Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1162755_0001.png
1162755_0002.png
1162755_0003.png
1162755_0004.png
1162755_0005.png
1162755_0006.png
1162755_0007.png
1162755_0008.png
Fremsat den {FREMSAT} af Børne- og undervisningsminister (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring lov om af befordringsrabat til uddannelsessøgendei ungdomsuddannelser m.v. og lov om statens voksenuddannelses-støtte (SVU)(Adgang til delegation m.v.)
§1I lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgø-relse nr. 170 af 24. februar 2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 1567 af 21. december 2010, foretagesfølgende ændringer:1.§ 1, stk. 1,affattes således:»Administrationen af befordringsrabat efter denne lov varetages af Ministeriet for Børn og Under-visning. Børne- og undervisningsministeren kan bemyndige en anden statslig myndighed (myndig-heden) efter forhandling med vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der i denne lov ertillagt ministeren. De befordringsansvarlige, uddannelsesstederne og kommunalbestyrelserne bistårministeriet eller den myndighed, der efter 2. pkt. er bemyndiget dertil i administrationen, jf. kapitel5.”2.Efter § 1, stk. 1, indsættes som nyt stk.:»Stk. 2.Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,som en anden statslig myndighed er bemyndiget til at udøve efter stk. 1.«3.I§ 1, 2. pkt., § 11, stk. 3, 1. pkt., stk. 6, nr. 1-3, § 13, stk. 1-3, stk. 4, 2. pkt., § 15,og§ 16, stk. 1,ændres »styrelsen« til: »ministeriet eller myndigheden«.4.I§ 5, § 8, stk. 1, § 9, stk. 2, § 9 a, stk. 2, § 11, stk. 3, 2. pkt., § 12, stk. 1,og to steder istk. 2, § 13,stk. 4, 1. pkt.,ændres »Styrelsen« til: »Ministeriet eller myndigheden«.5.I§ 6, stk. 1,ændres »styrelsens« til: »ministeriet eller myndighedens«.§2I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 554 af 8. juni 2009,som ændret ved lov nr. 727 af 25. juni 2010 og lov nr. 1566 af 21. december 2010, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 2, stk. 6,to steder i§ 3, stk. 3, § 4, stk. 1-3, § 5, stk. 4, § 6, § 7, § 12, stk. 3,og§ 13, stk. 5og6,ændres »Undervisningsministeren« til: »Børne- og undervisningsministeren«.
2.I§ 8, stk. 1-4,og§ 9, stk. 2,ændres »Undervisningsministeren« til »Ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser«.3.I§ 14, stk. 2, § 14 a, stk. 5, § 16, stk. 2, § 20, stk. 3, § 21, stk. 1, 2og5, 2.og3. pkt., § 22, stk. 2,og§ 22 a,ændres »Undervisningsministeren« til: »Børne- og undervisningsministeren eller ministe-ren for forskning, innovation og videregående uddannelser«.4.Overskriften tilkapitel 7affattes således:»Administration, klageadgang og delegation«.5.§ 19affattes således:»§ 19.Administrationen af statens voksenuddannelsesstøtte, jf. dog stk. 2, varetages af Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Ministeren for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser kan bemyndige Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannel-sesstøtte (myndigheden) til at varetage visse beføjelser efter denne lov.Stk. 2.Administrationen af statens voksenuddannelsesstøtte til og med ungdomsuddannelsesni-veau varetages af Ministeriet for Børn og Undervisning. Børne- og undervisningsministeren kanbemyndige en anden statslig myndighed (myndigheden) efter forhandling med vedkommende mini-ster til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.Stk. 3.Afgørelser om statens voksenuddannelsesstøtte kan ikke indbringes for anden administrativmyndighed.Stk. 4.Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, somen anden statslig myndighed er bemyndiget til at udøve efter stk. 2.«6.I§ 20, stk. 1og2,og§ 21, stk. 5, 1. pkt.,ogstk. 6,ændres »Undervisningsministeren eller styrel-sen« til: »Børne- og undervisningsministeren, ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser eller anden statslig myndighed«.7.I§ 20 aændres »styrelsen« til: »ministeriet eller myndigheden«.8.I§ 21, stk. 4,og§ 22, stk. 1, 3og4,ændres »undervisningsministeren eller styrelsen« til: »børne-og undervisningsministeren, ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser elleranden statslig myndighed«.9.I§ 21, stk. 5, 3. pkt.,ændres »styrelsen« til: »anden statslig myndighed«.10.I§ 22 aændres »Undervisningsministeriet eller Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte« til:»Ministeriet for Børn og Undervisning eller anden statslig myndighed efter bemyndigelse«.§3Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindhold1.2. Lovforslagets baggrund2. Delegation2.1. Gældende ret2.1.1. Lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.2.1.2. Lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Miljømæssige konsekvenser6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningVed kongelig resolution af henholdsvis 3. og 5. oktober 2011 er lovgivningen vedrørende en række institu-tioner og uddannelser overført fra det daværende Undervisningsministerium (Nu Ministeriet for Børn ogUndervisning) til Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Ressortomlægningenaf undervisnings- og uddannelsesområdet har givet anledning til at foretage justeringer af indretningen afadministrationen af de ressortoverførte områder, herunder muligheden for delegation til statslige myndighe-der uden for ministerområdet.Der er som opfølgning på de kgl. resolutioner indgået ressortaftaler mellem de involverede ministerier inovember 2011.1.1. Lovforslagets hovedindholdDer gives med lovforslaget børne- og undervisningsministeren adgang til at delegere kompetence til en an-den statslig myndighed til at varetage administrationen inden for henholdsvis statens voksenuddannelsesstøt-te (SVU) til og med ungdomsuddannelsesniveau og administrationen af ordningen om befordringsrabat tiluddannelsessøgende i ungdomsuddannelser. Lovforslaget giver således ministeren mulighed for løbende attilrettelægge ministerområdets organisation og opgavevaretagelse på de nævnte områder og herved sikre eneffektiv og smidig administration ved, at sager af samme karakter fra forskellige ministerområder kan be-handles samlet hos en myndighed. Lovforslaget indebærer ikke nogen ændring i forhold til ministerens mu-lighed for intern delegation, dvs. delegation til en myndighed inden for vedkommende ministerområde, idetadgangen hertil allerede følger af det almindelige overunderordnelsesforhold mellem departement og styrel-ser.
Idet omfang en minister delegerer sin kompetence til en anden myndighed, opstår der klageadgang fra denmyndighed, der har fået delegeret kompetencen, til den delegerende myndighed, for så vidt angår de afgørel-ser, som myndigheden træffer i medfør af delegationen. Lovforslaget indebærer en afskæring af klageadgan-gen over de afgørelser, som en anden statslig myndighed træffer på grundlag af en delegation fra børne- ogundervisningsministeren på de anførte områder.Lovforslaget indebærer herudover enkelte tekniske ændringer og ajourføringer.1.2. Lovforslagets baggrundMinisteriet for Børn og Undervisning er ved kgl. resolution af 3. og 5. oktober 2011 dannet ved en res-sortmæssig omlægning af det tidligere Undervisningsministerium, og således at der til Ministeriet for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser er overført ressortansvaret for sager vedrørende de videregå-ende uddannelser og SU-området.Lovforslaget er en opfølgning på denne ressortafgrænsning af undervisnings- og uddannelsesområdet.Der er efterfølgende indgået ressortaftale af 7. november 2011 mellem Ministeriet for Forskning, Innovati-on og Videregående Uddannelser og Ministeriet for Børn og Undervisning vedrørende de videregående ud-dannelser og SU-området.Ressortaftalen indebærer, at der er tilfælde, hvor det ene ministerium varetager opgaver på vegne af det an-det ministerium. Det fremgår af ressortaftalen af 7. november 2011, at Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående Uddannelser varetager på vegne af børne- og undervisningsministeren administrationen afstatens voksenuddannelsesstøtte til og med ungdomsuddannelsesniveau i medfør af lov om statens voksen-uddannelsesstøtte og administrationen af befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser imedfør af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser.2. Administration af befordringsordning og SVU2.1. Gældende ret2.1.1. Lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Loven fastsætter rammerne for administrationen af ordningen om befordringsrabat til elever i ungdomsud-dannelser og deltagere i almene voksenuddannelser (avu), forberedende voksenuddannelse (fvu) og ordblin-deundervisning.Loven indeholder i § 1 en bestemmelse om delegation, hvorefter administrationen af ordningen om befor-dringsrabat varetages af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (Nu Styrelsen for Videregående Uddannel-ser og Uddannelsesstøtte), som efter ressortaftale af 7. november 2011 varetages af Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser.Det følger af lovens § 16, at uddannelsesstedernes og Styrelsen for Statens Uddannelsesstøttes afgørelser,som træffes efter lovens bestemmelser er endelige, og derfor ikke kan indbringes for en anden administrativmyndighed.2.1.2. Lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)Loven fastsætter rammerne for administrationen af ordningen om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU),hvis formål er at skabe økonomisk grundlag for, at voksne kortuddannede kan deltage i uddannelse på folke-skoleniveau og i gymnasiale uddannelse, og at voksne kan deltage i videregående uddannelse.Som opfølgning på ressortændring ved kgl. resolution af 3. og 5. oktober 2011 er opgaver i forbindelsemed loven og ved ressortaftale af 7. november 2011 mellem Ministeriet for Forskning, Innovation og Vide-regående Uddannelser og Ministeriet for Børn og Undervisning vedrørende de videregående uddannelser ogSU-området ressortmæssigt delt mellem de to ministerier. Lovens regler om SVU på de videregående ud-dannelsesniveauer er i den forbindelse overført til Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser.
Loven indeholder i § 19, stk. 1, en bestemmelse om delegation, hvorefter ministeren kan bemyndige Sty-relsen for Statens Uddannelsesstøtte (Nu Styrelsen for Videregående Uddannelse og Uddannelsesstøtte) til atudøve visse beføjelser efter loven. Bemyndigelsen er udmøntet i § 1 i bekendtgørelsen om statens voksenud-dannelsesstøtte (SVU-bekendtgørelsen).Loven indeholder endvidere i § 21, en bestemmelse om delegation, hvorefter ministeren kan bemyndigeuddannelsessteder og efter forhandling med beskæftigelsesministeren bemyndige anerkendte arbejdsløsheds-kasse til at varetage visse opgaver efter loven. Loven indeholder ikke andre bemyndigelser til delegation afopgaver.Det fremgår af lovens § 19, stk. 2, at afgørelser, der træffes af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte ((NuStyrelsen for Videregående Uddannelse og Uddannelsesstøtte) efter bemyndigelsen i § 19, stk. 1, ikke kanindbringes for ministeren.Det fremgår endvidere § lovens § 21, stk. 4, at der for så vidt angår afgørelser, som uddannelsessteder elleranerkendte arbejdsløshedskasser efter bemyndigelse træffer, er der klageadgang til ministeren eller en styrel-se efter bemyndigelse.Der er desuden i lovens § 22 fastlagt en klageadgang til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten for så vidt an-går afgørelser om beregning, tildeling, udbetaling og tilbagebetaling af SVU, der træffes i henhold til loven.Det fremgår af bestemmelsen, at ankenævnet træffer den endelige administrative afgørelse.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at der gives børne- og undervisningsministeren hjemmel til efter forhandling med vedkom-mende fagminister at bemyndige en anden statslig myndighed til at udøve de beføjelser efter de under afsnit2.1.1. og 2.1.2. anførte love.Det vil aktuelt være de opgaver, som ifølge de indgåede ressortaftaler, jf. afsnit 1.2., skal varetages af enanden statslig myndighed. . Lovforslaget indebærer ikke nogen ændring i forhold til ministerens mulighedfor intern delegation, dvs. delegation til en myndighed inden for vedkommende ministerområde, idet adgan-gen hertil allerede følger af det almindelige overunderordnelsesforhold mellem departement og styrelser.Det foreslås endvidere, at de eksisterende bestemmelser, jf. afsnit 2.1.1. og 2.1.2., om afskæring af klagead-gang ved afgørelser, som en statslig myndighed træffer efter bemyndigelse, ændres til også at omfatte detilfælde, hvor ministeren har delegeret sine kompetencer til en statslig myndighed på et andet ministerområ-de.Retstilstanden for borgeren vil i disse situationer være uændret. Borgeren har stadig mulighed for at klageover en afgørelse, i det omfang lovgivningen hidtil har indebåret en klageadgang. Lovforslaget berører såle-des ikke de eksisterende klagemuligheder, som den enkelte borger har i henhold til de under afsnit 2.1.1. og2.1.2. anførte love.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget forventes ikke at medføre merudgifter for staten, da der ikke vil være flere behandlinger afden samme sag. Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerAkademikernes Centralorganisation, A-kassernes Samvirke, Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, Arbejds-løshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende, Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bestyrel-sesforeningen for professionshøjskoler, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, DanmarksEvalueringsinstitut, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverfor-ening, Dansk Erhverv (DE), Dansk Friskoleforening, Dansk Industri (DI), Danske Erhvervsskoler – Besty-relserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicapor-ganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, Det CentraleHandicapråd, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Erhvervsskolelederne i Dan-mark, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes For-ening, Foreningen af Forstandere/Direktører ved AMU-centrene, Foreningen af frie fagskoler, Foreningsfæl-lesskabet Ligeværd, Forstanderkredsen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, FSR – danske reviso-rer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasie-skolernes Rektorforening, Husholdnings- og Håndarbejdsskolerne, Håndværksrådet, Institut for Menneske-rettigheder, KL, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen for VUC, Lederne, LO,Private Gymnasier og Studenterkurser, Produktionsskoleforeningen, Professionshøjskolernes Rektorkollegi-um, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minorite-ter, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), Skolelederne, Social- og Sundheds-uddannelsernes Landselevbestyrelse, SOSU-Lederforeningen, SU-rådet, Uddannelsesforbundet, VUC Besty-relsesforening.9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske og administrativekonsekvenser for stat, kommunerog regionerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.Til nr. 1 (§ 1, 1. pkt.)Det foreslås med ændringen, at kredsen af administratorer ændres således, at administrationen af befor-dringsrabatordningen varetages enten af Ministeriet for Børn og Undervisning eller af en anden statslig myn-dighed, som af børne- og undervisningsministeren bemyndiges dertil. Bemyndigelsen til en anden statsligmyndighed vil ske efter forhandling med ministeren for vedkommende ministerområde.
Baggrunden for ændringen er, at der af ressortaftale af 7. november 2011 fremgår, at Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser på vegne af børne- og undervisningsministeren varetageradministrationen af befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser i medfør af lov om be-fordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 1.2. og 2.1.1.Til nr. 2 (§ 1, stk. 2)Det foreslås med ændringen, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler omudøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende ministerbliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor børne- og undervisningsministeren udnytter sin adgang, jf. denforeslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1, ovenfor, til at delegere administrationen af befordringsra-batten til andre statslige myndigheder uden for Ministeriet for Børn og Undervisning. Der består i disse til-fælde ikke et over-/underordnelsesforhold mellem børne- og undervisningsministeren og den pågældendemyndighed.Ved andre statslige myndigheders varetagelse af f.eks. myndighedsopgaver for børne- og undervisnings-ministeren efter delegation bevarer ministeren sine beføjelser, herunder instruktionsbeføjelsen, i relation tilde delegerede opgaver, da underordnede myndigheden på det delegerede område funktionelt vil høre underbørne- og undervisningsministerenTil nr. 3-5Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 1.Til § 2Lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)Til nr. 1-3 og 6-10Der er tale om tekniske ændringer som følge af den ressortmæssige deling ved kgl. resolution af 3. og 5.oktober 2011, og den hertil følgende ressortaftale af 7. november 2011 mellem Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser og Ministeriet for Børn og Undervisning vedrørende de videregå-ende uddannelser og SU-området.Det foreslås derfor, at minister- og ministeriebetegnelsen ændres til henholdsvis børne- og undervisnings-ministeren og Ministeriet for Børn og Undervisning de steder i loven, som omfatter regulering af SVU veduddannelser på folkeskole- og gymnasialt niveauDet foreslås endvidere, at minister- og ministeriebetegnelsen ændres til henholdsvis ministeren for forsk-ning, innovation og videregående udannelse og Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUdannelse de steder i loven, som omfatter regulering af SVU ved de videregående uddannelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 1.2. og 2.1.2.Til nr. 4Det foreslås, at overskriften til kapitel 7 ændres, så det fremgår heraf, at kapitlet også indeholder regler omministerens delegationsadgang.Til nr. 5 (§ 19)Det foreslås med bestemmelsen istk. 1,at administrationen af statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) bli-ver varetaget af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Det foreslås i den for-
bindelse, at ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser kan bemyndige Styrelsen forVideregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte til at varetage visse beføjelser efter loven.Det foreslås med bestemmelsen istk. 2,at administrationen af statens voksenuddannelsesstøtte til og medungdomsuddannelsesniveau bliver varetaget af Ministeriet for børn og undervisning. Det foreslås endvidere,at børne- og undervisningsministeren kan bemyndige en anden statslig myndighed på andre ministerområderefter forhandling med vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt børne- ogundervisningsministeren.Baggrunden for indførelse af bestemmelserne i stk. 1 og 2 er, at der af ressortaftale af 7. november 2011fremgår, at Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser varetager på vegne af børne-og undervisningsministeren administrationen af statens voksenuddannelsesstøtte til og med ungdomsuddan-nelsesniveau i medfør af lov om statens voksenuddannelsesstøtte.Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at børne- og undervisningsministeren herefter i en be-kendtgørelse kan udnytte adgangen til at delegere opgaver og beføjelser til en statslig myndighed på andreministerområder efter forhandling med vedkommende ministerium. Dette vil være i tråd med, at beslutnin-gen om, at en kompetence overlades permanent af ministeren til f.eks. en styrelse af hensyn til borgernesmulighed for at kunne vide, hvem der er rette myndighed, altid bør angives i en bekendtgørelse, jf. pkt. 4 iJustitsministeriets vejledning nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative forskrifter.Bestemmelsen i stk. 2 sikrer, at der med henblik på effektiv og hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcernekan henlægges opgaver til myndigheder uden for vedkommende ministerområde efter forhandling med denpågældende minister. Formuleringen sikrer endvidere, at vedkommende minister, hvis der træffes beslutningom flytning af myndigheder under ministeriet, kan henlægge eventuelle myndighedsopgaver dertil selvommyndigheden fremover henhører under et andet ministerområde.Det vil ligeledes kunne fastsættes, at vedkommende minister kan overtage beføjelser, der er overladt til enanden myndighed i en konkret sag.Delegation efter stk. 1 og 2 kan alene ske til statslige myndigheder. Der kan således ikke i medfør af de fo-reslåede bestemmelser ske delegation til regionale eller kommunale myndigheder eller til private virksomhe-der eller organisationer.Det foreslås istk. 3,at afgørelser om statens voksenuddannelsesstøtte ikke kan indbringes for anden admi-nistrativ myndighed. Bestemmelsen indebærer, at afgørelser, som en statslig myndigheder, der er bemyndi-get dertil efter bestemmelserne i stk. 1 og 2, afskæres, der vil således ikke i disse tilfælde være klageadgangtil ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser eller børne- og undervisningsministe-ren. Bestemmelsen berører ikke den eksisterende klageadgang, herunder adgang til klageafskæring, der iøvrigt er fastsat i lovgivningen m.v.Det foreslås med bestemmelsen istk. 4,at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætteregler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommendeminister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 2.Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter sin adgang, jf. den foreslåede bestemmelsei stk. 2, ovenfor, til at delegere beføjelser til andre statslige myndigheder uden for Ministeriet for Børn ogUndervisning. Der består i disse tilfælde ikke et over-/underordnelsesforhold mellem henholdsvis børne- ogundervisningsministeren og vedkommende myndighed.Ved andre statslige myndigheders varetagelse af f.eks. myndighedsopgaver for børne- og undervisnings-ministeren efter delegation bevarer ministeren sine beføjelser, herunder instruktionsbeføjelsen, i relation tilde delegerede opgaver, da underordnede myndigheden på det delegerede område funktionelt vil høre underministerområdet.Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 1.2. og 2.1.2.Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.