Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 7
Offentligt
1162720_0001.png
1162720_0002.png
1162720_0003.png
1162720_0004.png
1162720_0005.png
1162720_0006.png
1162720_0007.png
1162720_0008.png
1162720_0009.png
1162720_0010.png
1162720_0011.png
1162720_0012.png
1162720_0013.png
1162720_0014.png
1162720_0015.png
1162720_0016.png
1162720_0017.png
1162720_0018.png
1162720_0019.png
1162720_0020.png
1162720_0021.png
1162720_0022.png
1162720_0023.png
1162720_0024.png
1162720_0025.png
1162720_0026.png
1162720_0027.png
1162720_0028.png
1162720_0029.png
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
UDKASTForslagtil
Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. oglov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndar-bejdsskoler (frie kostskoler)(Tilskud til inklusion af elever med særlige behov på frie skoler m.v.)
§1I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1135 af 7. december2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 271 af 27. marts 2012 og § 2 i lov nr. 379 af 28. april 2012, fore-tages følgende ændringer:1.I§ 3, stk. 1, nr. 1,ændres »stk. 2, og« til: »stk. 2, «.2.§ 3, stk. 1, nr. 2,ophæves og i stedet indsættes:»2) tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, ogsom ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, medhenblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om folke-skolen,3) yde personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i for-bindelse med skolegangen, hvis der er behov herfor, jf. § 3 a, 2. pkt., i lov om folkeskolen, og«.Nr. 3 bliver herefter nr. 4.3.I§ 11, stk. 1,indsættes efter nr. 1:»2) Et særligt tilskud til supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der harbrug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentieringog holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning, jf. § 3,stk. 1, nr. 2.«Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5.4.I§ 11, stk. 3, 1. pkt.,ændres »stk. 1, nr. 2« til: »stk. 1, nr. 3«.5.I§ 11, stk. 3, 2. pkt.,ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr. 5«.6.Efter § 11 indsættes:»§11 a.Staten yder årligt hver enkelt skole 70.000 kr. i tilskud til inklusion efter stk. 1, nr. 2, jf. §3, stk. 1, nr. 2. I skoleåret 2013-14 og i skoleåret 2014-15 ydes herudover et tilskud på 75 pct. hen-holdsvis 50 pct. af gennemsnittet af de tilskud, som skolen for skoleårene 2009-10, 2010-11 og
2
2011-12 har modtaget til specialundervisning af elever med behov for støtte i mindre end 9 ugentli-ge undervisningstimer og til dækning af ekstraudgifter til lærertimer og pædagogisk medhjælp tilelever med svære handicap og behov for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer. I sko-leåret 2014-15 yder staten endvidere et tilskud på 300 kr. pr. årselev.Stk. 2.Skolen skal i årsregnskabet særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse.Stk. 3.Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskud til inklusionherunder om betingelser for og beregning af tilskud og om skolens redegørelse efter stk. 3.«Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.7.I§ 24, stk. 4, 1. pkt.,ændres »§ 11, stk. 1, nr. 2 og 3« til: »§ 11, stk. 1, nr. 3 og 4«.§2I lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), jf.lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 271 af 27. marts 2012 og §3 i lov nr. 379 af 28. april 2012 foretages følgende ændringer:1.Efter § 3 indsættes:»§ 3 a.Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal tilbyde supplerende undervis-ning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttesved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i denalmindelige undervisning, jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen. Hvis der er behov herfor, skal ef-terskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler give personlig assistance, der kan hjælpe enelev til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med undervisningen, jf. § 3 a, 2. pkt., ilov om folkeskolen.«2.I§ 5 a, stk. 7,udgår », og med historieundervisningen på skoler, der er omfattet af stk. 3«.3.I§ 18, stk. 1,udgår: »27 a,«.4.Efter § 24 indsættes i kapitel 3:»Tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning
§ 24 a.Staten yder til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilskud til støtte tilelever, der er omfattet af § 3 a, til inklusion af disse elever i den almindelige undervisning. Det er enbetingelse for at yde tilskud til en skole til inklusion, at antallet af skolens årselever efter stk. 4, ermindst 5. Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse.Stk. 2.Tilskud efter stk. 1 ydes med en takst pr. årselev til inklusion efter stk. 4. Taksterne fastsæt-tes på de årlige finanslove. Tilskuddet beregnes ud fra antallet af årselever til inklusion i det skoleår,der slutter i året før finansåret. For nyoprettede skoler beregnes tilskuddet efter stk. 1 ud fra det for-ventede antal årselever omfattet af § 3 a i finansåret og reguleres ud fra forskellen mellem det for-ventede og det opnåede årselevtal omfattet af § 3 a i finansåret.Stk. 3.Skolens inklusionstilbud skal fremgå af skolens indholdsplan og offentliggøres på skolenshjemmeside, jf. § 17, stk. 2.Stk.4.En elev kan indgå i opgørelsen af årselever til tilskud til inklusion, hvis følgende betingelserer opfyldt:1) Eleven har deltaget i skolens inklusionstilbud, jf. stk. 3.
2
3
2) Skolen har udarbejdet en skriftlig plan for inklusion af den pågældende elev. Planen skal væreunderskrevet af skolen samt for elever under 18 år af forældre eller værge, og for elever, der erfyldt 18 år, af eleven selv3) Skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven.Stk. 5.Bestemmelserne i stk. 1-4 gælder ikke for efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejds-skoler med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. § 25, stk. 1.Stk. 6.Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskud til inklusion,jf. stk. 1-4, herunder om betingelser for og beregning af tilskud, evaluering af skolens støtte til ele-verne og skolens redegørelse for tilskuddenes anvendelse.§ 24 b.Staten yder efter § 25 tilskud til folkehøjskoler samt til efterskoler, husholdningsskoler oghåndarbejdsskoler med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. § 25, stk. 1, til støtte til elever medbehov for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer.«5.Overskriften før § 27 a ophæves.6.§ 27 aophæves.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Loven finder anvendelse fra skoleåret 2013-14.Stk. 3.Tilskud til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler til inklusion, jf. § 24 a,stk. 1, i lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostsko-ler), som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4, beregnes for perioden 1. august til 31. december 2013således, at det månedlige tilskud svarer til den enkelte skoles månedlige tilskud i perioden 1. augusttil 31. december 2012, der er ydet efter § 25, stk. 1 og 2, i lov om folkehøjskoler, efterskoler, hus-holdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), til elever til støtte i mindre end 9 ugentligeundervisningstimer. En efterskole, husholdningsskole og håndarbejdsskole skal i skoleåret 2012-13have haft mindst 3 årselever, for hvilke skolen har modtaget tilskud til støtte i mindre end 9 ugentli-ge undervisningstimer efter § 25, stk. 1 og 2, i lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningssko-ler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), for at kunne modtage tilskud til inklusion for periodenfra1. januar 2014 til 31. december 2014 efter § 24 a, stk. 1, i lov om folkehøjskoler, efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
3
4
Bemærkninger til lovforslaget
4
5
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkter1.2. Lovforslagets baggrund1.2.1. Tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning1.2.2. Ophævelse af tilsyn med historieundervisningen på historieprøvefri efterskoler, husholdningsskoler oghåndarbejdsskoler2. Lovforslagets indhold2.1 Tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning2.1.1. Gældende ret2.1.1.1. Friskoler og private grundskoler m.v.2.1.1.2. Frie kostskoler2.1.2. Den foreslåede ordning2.1.2.1. Friskoler og private grundskoler m.v.2.1.2.2. Frie kostskoler2. 2. Ophævelse af særskilt tilsyn med historieundervisningen på historieprøvefri efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler2 2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.10. Sammenfattende skema
5
6
1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedpunkterMed lovforslagets foreslås der indført nye ordninger for tilskud til inklusion i den almindelige undervis-ning af elever med behov for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer på frie grundskoler, efter-skoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler. De forslåede nye tilskudsordninger er en konsekvens af detspecialundervisningsbegreb, der fra skoleåret 2012-13 har været gældende i folkeskolen, hvorefter special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever, hvis undervisning i den almindelige klassekun kan gennemføres med støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer. Den nye afgrænsning af specialun-dervisningsbegrebet finder anvendelse i frie grundskoler og på frie kostskoler fra skoleåret 2013-14, jf. § 4,stk. 3, i lov nr. 379 af 28. april 2012.Det foreslås, at frie grundskoler og frie kostskoler fremover skal give supplerende undervisning og andenfaglig støtte til elever, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisnings-differentiering og holddannelse, med henblik på inklusion i den almindelige undervisning. Den foreslåedeordning svarer til den inklusionsordning, der er indført i folkeskolen ved lov nr. 379 af 28. april 2012.Efter lovforslaget skal staten i skoleårene 2013-14 og 2014-15 som en midlertidig tilskudsomlægning ydetilskud til frie grundskoler til inklusion i den almindelige undervisning af elever, der har brug for støtte, ogsom ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse. Tilskuddet ydes iform af et tilskud på 70.000 kr. til skolen, som en procentvis andel af det hidtidige tilskud til specialunder-visning til denne elevgruppe, samt i skoleåret 2014-15 som et tilskud på 300 kr. pr. elev.Med lovforslaget skal staten fremover yde tilskud til inklusion i den almindelige undervisning af elever,der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og hold-dannelse, på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler undtagen skoler med et samlet særligtundervisningstilbud. Tilskuddet ydes ud fra antallet af årselever, der deltager i en skoles inklusionstilbud, ogydes med en takst fastsat på de årlige finanslove. Det foreslås som forudsætning for, at staten kan yde tilskudtil en skole til inklusion, at mindst 5 årselever deltager i skolens inklusionstilbud.Til folkehøjskoler og til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med et samlet særligt under-visningstilbud ydes fortsat tilskud til skolerne til støtte til elever med støttebehov i mindre end 9 ugentligeundervisningstimer efter den hidtidige tilskudsordning for specialundervisning m.v.Herudover foreslås det at ophæve bestemmelserne om et særligt tilsyn med historieundervisningen påhistorieprøvefri efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.1.2. Lovforslagets baggrund1.2.1. Tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisningDanmarks Evalueringsinstitut har i 2011 foretaget en undersøgelse af indsatser for inklusion i folkeskolen.Undersøgelsen er gennemført for formandskabet for Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkesko-len (Skolerådet). Det fremgår af rapporten fra november 2011, at det er vanskeligt at give en præcis definiti-on af inklusion. Undersøgelsen viser samtidig, at skoleledere og lærere har en fælles forståelse af, at en elever inkluderet, når eleven har udbytte af almenundervisningen og deltager aktivt i det sociale fællesskab i al-menklassen.Med lov nr. 379 af 28. april 2012 om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundsko-ler m.v. og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)(Inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning og tilpasning af klagereglerne til enmere inkluderende folkeskole m. v.) indførtes en ny afgrænsning af specialundervisning og anden specialpæ-dagogisk bistand, således at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i folkeskolen aleneomfatter støtte til elever i specialklasser og specialskoler samt støtte til elever, hvis undervisning i den al-mindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer. Loven har haftvirkning i folkeskolen fra skoleåret 2012-13. Loven indebærer, at der ikke længere skal foretages en udred-ning af de pågældende elever hos pædagogisk-psykologisk rådgivning, før der iværksættes støtte. I kraft af
6
7
denne lovs §§ 2 og 3 får den nye afgrænsning af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistandvirkning fra skoleåret 2013-14 på de frie skoler.Loven indebærer for frie grundskoler, at tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand fra skoleåret 2013-14 alene omfatter støtte til børn, hvis undervisning kun kan gennemføres med støttei 9 ugentlige undervisningstimer eller derover, og at støtte til elever, der hidtil har modtaget støtte i mindreend 9 undervisningstimer ugentligt, skal gives inden for rammerne af den almindelige undervisning.Samme lov indebærer for frie kostskoler, at tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand fra skoleåret 2013-14 kun omfatter støtte til elever på frie kostskoler med et samlet særligt undervis-ningstilbud, samt støtte til elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervis-ningstimer ugentlig. Støtten til elever der hidtil har modtaget støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugent-ligt, skal gives inden for rammerne af den almindelige undervisning.Tilskudssystemet for frie skoler, herunder tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand, sondrer efter de gældende regler ikke mellem tilskud til støtte i mere eller mindre end 9 ugentlige un-dervisningstimer. Den nye afgrænsning af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand villeuden en ændring af de tilskudsmæssige forhold i forbindelse med specialundervisning m.v. på frie skolerkunne medføre en utilsigtet omfordeling af tilskudsmidler. Det fremgår på denne baggrund af de speciellebemærkninger til § 4, stk. 3, i lov nr. 379 af 28. april 2012, at regeringen forventer at fremlægge lovforslag ifolketingssamlingen 2012-13 med henblik på en omlægning af de tilskudsmæssige forhold i forbindelse medspecialundervisningen på de frie skoler. Dette sker ved nærværende lovforslag.Med henblik på at udforme forslag til nye tilskudsmodeller for inklusion i den almindelige undervisning afelever med behov for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer på de frie skoler har Ministeriet forBørn og Undervisning nedsat to arbejdsgrupper forankret i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen med deltagelse afsamtlige skoleforeninger for de frie grundskoler, private gymnasier m.v. samt Efterskoleforeningen og For-eningen af Frie Fagskoler. Arbejdsgrupperne har i 2012 kortlagt grundlaget for nye tilskudsmodeller for støt-te til inklusion af elever på frie skoler.Samtlige skoleforeninger for frie grundskoler, private gymnasier m.v. tilslutter sig den foreslåede til-skudsmodel for støtte til inklusion af elever med behov for støtte i den almindelige undervisning på friegrundskoler m.v.Såvel Efterskoleforeningen som Foreningen af Frie Fagskoler tilslutter sig den foreslåede tilskudsmodelfor støtte til inklusion af elever med behov for støtte i den almindelige undervisning på efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler.1. 2. 2. Ophævelse af særskilt tilsyn med historieundervisningen på historieprøvefri efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskolerMinisteriet for Børn og Undervisning fører særskilt tilsyn med historieundervisningen på efterskoler, hus-holdningsskoler og håndarbejdsskoler, når en sådan skole har meddelt Ministeriet for Børn og Undervisning,at afholdelse af afgangsprøve i historie er uforeneligt med skolens værdigrundlag. Eleverne på en efterskole,husholdningsskole eller håndarbejdsskole, der har meddelt Ministeriet for Børn og Undervisning, at afhol-delse af afgangsprøver i historie er uforeneligt med dens værdigrundlag, skal således ikke aflægge prøve idette fag, men i et andet fag, der udtrækkes inden for den humanistiske fagblok.Ministeriet for Børn og Undervisning, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen varetager et almindeligt tilsyn medundervisningen på frie grundskoler, efterskoler, husholdnings- og håndarbejdsskoler for alle fag, herunderogså for undervisningen i faget historie. Formålet med tilsynet er at sikre, at undervisningen står mål med,hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.Lovforslaget indebærer, at Ministeriet for Børn og Undervisning fremover fører tilsyn med historieunder-visningen på historieprøvefri efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler som led i ministerietsalmindelige tilsyn med, at skolernes undervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
7
8
2. Lovforslagets indhold2. 1 . Tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning2.1.1. Gældende retDen nye afgrænsning af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, der får virkning på friegrundskoler og frie kostskoler fra skoleåret 2013-14, svarer til den afgrænsning af specialundervisningsbe-grebet, som har været gældende på folkeskolens område fra skoleåret 2012-13, jf. lov nr. 379 af 28. april2012. Den gældende definition af specialundervisningsbegrebet i lov om friskoler og private grundskolerm.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1135 af 7. december 2011 og i lov om folkehøjskoler, efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2011, svarer tilden definition, der tidligere fulgte af folkeskoleloven. Ens definitioner af specialundervisningsbegrebet un-derstøtter pligten efter grundlovens § 76 til at tilbyde en undervisning, der kan stå mål med, hvad der krævesi folkeskolen, jf. også friskolelovens § 1, stk. 2, og § 2, stk. 1, i lov om frie kostskoler.Den nye afgrænsning af specialundervisning og specialpædagogisk bistand betyder for frie grundskoler, ef-terskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, at flere elever skal inkluderes i den almindelige under-visning med de nødvendige støtteforanstaltninger. Der skal således fremover ikke fortages en udredning afpædagogisk-psykologisk rådgivning, når det drejer sig om en elev med behov for støtte i mindre end 9 un-dervisningstimer ugentligt for at eleven kan deltage i den almindelige undervisning.Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 379 af 28. april 2012, jf. lovforslag nr. L 103 (2011-12), at hvisen skoleleder efter en faglig vurdering når frem til, at der er behov for en pædagogisk-psykologisk vurderingfor at kunne tilrettelægge et fyldestgørende undervisningstilbud til en elev med særlige behov, kan der eftersamråd med forældrene indhentes en pædagogisk-psykologisk vurdering. Forældrene har også mulighed forat henvende sig til skolelederen, hvis de mener, at der er behov for at indhente en pædagogisk-psykologiskvurdering af deres barn.2.1.1.1. Friskoler og private grundskoler m.v.Efter den gældende bestemmelse i friskolelovens § 3, stk. 1, nr. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1135 af 7. de-cember 2011, som ændret ved lov nr. 379 af 28. april 2012, skal en fri grundskole give specialundervisningeller anden specialpædagogisk bistand til elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte.Forpligtelsen gælder såvel elever med behov for særlig støtte i såvel over som under 9 ugentlige undervis-ningstimer.Elevens skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning, jf. friskolelovens § 3,stk. 4.På finansloven fastsættes ifølge friskolelovens § 11, stk. 1, nr. 1, litra a, af driftstilskudsbevillingen et sær-ligt tilskud til specialundervisning. Hvis skolens egne midler ikke kan dække den nødvendige specialunder-visning, kan skolen søge Ministeriet for Børn og Undervisning om et særligt tilskud til specialundervisning.Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om administrationen af tilskuddet, jf. § 11, stk.2, i friskoleloven. De nærmere regler om tilskud til specialundervisning m.v. er fastsat i §§ 12 og 23 i be-kendtgørelse nr. 702 af 30. juni 2008 om tilskud m.v. til friskoler og private grundskoler m.v. og fremgår afvejledning nr. 11840 af 1. marts 2001 om tilskud m.v. til specialundervisning, tosprogede elever og sværthandikappede på frie grundskoler.Elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, får specialundervisning eller anden speci-alpædagogisk bistand efter reglerne i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden special-pædagogisk bistand med de modifikationer, der følger af folkeskolens styrelsesforhold, jf. § 23 i bekendtgø-relse nr. 702 af 30. juni 2008. En fri grundskole kan dog ikke godkendes som en specialskole, og der kanikke oprettes specialklasser på frie grundskoler.
8
9
2.1.1.2. Frie kostskolerIfølge § 3, stk. 1, i lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kost-skoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2011, som ændret ved § 3, jf. § 4, stk. 3, i lov nr. 379 af 28.april 2012, kan frie kostskoler tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Staten ydertilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand for elever med særlige behov, herundertil skoler med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. § 25, stk. 1, 1. pkt., i lov om frie kostskoler. Tilskud-det ydes med en takst pr. årselev, der fastsættes på de årlige finanslove.Elevens tidligere skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever påefterskoler og for elever på husholdnings- og håndarbejdsskoler, der ikke er fyldt 18 år ved kursets begyndel-se, jf. § 3, stk. 2 og stk. 5, i lov om frie kostskoler.Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om administrationen af tilskuddene til speci-alundervisning og anden specialpædagogisk bistand, jf. § 25, stk. 3, i lov om frie kostskoler. Reglerne erfastsat i §§ 39-40 i bekendtgørelse nr. 807 af 19. juli 2012 om tilskud til folkehøjskoler, efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og fremgår af vejledning nr. 9845 af 1. juli 2003. Skolernesøger tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i Ministeriet for Børn og Undervis-ning, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.Det fremgår af § 39 i bekendtgørelse nr. 807 af 19. juli 2012 om tilskud til folkehøjskoler, efterskoler, hus-holdningsskoler og håndarbejdsskoler (tilskudsbekendtgørelsen), at tilskud ydes af staten til skolerne til spe-cialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever, hvis udvikling kræver særlig hensyntageneller støtte, som ikke kan ydes inden for rammerne af den almindelige undervisning.Specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand omfatter:1) Særligt tilrettelagt undervisning inden for skolens fagrække.2) Undervisning og træning i funktionsområder og arbejdsmetoder, hvis formål er at afhjælpe eller begræn-se virkninger af psykiske, fysiske eller sensoriske funktionsvanskeligheder.Skolerne ansøger Ministeriet for Børn og Undervisning, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, om tilskud til spe-cialundervisning og anden specialpædagogisk bistand for elever. Til ansøgningen for elever på efterskoleruanset alder, samt for elever på ungdomshøjskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, der ikke erfyldt 18 år ved kursets begyndelse, skal skolen vedlægge en udtalelse fra Pædagogisk-Psykologisk Rådgiv-ning (PPR) i elevens tidligere skolekommune. Til ansøgningen for øvrige elever vedlægges en udtalelse fraskolen om elevens behov og en udtalelse fra en faglig, sagkyndig person, som er uafhængig af skolen, jf. §40, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 708 af 19. juli 2012.Skoler med et samlet særligt undervisningstilbud indsender ikke dokumentation for den enkelte elevs be-hov til Ministeriet for Børn og Undervisning, idet tilskuddet ydes på grundlag af skolens indholdsplan, jf. §39, stk. 4, i tilskudsbekendtgørelsen for frie kostskoler.2.1.2. Den foreslåede ordningDen nye afgrænsning af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, der får virkning på friegrundskoler og frie kostskoler fra skoleåret 2013-14, svarer til den afgrænsning af specialundervisningsbe-grebet, som har været gældende på folkeskolens område fra skoleåret 2012-13, jf. lov nr. 379 af 28. april2012.Som anført i afsnit 2.1.1. fremgår det af bemærkningerne til lov nr. 379 af 28. april 2012, jf. lovforslag nr.L 103 (2011-12), at hvis en skoleleder- efter en faglig vurdering når frem til, at der er behov for en pædago-gisk-psykologisk vurdering for at kunne tilrettelægge et fyldestgørende undervisningstilbud til en elev medsærlige behov, kan der efter samråd med forældrene indhentes en pædagogisk-psykologisk vurdering. Foræl-drene har også mulighed for at henvende sig til skolelederen, hvis de mener, at der er behov for at indhenteen pædagogisk-psykologisk vurdering af deres barn.Det foreslås, at det samme fremover skal være gældende på frie grundskoler, husholdningsskoler og hånd-arbejdsskoler med den modifikation, at der for elever over 18 år indhentes en pædagogisk-psykologisk vur-dering efter samråd med eleven selv. Forslaget skal ses i sammenhæng med, at skolekommunen for elever i
9
10
frie grundskoler skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning, jf. § 3, stk. 4, i friskoleloven, ogat elevens tidligere skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever påefterskoler samt for elever på husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, der ikke er fyldt 18 år ved kursetsbegyndelse, jf. § 3, stk. 2 og stk. 5, i lov om frie kostskoler. Endvidere understøttes forslaget af, at friegrundskoler, efterskoler, husholdnings- og håndarbejdsskoler, der optager elever, der er undervisningspligti-ge i henhold til folkeskoleloven, skal tilbyde disse elever en undervisning, der står mål med, hvad der almin-deligvis kræves i folkeskolen, jf. § 1, stk. 2, i friskoleloven, og § 2, stk. 1, i lov om frie kostskoler.2.1.2.1. Friskoler og private grundskoler m.v.Det foreslås, at en fri grundskole skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til et barn,der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og hold-dannelse, med henblik på barnets inklusion i den almindelige undervisning.Endvidere foreslås det, at en fri grundskole, hvis der er behov herfor, skal yde personlig assistance, der kanhjælpe et barn til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.Elever, som hidtil har modtaget specialundervisning, men som for fremtiden skal inkluderes i den alminde-lige undervisning, vil typisk have behov for supplerende undervisning eller anden faglig støtte.Den fælles specialundervisningsdefinition i folkeskoleloven og friskoleloven vil indebære, at pligten efterfriskoleloven til at give specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kommer til at omfatte færreelever end hidtil, når den nye specialundervisningsdefinition fra og med skoleåret 2013-2014 får virkning påde frie grundskolers område.En omlægning af de tilskudsmæssige forhold for specialundervisningen er derfor påkrævet for at afbøde deøkonomiske konsekvenser, som en række frie skoler ellers må imødese ved overgangen til en tilstand, hvorfærre elever end hidtil udløser tilskud til specialundervisning, og hvor der samtidig vil opstå behov at givesupplerende undervisning eller yde anden faglig støtte med henblik på at inkludere de elever, som hidtil harmodtaget specialundervisning i mindre end 9 timer ugentlig, i den almindelige undervisning.Der foreslås en midlertidig, toårig tilskudsomlægning, hvor staten yder støtte til børn, der har brug for støt-te, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med hen-blik på de pågældende børns inklusion i den almindelige undervisning. Tilskudsmodellen er fastsat med ud-gangspunkt i, at intentionen er et niveau på ca. 120 mio.kr. for en permanent støtteordning til inklusion. Derer i skoleåret 2011-12 ydet 100 mio. kr. i tilskud til elever med behov for støtte under 9 undervisningstimerugentligt. I den midlertidige støtteordning indgår, at hver skole får tildelt et inklusionstilskud på 70.000 kr.samtidig med, at det beløb, der hidtil er blevet udbetalt i støtte til specialundervisning af den pågældendeelevgruppe, nedtrappes i skoleårene 2013-14 og 2014-15 til henholdsvis 75 pct. og 50 pct. af den gennem-snitlige udbetalte støtte i de tre forudgående skoleår. De opgjorte støttebeløb opreguleres, så de svarer til etsamlet beløb på 120 mio. kr. En elevafhængig inklusionstakst på 300 kr. introduceres i overgangsperiodensandet år, skoleåret 2014-15.Ministeriet for Børn og Undervisning vil følge udviklingen i inklusionen af elever med særlige behov i denalmindelige undervisning og udviklingen i tilskuddene hertil med henblik på, at erfaringerne med inklusio-nen på de frie grundskoler i skoleårene 2013-15, erfaringen med den midlertidige tilskudsmodel for inklusionpå frie grundskoler m.v., og erfaringerne med inklusion i folkeskolen kan indgå i grundlaget for en perma-nent model for tilskud til inklusion til elever. Evalueringen af inklusion på de frie skoler forventes foretaget ilyset af, at de frie skolers ret til at modtage tilskud til inklusion er betinget af, at de tilbyder en undervisning,der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. § 1, stk. 2, i friskoleloven. Dette indebærerbl. a., at det ved tilskud til inklusion er forudsat, at de frie skoler indretter den almindelige undervisning medhenblik på at kunne inkludere elever, der har behov for støtte som beskrevet i folkeskolelovens § 3 a. Herud-over skal skolen særskilt i skolens årsregnskab redegøre for inklusionsmidlernes anvendelse.I 2014 forventes der – under indtryk af erfaringerne med inklusion i de frie grundskoler og på skoleområ-det i det hele taget, herunder folkeskolen – fastlagt en permanent model for tilskud til inklusion af elever,som ikke længere er omfattet af specialundervisningsbegrebet. Den permanente ordning skal gælde fra sko-leåret 2015-2016 og frem. Børne- og undervisningsministeren forventes at fremsætte forslag for Folketinget i
10
11
folketingssamlingen 2014-15 om revision af ordningen for tilskud til inklusion af elever med særlige behov iden almindelige undervisning på frie grundskoler.Samtidig er det hensigten i dialog med skoleforeningerne at arbejde videre med at kortlægge grundlaget foren ny tilskudsmodel for specialundervisning.Drøftelserne med skoleforeningerne herom indledes i efteråret 2012 og forventes at kunne danne grundlagfor en tilskudsmodel om specialundervisning, som kan indgå i et lovforslag til fremsættelse for Folketinget ifolketingssamlingen 2013-14.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2, 3 og 6.
2.1.2.2. Frie kostskolerDet foreslås, at efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal give supplerende undervisningeller anden faglig støtte til elever, der har behov for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug afundervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på inklusion af de pågældende elever i den dagli-ge undervisning. Hvis der er behov herfor, skal skolerne give personlig assistance, der kan hjælpe med atovervinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med undervisningen, jf. § 3 a i lov om folkeskolen.Den fælles specialundervisningsdefinition i folkeskoleloven og lov om frie kostskoler vil indebære, at ef-terskolernes, husholdningsskolernes og håndarbejdsskolernes tilbud om specialundervisning og anden speci-alpædagogisk bistand fremover vil omfatte færre elever end hidtil, når den specialundervisningsdefinition,der fra skoleåret 2012-13 er gældende i folkeskolen, fra og med skoleåret 2013-2014 får virkning på friekostskolers område.Der foreslås med henblik på at afbøde utilsigtede økonomiske konsekvenser af det nye specialundervis-ningsbegreb en omlægning af tilskud til støtte til elever på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejds-skoler, der har behov for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer, og som ikke alene kan under-støttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på inklusion af de pågældendeelever i den daglige undervisning.Det foreslås, at der fra skoleåret 2013-14 skal ydes et særligt tilskud til inklusion til efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler skoler med undtagelse af skoler med et samlet særligt undervisningstilbud,jf. gældende lovs § 25, stk. 1.Den foreslåede tilskudsmodel for inklusion af elever med særlige behov indebærer, at tilskuddet ydes somen takst pr. årselev til inklusion af elever med behov for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer.Takstfastsættelsen sker på baggrund af en for finansåret fastsat bevilling og den gennemførte aktivitet i sko-leåret, der slutter i året før finansåret. Det er en betingelse for at yde tilskud til en skole til inklusion, at sko-len har mindst 5 årselever, der har deltaget i skolens inklusionstilbud.Tildeling af inklusionstaksten forudsætter, at skolernes inklusionstilbud beskrives i indholdsplanen ogfremgår af skolernes hjemmeside. Tilskud er betinget af, at eleven har deltaget i skolens inklusionstilbud,samt at der foreligger en forældreunderskrevet plan om inklusionsforanstaltninger for den enkelte elev. Her-udover skal der foretages en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven. Endvidere skalskolerne årligt udarbejde en redegørelse for inklusionsmidlernes anvendelse, der indgår særskilt i skolensårsrapport.Ministeriet for Børn og Undervisning vil følge udviklingen i inklusionen af elever med behov i mindre end9 ugentlige undervisningstimer i den almindelige undervisning og erfaringerne med den foreslåede tilskuds-model for inklusion på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler i skoleårene 2013-15 med hen-blik på, at disse sammen med erfaringerne med inklusion i folkeskolen kan indgå i grundlaget for en revisionaf den foreslåede tilskudsmodel for inklusion på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.Evalueringen af inklusion på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler forventes foretaget påbaggrund af, at de frie kostskolers ret til at modtage tilskud til inklusion er betinget af, at de tilbyder de un-dervisningspligtige elever en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf.§ 2, stk. 1, i lov om frie kostskoler. Dette indebærer bl. a., at det ved tilskud til inklusion er forudsat, at sko-
11
12
lerne indretter den almindelige undervisning med henblik på at kunne inkludere elever, der har behov forstøtte som beskrevet i folkeskolelovens § 3 a. Herudover skal skolerne særskilt i skolens årsrapport redegørefor inklusionsmidlernes anvendelse.Børne- og undervisningsministeren forventes på baggrund af erfaringerne med inklusion på efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler og på skoleområdet i det hele taget, herunder i folkeskolen, atfremsætte forslag for Folketinget i folketingssamlingen 2014-15 om revision af ordningen for tilskud til in-klusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning på efterskoler, husholdningsskoler oghåndarbejdsskoler.Det foreslås endvidere, at der til folkehøjskoler og til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskolermed et samlet særligt undervisningstilbud fortsat ydes tilskud til skolerne til støtte til elever med støttebehovunder 9 ugentlige undervisningstimer efter den hidtidige tilskudsordning for specialundervisning m.v. afelever med særlige behov, jf. § 25 i den gældende lov.I efteråret 2012 vil Ministeriet for Børn og Undervisning i dialog med skoleforeningerne klarlægge grund-laget for en ny tilskudsmodel for inklusion og specialundervisning på skoler med et samlet særligt undervis-ningstilbud. Hensigten hermed er at sikre, at inklusion og specialundervisning på efterskoler, husholdnings-skoler og håndarbejdsskoler med et samlet særligt undervisningstilbud kan ses i sammenhæng i en ny samlettilskudsmodel, så tilskudsmodellen for denne gruppe af skoler kan udformes på en sådan måde, at den af-grænsning af specialundervisningsbegrebet, der nu gælder i folkeskolen, ikke får utilsigtede virkninger forskolerne.Ministeriet for Børn og Undervisning vil samtidig i dialog med skoleforeningerne kortlægge grundlaget foren ny tilskudsmodel for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på de øvrige efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler. Drøftelserne med skoleforeningerne herom indledes i efteråret2012 og forventes at kunne danne grundlag for en tilskudsmodel, som sammen med drøftelserne om en nysamlet tilskudsmodel for inklusion og specialundervisning på skoler med et samlet særligt undervisningstil-bud forventes at kunne indgå i et lovforslag til fremsættelse for Folketinget i folketingssamlingen 2013-14.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til forslagets § 2, nr. 1 og nr. 4.2. 2. Ophævelse af særskilt tilsyn med historieundervisningen på historieprøvefri efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler2.2.1. Gældende retDet fremgår af § 5 a, stk. 7, i lov om frie kostskoler, at Ministeriet for Børn og Undervisning fører særskilttilsyn med historieundervisningen på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, når en sådanskole har meddelt ministeriet, at afholdelse af afgangsprøve i historie er uforeneligt med skolens værdigrund-lag, jf. § 5 a, stk. 3, i lov om frie kostskoler. Af § 5 a, stk. 3, i lov om frie kostskoler fremgår, at eleverne påen efterskole, husholdningsskole eller håndarbejdsskole, der har meddelt Ministeriet for Børn og Undervis-ning, at afholdelse af afgangsprøver i historie er uforeneligt med skolens værdigrundlag, ikke skal aflæggeprøve i dette fag, men i et andet fag, der udtrækkes inden for den humanistiske fagblok.2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås at ophæve bestemmelsen i § 5 a, stk. 7, i lov om frie kostskoler om, at Ministeriet for Børn ogUndervisning fører særskilt tilsyn med historieundervisningen på efterskoler, husholdningsskoler og håndar-bejdsskoler, der har meddelt Ministeriet for Børn og Undervisning, at afholdelse af afgangsprøve i historie eruforeneligt med skolens værdigrundlag.Tilsyn med historieundervisningen på frie skoler vil herefter indgå i det almindelige tilsyn med undervis-ningen på de frie kostskoler, som Ministeriet for Børn og Undervisning varetager for undervisningen i allefag, herunder for undervisningen i faget historie, for at sikre, at undervisningen står mål med, hvad der al-mindeligvis kræves i folkeskolen.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til forslagets § 2, nr. 2.
12
13
3. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerMed lovforslaget indføres nye tilskudsordninger til inklusion af elever med særlige behov i den almindeli-ge undervisning på frie grundskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler).De nye tilskudsordninger er en konsekvens af den nye afgrænsning af specialundervisningsbegrebet, hvor-efter specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever, hvis undervisning kun kangennemføres med støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer.De nye tilskudsordninger er fastsat ud fra en forudsætning om udgiftsneutralitet.Efter forslaget skal staten i skoleårene 2013-14 og 2014-15 som en midlertidig støtteordning yde tilskud tilfrie grundskoler til inklusion af elever i den almindelige undervisning af elever, der har behov for støtte imindre end 9 ugentlige undervisningstimer, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisnings-differentiering og holddannelse. Tilskudsmodellen er fastsat med udgangspunkt i, at intentionen er et niveaupå ca. 120 mio.kr. for en permanent støtteordning til inklusion. Der er i skoleåret 2011-12 ydet 100 mio. kr. itilskud til denne elevgruppe med behov for støtte under 9 undervisningstimer ugentligt. I den midlertidigestøtteordning indgår, at hver skole får tildelt et inklusionstilskud på 70.000 kr. samtidig med, at det beløb,der hidtil er blevet udbetalt i støtte til specialundervisning af den pågældende elevgruppe, nedtrappes i skole-årene 2013-14 og 2014-15 til henholdsvis 75 pct. og 50 pct. af den gennemsnitlige udbetalte støtte i de treforudgående skoleår. De opgjorte støttebeløb opreguleres, så de svarer til et samlet beløb på 120 mio. kr. Enelevafhængig inklusionstakst på 300 kr. introduceres i overgangsperiodens andet år, skoleåret 2014-15. Sam-tidig med indførelsen af inklusionstilskuddene udgår de hidtidige tilskud til specialundervisning og til eks-traudgifter til lærertimer og pædagogisk medhjælp til svært handicappede for elever med et støttebehov påunder 9 undervisningstimer ugentligt. Midlerne til inklusionstilskud afholdes inden for den samlede driftstil-skudsbevilling til de frie grundskoler.Med lovforslaget skal staten fremover yde tilskud til inklusion i den almindelige undervisning af elever,der har brug for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer, og som ikke kan understøttes alene vedbrug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, på efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdssko-ler undtagen skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud før 1. august 2013. Tilskuddet ydesud fra antallet af årselever, der deltager i en skoles inklusionstilbud, og ydes med en takst fastsat på de årligefinanslove. Det foreslås som forudsætning for, at skolen kan modtage tilskud til inklusion, at mindst 5 års-elever deltager i skolens inklusionstilbud. For at sikre styringen af det samlede udgiftsniveau foreslås det, atinklusionstaksten fastsættes på baggrund af en for finansåret fastsat bevilling og aktiviteten i skoleåret, derslutter i året før finansåret. Hermed sikres det, at den fastsatte bevilling til inklusion i finansåret ikke over-skrides.Der fastsættes ikke en inklusionstakst for finansåret 2013, som er et overgangsår. For finansåret 2014 fast-sættes en inklusionstakst på baggrund af den for finansåret afsatte bevilling og den gennemførte aktivitet idet skoleår, der slutter i året før finansåret samt overgangsordningen for 2014. For finansåret 2014 fastsættesbevillingen til inklusion som de samlede udgifter til elever med et ugentligt støttebehov på mindre end 9timer i skoleåret 2012/13.For finansåret 2015 fastsættes inklusionstaksten på baggrund af den for finansåret afsatte bevilling og dengennemførte aktivitet i det skoleår, der slutter i året før finansåret. Bevillingen i finansåret 2015 fastsættessom bevillingen i 2014 opregnet til 2015-prisniveau. Efterfølgende reguleres bevillingen med de årlige pris-og lønreguleringer på de årlige finanslove. Inklusionstaksten reguleres ligeledes med de årlige pris- og lønre-guleringer på de årlige finanslove inden for rammerne af den for finansåret fastsatte bevilling.Til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler godkendt med et samlet særligt undervisningstil-bud før 1. august 2013 skal der fortsat ydes tilskud til skolerne til støtte til elever med støttebehov under 9ugentlige undervisningstimer efter den hidtidige tilskudsordning for specialundervisning m.v. af elever medsærlige behov.Lovforslaget har derfor ingen økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
13
14
4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget forventes på baggrund af forslaget om ophævelse af det særlige tilsyn med undervisningen ihistorie på historieprøvefri efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler at indebære en yderst be-grænset administrativ lettelse for Ministeriet for Børn og Undervisning, da tilsynet med historieundervisnin-gen på disse skoler fremover vil indgå i ministeriets almindelige tilsyn med undervisningen på efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Akademikernes Centralorga-nisation, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne-rådet, Danmarks Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Indu-stri, Dansk Psykolog Forening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Friskoleforening, Danske Handicap-organisationer, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, DeutscherSchul- und Sprachverein für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen for Kristne Friskoler,Foreningen Ligeværd, FSR – danske revisorer, Frie Kostskolers Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening, Insti-tut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening (KL), Landssamråd for PPR-chefer, Lilleskoler-ne, Lærernes Centralorganisation, Nationalt Videncenter for Frie Skoler, Private Gymnasier og Studenter-kurser, Rigsrevisionen og Skole og Forældre.10. Sammenfattende skemaPositivekonsekven-ser/mindreudgifterØkonomiskekonse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiskekonse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssigekvenserkonse-IngenNegativekonsekven-ser/merudgifterIngen
Yderst begrænsede admi-nistrative lettelser.IngenIngenIngen
Ingen
IngenIngenIngen
14
15
Administrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Der er tale om en ændring af lovteknisk karakter som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 3, stk. 1, nr. 2 og 3)Det foreslås i§ 3, stk.1, nr. 2,at en fri grundskole efter regler, der fastsættes af børne- og undervisningsmi-nisteren, skal give supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, ogsom ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik påelevens inklusion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen.Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen om supplerendeundervisning og anden faglig støtte til elever, som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdif-ferentiering og holddannelse. Den overensstemmelse, som med lovforslaget tilstræbes tilvejebragt mellemfolkeskolelovens og friskolelovens regler, understøtter de frie grundskolers pligt efter grundlovens § 76 til attilbyde en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. En nærmere be-skrivelse af støtteforanstaltninger med henblik på inklusion i den almindelige undervisning findes i bemærk-ningerne til lov nr. 379 af 28. april 2012, jf. lovforslag nr. L 103 (2011-12), hvorved folkeskolelovens § 3 ablev indført.Den foreslåede bestemmelse er i modsætning til den gældende bestemmelse i friskolelovens § 3, stk. 1, nr.2, ikke begrænset til tilfælde, hvor der udelukkende er behov formidlertidigstøtte. Det hænger sammenmed, at visse elever, som hidtil har modtaget specialundervisning, fremover i stedet skal have supplerendeundervisning eller anden faglig støtte, og at disse foranstaltninger ikke i alle tilfælde kan forventes at antageen midlertidig karakter.Den foreslåede bestemmelse dækker herudover hele anvendelsesområdet for den gældende bestemmelse ifriskolelovens § 3, stk. 1, nr. 2, som samtidig foreslås ophævet. Børn, som alene har behov for midlertidigstøtte, vil således også være omfattet af bestemmelsen. Det samme gælder tosprogede børn med behov forstøtteundervisning i dansk, hvor der som hidtil vil påhvile de frie grundskoler en forpligtelse til at sikre, attosprogede børn med permanent ophold i Danmark lærer dansk svarende til kravene i folkeskolen.Det foreslås endvidere i§ 3, stk. 1, nr. 3,at en fri grundskole efter regler, der fastsættes af børne- og un-dervisningsministeren, skal yde personlig assistance, der kan hjælpe et barn til at overvinde praktiske van-skeligheder i forbindelse med skolegangen, hvis der er behov herfor, jf. § 3 a, 2. pkt., i lov om folkeskolen.Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i § 3 a, 2. pkt., i lov om folkeskolen. Pligten til at ydepersonlig assistance – i form af praktisk medhjælp, der kan hjælpe med at overvinde praktiske vanskelighe-der i forbindelse med skolegangen – omfatter ikke kun børn omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 3,stk. 1, nr. 2, men tillige børn, som ikke har brug for sådan støtte.Det er skolens leder, der træffer beslutning om, hvorvidt en elev har brug for supplerende støtte. Skolelede-rens beslutning om supplerende undervisning eller anden faglig støtte er et tilbud til eleven, som elevensforældre har mulighed for at afslå. Beslutning om supplerende undervisning og personlig assistance til enelev kan iværksættes uden indhentelse af en pædagogisk-psykologisk vurdering.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2. og 2.1.2.1.
15
16
Til nr. 3 (§ 11, stk. 1, nr. 2)Det foreslås i§ 11, stk. 1, nr. 2,at der af bevillingen til statens generelle driftstilskud til de frie grundsko-ler, jf. friskolelovens § 10, på finansloven fastsættes et særligt tilskud til supplerende undervisning og andenfaglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervis-ningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning, jf.den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 2.Med den foreslåede bestemmelse tilvejebringes der således en særlig finansiering af udgifter til lærertimerog pædagogisk medhjælp til elever, som ikke fremover vil være omfattet af den gældende bestemmelse ifriskolelovens § 11, stk. 1, litra a.Det indebærer, at den gældende bestemmelse i friskolelovens § 11, stk. 1, litra c, fremover vil blive admi-nistreret således, at der for så vidt angår udgifter til lærertimer og pædagogisk medhjælp alene vil blive ydettilskud til elever omfattet af den gældende bestemmelse i friskolelovens § 11, stk. 1, litra a, dvs. børn, derskal modtage specialundervisning. Hvad angår praktisk medhjælp, hjælpemidler og befordring af elever medsvære handicap vil den gældende bestemmelse i friskolelovens § 11, stk. 1, litra c, derimod have sammeanvendelsesområde som hidtil, dvs. også omfatte elever, der ikke har behov for støtte i mere end 9 timer omugen.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.For så vidt angår udmøntningen af den foreslåede bestemmelse henvises der endvidere til lovforslagets § 1,nr. 6, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 4, 5 og 7Der er tale om konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 6 (§ 11 a)Den foreslåede bestemmelse i§ 11 abeskriver en foreløbig model for tilskud til inklusion for skoleårene2013-14 og 2014-15. Under indtryk af erfaringerne med inklusion i de frie grundskoler og på skoleområdet idet hele taget, herunder i folkeskolen, forventes der i dialog med skoleforeningerne fastlagt en permanentmodel for tilskud til inklusion af elever, som ikke længere er omfattet af specialundervisningsbegrebet, tilafløsning af den foreløbige model, som er opstillet i den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 2. Den perma-nente ordning skal gælde fra skoleåret 2015-2016 og frem. Børne- og undervisningsministeren forventes ifolketingssamlingen 2014-15 at fremsætte lovforslag om de ændringer af den foreslåede bestemmelse i § 11,stk. 2, som indførelsen af den permanente tilskudsordning måtte kræve.Efter den foreløbige model for inklusionstilskud skal der for skoleårene 2013-14 og 2014-15 udbetales til-skud beregnet på støtte til de elever, som ikke længere vil falde ind under specialundervisningsbegrebet, menhvis deltagelse i den almindelige undervisning vil kræve supplerende undervisning eller anden faglig støtte.Efter den foreslåede bestemmelse i§ 11 a, stk. 1, 1. pkt.,skal staten årligt yde hver enkelt skole 70.000 kr. itilskud til inklusion efter den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 1, nr. 2, jf. den foreslåede bestemmelse i §3, stk. 1, nr. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2.Efter den foreslåede bestemmelse i§ 11 a, stk. 1, 2. pkt.,skal der i skoleåret 2013-14 og i skoleåret 2014-15 herudover ydes et tilskud på 75 pct. henholdsvis 50 pct. af gennemsnittet af de tilskud, som skolen forskoleårene 2009-10, 2010-11 og 2011-12 har modtaget til specialundervisning af elever med behov for støttei mindre end 9 ugentlige undervisningstimer og til dækning af ekstraudgifter til lærertimer og pædagogiskmedhjælp til elever med svære handicap og behov for støtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer.Gennemsnittet beregnes af udbetalte tilskud. For en skole, som er oprettet i 2010 og derfor først har påbe-gyndt undervisning i skoleåret 2010-11, udgør tilskuddet for skoleåret 2013-14 og 2014-15 således 75 hen-holdsvis 50 procent af gennemsnittet af de i skoleåret 2010-11 og 2011-12 modtagne tilskud. For skoler op-rettet i 2011 tages der tilsvarende 75 henholdsvis 50 pct. af det tilskud, der er udbetalt i skoleåret 2011-12.De udbetalte tilskud, der indgår i beregningerne, vil blive pris- og og lønreguleret til 2013-niveau.
16
17
Efter den foreslåede bestemmelse i§ 11 a, stk. 1, 3. pkt.,skal der i skoleåret 2014-15 ydes et tilskud (inklusi-onstakst) på 300 kr. pr. årselev på skolen.Modellen kan illustreres ved nedenstående skema:
Skoleåret 2013-14
Skoleåret 2014-15
Hver skole tildeles et aktivitets-Hver skole tildeles et aktivitets-uafhængigt inklusionstilskud på uafhængigt inklusionstilskud på70.000 kr.70.000 kr.Allerede etablerede skoler får ud-betalt 75 pct. af, hvad de i gennem-snit modtog i støtte til specialunder-visning m.v. for skoleårene 2009-10,2010-11 og 2011-12.Allerede etablerede skoler får ud-betalt 50 pct. af, hvad de i gennem-snit modtog i støtte til specialunder-visning m.v. for skoleårene 2009-10,2010-11 og 2011-12.Hver skole får udbetalt en inklusi-onstakst på 300 kr. pr. elev på sko-len.
Det foreslås i§ 11 a, stk. 2,at skolen i årsregnskabet særskilt skal redegøre for tilskuddenes anvendelse.Redegørelsen skal have til formål at belyse anvendelsen af tilskudsmidlerne til brug for bl.a. overvejelserneom indholdet af en permanent model for inklusion af elever, der ikke længere er omfattet specialundervis-ningsbegrebet. Kravene til redegørelsens nærmere indhold – f.eks. en beskrivelse af, hvilke inklusionsforan-staltninger skolen har iværksat og hvor mange elever der har deltaget heri – vil blive fastsat i tilskudsbe-kendtgørelsen, jf. den foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 3.Det foreslås endvidere i§ 11 a, stk. 3,at børne- og undervisningsministeren skal kunne fastsætte nærmereregler om tilskud til inklusion, herunder om betingelser for og beregning af tilskud og om skolens redegørel-se efter den foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 2. Den foreslåede bemyndigelse påtænkes anvendt til atindføre bestemmelser i bekendtgørelsen om tilskud m.v. til friskoler og private grundskoler m.v., jf. be-kendtgørelse nr. 702 af 30. juni 2006. Der kan f.eks. være tale om regler om hvorledes tilskuddet efter denforeslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 1, 2. pkt., skal beregnes, herunder at de udbetalte tilskud, der indgår iberegningen, skal pris- og lønreguleres til 2013-niveau. Bemyndigelsen kan også anvendes til fastsættelse afregler om det nærmere indhold af redegørelsen efter den foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 2, herunderom, hvilke inklusionsforanstaltninger skolen har iværksat og hvor mange elever der har deltaget heri. Hervedsikres det, at erfaringerne med tilskud til inklusion kan danne grundlag for eventuelle yderligere retningslin-jer til skolerne om administrationen af tilskud til inklusion.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2. 1. 2. 1.Til § 2Til nr. 1 (§ 3 a)Det foreslås i § 3 a, 1. pkt., at efterskoler, husholdnings- og håndarbejdsskoler skal give supplerende un-dervisning eller anden faglig støtte til en elev med brug for støtte, som ikke alene kan understøttes ved brug
17
18
af undervisningsdifferentiering og holddannelse. Endvidere foreslås det i § 3 a, 2. pkt., at efterskoler, hus-holdningsskoler og håndarbejdsskoler, hvis der er behov herfor, skal give personlig assistance, der kan hjæl-pe med at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med elevens deltagelse i undervisningen, medhenblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning, jf. § 3 a i lov om folkeskolenDen foreslåede bestemmelse i § 3 a, 1. pkt., svarer til bestemmelsen i § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolenom supplerende undervisning og anden faglig støtte til elever, som ikke alene kan understøttes ved brug afundervisningsdifferentiering og holddannelse. Den overensstemmelse, som med lovforslaget tilstræbes tilve-jebragt mellem folkeskolelovens og lov om frie kostskolers regler, understøtter de frie kostskolers pligt efter§ 2, stk. 1, i lov om frie kostskoler, til at tilbyde en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligviskræves i folkeskolen. En nærmere beskrivelse af støtteforanstaltninger med henblik på inklusion i den almin-delige undervisning findes i bemærkningerne til lov nr. 379 af 28. april 2012, jf. lovforslag nr. L 103 (2011-12), hvorved folkeskolelovens § 3 a blev indført.Den foreslåede bestemmelse i § 3 a, 2. pkt., svarer til bestemmelsen i § 3 a, 2. pkt., i lov om folkeskolen,som blev indført ved lov nr. 379 af 28. april 2012, jf. lovforslag nr. L 103 (2011-12). Pligten til at yde per-sonlig assistance – i form af praktisk medhjælp, der kan hjælpe med at overvinde praktiske vanskeligheder iforbindelse med skolegangen – omfatter ikke kun elever omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 3 a, 1.pkt., men tillige elever, som ikke har brug for sådan støtte.Det er skolens forstander, der træffer beslutning om, hvorvidt en elev har brug for supplerende støtte. For-standerens beslutning om supplerende undervisning eller anden faglig støtte er et tilbud til eleven, som ele-vens forældre eller eleven selv, hvis eleven er fyldt 18 år, har mulighed for at afslå. Beslutning om supple-rende undervisning og personlig assistance til en elev kan iværksættes uden indhentelse af en pædagogisk-psykologisk vurdering.Den henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. og 2.1.2.2.Til nr. 2 (§ 5 a, stk. 7)Det foreslås at ophæve bestemmelsen i gældende § 5 a, stk. 7, i lov om frie kostskoler om, at Ministerietfor Børn og Undervisning fører særskilt tilsyn med historieundervisningen på efterskoler, husholdningsskolerog håndarbejdsskoler, der har meddelt Ministeriet for Børn og Undervisning, at afholdelse af afgangsprøve ihistorie er uforeneligt med skolens værdigrundlag.Tilsyn med historieundervisningen på frie skoler vil herefter indgå i det almindelige tilsyn med undervis-ningen på de frie kostskoler, som Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen varetager for alle fag, herunder for undervis-ningen i faget historie, for at sikre, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folke-skolen.Den henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.Til nr. 3 (§ 18, stk. 1)Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 6.Til nr. 4 (§ 24 a og § 24 b)Det foreslås i§ 24 a, stk. 1,at staten yder tilskud til inklusion på efterskoler, husholdnings- og håndar-bejdsskoler, undtagen skoler med et samlet særligt undervisningstilbud, som en aktivitetsbaseret inklusions-takst pr. årselev, der har deltaget i skolens inklusionstilbud.Med den foreslåede bestemmelse i§ 24 a, stk. 1,tilvejebringes der således en særlig finansiering af udgif-ter til lærertimer til elever, som ikke fremover vil være omfattet af den gældende bestemmelse i § 25, stk. 1, ilov om frie kostskoler.Det indebærer, at den gældende bestemmelse i § 25, stk. 2, i lov om frie kostskoler, fremover vil blive ad-ministreret således, at der for så vidt angår udgifter til lærertimer alene vil blive ydet tilskud til elever omfat-tet af den gældende bestemmelse i § 25, stk. 1, i lov om frie kostskoler, dvs. elever, der skal modtage speci-alundervisning. Hvad angår praktisk medhjælp og hjælpemidler til elever med svære handicap, vil den gæl-
18
19
dende bestemmelse i § 25, stk. 2, i lov om frie kostskoler derimod have samme anvendelsesområde som hid-til, således at den også omfatter elever, der ikke har behov for støtte i 9 timer om ugen eller mere.Det foreslås endvidere i§ 24 a, stk. 1,som en forudsætning for at staten kan yde tilskud til en skole til in-klusion, at mindst 5 årselever i skoleåret før finansåret har deltaget i skolens inklusionstilbud. Herved sikreset vist volumen i en skoles inklusionstilbud, før en skole modtager tilskud til inklusion.Det foreslås endvidere i§ 24 a, stk. 1,som en forudsætning for, at staten kan yde tilskud til en skole til in-klusion, at skolen årligt udarbejder en redegørelse for tilskuddenes anvendelse, der særskilt fremgår af sko-lens årsregnskab. I redegørelsen skal skolen blandt andet beskrive, hvilke inklusionsforanstaltninger skolenhar iværksat, og hvor mange elever der har deltaget heri. Redegørelsen skal have til formål at belyse anven-delsen af tilskudsmidlerne til brug for bl.a. overvejelserne om indholdet af en kommende revision af be-stemmelserne om tilskud til inklusion på frie kostskoler. Regnskabsbekendtgørelsen for frie kostskoler, jf.bekendtgørelse nr. 1234 af 4. december 2006 om regnskab for folkehøjskoler, efterskoler, husholdningssko-ler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), vil blive ændret, så det fremgår, at redegørelsen om tilskuddenesanvendelse skal indgå i skolens årsrapport.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.Det foreslås i§ 24 a, stk. 2,at tilskud til inklusion ydes med en takst pr. årselev, der fastsættes på de årligefinanslove. Skolens årselevtal, der kan indgå ved beregningen af årselever, er summen af elever, der har del-taget i skolens inklusionstilbud, og som opfylder betingelserne i den foreslåede § 24 a, stk. 4, i hver kursus-uge i et år divideret med 40, jf. § 14, stk. 1, i lov om frie kostskoler. Med forslaget om, at for skoler, der harværet i virksomhed i hele det skoleår, der slutter i året før finansåret, anvendes årselvtallet for elever omfattetaf § 3 a, i hele dette skoleår, sikres det, at ændringer i antallet af årselever omfattet af § 3 a har virkning foren skoles tilskud med et års forsinkelse. Dermed får skolerne mulighed for at indrette deres virksomhed ogøkonomi efter stigende eller faldende antal årselever omfattet af § 3 a.Det foreslås herudover i§ 24 a, stk. 2,at tilskuddet til inklusion efter stk. 1 for nyoprettede skoler beregnesud fra det forventede antal årselever omfattet af § 3 a i finansåret og reguleres ud fra forskellen mellem detforventede og det opnåede årselevtal omfattet af § 3 a, i finansåret. Med forslaget sikres mulighed for at be-regne tilskud til inklusion også for nye skoler.Takstfastsættelsen sker på baggrund af en for finansåret fastsat bevilling og den gennemførte aktivitet iskoleåret, der slutter i året før finansåret. Hermed sikres det, at den fastsatte bevilling til inklusion i finans-året ikke overskrides.Der fastsættes ikke en inklusionstakst for finansåret 2013, som er et overgangsår. For finansåret 2014 fast-sættes en inklusionstakst på baggrund af den for finansåret afsatte bevilling og den gennemførte aktivitet iskoleåret, der slutter i året før finansåret, samt overgangsordningen for 2014. For finansåret 2014 fastsættesbevillingen til inklusion som de samlede udgifter til elever med et ugentligt støttebehov på mindre end 9timer i skoleåret 2012/13.For finansåret 2015 fastsættes inklusionstaksten på baggrund af den for finansåret afsatte bevilling og dengennemførte aktivitet i det skoleår, der slutter i året før finansåret. Bevillingen i finansåret 2015 fastsættessom bevillingen i 2014 opregnet til 2015-prisniveau. Efterfølgende reguleres bevillingen med de årlige pris-og lønreguleringer på de årlige finanslove. Inklusionstaksten reguleres ligeledes med de årlige pris- og lønre-guleringer på de årlige finanslove inden for rammerne af den for finansåret fastsatte bevilling.Såfremt der sker væsentlige ændringer i den generelle aktivitetsudvikling på henholdsvis efterskoler oghusholdningsskoler og håndarbejdsskoler, justeres den fastsatte bevilling for den enkelte skoleform i over-ensstemmelse hermed. Justeringen af bevillingen vil ske med den procentsats, hvormed den generelle aktivi-tetsudvikling er steget eller faldet.Det foreslås i§ 24 a, stk. 3,som en forudsætning for, at en skole kan modtage tillægstakst til inklusion, atskolens inklusionstilbud er beskrevet i skolens indholdsplaner og fremgår af skolens hjemmeside. Det skal afskolens indholdsplan tydeligt fremgå, hvilket tilbud der stilles til rådighed for eleverne, herunder hvordanundervisning og samvær for disse elever er organiseret i forhold til skolens øvrige virksomhed.
19
20
Det foreslås i§ 24 a, stk. 4,som en forudsætning for, at en elev kan medregnes i årselevtallet for tilskud tilinklusion, at eleven har deltaget i skolens inklusionstilbud. Det foreslås endvidere, at der foreligger en skrift-lig plan med beskrivelse skolens individuelle tilbud til den enkelte elev med forældreunderskrift for eleverunder 18 år, og med underskrift af eleven selv, såfremt eleven er over 18 år. Planen skal indeholde konkretemål for elevens undervisning og øvrige pædagogiske aktiviteter. For hver enkelt elev skal der foretages sy-stematisk og løbende evaluering med henblik på optimering af de pædagogiske tiltag.Det foreslåsi § 24 a, stk. 5,at bestemmelserne i stk. 1-4 ikke skal gælde for efterskoler, husholdningssko-ler og håndarbejdsskoler med et samlet særligt undervisningstilbud. Disse skoler omfattes af den foreslåedebestemmelse i § 24 b.Det foreslås endvidere i§ 24 a, stk. 6,at børne- og undervisningsministeren skal kunne fastsætte nærmereregler om tilskud til inklusion, herunder om betingelser for og beregning af tilskud, om skolens evaluering ogom skolens redegørelse efter den foreslåede bestemmelse i § 24 a, stk. 1. Den foreslåede bemyndigelse på-tænkes anvendt til at indføre bestemmelser i bekendtgørelsen om tilskud m.v. til folkehøjskoler, efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), jf. bekendtgørelse nr. 807 af 19. juli 2012. Derkan f.eks. være tale om regler om, hvorledes tilskuddet efter den foreslåede bestemmelse i § 24 a, stk. 1, iberegnes. Bemyndigelsen kan også anvendes til fastsættelse af regler om det nærmere indhold af redegørel-sen efter den foreslåede bestemmelse i § 24 a, stk. 1, herunder om, hvilke inklusionsforanstaltninger skolenhar iværksat og hvor mange elever der har deltaget heri. Herved sikres det, at erfaringerne med tilskud tilinklusion kan danne grundlag for eventuelle yderligere retningslinjer til skolerne om administrationen aftilskud til inklusion.Det foreslås i§ 24 b,at tilskud til støtte til elever med støttebehov i mindre end 9 ugentlige undervisnings-timer på folkehøjskoler samt efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med et samlet særligtundervisningstilbud fortsætter efter de gældende bestemmelser i lovens § 25.Forslaget indebærer, at folkehøjskoler samt efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med etsamlet særligt undervisningstilbud fortsat modtager tilskud til elever med støttehov efter den nuværendetilskudsmodel for tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskole med et samlet særligt undervisningstilbud er god-kendt til et samlet særligt undervisningstilbud af Ministeriet for Børn og Undervisning på grundlag af sko-lens indholdsplan, herunder skolens beskrivelse af fagfordeling, holddannelse m.v. Det fremgår således af §39, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 807 af 19. juli 2012 om tilskud til folkehøjskoler, efterskoler, husholdnings-skoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler), at efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med etsamlet særligt undervisningstilbud skal beskrive dette i skolens indholdsplan.Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med et samlet særligt undervisningstilbud er ved lo-vens fremsættelse følgende skoler: Bork Havn Efterskole, Dybbøl Efterskole, Efterskolen Helle, EfterskolenSolbakken, Efterskolen Strand på Danebod, Efterskolen Waldemarsbo, Efterskolen Østergård, EmmerskeEfterskole, Farsø Efterskole - Efterskolen ved Risgårde Bredning, Fenskær Efterskole, Finderup Efterskole,Gylling Efterskole, Gødvad Efterskole, Hjembæk Efterskole, Hobro Efterskole, Holte-Hus Efterskole,Idrætsefterskolen Ulbølle, Karise Efterskole, Klintebjerg Efterskole, Kragelund Efterskole, Lystruphave Ef-terskole, Magleby Fri- og Efterskole, Mejlby Efterskole, Nislevgård Efterskole, Nørbæk Efterskole, RyåEfterskole, Rågelund Efterskole, Sdr. Bork Efterskole, Sdr. Feldings Efterskole, Sjørringvold Efterskole,Sofie Rifbjerg Efterskole, Store Andst Efterskole, Stubbekøbing Efterskole, Tolne Efterskole, Try Eftersko-le, Ulstrup Efterskole, Vrigsted Efterskole, Ærø Efterskole, Aabæk Efterskole.Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler med et samlet særligt undervisningstilbud er ved lovens frem-sættelse følgende skoler: Bøgevangsskolen og Kost- og Tekstilskolen i Rødding.Den henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2. 1. 2. og afsnit 2. 1. 2. 2.
Til nr. 5 og 6 (§ 27 a og overskriften hertil)§ 27 a i lov om frie kostskoler foreslås ophævet, da bestemmelsen efter sit indhold har udtømt sin virkning.
20
21
Ifølge § 27 a yder staten i 2008 til og med 2012 til folkehøjskoler tilskud til hel eller delvis dækning af del-tagerbetalingen på kurser af mindst 12 ugers varighed for elever, der er statsborgere og har fast bopæl i føl-gende lande: Bulgarien, Cypern, Estland, Letland, Litauen, Malta, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,Tjekkiet og Ungarn.Til § 3Til stk. 1 og 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013 og har virkning fra skoleåret 2013-14 og senere sko-leår.Til stk. 3.Efter lovforslagets § 2, nr. 4, skal en efterskole, husholdningsskole og håndarbejdsskole, for at staten kanyde tilskud til skolen til inklusion, have mindst 5 årselever, som har deltaget i skolens inklusionstilbud.Inklusionstilskuddet opgøres på baggrund af aktiviteten i det skoleår, der slutter i året før finansåret, og deter ligeledes aktiviteten i det skoleår, der slutter i året før finansåret, der betinger, om kravet om mindst 5årselever i finansåret er opfyldt.Af hensyn til skolernes mulighed for omstilling af deres virksomhed foreslås det, at der i finansåret 2013og 2014 etableres overgangsordninger med henblik på at sikre skolerne en lempeligere overgang til de nyetilskudsbetingelser. Eftersom tilskuddet efter de nye regler opgøres på baggrund af aktiviteten i skoleåret, derslutter i året før finansåret – og dermed det skoleår, der ligger før lovforslagets ikrafttræden – har skolerneikke mulighed for at tilpasse skolens tilbud eller elevsammensætning til de nye tilskudsbetingelser så det fårtilskudsmæssig betydning for finansårene 2013 og 2014.For finansåret 2013 beregnes skolens tilskud til specialundervisning og tilskud til svært handicappede ele-ver efter gældende regler for perioden 1. januar til 31. juli 2013. For beregningen af tilskud for perioden 1.august til 31. december 2013 etableres en overgangsordning således, at det månedlige tilskud i perioden skalsvare til det gennemsnitlige månedlige tilskud i perioden 1. august til 31. december 2012, der er ydet efter §25, stk. 1 og efter § 25, stk. 2, i lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler(frie kostskoler) for elever, der er tildelt specialpædagogisk støtte med mindre end 9 timer om ugen, opregnettil 2013-pris- og lønniveau.For finansåret 2014 etableres der en overgangsordning, hvorefter en skole i skoleåret 2012-13 skal havehaft mindst 3 årselever, for hvilke staten har ydet tilskud til skolen til støtte til elever med støttebehov i min-dre end 9 ugentlige undervisningstimer efter § 25, stk. 1,og/eller efter § 25, stk. 2, i lov om folkehøjskoler,efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) for at opfylde betingelsen for at mod-tage tilskud til inklusion i finansåret.Fra finansåret 2015 og frem skal kravet om mindst 5 årselever, som har deltaget i skolens inklusionstilbud,være opfyldt, for at staten kan yde tilskud til skolen til inklusion.
21
22
Bilag 1Lovforslag sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om friskoler og private grundskolerm.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1135 af 7. de-cember 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 271af 27. marts 2012 og § 2 i lov nr. 379 af 28.april 2012, foretages følgende ændringer:§ 3.En fri grundskole skal efter regler, derfastsættes af børne- og undervisningsministe-ren,1) give specialundervisning og anden special-pædagogisk bistand til elever i medfør af § 3,stk. 2, 2. pkt., i lov om folkeskolen, jf. dog stk.2, og2) – 3) (…)Stk. 2- 5. (…)§ 3.(…)2) supplerende undervisning eller anden fagligstøtte til elever, som har behov for midlertidigstøtte, samt3) sørge for undervisning af elever, der gennemlængere tid på grund af sygdom eller af hensyntil deres sundhed eller velfærd ikke kan under-vises i skolen.Stk. 2 – 5. (…)2.§ 3, stk. 1, nr. 2,ophæves og i stedet indsæt-tes:»2) tilbyde supplerende undervisning eller an-den faglig støtte til en elev, der har brug forstøtte, og som ikke kan understøttes aleneved brug af undervisningsdifferentiering ogholddannelse, med henblik på elevens in-klusion i den almindelige undervisning, jf.§ 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen,3) yde personlig assistance, der kan hjælpe enelev til at overvinde praktiske vanskelighe-der i forbindelse med skolegangen, hvis derer behov herfor, jf. § 3 a, 2. pkt., i lov omfolkeskolen, og«.Nr. 3 bliver herefter nr. 4.1.I§ 3, stk. 1, nr. 1,ændres »stk. 2, og« til:»stk. 2, «.
§ 11.(…)
3.I§ 11, stk. 1,indsættes efter nr. 1:»2) Et særligt tilskud til supplerende un-
22
23
2) Et særligt tilskud til vikarudgifter, sygeun-dervisning, lærernes kursusdeltagelse, herunderefteruddannelse, og særlige lærerlønudgifter.3) Et særligt tilskud til tyske mindretalsskoler.4) Et særligt tilskud til de frie grundskolers for-eninger til varetagelse af fælles opgaver omtilsyn, jf. §§ 9 b-9 e.Stk. 2 – 8(…).
dervisning eller anden faglig støtte tilen elev, der har brug for støtte, og somikke kan understøttes alene ved brug afundervisningsdifferentiering og hold-dannelse, med henblik på elevens in-klusion i den almindelige undervisning,jf. § 3, stk. 1, nr. 2.«Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5.
§ 11(…)4.I§ 11, stk. 3, 1. pkt.,ændres »stk. 1, nr. 2«Stk. 2.(…)til: »stk. 1, nr. 3«.Stk. 3.Børne- og undervisningsministeren kanbestemme, at tilskuddene efter stk. 1, nr. 2, og §17, stk. 1-3, fordeles mellem skolerne af denselvejende institution Fordelingssekretariatetfor friskoler og private grundskoler, hvis ved-tægter godkendes af børne- og undervisnings-ministeren. Fordelingssekretariatet fordelerendvidere tilskuddet efter stk. 1, nr. 4, mellemskolernes foreninger. Fordeling af tilskud tillærernes efteruddannelse kan fordelingssekreta-riatet efter regler, der fastsættes af børne- ogundervisningsministeren, overlade til skoleor-ganisationer og lignende, der virker inden forlovens område. Børne- og undervisningsmini-steren kan tillægge fordelingssekretariatet yder-ligere opgaver af administrativ karakter på defrie grundskolers område. Fordelingssekretaria-tet kan fra skolerne indhente de oplysninger,der er nødvendige for varetagelsen af dets op-gaver i henhold til 1. og 3. pkt. Med forældre-nes samtykke kan fordelingssekretariatet efteranmodning fra en fri grundskole elektroniskindhente de økonomiske oplysninger fra skat-temyndighederne, der er nødvendige for vare-tagelsen af sekretariatets opgaver i henhold til §17, stk. 1. Forvaltningsloven og offentligheds-loven gælder for fordelingssekretariatets virk-somhed. Børne- og undervisningsministerenkan fastsætte nærmere regler om administratio-nen af fordelingssekretariatets opgaver.Stk. 4 – 8.(…).
§ 11(…)
5.I§ 11, stk. 3, 2. pkt.,ændres »stk. 1, nr. 4«
23
24
til: »stk. 1, nr. 5«.Stk. 2.(…)Stk. 3.Børne- og undervisningsministeren kanbestemme, at tilskuddene efter stk. 1, nr. 2, og §17, stk. 1-3, fordeles mellem skolerne af denselvejende institution Fordelingssekretariatetfor friskoler og private grundskoler, hvis ved-tægter godkendes af børne- og undervisnings-ministeren. Fordelingssekretariatet fordelerendvidere tilskuddet efter stk. 1, nr. 4, mellemskolernes foreninger. Fordeling af tilskud tillærernes efteruddannelse kan fordelingssekreta-riatet efter regler, der fastsættes af børne- ogundervisningsministeren, overlade til skoleor-ganisationer og lignende, der virker inden forlovens område. Børne- og undervisningsmini-steren kan tillægge fordelingssekretariatet yder-ligere opgaver af administrativ karakter på defrie grundskolers område. Fordelingssekretaria-tet kan fra skolerne indhente de oplysninger,der er nødvendige for varetagelsen af dets op-gaver i henhold til 1. og 3. pkt. Med forældre-nes samtykke kan fordelingssekretariatet efteranmodning fra en fri grundskole elektroniskindhente de økonomiske oplysninger fra skat-temyndighederne, der er nødvendige for vare-tagelsen af sekretariatets opgaver i henhold til §17, stk. 1. Forvaltningsloven og offentligheds-loven gælder for fordelingssekretariatets virk-somhed. Børne- og undervisningsministerenkan fastsætte nærmere regler om administratio-nen af fordelingssekretariatets opgaver.Stk. 4 – 8.(…).
6.Efter § 11 indsættes:»§11 a.Staten yder årligt hver enkelt skole70.000 kr. i tilskud til inklusion efter stk. 1, nr.2, jf. § 3, stk. 1, nr. 2. I skoleåret 2013-14 og iskoleåret 2014-15 ydes herudover et tilskud på75 pct. henholdsvis 50 pct. af gennemsnittet afde tilskud, som skolen for skoleårene 2009-10,2010-11 og 2011-12 har modtaget til special-undervisning af elever med behov for støtte imindre end 9 ugentlige undervisningstimer ogtil dækning af ekstraudgifter til lærertimer ogpædagogisk medhjælp til elever med sværehandicap og behov for støtte i mindre end 9ugentlige undervisningstimer. I skoleåret 2014-15 yder staten endvidere et tilskud på 300 kr.
24
25
pr. årselev.Stk. 2.Skolen skal i årsregnskabet særskilt re-degøre for tilskuddenes anvendelse.Stk. 3.Børne- og undervisningsministeren kanfastsætte nærmere regler om tilskud til inklusi-on herunder om betingelser for og beregning aftilskud og om skolens redegørelse efter stk. 3.«Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.
§ 24.(…)Stk. 2 – 3.(…)Stk. 4.Fordelingssekretariatet, der er nævnt i§ 11, stk. 3, og Deutscher Schul- und Sprachve-rein für Nordschleswig fører regnskaber fortilskudsbevillingerne efter § 11, stk. 1, nr. 2 og3, § 14 og § 17, stk. 1-3. Regnskabsåret er ka-lenderåret. Børne- og undervisningsministerenkan fastsætte regler om opstilling og revision afregnskaberne. Regnskaberne skal revideres afen statsautoriseret revisor eller en registreretrevisor.
7.I§ 24, stk. 4, 1. pkt.,ændres »§ 11, stk. 1, nr.2 og 3« til: »§ 11, stk. 1, nr. 3 og 4«.
§2
I lov om folkehøjskoler, efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostsko-ler), jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af 22. juni2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 271 af 27.marts 2012 og § 3 i lov nr. 379 af 28. april 2012foretages følgende ændringer:
1.Efter § 3 indsættes:»§ 3 a.Efterskoler, husholdningsskoler oghåndarbejdsskoler skal tilbyde supplerende un-dervisning eller anden faglig støtte til en elev,der har brug for støtte, og som ikke alene kanunderstøttes ved brug af undervisningsdifferen-tiering og holddannelse, med henblik på ele-vens inklusion i den almindelige undervisning,jf. § 3 a, 1. pkt., i lov om folkeskolen. Hvis derer behov herfor, skal efterskoler, husholdnings-skoler og håndarbejdsskoler give personlig as-
25
26
sistance, der kan hjælpe en elev til at overvindepraktiske vanskeligheder i forbindelse med un-dervisningen, jf. § 3 a, 2. pkt., i lov om folke-skolen.«
§ 5 a.(…)2.I§ 5 a, stk. 7,udgår », og med historieunder-visningen på skoler, der er omfattet af stk. 3«.Stk. 2 – 6.(…)Stk. 7.Undervisningsministeren fører særskilttilsyn med undervisningen på efterskoler, hus-holdningsskoler og håndarbejdsskoler, der giverundervisning på 9. klassetrin, og som ikke af-holder folkeskolens afgangsprøver, og medhistorieundervisningen på skoler, der er omfat-tet af stk. 3.§ 18.Skolen disponerer frit ved anvendelsenaf tilskud under ét, idet formålene med disseforudsættes opfyldt. Dette gælder dog ikke til-skud til nedsættelse af elevbetalingen i henholdtil §§ 27 a, 30 og 37.Stk. 2 – 3. (…)3.I§ 18, stk. 1,udgår: »27 a,«.
4.Efter § 24 indsættes i kapitel 3:»Tilskud til inklusion af elever med særlige behov iden almindelige undervisning
§ 24 a.Staten yder til efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler tilskud tilstøtte til elever, der er omfattet af § 3 a, til in-klusion af disse elever i den almindelige under-visning. Det er en betingelse for at yde tilskudtil en skole til inklusion, at antallet af skolensårselever efter stk. 4, er mindst 5. Skolen skal isit årsregnskab særskilt redegøre for tilskudde-nes anvendelse.Stk. 2.Tilskud efter stk. 1 ydes med en takstpr. årselev til inklusion efter stk. 4. Taksternefastsættes på de årlige finanslove. Tilskuddetberegnes ud fra antallet af årselever til inklusi-on i det skoleår, der slutter i året før finansåret.For nyoprettede skoler beregnes tilskuddet efterstk. 1 ud fra det forventede antal årselever om-fattet af § 3 a i finansåret og reguleres ud fraforskellen mellem det forventede og det opnåe-de årselevtal omfattet af § 3 a i finansåret.
26
27
Stk. 3.Skolens inklusionstilbud skal fremgåaf skolens indholdsplan og offentliggøres påskolens hjemmeside, jf. § 17, stk. 2.Stk.4.En elev kan indgå i opgørelsen af års-elever til tilskud til inklusion, hvis følgendebetingelser er opfyldt:1) Eleven har deltaget i skolens inklusionstil-bud, jf. stk. 3.2) Skolen har udarbejdet en skriftlig plan forinklusion af den pågældende elev. Planenskal være underskrevet af skolen samt forelever under 18 år af forældre eller værge,og for elever, der er fyldt 18 år, af elevenselv3) Skolen har foretaget en systematisk og lø-bende evaluering af skolens støtte til ele-ven.Stk. 5.Bestemmelserne i stk. 1-4 gælder ikkefor efterskoler, husholdningsskoler og håndar-bejdsskoler med et samlet særligt undervis-ningstilbud, jf. § 25, stk. 1.Stk. 6.Børne- og undervisningsministeren kanfastsætte nærmere regler om tilskud til inklusi-on, jf. stk. 1-4, herunder om betingelser for ogberegning af tilskud, evaluering af skolens støt-te til eleverne og skolens redegørelse for til-skuddenes anvendelse.§ 24 b.Staten yder efter § 25 tilskud til folke-højskoler samt til efterskoler, husholdningssko-ler og håndarbejdsskoler med et samlet særligtundervisningstilbud, jf. § 25, stk. 1, til støtte tilelever med behov for støtte i mindre end 9ugentlige undervisningstimer.«Tilskud til elever fra en række lande§ 27 a. (…)Stk. 2 - 5.(…)§ 27 a.Staten yder i 2008 til og med 2012 til6.§ 27 aophæves.folkehøjskoler tilskud til hel eller delvis dæk-ning af deltagerbetalingen på kurser af mindst12 ugers varighed for elever, der er statsborgereog har fast bopæl i et af de lande, der er nævnt istk. 2. Kravet til egenbetalingens omfang i § 11,stk. 4, finder ikke anvendelse for denne elev-gruppes egenbetaling.5.Overskriften før § 27 a ophæves.
27
28
Stk. 2.Tilskuddet ydes til elever fra følgendelande: Bulgarien, Cypern, Estland, Letland,Litauen, Malta, Polen, Rumænien, Slovakiet,Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.Stk. 3.Undervisningsministeren kan bemyn-dige Center for Information om Rådgivning omInternationale Uddannelses- og Samarbejdsak-tiviteter, CIRIUS, til at fordele og administreretilskuddene.Stk. 4.Undervisningsministeren fastsætternærmere regler om ydelse af tilskud efter stk. 1,om regnskabsaflæggelse og revision m.v. samtom administration af ordningen, herunder omudbetaling af forskud og opsparing af ikke for-brugte beløb til brug i følgende finansår.Stk. 5.Afgørelser efter denne bestemmelsekan ikke indbringes for anden administrativmyndighed.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2013.Stk. 2.Loven finder anvendelse fra skoleåret2013-14.Stk. 3.Tilskud til efterskoler, husholdnings-skoler og håndarbejdsskoler til inklusion, jf. §24 a, stk. 1, i lov om folkehøjskoler, efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (friekostskoler), som affattet ved denne lovs § 2, nr.4, beregnes for perioden 1. august til 31. de-cember 2013 således, at det månedlige tilskudsvarer til den enkelte skoles månedlige tilskud iperioden 1. august til 31. december 2012, der erydet efter § 25, stk. 1 og 2, i lov om folkehøj-skoler, efterskoler, husholdningsskoler oghåndarbejdsskoler (frie kostskoler), til elever tilstøtte i mindre end 9 ugentlige undervisnings-timer. En efterskole, husholdningsskole oghåndarbejdsskole skal i skoleåret 2012-13 havehaft mindst 3 årselever, for hvilke skolen harmodtaget tilskud til støtte i mindre end 9 ugent-lige undervisningstimer efter § 25, stk. 1 og 2, ilov om folkehøjskoler, efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostsko-ler), for at kunne modtage tilskud til inklusionfor perioden fra1. januar 2014 til 31. december
28
29
2014 efter § 24 a, stk. 1, i lov om folkehøjsko-ler, efterskoler, husholdningsskoler og håndar-bejdsskoler (frie kostskoler).
29