Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 9
Offentligt
FREMTIDENS DIGITALELÆREMIDLER30 idérige og entusiastiske lærere, konsulenter og vejledere giver deres bud på fremtidensdigitale læremidler og håber på at kunne give inspiration til hvordan den digitale pulje skaludmøntes.0
DIGITALE LÆREMIDLER–HVAD SIGER EKSPERTERNEOdder kommune tog initiativ til et stormøde om fremtidens digitale læremidler d. 27.september 2012. Det havde til formål at indsamle viden, ideer, anbefalinger ogprototyper fra landets eksperter om digitale læremidler. Eksperterne bestod af lærere,vejledere, it-konsulenter, fordi det er dem, der har fingeren på pulsen og dem, derarbejder med de digitale læremidler hver eneste dag.Odder kommune håber dette møde kan bidrage til udvalgets arbejde omtildelingskriterier ogvi opfordrerudvalget til at drage nytte af dette netværk på 30entusiastiske eksperter i det videre arbejde med både kriterier og evaluering.De mere end 30 deltagere var fordelt på tre workshops, som hver var tilknyttet en fagligsparringspartner. Temaerne for de tre workshops var følgende:Trans media produktioner - Hvordan sikres uv-differentiering og hvad bør eninteraktiv bog tilbyde en elev I folkeskolen?Digitale læremidlers inaktivitet og brug af dem i hverdagenTræningsapps - Arbejdshukommelsen skal trænes, men hvordan?
OPSUMMERING PÅ DAGENLæremidler skal være platformsuafhængige.Tværfagligheden skal gøres nemmere.Der skal være mulighed for at løse ”virkelige” problemer, hvor fagportalerne skalarbejde sammen over temaerDet kan være svært at finde tekster/materiale, der passer til alder og interesserfor elever, der har svært ved at skrive, læse og/eller forståUndervisningsdifferentieret læremidler skal kunne bruges på tværs af alder ogfagEleverne skal være producenter, de skal opleve autencitet og høres, ses ogopleves af andre elever, som kan blive inspireret – videndeling.Man skal kunne sammensætte sit eget forløb med et udvalg af tekster framaterialet.Man skal kunne købe materiale for et par månederKO-DAN / rettigheder skal re-defineres, så materiale kan indgå i egneproducerede materialer, lidt a la streamning-tjenester.Materialet skal kunne bruges på tværs af fag, alder og platform
Afgangsprøven skal tilpasses elevernes arbejde, læring og hverdag, og tilgodesedivergent tænkningOplæsningsfunktion som standardDifferentierede sværhedsgrader i teksterBedre materiale til 2-sprogede, ordlister, film, lyd, begrebsforklaring ogalderstilpassede emner.Mulighed for deling mellem programmer/portalerInteraktivitet ved at man kan bruge multimodale undervisningsformer i etmaterialeMaterialet skal være målrettet aldersgruppen og tydeligt vise det i farvevalg ogdesignUni LoginFiluafhængigt materiale, man skal kunne skrive i en pdf, selv vælgeskriveprogram mm.Evaluering og feedbackEleven som producentProcesstyrende læremidlerLæremidler til træning af arbejdshukommelse skal målrettes skolenFleksible indkøbsrammer på læremidlerTilskud til læremidler efter antal brugere a la streaming, det holder forlagene vedilden.Mere samarbejde med lærerne, netværkene inddrages i arbejdsgrupperneomkring tildeling af midler.Evalueringsnetværk bestående af lærernetværk. Autentisk feedbackMere forskning, bl.a. i digital læsning kontra analogMere støtte til små digitale indholdsproducenter og ikke til universer og portalerder stavnsbinder lærere og elever til læringstilladser.
TRANS MEDIAPRODUKTIONERSP AR R I N GS P A RT N E R: ESB ENRAV N, KO N GOR A N G EPlatformsuafhængighedSmalt og præcist – keep it simple, ingen lydsløjfer bl.a.Skal kunne hentes ned fra skyen – ikke nødvendigt med installation
Indholdet bør være:
Problemløsning – handling – refleksionKreativitet – mulighed for at skabe objekter - remediering ift. historien/opgaverFagbegreber – faglig løsningKnyttet op til Uni-login,DifferentieringsmulighedGenerisk/integrerbart håndtag til andre portaler (fx møde titler i et ”Google-hangout”)Underholdning
DIGITALE LÆREMIDLER(INDSKOLING)SP AR R I N GS P A RT N E R: EBB EDA MNI E L S ENFR ABA SI DI AFRA
ALI N EA
OG
CHRI ST I AN
O GJO H AN N E S
Læremidlet skal have mulighed for, at man som lærer/elev kan vælgesværhedsgrad, evt. adaptivt.Som lærer skal man kunne sammensætte sit eget forløb med at udvalg aftekster/opgaver inden for et emne/temaNår det hele er planlagt og udvalgt bliver det ikke tilpasset klassen/den enkelteelevDet er vigtigt for os, at læremidlet tager udgangspunkt i, at eleverne har hverderes virkelighed.Undervisningsdifferentieret læremiddel skal kunne bruges på tværs af alder ogfag.Opgaverne der tilkobles skal gøre eleverne aktive – eleverne som producent.Når der laves opgaver skal eleverne opleve autensitet – det skal ses og høres afflere.Tværfaglighed skal være nemmere! Samme platform. Fagportalerne skal arbejdesammen over temaer, hvor de skal løse ”virkelige” problemer.Oplæsningsfunktionen skal forbedres!!!Bedre begrebsforklaringerBedre ordlister – tænk på de to-sprogede!!Bedre forforståelse – billederVi oplever ofte at det er svært at finde indhold/tekster der passer til alder oginteresser, når de har svært ved at læse/skrive/forståFagligheden skal understøttes mere af billeder og lydAfgangsprøven skal tilpasses elevernes arbejde, læring og hverdag!
DIGITALE LÆREMIDLER(MELLEMTRIN)SP AR R I N GS P A RT N E R: EBB EDA MNI E L S ENFRA
ALI N EA
OG
BASI DI A
Gruppen har arbejdet med udgangspunkt i Historiefaget.dk med henvisning til, at det ernemmere at se på noget eksisterende og komme med forslag til forbedringer.Deling og samarbejde: Eleverne skal kunne lægge multimedieproduktioner ind,så elever fra andre skoler kan se, lære og blive inspireret. Det kunne være enproduktion fra opgaven ”Hvad nu hvis…” eller et digitalt rollespil.Kreativitet og interaktivitet: Multimedieproduktioner – viden skal externaliseres!Her skulle læremidlet spille sammen med web 2.0 tjenester (eller andre apps,hvis det er tablets. Det skulle kunne køre på både pc og tablets), der givermulighed for kreative produktioner/præsentationer, fx iBook. Generelt skallæremidlet være tydeligt målrettet aldersgruppen gennem det visuelle.
DIGITALE LÆREMIDLER(UDSKOLING)SP AR R I N GS P A RT N E R: EBB EDA MNI E L S ENTekniske krav:1-1 i udskolingen => skoletaskenTrådløst netværk fungererPlatformsuafhængig + filuafhængigEet loginKunne købe dele af materialetFRA
ALI N EA
OG
BASI DI A
Didaktiske krav:Flytbart, redigerbart og fleksibelt indholdRevision af copyrightLæremidlerne skal strukturere indhold, processtyringFlipped classroom – eleven som producentKeep it simple – enkle og intuitive brugerfladerVidendelingEvaluering og feedbackKvalitet i indholdet og leve op til faglige målAfgangsprøven redefineres.
TRÆNINGSAPPSSP AR R I N GS P A RT N E R: ST E F ANPA LFR A
LINGAPPS
Generelt: arbejdshukommelsen skal trænes - det gøres ved at træne noget først ogderefter applicere sin viden - de to ting hænger sammenKrav til træningsapps:••Design og layout skal kunne tilpasses til målgruppen - forskellige skins!Mere indhold inden for flere emneområder i samme apps - dynamiskesværhedsgrader (a la golf-handicap)Motivationsfaktor (fx i form af belønning af stjerner m.m. - men det blivertrættende i længden) - hvordan fastholder vi motivationen?Applicere viden efter træning fx i form af multiplayer-games eller fx vise det forandre i klassenGyroskop-interaktionMikrofon og kamera-interaktion samt interaktion med lysfølsomhedDen skal understøtte problemløsende adfærdMulighed for lærerstyret indhold / dynamisk indholdForklaring til indholdHoldbarhed og motivationProgression - ikke kun om man kommer i mål, men også hvordan man når målet?Logfil som følger eleven
•
•
••••••••
Eksempel på kombination af træningsapps, hvor træning, arbejdshukommelse ogeleven som producent indgår:En elev skal lære alfabetet - bogstav for bogstav (kunne også være geometriske figurer) -vha. interaktive tryk på skærmen- Herefter skal eleven tage et billede af noget iomgivelserne der ligner bogstavet. Når alle bogstaver i alfabetet er gennemført, finderprogrammet selv ud af om billederne stemmer overens med bogstaverne. Programmetgenererer efterfølgende en bog med alle billederne, så eleven får produceret sin egen bogmed hele alfabetet
Eksempel på motivationsfaktorMotivationsfaktor: show off characters - a la stjernehotellet og dragon vale, eller etprogram, som låser forskellige ting op afhængig af hvor mange point eleven har opnået ide forskellige øvelser. Multiplayer-konceptet er også vigtigt - man skal kunne spille modhinanden på de rette niveauer.Eksempel på funktionel læring:Apps om hverdagsting som penge, købmand, årstider, lær klokken, lave mad,tidsfornemmelser, over/underbegreberGenerelt:Det er vigtigt at udviske tavlen mellem læring og træning. Det gøres bl.a. ved at elevenselv producerer noget tekst og herefter skal de så dynamisk kategorisere ordklasser,grammatik, bøjninger osv. i deres tekst.Interaktion mellem lærer og elev, hvor læreren kan producere indholdet og sende tileleven:Lærer/elev-app hvor man kan sende indhold i form af øvelser, fx diktat, regneøvelserm.m. til eleverne. Der er tale om to apps, som hænger sammen: en elev-app og en lærer-app.Læreren sender indhold til elev-appen, og eleven løser opgaverne. Programmet retterselv opgaverne, inden de sendes tilbage til læreren. Der måles både på om eleven harsvaret korrekt, samt hvor meget tid eleven har brugt.
Venlig hilsenMorten JacobsenLouise Fiskaali GammelmarkKarin KjeldsenSkolen ved Nordens pladsSaksild skoleHornslet skole
Wickie Winnie Wittrup Jørgensen SkovbakkeskolenArne Terp AndersenMaja HoldorfIrene HøjmarkKim KrøjgaardLearnmark Step 10 HorsensParkvejens skoleSkovbakkeskolenSorø Borgerskole
Britt Bang-SørensenAlex LaursenJette KolindKirsten Elkjær SejersenJakob Neergaard HaustedNikolaj SchnurreFinn FallesenPia AbelsenPeter HammerClaus SteffensCecilie WestergaardMette RasmussenPia HornskovKirstine Grønborg BachPernille MadsenArne HolmSøren Svinth VandelFinn NielsenLars JuncherCarrie HarritsøChristian Hjort LundEsben Kjær RavnStefan PalHelle ThygesenMartin CramerJytte SørensenRikke Thonbo
UglegårdsskolenTovshøjskolenPPR BillundPPR HorsensCPU - Center for Pædagogisk udviklingHøjby SkoleMunkevængets SkoleMunkevængets SkoleStilling skoleSkovbakkeskolenSkolen på NylandsvejLøjt Kirkeby skoleSorø BorgerskoleSkovbakkeskolenHundslund skoleTune skoleRestudyDanehofskolenSøgårdsskolenParkvejens SkoleBasidiaKongOrangeLingAppsSkolebibliotekskonsulent OdderGylling SkoleHundslund skoleSkole IT konsulent Odder