Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1195071_0001.png
1195071_0002.png
1195071_0003.png
1195071_0004.png
1195071_0005.png
MetodebagfremskrivningafenungdomsårgangsuddannelsesniveausamtderestidsforbrugIndledningEnungdomsårgangskommendeuddannelsesniveauogderestidsforbrugfremtilopnåelseafenerhvervskompetencegivendeuddannelseerikkeenkeltatforudsige.Deungesendeligeuddannelsesniveauogdetfuldetidsforbrugkendesjoførst,nåruddannelsenrentfaktiskeropnået.Fornoglegælderdette,nårdeer25år,mensdetforandregælder,nårdeer45år.Detersåledesnødvendigtatfølgeenung‐domsårgangoverlangtidførenddetendeligeuddannelsesniveauogdetanvendtetidsforbrugkanopgøres–ogtildentidvilanalysenikkelængeregiveetbilledeafdetaktuelleuddannelsesmønster.Foratimødekommebehovetforatkendekonsekvenserneafstruktur‐ogadfærds‐ændringeriuddannelsessystemetforetagerUNI•CStatistik&AnalysemeddensåkaldteProfilmodelenfremskrivningafenungdomsårgangskommendeuddannel‐sesniveaupåbaggrundafuddannelsesmønster,dervardaårgangengiki9.klasse(og8.klasse–seuddybningafdettepåside3).Fremskrivningentager,somskrevet,udgangspunktidetuddannelsesmønster,dervardaårgangengiki8.‐9.klasse,dvs.fremskrivningenerfxbaseretpå,hvorledesårgangeafstudenterfrasammeperiode/årbevægersigvidereiuddannelsessyste‐met.IDanmarksStatistiksuddannelsesregisterregistreresløbendealledanskeresstatusiuddannelsessystemet.Detersåledesmuligtatkortlægge(tegneenprofilaf)deaktuellebevægelseriuddannelsessystemet.Deterdettedatagrundlag,derbenyt‐tesiProfilmodellen.DenaktuelleversionafProfilmodellentagerudgangspunktidenungdomsårgang,dergiki9.klasseiskoleåret2010/11,ogbetegnesProfilmodellen2011.Profilmo‐dellen2011visersåledes,hvordanenungdomsårgang,somgiki9.klasseiskoleåret2010/11,forventesatuddannesig,hvisuddannelsessystemetogdeungesuddan‐nelsesmønsterifremskrivningsperiodenersomidetteskoleår(ogskoleåretfør).Modellenerensimulationafindividuelleuddannelsesforløbforenhelungdomsår‐gang,dvs.Profilmodellen2011simulereruddannelsesmønsteretforca.68.500un‐ge.Hvertforløberafgrænsettilatvarei25årefterafsluttet9.klasse1,dvs.forhverpersonsimulerespåbaggrundafsenestkendteuddannelsesmønsteridetforfrem‐skrivningenvalgtestartår,personensuddannelsesforløb25årfremitiden.Herefteroptællespersonernesendeligeuddannelsesniveauogdetanvendtetidsforbrug.Deroptællesbådeefter5,6,7,8,9,10,15,20og25år.Pådenmådeerdetmuligtatsigenogetom9.klasse‐årgangensforventedeuddannelsesniveaubådepåkort,lidtlængereoglangsigt.Deungebehøverblotathavepåbegyndt,ikkefuldført,9.klasse.Modelmæssigtbliverdetudregnetsom26årefterpåbegyndt9.klasse.1
UNI•CStatistik&Analyse,21.november2012
Side1af5
IProfilmodellenerderendvideretagethøjdefor9.klasse‐sammensætningenideenkelteårgange.Denenkelteårgangerfordeltefterbefolkningensfordelingpåkønogetnicitetdetpågældendeår.Endvideretagesderogsåhøjdeforfordelingpåregion.Detbemærkes,atdetiUndervisningsministerietsdatabankogsåermuligtatvælgeenmetode,hvordendemografiskefordelingi2011fastholdes.MetodeniProfilmodel2011erdensammesomiProfilmodel2009og2010.
DatagrundlagUNI•CStatistik&Analyseberegnerenungdomsårgangsuddannelsesprofilpåbag‐grundafdatafraDanmarksStatistik.DatagrundlagetomfatterdatafraDetIntegre‐redeElevregister(eleversordinæreuddannelser),datafraKvalifikationsregisteret(eleversafsluttedekompetencegivendeeksamenerviavoksenuddannelsesområ‐derne),datafraCPR‐registeret(oplysningerometniskherkomstogkøn)ogdatafraVandringsregisteret(oplysningeromdødogmigration).Foruddybningherafsehttp://www.dst.dk/Statistik/dokumentation/times.aspx.Datagrundlagetomfatteralleuddannelser,derharbekendtgørelser,samtuddan‐nelser,derikkeharbekendtgørelser,menerSU‐berettigende.Vedopgørelseafdetanvendtetidsforbrugtilopnåelseafførsteerhvervskompeten‐cegivendeuddannelsebenyttesberegnedeminimumsstudietiderforopnåelseafengivenuddannelse.DisseerbaseretpåvariablenPRIAopgjortafDanmarksStatistikiDetIntegreredeElevregister.Minimumsstudietidenerdensamledetidbrugtfraafsluttet9.klassetilfuldførelseafdengivneuddannelse.Detbemærkes,atvariab‐lenændresløbende.Variableneksistererkuntilbagetil2000,hvorforopgørelsenaftidsforbrugetførår2000ikkeberegnes.
GenerelleantagelserogforudsætningerIdetteafsniterbeskrevetnoglegenerelleantagelserogforudsætningerforbådeProfilmodellenogdenafledteopgørelseaftidsforbrugetforopnåelseafener‐hvervskompetencegivendeuddannelse.Profilmodellensfremskrivningerbaserersigalenepåregistreretuddannelsesadfærdhospersoner,derhargåeti9.klassepåendanskgrundskoleinstitution.Forisærindvandrer‐/efterkommerpopulationenerderhertaleomenvæsentligafgræns‐ning:Gæstestuderendeogandreindvandrere,dererkommettillandeteftergrund‐skolen,medtagessåledesikkeimodellensdatagrundlag.ProfiImodellenpåregionaltogkommunaltniveauerberegnetpåbasisafadfærdfordeelever,somhavdebopæliregionen/kommunenvedafslutningaf9.klasse,uan‐setomdesenereerflyttet.Deelever,somafslutterderesgrundskolepåenefter‐skole,eroptaltidenregion/kommune,hvordehavdebopælindenefterskoleop‐holdet.Defåelever,somikkeharenoplystbopælsregion/bopælskommune,eroptaltidenregion/kommune,hvordehargåetigrundskole.Personer,derforladerlandetformereend10årellerdør,fjernesfraberegningernepåhenholdsvisudrejse‐ellerdødstidspunktet.Hvisdetikkeermuligtatfølgeenperson10årfremiregisteretpågrundafafslutningafregisteret,skønneshvorvidtdennepersonpåbaggrundafempiriskebetingedesandsynlighedervilvendetilbage
UNI•CStatistik&Analyse,21.november2012
Side2af5
tilDanmarkindenfor10år,dvs.deobserveredepersonersadfærdbenyttestilatimputeredetmestsandsynligeudfaldmeddennuværendevidenompersonensadfærd.Profilmodellensberegningerafuddannelsesprofilerfordelbefolkning,dvs.f.eks.ungeafandenherkomstenddanskellerungeideenkeltekommuner,ergenereltmereusikreendresultaterpåetmereaggregeretniveau.Årsagenhertiler,atdetempiriskedatamaterialekanværemegetbegrænsetellerheltmangle.Foratimø‐dekommedetteerdetvalgt,atetåriProfilmodellendækkeroverettværsnitaftoår,dvs.år2011dækkeroverdentoårigeperiode1.oktober2009‐30.september2011.Detbemærkesendvidere,atProfilmodellenogdenafledteopgørelseaftids‐forbrugetbyggerpåsåkaldtetællingsår(1.oktober–30.september).Derkanimidlertidfortsatværeovergangemellemuddannelser,hvordatamaterialetermegettyndt.Vedsimuleringenerdetsåledesvalgtatsuppleremeddatafraetmereaggregeretniveau,hvisdererfærreend10personeridatamaterialet,dvs.hvisdererfærreend10personer,deriengivenkommune,forventesatopnåengivenuddannelse,benyttesdatafradetregionaleniveau,mensberegningernepåregionaltniveausuppleresmeddatapålandsplan.Hervedgøresmodellenmererobust.Pålands‐ogregionaltplanerdetmuligtatfordeleresultaternepåkønogetnicitet,mensdetpåkommunaltplankunermuligtatfordelepåkøn.Årsagenhertileretfortyndtdatamaterialepåkommuneniveau.Uddannelsessystemetbestårafover2000forskelligeuddannelser.Profilmodellenerinddeltica.60uddannelsesgruppersvarendetilUNI•CStatistik&Analysesmel‐lemgrupper.Endeligbemærkes,atdetervalgtatsammensætteenelevsuddannelsesforløbtilétforløb,hviselevenharflereuddannelserindenforsammeuddannelsesgruppemedpausermellemuddannelsernepåmindreend16måneder.
ModelbeskrivelseProfilmodellenerensimulationsmodel,hvoreleverfraenungdomsårgangefterafsluttet9.klasseindividuelttildelesetuddannelsesforløb(afbrud,fuldførelserogovergangemellemuddannelser)påbaggrundafberegnedesandsynlighederforsenestkendteadfærdiuddannelsessystemet.InputtilProfilmodellenerbetingedesandsynlighederforoverlevelseiogovergangemellemtilstandeiuddannelsessystemet.Dissesandsynlighederopregnesisåkaldteoverlevelsestavler.Overlevelsestavlernefindessomhenholdsvisbestands‐ogovergangstavler.Ibe‐standstavlernefølgeselever,somerigangmedenuddannelse,indtilafbrudellerfuldførelse,menseleveriovergangstavlernefølgesfradeharfuldførthenholdsvisafbrudtenuddannelseindtileventuelpåbegyndelseafennyuddannelse.Bådebe‐stands‐ogovergangstavlerneopregnermånedformåned,hvormangederfraenstartpopulationfortsatertilbageellererafgåettilénafflerekonkurrerendeaf‐gangsmuligheder.Månedsaktivitetensamlesefterfølgendeitællingsår.Vedpara‐
UNI•CStatistik&Analyse,21.november2012
Side3af5
meterfrimetode(Kaplan‐Meier)beregnesoverlevelsesfunktionsamtkumuleredeogbetingedeovergangssandsynligheder.Profilmodellensimulererenungdomsårgangsfremtidigeuddannelsevedanvendel‐seafdeestimeredebetingedesandsynlighederibestands‐ogovergangstavlerne.DenstokastiskeprocesiProfilmodellenopfattessomenmarkovkæde,dvs.sandsyn‐lighedenforovergangfraénuddannelsestilstandtilenandenbestemmesaleneafdenaktuelletilstandogeruafhængigafelevensforudgåendeuddannelseshistorik.ForatminimereusikkerhedeniProfilmodellensimulereshverelevfraenungdoms‐årgangfemgange.Alledesimuleredeuddannelsesforløbindgåridensamledebe‐regning.
BeregningafmertidsforbrugPåbaggrundafProfilmodellensfremskrivningafenelevsuddannelsesforløberdetmuligtatberegneelevenstidsforbrugfremtilopnåelseafførsteerhvervskompe‐tencegivendeuddannelse.Enerhvervskompetencegivendeuddannelseerener‐hvervsfagligellervideregåendeuddannelse.DetforventedetidsforbrugsammenligneshereftermeddenafDanmarksStatistikberegnedenormeredestudietidforopnåelseafdengivneuddannelse.Koblingenheraferdogikkeentydig,dahveruddannelsesgruppeiProfilmodellenbestårafflereafuddannelser,somkanhaveforskelligteoretisknormeretstudietid.Vedop‐gørelseafdetanvendtetidsforbrugbenyttessåledesengennemsnitlignormeretstudietidfordeuddannelser,derindgåriuddannelsesgruppen.Dengennemsnitligenormeredestudietidberegnesforskelligtafhængigaf,omdenpågældendeuddannelseeromfattetafDanmarksStatistiskelevregister.Dengen‐nemsnitligestudietidfordeuddannelsesgrupper,hvoralleuddannelsererregistre‐ret,beregnesved,athveruddannelseigruppenvægtesmeddetantalpersoner,somidetsenesteregisterårharafsluttetpågældendeuddannelse.Dervedopnåsvægtedegennemsnitligeteoretiskenormeredestudietiderforuddannelsesgrup‐perne.Denberegningsteknikkandogikkeanvendesfordeuddannelser,somikkeerregi‐streretiregisteretfraDanmarksStatistik.Dennerestgruppeomfatteruddannelser,somikkeafsluttes.Detgælderfxåbneuddannelser,enkeltfagm.m..Fordisseud‐dannelsesgruppererberegnetsimplegennemsnitligeteoretiskenormeredestudie‐tider2.Vedopgørelseafdetsamledetidsforbrugopdelestidenitokategorier:Normeretstudietidogsamletmertidsforbrug.Detsamledemertidsforbrugopdelesherefterifemunderkategorier:Dobbeltungdomsuddannelse,10.klasse,studieskift,uddan‐nelsespauseogresttid.Veddenneopdelingerderdogenrækkesituationer,hvordetikkeerentydigtklart,hvilkenopgørelsesmetodederermestkorrektatanven‐de.Idissetilfældeertruffetnoglevalg.Nedenståendepunkterbeskriverdissevalg.
Detvileventueltværemuligtatberegnevægtedegennemsnitvedbrugafsupplerendedatakilder.UNI•CStatistik&Analyse,21.november2012Side4af52
a) Tidbrugtpådobbeltungdomsuddannelseertid,sombrugespåungdomsud‐dannelserefterafslutningafførsteungdomsuddannelse.Påbegyndelseafenekstraungdomsuddannelsetællersomtidbrugtpådobbeltungdomsuddan‐nelseuansetomdenekstraungdomsuddannelsefuldføresellerafbrydes.b) Tidbrugti10.klasseomfatteraltid,derbrugespå10.klasseinkl.detomåne‐derssommerpauseefterafslutning.Ennormalafsluttet10.klassebetyderså‐ledes12månedersmertidsforbrug.c) Tidbrugtpåstudieskiftomfatteraltid,derbrugespåstudier,somafbrydes,bortsetfrastudieafbrudssituationer,derkanhenførestilpunktaellerb.d)Uddannelsespausererdeperioderundervejstilopnåelseafenerhvervskompe‐tencegivendeuddannelse,hvorpersonenikkeerunderuddannelse.Daderof‐teiforbindelsemedstudieskifter”tvungen”uddannelsespauseoversomme‐renpå2månedererdetvalgtkunatmedtællepausetidpåmereend2måne‐derpr.uddannelsesforløb.Enperson,somfxhartreuddannelsespauserpåhenholdsvis2,14og10månederisituddannelsesforløb,fårsåledesmedreg‐net0+12+8=20månedersuddannelsespause.e)Resttiderdentid,somikkekanhenførestilpunkternea,b,cellerd.Tidenerprimærtstudietidsforsinkelse,dvs.denstudietid,sombrugesudoverdennor‐meredestudietid.Studietidsforsinkelsenkanværesåvelnegativsompositiv.Resttidenernegativ,hvisstudietgennemføreshurtigereenddennormeredetid,hvilkethyppigtskeritilfælde,hvorenpersonfårmeritfraandenuddannel‐setagetiDanmarkellerudlandet.ResttidenkandogogsåværenegativsomfølgeaffejlellermangleridatagrundlagetrelaterettilDanmarksStatistiksop‐gørelserafnormeredestudietiderfordeforskelligeuddannelser.Negativstudietidsforsinkelsemodregnesommuligtieventueltidbrugtpådobbeltungdomsuddannelse,subsidiærttidbrugtpåstudieskiftogtertiærttidbrugtpåuddannelsespauser.Årsagenhertiler,atalledissekategorierkandækkeovertidbrugtpåopnåelseafmeritogdermednegativstudietidsforsin‐kelse.Udoverovenståendepunkterbemærkes,atuniversitetsbachelorerharensærligstatusiberegningenafmertidsforbruget,dauniversitetsbachelorgradensomud‐gangspunkterenmellemstationmodopnåelseafenkandidatuddannelse.Såfremtpersonenindenforden25‐årigesimulationsrammefuldførerenkandidatgrad,an‐tageskandidatuddannelsenfordenafsluttendeerhvervskompetencegivendeud‐dannelse.
UNI•CStatistik&Analyse,21.november2012
Side5af5