Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1195072_0001.png
1195072_0002.png
1195072_0003.png
1195072_0004.png
1195072_0005.png
1195072_0006.png
1195072_0007.png
1195072_0008.png
1195072_0009.png
1195072_0010.png
1195072_0011.png
1195072_0012.png
1195072_0013.png
1195072_0014.png
1195072_0015.png
1195072_0016.png
1195072_0017.png
1195072_0018.png
1195072_0019.png
1195072_0020.png
1195072_0021.png
1195072_0022.png
1195072_0023.png
1195072_0024.png
1195072_0025.png
1195072_0026.png
1195072_0027.png
1195072_0028.png
1195072_0029.png
1195072_0030.png
1195072_0031.png
1195072_0032.png
Profilmodel2011–fremskrivningafenungdomsårgangsuddannelsesniveauAfTineHøtbjergHenriksen
OpsummeringProfilmodel2011erenfremskrivningaf,hvordanenungdomsårgang1forventesatuddannesigiløbetafdekommende25år,hvisuddannelsessystemetogdeungesuddannelsesadfærdifremskrivningsperiodenersomdetår,hvordenungegåri9.klasse2,3.Profilmodellenkandermedbrugestilatvurdere,hvaduddannelsessystemetidetår,hvordeungeafsluttede9.klasse,kanogdermedogsåtilatsammenligneud‐dannelsessystemerneovertid,blandtandetmåltvedstørrelsenafandele,derfor‐ventesatopnåhenholdsvisenungdomsuddannelse,videregåendeellererhvervs‐kompetencegivendeuddannelse.Afregeringsgrundlagetoktober2011fremgårdet,atdeterregeringensmål,at95%af2015‐ungdomsårgangenskalgennemføremindstenungdomsud‐dannelse,ogat60%af2020‐ungdomsårgangenskalgennemføreenvideregåendeud‐dannelse,heraf25%enlangvideregåendeuddannelse.Detbetyder,atmålsætningerneeropfyldt,hvisprofilresultaternefor2015viser,atuddannelsessystemetfungerersåledes,at95%afenungdomsårgangforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse,ogligeledesfor2020,at60%afenungdoms‐årgangforventesatopnåenvideregåendeuddannelse.Målsætningernevurderes25årefter9.klasse.FremskrivningerneiProfilmodellengiverdogogsåresultater,somikkesersålangtudifremtiden.Profilmodellenfremskriverbl.a.ogsåandelene,derforventesatopnåhenholdsvisenungdomsuddannelse,videregåendeellererhvervskompeten‐cegivendeuddannelseefter5,6,7,8,9,10,15,og20årefter9.klasse.Dettenotatviserresultaterneafprofilmodel2011forhelelandet.Resultaterforungdomsårgangenfordeltefterregioner,erbeskrevetietseparatnotat.Enungdomsårgangerherdefineretsomdeunge,somafslutter9.klassedetsammeår.Profilmodellenbaserersigpåtoårsstudieadfærd,seuddybningafdetteinotatet”Metodebagprofilmodellen”.Modellenersåledeskonservativ,dastigninger/faldifxoptagdetårdeungegåri9.klasseikkeslårfuldtigennemimodelleringafungdomsårgangensforventedestudieadfærd.3Detervedsammenligningmedandreopgørelserogprognoservæsentligatværeopmærk‐som,atfremskrivningendermeddækkerunge,somvarilandetoggikiskoleiDanmarki9.klasse,seuddybningafdetteinotatet”UddannelsesniveauetiDanmark–forskelligeopgø‐relsesmetoderogresultater”.21
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side1af32
Notatetbeskriverresultaterneiforholdtilmålsætningerneogsammenlignerogsåmedhistoriskeungdomsårgangesfaktiskeresultater.Detindeholderogsåenop‐summeringpåtværsafdeuddannelsespolitiskemålsætningerafresultaterneop‐deltpåkønogherkomst.Endeligafrundesnotatetmedudvalgtesåkaldte’profilfi‐gurer’,somgiveretoverblikover2011‐ungdomsårgangensforventedebevægelseriuddannelsessystemet.
Hovedresultatervedr.ungdomsuddannelserne25årefter9.klasse:Andelen,derforventesatopnåmindstenungdomsuddannelsestigerfort‐sat,samletforbeggekønogbådeungeafdanskogudenlandskherkomst.92%forventesatopnåmindstenungdomsuddannelse4.Pigerneafdanskherkomstforventesatopfylde95%‐målsætningen.Drengenehalerindpåpigerne.Siden2008erandelenafdrenge,derfor‐ventesatopnåmindstenungdomsuddannelse,stegetmed8procentpointmod4procentpointforpigerne.90%afdrengeneog94%afpigerneforventesatopnåmindstenungdoms‐uddannelse.Ungeafandenherkomstenddanskhalerindpådeungeafdanskherkomst.93%afdeungeafdanskherkomstforventesatopnåmindstenungdoms‐uddannelsemod86%afdeungeafandenherkomstenddansk.Iforholdtilårgang2008erdetenstigningpå9procentpointforungeafandenher‐komstenddanskmod6procentpointforungeafdanskherkomst.88%forventesatopnåenungdomsuddannelse.4%forventesatopnåenvideregåendeuddannelseudenenregistreretungdomsuddannelse.Andelen,dergennemførerenSærligtTilrettelagtUngdomsuddannelse(STU),somtællesmediopgørelsenafandelen,somopnårenungdomsud‐dannelse,liggerlidtover1%,hvilketerretkonstantoverdesenestetreår.5årefter9.klasse:5årefterafslutningenaf9.klasseforventes71%athaveopnåetmindstenungdomsuddannelse,herafforventes59%athaveopnåetengymnasialuddannelseog12%enerhvervsuddannelse.Andelenafenungdomsårgang,somforventesatopnåenungdomsuddan‐nelse5årefter9.klasse,harsidenårgang2006væretstigendeforallegrupperingerafkønogherkomst.Resultaternebekræftersåledes,atenstørreandelafungehurtigtkommerigennemenungdomsuddannelse.Ungeafandenherkomstenddanskhalerindpåungemeddanskherkomstmht.tilandelen,dergennemførerenungdomsuddannelseiløbetaf5åref‐ter9.klasse.Dererunge,somfuldførerenvideregåendeuddannelseudenenregistreretungdomsud‐dannelse.Disseermedtaltunderbegrebetmindstenungdomsuddannelse.UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012Side2af324
Andelenafunge,somikkeforventesatpåbegyndeenuddannelseeftergrundskoleniløbetafdeførste5årefter9.klasseerfaldetstøtforallegrupperopdeltpåkønogherkomstsidenårgang2008.2%af2011‐ungdomsårgangenmeddanskherkomst,og5%af2011‐ungdomsårgangenafandenherkomstforventesikkeatpåbegyndeenungdomsuddannelseiløbetaf5årefter9.klasse.Sammenholdes5årsfremskrivningenafungdomsårgangefra2006ogtidli‐gere,viserdensamletsetgodoverensstemmelsemeddefaktiskeandele,somefter5årharopnåetmindstenungdomsuddannelse.10årefter9.klasse:10årefterafslutningenaf9.klasseforventes86%athaveopnåetmindstenungdomsuddannelse,herafforventes63%athaveopnåetengymnasialuddannelseog25%enerhvervsuddannelse.6%af2011‐ungdomsårgan‐genforventesathaveopnåetbådeengymnasialogenerhvervsfagligud‐dannelse.Andelenafdrengeafandenherkomstenddansk,somhargennemførtmindstenungdomsuddannelse,ersteget10procentpointsidenårgang2008.Dentilsvarendeandelafdrengeafdanskherkomsterstegetmed7procentpointsidenårgang2008.
Hovedresultatervedr.devideregåendeuddannelser25årefter9.klasse:59%af2011‐ungdomsårgangenforventesatopnåenvideregåendeuddan‐nelse.Regeringens2020‐målsætningersåledes1procentpointfraatværeopnået.Detteerenstigningpå11procentpointiforholdtil2008‐årgangenog2procentpointiforholdtil2010‐årgangen.Detdækkerisærovervok‐sendeandele,derforventesatopnåmellemlangeoglangevideregåendeuddannelserogensvagtfaldendeandel,derforventesatopnåenkortvide‐regåendeuddannelse.Andelenaf2011‐årgangen,derforventesatopnåenmellemlangvideregåendeuddannelse,erdensammesomfor2010‐årgangen.Opdeltpåkønses,at53%afdrengenehenholdsvis66%afpigerneforven‐tesatopnåenvideregåendeuddannelse.Pigerneafårgang2011forventessåledesatleveoptilmålsætningenfor2020‐årgangen.Detgælderogsåforpigernefra2010‐årgangen.Forbådedrengeneogpigerneerdetenstigningpå2procentpointiforholdtil2010.Sammenlignermanandelenefra2011‐årgangenmed2009‐årgangenerdetenstigningpå8procentpointfordrengeneog6procentpointforpigerne.Opdeltpåherkomstses,at59%afungeafdanskherkomsthenholdsvis57%afungeafandenherkomstenddanskforventesatopnåenvideregåendeuddannelse.Forskellenmellemandelenafungeafdanskogandenher‐komstenddansk,somforventesatopnåenvideregåendeuddannelse,erpå2procentpoint,mensdentilsvarendeforskeliandelen,somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse,er7procentpoint.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side3af32
27%af2011‐ungdomsårgangenforventesatopnåenlangvideregåendeuddannelse.Regeringensmålsætningom,at25%af2020‐ungdomsårgangenskalgennemføreenlangvideregåendeuddannelsefor‐ventessåledesatværeopnåetmed2011‐ungdomsårgangen.28%afpigerneforventesatfåenlangvideregåendeuddannelse.25%af2011‐årgangensdrengeforventesatfåenlangvideregåendeuddannelse.Derernæsteningenforskelpåandelenafungeafdanskherkomstogande‐lenafungeafandenherkomstenddansk,derforventesatopnåenlangvi‐deregåendeuddannelse.27%afdeungemeddanskherkomstforventesifølgeprofilmodellenatfåenlangvideregåendeuddannelsemod26%afdeungemedandenherkomstenddansk.10årefter9.klasse:Enstørreandelafungefuldførerhurtigereenvideregåendeuddannelse.Andelen,som10årefter9.klasseforventesathavefuldførtenvideregåen‐deuddannelse,erstegetfra27%i2004til42%i2011.Forskellenmellemandelenafungemeddanskherkomstogandenher‐komstenddansk,somforventesatopnåenvideregåendeuddannelse10årefter9.klasse,erblevetvæsentligreduceretfra2004‐årgangentil2011‐årgangen.Forskellenerfor2004årgangen9procentpointogfor2011‐årgangen4procentpoint.Fremskrivningen10årfremitidenafandelmedvideregåendeuddannelseudviserenmindreoverensstemmelsemeddefaktisketalendfremskrivnin‐genafandelenmedmindstenungdomsuddannelse.Forfxungdomsårgang2001erandelen6procentpointmindreiforholdtildenreelleandelforungdomsårgangen,somfikenvideregåendeuddannelse.Profilmodellensestimateraf,hvorstorenandelderforventesatopnåenvideregåendeud‐dannelse,giverdogalligevelgodmening,dadeangiver,hvaduddannelses‐systemetoguddannelsesadfærdenkunnepræstereidetår,hvordenungegiki9.klasse.
Hovedresultatervedr.højestefuldførteuddannelse84%af2011‐ungdomsårgangenforventesatopnåenerhvervskompeten‐cegivendeuddannelse,dvs.enerhvervsfagligellerenvideregåendeuddan‐nelsesomhøjestefuldførteuddannelse.Detteerenstigningpå1procent‐pointiforholdtilårgang2010og6procentpointiforholdtil2008.6%af2011‐ungdomsårgangenforventesatopnåstudiekompetence,dvs.engymnasialuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelse.Detteersam‐meniveausomforårgang2010,ogetfaldpålidtunder1procentpointsi‐denårgang2008.8%af2011‐ungdomsårgangenforventeshverkenatopnåerhvervs‐ellerstudiekompetence.Detteeretfaldpålidtunder6procentpointiforholdtilårgang2008ogetfaldpå1procentpointiforholdtilårgang2010.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side4af32
De84%af2011‐ungdomsårgangen,somforventesatopnåenerhvervs‐kompetencegivendeuddannelse,fordelersigmed25%,somforventesatfåenerhvervsfagliguddannelseog59%envideregåendeuddannelse.Blandtdem,somopnårenerhvervsfagliguddannelse,forventes12%af2011‐ungdomsårgangenatopnåentekniskuddannelse,7%enmerkantiluddannelseog7%ensocial‐ogsundhedsuddannelse.Opdeltpåkønses,at29%afdrengenehenholdsvis22%afpigerneforven‐tesatopnåenerhvervsuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelse.26%afdeungemeddanskherkomstforventesifølgeprofilmodellenatfåenerhvervsuddannelsesomhøjestefuldførteuddannelsemod20%afdeungemedandenherkomstenddansk.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side5af32
AndelensomforventesatopnåmindstenungdomsuddannelseUngdomsuddannelserneomfattergymnasialeogerhvervsfagligeungdomsuddan‐nelsersamtdenSærligTilrettelagtUngdomsuddannelse(STU)5.Engymnasialellerenerhvervsfagliguddannelseersomregelenforudsætningforadgangtilvideregå‐endeuddannelseDererdogunge,somfuldførerenvideregåendeuddannelseudenenregistreretungdomsuddannelse,idetnogleuddannelserharoptagelsesprøveogdermedikkekræverenungdomsuddannelse.Andrekanoptagespåenvideregåen‐deuddannelsepådispensationudenenfuldeksamenviahf‐enkeltfag6ellerfårme‐ritforenungdomsuddannelse,someropnåetiudlandet.Disseermedtaltunderbegrebetmindstenungdomsuddannelse.25årefter9.klasseResultaterneafdesenesteberegningerpåprofilmodellenviser,atandelenafung‐domsårgang2011,derforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse,erstegetiforholdtildetidligereårgange,jf.figur1.Detskalsesisammenhængmedenstadigstigendetilgangtildegymnasialeungdomsuddannelser.Andelen,derforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse,erforungemed9.klassei2011på92%,mensandelenfor2010‐årgangener91%7ogfor2009‐årgangen88%.Figur1Andelafungdomsårgangene2002‐2011somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse25årefter9.klasse10090807060504030201002002200320042005200620072008200920102011MindstenungdomsuddannelseUngdomsuddannelseGymnasialungdomsuddannelseErhvervsfagligungdomsuddannelseSærligtTilrettelagtUngdomsuddannelse
Andel
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
SærligtTilrettelagtUngdomsuddannelse(STU)erenrelativtnyuddannelse8.Denneungdomsuddannelseermedtagetiopgørelsenafandelenmedenungdomsuddan‐nelseogmedmindstenungdomsuddannelse.Denharnuindgåetsomenung‐domsuddannelseiprofilmodellenberegningernedesenestetreår.Uddannelsenstartedei2007ogbidrageri2011tilandelenmed1,4%.For2010‐årgangeneran‐STUerenrelativnyuddannelse.Indtil2011blevuddannelsenudbudtunderbetegnelsen’Ungdomsuddannelseforungemedsærligebehov’,forkortetUSB.6Fxsygeplejerskeogpædagog.7Profiltallenefordetidligereårgenberegneshvertårbaseretpådenyesteregistre.Semereomdetteinotatet’Databagprofilmodellen’.8Indtil2011blevuddannelsenudbudtunderbetegnelsen”UngdomsuddannelseforungemedSærligeBehov”forkortetUSB.UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012Side6af325
delen1,5%ogfor2009‐årgangen1,3%.Andelen,deropnårenSTU,ersåledesretkonstantovertid.Figur1viserendvidere,atandelenafenungdomsårgang,derforventesatopnåengymnasialungdomsuddannelse,erstegetstøtforårgangene2008til2011fraenandelpå55%af2008‐ungdomsårgangentil65%for2011‐ungdomsårgangen.Andelen,somforventesatfåenerhvervsfagligungdomsuddannelse,haromvendtværetfaldende,ogernupå32%.10%forventesatopnåbådeengymnasialogerhvervsfagligungdomsuddannelse.Detbemærkes,atderfraårgang2005tilår‐gang2009harværetenfaldendetendensiandelen,derforventesattagebådeengymnasialogenerhvervsfagligungdomsuddannelse.Forårgang2011erderenlillestigning(knap1procentpoint)idenneandel.Figur2viser,atdererstorforskelpå,hvordandrengeogpigerafhenholdsvisdanskogandenherkomstenddanskbevægersigiuddannelsessystemet.Uansether‐komstforventesenstørreandelafpigerneatopnåenmindstenungdomsuddan‐nelse.Afårgang2011forventes95%afpigerneafdanskherkomstog91%afpi‐gerneafandenherkomstenddanskatopnådette.Pigerneafdanskherkomsti2011‐årgangenforventesdermed(oprundet)atopfylde95%‐målsætningen.Blandtdrengeafdanskherkomstforventes91%atopnåmindstenungdomsuddannelse,menskun80%afdrengeneafandenherkomstenddanskforventesatopnådette.Figur2Andelafungdomsårgangene2002‐2011somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse25årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst10090807060502002200320042005200620072008200920102011AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
Andel
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figurenviserogså,atdrengenehalerindpåpigernemht.tilandelen,derforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse.Detsesogså,atstigningenforårgang2011iforholdtilårgang2008erstørreblandtdrengeendblandtpiger(8procentpointmod4procentpoint).Fordrengeafdanskherkomsterstigningen8procentpoint,ogfordrengeafandenherkomstenddanskerstigningen12procentpoint.Dentilsvarendestigningiandelenafpigerafdanskogandenherkomstenddansker4henholdsvis5procentpoint.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side7af32
Figur2viserogså,atforskellenidetfremskrevneuddannelsesniveaumellemungeafhenholdsvisdanskogandenherkomstenddanskerblevetmindre.Samletfor‐ventes93%afdeungeafdanskherkomstatopnåmindstenungdomsuddannelsemod86%afdeungeafandenherkomstenddansk.I2008vardetilsvarendetal87%fordeungeafdanskherkomstmod77%fordeungeafandenherkomstenddansk.Dvs.enstigningpå9procentpointforungeafandenherkomstenddanskmod6procentpointforungeafdanskherkomst.Figur3Andelafungdomsårgang2011somforventesatopnåmindstenung‐domsuddannelsefordeltpåkønhenholdsvisherkomstogantalårefter9.klasse100908070Andel6050403020100510152025510152025510152025510152025UngdomsuddannelseVideregåendeudd.udenungdomsudd.510152025AlleDrengePigerDanskherkomstAndenherkomstenddansk
95%
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur3viser,hvorstorenandelafungdomsårgang2011meden9.klasse,somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelsehhv.5,10,15,20og25årefter9.klasse.71%afårgangenforventesathaveopnåetmindstenungdomsuddannelse5årefter9.klasse.Igensesatuddannelsesadfærdenermegetafhængigafkønogherkomst.Figur4erafsammetypesomfigur3,menviserdenforventedeuddannelsesadfærdforkombinationerneafkønogherkomst.Ibådefigur3ogfigur4ervistregeringensmålsætningmedhensyntil,hvorstorenandelafenungdomsårgang,somskalhavemindstenungdomsuddannelse.Detsesifigur4,at2011‐ungdomsårgangenspigerafdanskherkomstforventesatnå95%‐målsætningen.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side8af32
Figur4Andelafungdomsårgang2011somforventesatopnåmindstenung‐domsuddannelsefordeltpåkøn,herkomstogantalårefter9.klasse100908070Andel6050403020100510152025510152025510152025510152025UngdomsuddannelseVideregåendeudd.udenungdomsudd.510152025AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
95%
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur5viserfordelingenpåtypeafforventetfuldførtungdomsuddannelsefor2011‐ungdomsårgangengrupperetpåkønogherkomst.Figur5Andelafungdomsårgangen2011somforventesatopnåenungdomsud‐dannelseiløbetaf25årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst807060504030201006571603729101Alle112Drenge‐danskherkomst111Piger‐danskherkomst247126715766
Andel
32
Drenge‐Piger‐andenandenherkomstendherkomstenddanskdansk
Gymnasialungdomsuddannelseherafbeggekompetencer
ErhvervsfagligungdomsuddannelseSTU
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Affigur5ses,atisærpigernefårengymnasialuddannelse.Andelen,dervælgerenerhvervsfagliguddannelseerstørstblandtdrengeneafdanskherkomstoglavestblandtdrengeneafandenherkomstenddansk.Andelen,deropnårbådeengymna‐sialogenerhvervsfagliguddannelse,erstørstblandtdeungeafdanskherkomst.Figur6viser,atlangtdenstørsteandelafdeunge,somopnårengymnasialuddan‐nelse,opnårdeniløbetafdeførste5årefter9.klasse(59%af2011‐UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012Side9af32
ungdomsårgangen),hvorimodhovedpartenopnårdereserhvervsuddannelseindenfor10år(12%af2011‐ungdomsårgangenefter5år,25%efter10år).Andelen,deropnårenSTU,forventesikkeatstigevæsentligt10årefter9.klasse.Figur6Andelafungdomsårgang2011somforventesatopnåmindstenung‐domsuddannelsefordeltpåungdomsuddannelseogantalårefter9.klasse100908070Andel6050403020100510152025GymnasialungdomsuddannelseErhvervsfagliguddannelseSTUMindstenungdomsuddannelseUngdomsuddannelse
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur7viserandelen,derikkeforventesatpåbegyndeenuddannelseeftergrund‐skolen,fordeltpåantalårefter9.klasse.15årefter9.klasseliggerandelenafdrengeogpigerafdanskherkomst,derikkekommerigang,nogenlundestabiltpå1%forbådedrengeogpigerogandelenafdrengeafandenherkomstenddanskpålidtover3%.Forpigerneafandenherkomstenddansk,gælder,atderfra15til25åreftergrundskolenfortsatskerenstigningiandelen,somforventesatpåbegyndeenuddannelse.Figur7Andelafungdomsårgang2011somikkeforventesatpåbegyndeenuddan‐nelseeftergrundskolenfordeltpåkøn,herkomstogantalårefter9.klasse654Andel3210101520255AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistreUNI•CStatistik&Analyse,3.december2012Side10af32
Somdetfremgåraffigur6,sågiverogsådetgodmeningatsepåhvorstorenandelderforventesatgennemføreenungdomsuddannelsefx5og10årefter9.klasse.5årefter9.klasse71%af2011‐ungdomsårgangenhargennemførtenungdomsuddannelseallerede5årefter9.klasse.Figur8viserdeseneste10årsudviklingidenneandel.Denerstegetmed6procentpointfra2008‐ungdomsårgangentil2011‐ungdomsårgangen.Figur8Andelafungdomsårgangene2002‐2011somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse5årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst80757065Andel605550454035302002200320042005200620072008200920102011AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Specieltforungeafandenherkomstenddanskerandelensteget.Desenestetreårerandelenstegetmed9procentpoint–fra52%til61%.Resultaternevisersåledes,atflereungehurtigtkommerigennemenungdomsud‐dannelse.Stigningenfor2011‐årgangeniforholdtil2008‐årgangenerstørstfordrengeafandenherkomstenddansk(10procentpoint)ogmindstforpigerafdanskherkomst(6procentpoint).Dererdogogsåunge,somikkekommervidereeftergrundskolen.Figur9viser,hvorstorenandelsom5årefterathave9.klasseikkeforventesatpåbegyndeenuddannelse.Dettegælderforlidtover2%afhele2011‐årgangen.Affigurenses,atdererforskellemellemungeafdanskherkomstogungeafandenherkomstenddansk.Disseforskelleerdogblevetbetydeligtmindreidesenesteår.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side11af32
Figur9Andelafungdomsårgangene2002‐2011somikkeforventesatpåbegyndeenuddannelseeftergrundskolenindenfor5årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst1110987Andel65432102002200320042005200620072008200920102011Drenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddanskAlle
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Profilmodellens5‐årsfremskrivningsammenholdtmeddenhistoriskeudviklingNårvikunser5årfremefter9.klasseharviogsåmulighedforatvisedenreellehistoriskeudvikling.Profilmodellenfremskriverenårgangsuddannelsesniveauudfradenfaktiskestu‐dieadfærd,dervardaårgangenselevergiki8.og9.klasse9.Dvs.atfaktiskviden,omhvordandetergåetfx1990‐ungdomsårgangeniåreneefter1990,samthvilkeændringer,derersketiuddannelsessystemetsidenhen,indgårikkeifremskrivnin‐genafårgangensstudieadfærd.Netopdennemetodegørdetmuligtviaprofilmo‐dellenatsammenligneudviklingeniuddannelsessystemetogdeungesadfærdidet.Figur10viserandelen,derifølgeprofilmodellensberegningerforventesatopnåenungdomsuddannelseefter5år,sammenlignetmedopgørelserpådefaktiskeregi‐sterdataaf,hvorstorenandel,derhargennemførtenungdomsuddannelse5årefter9.klasse.Detses,atfremskrivningen5årfremitidenvisergodoverensstemmelsemeddenfaktiskeudvikling,medkunfåprocentpointafvigelsefordeenkelteårgange.Detsesfxforårgangene2004,2005og2006,atlidtflerereelthargennemførtmindstenungdomsuddannelseiløbetaf5årendprofilmodellenharfremskrevet.Deharta‐getderesuddannelseientid,hvorflereogfleretagerenuddannelse.Detbetyder,atdenstigning,somviseriprofilmodellenstalfraårgang2006tilårgang2011,reeltslårigennemtidligere.Omvendtsesdetfxforårgangene1996,1997og1998,atlidtfærreendfremskrevethargennemførtmindstenungdomsuddannelse.Dehartagetderesuddannelseienperiode,hvordervartendenstil,atfærretogenungdomsuddannelse.
9
Seevt.uddybninginotatet’Metodebagprofilmodellen’.Side12af32
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Figur10Andelafungemedmindstenungdomsuddannelse5årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal807570Andel6560555019901992199419961998200020022004200620082010Profiltal:AlleHistorisketal:Alle
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur11viser,atfremskrivningenfordeungemeddanskherkomstsamletsetstemmergodtoverens,tilbageitid,meddetreelleuddannelsesniveau5årefter9.klasse.Dettegælderisærforpigerne,mensandelenafdrengefraungdomsårgan‐gene2004,2005og2006,derfårenungdomsuddannelse,reelterhøjereendpro‐filmodellenfremskriver.Detindikerer,atspecieltdrengeneharændretuddannel‐sesadfærdiforholdtilungdomsårgangenefrafør2004.Figur11Andelafungeafdanskherkomstmedmindstenungdomsuddannelse5årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal,opdeltpåkøn90807060Historisketal:Drenge‐danskherkomst504019901992199419961998200020022004200620082010Historisketal:Piger‐danskherkomstProfiltal:Drenge‐danskherkomst
Andel
Profiltal:Piger‐danskherkomst
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side13af32
Ogsåblandtungeafandenherkomstenddanskharflereendforventet(baseretpåprofilmodellensfremskrivninger)gennemførtmindstenungdomsuddannelse5årefter9.klasse.Detfremgåraffigur12.Figur12Andelafungeafandenherkomstenddanskmedmindstenungdomsud‐dannelse5årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal,opdeltpåkøn807060Andel5040302019901992199419961998200020022004200620082010Historisketal:Piger‐andenherkomstenddanskHistorisketal:Drenge‐andenherkomstenddanskProfiltal:Drenge‐andenherkomstenddanskProfiltal:Piger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
10årefter9.klasseDeterogsåinteressantatsepåandelen,derhargennemførtmindstenungdoms‐uddannelse10årefter9.klasse,hvordeflesteafdeunge,somopnårengymnasialuddannelse,forventesathaveopnåetden.Dertegnersigdetsammemønstersomfor5årefter9.klasse.Figur13Andelafungdomsårgangene2002‐2011somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse10årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst95908580Andel7570656055502002200320042005200620072008200920102011AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstAndenetniskherkomstPiger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side14af32
Under2%afhele2011‐årgangenforventesikkeathavepåbegyndtenuddannelseeftergrundskoleniløbetaf10årefter9.klasse.Affigur14(somaffigur9)ses,atforskelleiandel,derikkeforventesatpåbegyndeenuddannelsemellemungeafdanskherkomstogungeafandenherkomstenddansk,erblevetbetydeligmindreovertid.Figur14Andelafungdomsårgangene2002‐2011somikkeforventesatpåbegyndeenuddannelseeftergrundskolenindenfor10årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst9876Andel5432102002200320042005200620072008200920102011AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Vikanogsågåtilbageitidogvisedenreelleandelafunge,somharopnåetmindstenungdomsuddannelse10årefter9.klasse.Dennyesteårgang,vikansepå,erderfordeunge,somgiki9.klassei2001.Figur15Andelafungemedmindstenungdomsuddannelse10årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal100
90
Andel
80
Profiltal:AlleHistorisketal:Alle
70
6019901992199419961998200020022004200620082010
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side15af32
Figur15viser,atdererrigtiggodoverensstemmelsemellemdefaktiskeandeleogfremskrivningensresultater.Figur16Andelafungeafdanskherkomstmedmindstenungdomsuddannelse10årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal,opdeltpåkøn100Profiltal:Drenge‐danskherkomst90Profiltal:Piger‐danskherkomst
Andel
80
70
Historisketal:Drenge‐danskherkomst
6019901992199419961998200020022004200620082010
Historisketal:Piger‐danskherkomst
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur16ogfigur17viserogsågodoverensstemmelsemellemprofilensfremskriv‐ningerogdefaktiskeandeleopdeltpåkønogherkomst.Detbliverinteressantatfølgeudviklingenfordesenereårgange,hvormanbaseretpåderesultaterfor5årefter9.klasse,someromtalttidligere(side14),måforventeatprofilmodellensresultaterihøjeregradvilliggeunderdefaktiskeresultatermht.ungeafandenherkomstenddansk.Figur17Andelafungeafandenherkomstenddanskmedmindstenungdomsuddan‐nelse10årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal,opdeltpåkøn90807060504019901992199419961998200020022004200620082010Profiltal:Drenge‐andenherkomstenddanskProfiltal:Piger‐andenherkomstenddansk
Andel
Historisketal:Drenge‐andenherkomstenddanskHistorisketal:Piger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side16af32
AndelensomforventesatopnåenvideregåendeuddannelseDevideregåendeuddannelseromfatterdekorte,mellemlangeoglangevideregåendeuddannelser.Profilmodellenviser,atandelenafungdomsårgang2011,derforventesatopnåenvideregåendeuddannelse,siden2008erstegetmed11procentpointtilnu59%.Stigningeniforholdtil2010‐årgangenerpå2procentpoint.Andelen,derforventesatopnåenkortvideregåendeuddannelseerfaldetfra6%for2009‐ungdomsårgangentil5%for2011ungdomsårgangen.Derimoderandelen,derforventesatopnåenmellemlangvideregåendeuddannelse,stegetmed5procentpointiforholdtilårgang2008til28%,menerstortsetuændretiforholdtil2010‐årgangen.Andelen,derforventesatopnåenlangvideregåendeuddannelse,stegetstøtmed7procentpointfraårgang2008til2011,hvor27%afårgangenforventesatgennemføreenlangvideregåendeuddannelse.Figur18Andelafungdomsårgangene2002‐2011somforventesatopnåenvide‐regåendeuddannelse25årefter9.klasse706050Andel4030201002002200320042005200620072008200920102011KortvideregåendeuddannelseMellemlangvideregåendeuddannelseLangvideregåendeuddannelseVideregåendeuddannelse
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Deterregeringensmålsætning,at60%af2020‐ungdomsårgangenskalopnåenvideregåendeuddannelse.Affigur19fremgårdet,atdettemålforventesopfyldtforpigernefor2011‐årgangen,hvoraf66%forventesafopnåenvideregåendeud‐dannelse.Ogsåfor2010‐årgangenforventespigerneatopfyldedennemålsætning(64%).
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side17af32
Figur19Andelafungdomsårgang2011somforventesatopnåenvideregåendeuddannelsefordeltpåkønhenholdsvisherkomstogantalårefter9.klasse706050Andel403020100510152025510152025510152025510152025510152025Piger‐andenherkomstenddansk510152025DanskherkomstAndenherkomstenddansk
60 %.
Alle
Drenge
Piger
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur19viser,atdererenforskelpå13procentpointmellemandelenafpiger(66%)ogandelenafdrenge(53%),somforventesatfåenvideregåendeuddannelse.Tilgengælderderkunenforskelpå2procentpointmellemandelenafungemeddanskherkomst(59%)ogandelenafungemedandenherkomstenddansk(57%).Ifigur20sesniveauetforkombinationerafkønogherkomst.Figur20Andelafungdomsårgang2011somforventesatopnåenvideregåendeuddannelsefordeltpåkøn,herkomstogantalårefter9.klasse706050Andel403020100510152025510152025510152025510152025Drenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddansk
60 %.
Alle
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Andelenafungeafandenherkomstenddansk,derforventesatopnåenvideregå‐endeuddannelse,erstegetdesenereår,jf.figur21.Blandtungeafdanskherkomstkonstateresenstigningforårgangene2009‐2011.UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012Side18af32
Figur21Andelafungdomsårgangene2002‐2011somforventesatopnåenvidere‐gåendeuddannelse25årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst70656055Andel504540353025202002200320042005200620072008200920102011AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
10årefter9.klasseEnstørreandelafungefuldførerhurtigereenvideregåendeuddannelse.Somfigur22viser,erandelen,som10årefter9.klasseforventesathavefuldførtenvidere‐gåendeuddannelse,stegetfra27%i2004til42%i2011.Stigningengælderallegrupperuansetkønogherkomst–dogerstigningenstørstblandtpigerafandenherkomstenddansk.Figur22Andelafungdomsårgangene2000‐2011somforventesatopnåenvide‐regåendeuddannelse10årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst605040Andel30201002002200320042005200620072008200920102011AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Detses,atforskellenmellemandelenafungemeddanskherkomstogandenher‐komstenddansk,somforventesatopnåenvideregåendeuddannelse10årefter9.UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012Side19af32
klasse,erblevetvæsentligreduceretfra2004‐årgangentil2011‐årgangen.Forskel‐lenerfor2004årgangen9procentpointogfor2011‐årgangen4procentpoint(sesikkedirekteaffiguren).Profilmodellens10‐årsfremskrivningsammenholdtmeddenhistoriskeudviklingNårvikunser10årfremefter9.klasseharviogsåmulighedforatvisedenreellehistoriskeudvikling.Densenesteårgangvikansammenlignemederdeunge,somgiki9.klassei2001.Figur23viserprofilmodellensfremskrivningersammenholdtmeddenfaktiskean‐del,derhargennemførtenvideregåendeuddannelse10årefter9.klasse.Detses,atprofilmodellensfremskrevneandelmedvideregåendeuddannelseliggerunderdenfaktiskeandelforungdomsårgangene1990‐2001.Deterdogforventeligt,atforskellenmellemprofilmodellensfremskrivningerogdehistorisketalerstørrefordevideregåendeuddannelserendforungdomsuddannelserne.Detskyldesbl.a.atdereradskilligeflereårmellemåretforenpersons9.klasseogårethvorpersonenstarterpåenvideregåendeuddannelse.Detbetyder,atuddannelsesadfærdenideår,hvorpersonengiki8.og9.klasse,harmindrebetydningfordensenereadfærdpådevideregåendeuddannelserenddentidligereadfærdpåungdomsuddannel‐serne.Profilmodellensestimateraf,hvorstorenandelderforventesatopnåenvideregå‐endeuddannelse,giverdogalligevelgodmening,dadeangiver,hvaduddannelses‐systemetoguddannelsesadfærdenkanpræstereiåret.Figur23Andelafungemedenvideregåendeuddannelse10årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal605040Andel302010019901992199419961998200020022004200620082010Profiltal:AlleHistorisketal:Alle
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur24ogfigur25viser,atspecieltpigerneafbådedanskogandenherkomstenddanskhistoriskharenhøjereandel,somfårenvideregåendeuddannelseendden,derfremskrivesudfrauddannelsesadfærdenideår,hvorårgangenegiki8.og9.klasse.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side20af32
Figur24Andelafungeafdanskherkomstmedenvideregåendeuddannelse10årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal,opdeltpåkøn605040Andel302010019901992199419961998200020022004200620082010Historisketal:Piger‐danskherkomstProfiltal:Piger‐danskherkomstProfiltal:Drenge‐danskherkomst
Historisketal:Drenge‐danskherkomst
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur25Andelafungeafandenherkomstenddanskmedenvideregåendeuddan‐nelse10årefter9.klasse,historiskeogfremskrevneprofilmodeltal,opdeltpåkøn605040Andel302010019901992199419961998200020022004200620082010Historisketal:Piger‐andenherkomstenddanskHistorisketal:Drenge‐andenherkomstenddanskProfiltal:Drenge‐andenherkomstenddansk
Profiltal:Piger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
AndelensomforventesatopnåenlangvideregåendeuddannelseDeterregeringensmålsætning,at25%af2020‐årgangenskalopnåenlangvideregåendeuddannelse.Figur26viser,atdettemålifølgeprofilmodellenatbliveopfyldtfor2011‐årgangen.28%afpigerneforventesatfåenlangvideregåendeuddannelseiforholdtil25%afdrengene.Opdeltpåherkomstses,at27%afdeungeafdanskherkomstog26%afungeafandenherkomstenddanskforventesatfåenlangvideregåendeuddannelse.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side21af32
Figur26Forventetandelafungdomsårgang2011medenlangvideregåendeung‐domsuddannelsefordeltpåkønhenholdsvisherkomstogantalårefter9.klasse30
25%2520Andel151050510152025510152025510152025510152025510152025Pigerandenherkomstenddansk510152025AlleDrengePigerDanskherkomstAndenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur27viserandelenafungdomsårgang2011,somforventesatopnåenlangvide‐regåendeuddannelse,opdeltpåkombinationerneafkønogherkomst.Detses,atallegrupperpånærdrengemedandenherkomstenddansk,harenandelpåmindst25%,somforventesatopnåenlangvideregåendeuddannelse.Figur27Andelafungdomsårgang2011,somforventesatopnåenlangvideregåendeungdomsuddannelsefordeltpåkøn,herkomstogantalårefter9.klasse302520Andel151050510152025510152025510152025510152025Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistreAlleDrengedanskherkomstPigerdanskherkomst
25%
Drengeandenherkomstenddansk
Figur28viser,atforskelleniandele,derforventesatfåenlangvideregåendeud‐dannelse,ermindsketovertidmellemdrengeogpigerogisærmellemungeafdanskherkomstogungeafandenherkomstenddansk.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side22af32
Figur28Andelafungdomsårgangene2002‐2011medenforventetlangvideregå‐endeuddannelse25årefter9.klassefordeltpåkønogherkomst302520Andel1510502002200320042005200620072008200920102011AlleDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side23af32
Højestefuldførteuddannelse25årefter9.klasseforventes84%afårgang2011athaveopnåetenerhvervskom‐petencegivendeuddannelse,dvs.enerhvervsfagligellervideregåendeuddannelse,jf.figur29.Detses,at6%vilhaveopnåetstudiekompetence,dvs.engymnasialuddannelse,mens8%hverkenvilopnåerhvervs‐ellerstudiekompetencer.Defle‐stefraårgangen,somikkeopnårerhvervs‐ellerstudiekompetence,forventesathaveenellerflereafbrudafuddannelsebagsig.Kun1%afungdomsårgangenfor‐ventesaldrigatpåbegyndeenuddannelse.Andelen,somforventesatopnåerhvervskompetence,harværetsvagtfaldendeiperioden2001‐2008(3procentpoint).Forårgangenedereftererudviklingenvendtogderharværetenstigningfra2008‐årgangenpå6procentpoint.Stigningenfra2010‐årgangentil2011‐årgangenerkun1procentpoint,hvilketovervejendekantilskrivesenlaveretilgangogfuldførelsepådeerhvervsfagligeuddannelser.Samti‐digharderværetetfaldfra2008til2011pålidtunder2procentpointiandelen,somikkeforventesatopnåkompetencer.Figur29Ungdomsårgangene2002‐2011fordeltpåforventetopnåetuddannel‐seskompetence25årefter9.klasse90807060Andel504030201002002200320042005200620072008200920102011ErhvervskompetenceStudiekompetenceIngenkompetence
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
84%afdeungeforventessomnævntatopnåenerhvervskompetencegivendeud‐dannelse.Denneandelkanfordelespåerhvervskompetencegivendeuddannelses‐type.Såledesforventes59%atfåenvideregåendeuddannelse,mens25%forven‐tesatfåenerhvervsfagliguddannelse,jf.figur30.Specieltpigernevælgervideregåendeuddannelser.66%afpigerneafdanskher‐komstog65%afpigerneafandenherkomstenddanskforventesatopnåenvide‐regåendeuddannelse.Detilsvarendetalfordrengeneer53%og50%.29%afdrengeneog22%afpigerneafdanskherkomstforventesattageenerhvervsfagliguddannelse,mensdetilsvarendetalforungeafandenherkomstenddansker19%afdrengeneog20%pigerne.Side24af32
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Figur30Ungdomsårgang2011fordeltpåforventethøjestfuldførteuddannelse25årefter9.klasseAlleDrengePigerDanskherkomstAndenherkomstenddanskDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk020506540605953665957536619252822262029221020805100(%)VideregåendeuddannelseErhvervsfagliguddannelseStudiekompetence8758566
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Pådevideregåendeuddannelserdominererdemellemlangeoglangeuddannelsermedhenholdsvis28%og27%afårgang2011.5%forventesattageenkortvidere‐gåendeuddannelse,jf.figur31.Figur31Andelafungdomsårgangen2011fordeltpåforventetvideregåendeud‐dannelse25årefter9.klasseAlleDrengePigerDanskherkomstAndenherkomstenddanskDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk0564556464102133203040282234282722342328506070(%)KVUMVULVU25292726252827
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistreUNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side25af32
Blandtdem,dervælgerenerhvervsfagliguddannelse,forventeslangtstørstedelenatvælgeentekniskuddannelsesretning.12%afenungdomsårgangforventesatfåentekniskuddannelse,7%enmerkantiluddannelseog7%enerhvervsfagligud‐dannelseindenforsocial‐ogsundhed,jf.figur32.Deterspecieltdrengene,somvælgerdetekniskeuddannelser,menspigernevælgersocial‐ogsundhedsuddan‐nelserneogdemerkantileuddannelser.Særligtpigerafandenherkomstenddanskvælgersocial‐ogsundhedsuddannelserne.Figur32Ungdomsårgang2011fordeltpåforventeterhvervsfagliguddannelse25årefter9.klasseAlleDrengePigerDanskherkomstAndenherkomstenddanskDrenge‐danskherkomstPiger‐danskherkomstDrenge‐andenherkomstenddanskPiger‐andenherkomstenddansk0Merkantiluddannelse55210Tekniskuddannelse5584111320SOSUmv.30(%)758764138211033122010673
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side26af32
Hovedresultatervedr.kønogherkomstfor2011‐ungdomsårgangenIdetidligereafsnitharvibehandletresultaterneiforholdtildeuddannelsespoliti‐skemålsætninger.Idetteafsnitopsummerespåbasisafdisseafsnitognedenstå‐endetabellerdestørsteforskelleiuddannelsesmønstrenemht.kønogherkomst.
HøjstfuldførteuddannelseFlerepigerenddrengeforventesatopnåerhvervskompetence.Forskellenfindespåalleuddannelsesniveauerpånærerhvervsuddannelseogkortvideregåendeuddan‐nelse,hvorenlidtstørreandelafdrengeopnårdereshøjesteuddannelsesniveau.Pigerneopnårethøjereuddannelsesniveauenddrengene.Isærerandelen,dergennemførerenmellemlangvideregåendeuddannelse,langthøjereblandtpigerneenddrengene.Ungeafandenherkomstenddanskopnårinæstenligesåhøjgradenvideregåendeuddannelsesomungeafdanskherkomst.Særligtforpigerneerderstortsetingenforskeliandelderopnårdetreniveauerafvideregåendeuddannelse.Forskelleniuddannelsesniveaumellemungeafdanskogandenherkomstenddanskertydeligstmht.andelenafdrenge,hvishøjestefuldførteuddannelseerenerhvervsuddannelse.10procentpointfleredrengeafdanskendandenherkomstenddanskharenerhvervsuddannelsesomhøjstfuldførteuddannelse.
MindstenungdomsuddannelseDererlangtstørreforskelpåandelenafungemeddanskogandelenafungemedandenherkomstenddansk,somopnårenungdomsuddannelseiløbetaf25år.Hverfemtedrengafandenherkomstenddanskforventesikkeatgennemføreenuddannelseeftergrundskolen.Blandtdrengeneafdanskherkomstforventes9%ikkeatgennemføreenuddannelseafethøjereniveauendgrundskolen.Enstørreandelafpigerenddrengegennemførerengymnasialungdomsuddannel‐se.Tilgengældgennemførerenstørreandelafdrengeenerhvervsuddannelse.Detoandelekandogikkeheltmodsvarehinandenhvorforandelenafpiger,deropnårmindstenungdomsuddannelse,liggeroverandelenafdrenge.Flereungeafandenherkomstenddansktagerderesungdomsuddannelserelativtsentilivet.(seevt.figur4side9).7%afdrengeneog6%afpigerneafandenher‐komstenddanskforventesatopnåenungdomsuddannelsemellem10og25årefter9.klasse.Forungeafdanskherkomsterdetilsvarendeandele5%fordrenge‐neog4%forpigerne.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side27af32
Tabel1Andeliprocentafungdomsårgangen2011medforventethøjestefuldførteuddannelse25årefter9.klassefordeltpåkønogherkomstDrengeAndenandenher‐ Drenge her‐Dansk komst dansk komsther‐end her‐endAlle Drenge Piger komst dansk komst dansk84257127595276186181285203536222582108188228410664342851641852671365952827617617720568575272681141138229521353622257297169195113506212310120164PigerandenPiger her‐dansk komsther‐endkomst dansk8822841066434295154185205213654332851972
Erhvervskompetence‐Erhvervsfagliguddannelse‐Merkantileuddannelser‐Tekniskeuddannelser‐Social‐ogsundhedsudd.mv.‐Videregåendeuddannelse‐Kortvideregåendeudd.‐Langvideregåendeudd.StudiekompetenceSTUIngenkompetence‐efterafbrudtuddannelse‐direktefragrundskolen
‐Mellemlangvideregåendeudd.28
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Tabel2Andeliprocentafungdomsårgangen2011,somforventesatopnåmindstenungdomsuddannelse25årefter9.klassefordeltpåkønogherkomstDrengeAndenandenher‐ Drenge her‐Dansk komst dansk komsther‐end her‐endDrenge Piger komst dansk komst dansk9087603610294907029101938965331118681622571918860371128076572471
AlleMindstenungdomsuddannelseUngdomsuddannelseGymnasialungdomsuddannelseErhvervsfagligungdomsuddannelse‐herafbeggeSTU92886532101
PigerandenPiger her‐dansk komsther‐endkomst dansk959171291119186662671
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side28af32
ProfilmodellensresultaterioverbliksformDeefterfølgende5profilfigurer(figur33‐figur37)viser,hvordan2011‐ungdomsårgangenforventesatuddannesigiløbetafdekommende5år,10år,15år,20årog25år.Figur33Uddannelsesprofilforårgang20115årefter9.klasse
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side29af32
Figur34Uddannelsesprofilforårgang201110årefter9.klasse
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur35Uddannelsesprofilforårgang201115årefter9.klasse
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side30af32
Figur36Uddannelsesprofilforårgang201120årefter9.klasse
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
Figur37Uddannelsesprofilforårgang201125årefter9.klasse
Kilde:UNI•CStatistik&AnalysesberegningerpåDanmarksStatistiksregistre
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side31af32
Påhttp://www.uvm.dk/Service/Statistik/Tvaergaaende‐statistik/Andel‐af‐en‐aargang‐der‐forventes‐at‐faa‐en‐uddannelsekanmanselvdanneflereprofilfigurerudfrakriterierneprognoseperiode,kønellerherkomst.
MetodeogdataProfilmodellensmetodeerdetaljeretbeskrevetietseparatmetodenotat,somkanhentespåhttp://www.uvm.dk.DatagrundlagetmedprofilmodellensresultaterfindesiDatabankenpåMinisterietforBørnogUndervisninghjemmeside.
UNI•CStatistik&Analyse,3.december2012
Side32af32