepæ-dagogerne hver eneste dag(undtaget ved fravær)kantage imod deres ”egne børn”og starte ”SFO dagen” meden samling.Netop samlingen bliver cen-tral for næste års arbejde.Hver klasse skal hver daghave en samling med deresklassepædagog, når under-visningen slutter.Samlingen varierer hver dag,både i tidsinterval, menogså med indhold.Nogle gange er det bare lige5 minutter, hvor pædagogensørger for lige at se hverenkelt barn – har barnet detgodt? Er det gået godt i un-dervisningen? Osv.Andre gange tager det lidtlængere tid. Det er blandtandet i samlingen pædago-gerne arbejder med børne-nes personlige og socialekompetencer.Det kan være pædagogenhar planlagt samlingen,således at man arbejdermed trivsel børnene imellemeller håndterer eventuellekonflikter – det er i samlin-gen man kan taler om, hvismor og far er ved at bliveskilt, hvis man har mistet enkanin, hvis der er sygdomog ulykke omkring et barnmv.Det kan også være i samlin-gen at man synger og spil-ler, får læst historier osv.SFO kommer også til at ar-bejde med forskellige for-mer for projekter i fremti-den.Det er endnu ikke planlagt,hvordan og hvilke projekter,men i samarbejde med kon-taktforældrerådet, har vi taltom for eksempel at arbejdemed, hvordan vi taler til ogbehandler hinanden….Projektarbejde er en rigtiggod måde for børnene at fåafprøvet de kompetencer detilegner sig i mange forskel-lige sammenhænge. De op-dager at det de lærer kanbruges og gør gavn.
”Gladsaxe Skole siger tak forsamarbejdet til:
Skolebetyrelsens sammensætning i fusionsperiodenJan Vibholm
I forbindelse med skolefusi-onen, fortsatte begge de toskolers bestyrelse uforan-dret, men nu fungerendesom én samlet bestyrelsemed i alt 14 forældrevalgtemedlemmer.Begge skolers bestyrelserhavde ved sidste ordinærevalg besluttet, at man øn-skede forskudte valg til sko-lebestyrelserne. Det betyder,
kort fortalt, at der er valg til3 pladser i skolebestyrelsenved midtvejsvalgene. Intenti-onen er at opnå kontinuitet iskolebestyrelsens arbejde.På baggrund af skolefusio-nen reduceredes antallet afforældrevalgte medlemmerfra 14 til 11 ved midtvejsval-get. Det næste ordinærevalg til skolebestyrelsenfinder sted om 2 år. Her
reduceres antallet af foræl-drevalgte repræsentanter fra11 til 7. Dermed vil skolebe-styrelsen have den normalesammensætning, som be-står af 7 forældrerepræsen-tanter, 2 medarbejderrepræ-sentanter og2 elevrådsre-præsentanter.Skolens ledelse fungerersom sekretariatsfunktion forskolebestyrelsen.
Søren Beier
Ny skolebestyrelseDa der ikke var flere kandi-dater end ledige pladser iskolebestyrelsen, blev skole-bestyrelsens sammensæt-ning gennemført ved freds-valg, altså uden afstem-ningsvalg.Den nye skolebestyrelsekonstituerer sig med for-mand og næstformand veddet første møde efter som-merferien.Skolebestyrelsens forældre-valgte medlemmer:
Jan Simon Dixon
•••••
Thekla Johanne RavnVibeke Keldbo IrbyMetteline LavalléeJørgen JensenGrethe Høngaard Skov
••••••
Helene Bjerregaard IpsenHelle Probst GulfeldtGitte Prag BarfodBirgitte Kafling NørrelundChristina QvistIben GalsgaardJacob Ravn Thomsen
Gladsaxe Skole
Gladsaxe SkoleGladsaxe Møllevej 1272860 SøborgDanmarkTelefon: 39 57 67 39E-mail: [email protected]Hjemmeside: www.gladsaxeskole.dk
Lejrskolekanon
Årgang:0. årgang1. årgang2. årgang3. årgang4. årgang5. årgang6. årgangMønsted kalkgruberindgår i lejrskolen tilMidtjylland - i fagetgeografi
Sted:Sejlklubben / telttur*Hyttetur / GanløseNat på skolenSejrøbugten*Kattegatcentret / Sov med hajerBornholmSønderjyllandNordjyllandMidtjyllandBerlin
Dag/nat:2/13/21/14/31/15/45/45/45/45/4
Tidspunkt:
Deltagere:Lærer/pæd.
Weekend
ForældreLærer/pæd.Årgangen
Weekend
ForældreLærerLærerLærerLærerLærer
7. årgang8. årgang9. årgang
* Forældre arrangerer og afholder transportudgifter