Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1194587_0001.png
1194587_0002.png
1194587_0003.png
1194587_0004.png
1194587_0005.png
Selveje i den danskefolkeskole- Hvad kan vi lære af det øvrigeuddannelsessystems erfaringer?
v/ Stina Vrang Elias, Adm. direktøri Tænketanken DEA
12.12.2012
ErhvervsskolerneGode erfaringerStrategisk frisættelse og stærkereprofilerDårlige erfaringerStærke ”købmænd ”– større afstandmellem idealer og virkelighedenTaxametersystemet fører til optag afunge uden tilstrækkelig motivation ogevnerOverskydende midler bruges tilbygningsudvidelser i stedet for atforbedre undervisningen
Økonomisk ansvarlighed
Mulighed for langsigtedeinvesteringer
Det almene gymnasiumGode erfaringerDårlige erfaringer
Konkurrence giver fokus på kvalitetProfessionaliseret samarbejde mellembestyrelse og ledelse
Flere elever for enhver prisEthvert gymnasium er sig selvnærmest
Økonomisk ansvarlighed –eksempelvis prioritering afefteruddannelse af lærere
A og B gymnasier - særligt i tættebymiljøer
Universiteterne (selveje på papiret)Gode erfaringerDårlige erfaringer
Tydeligere profiler
Intensiv konkurrence
Større ledelsesansvar
Mangfoldighed af styringsformer
Mere ekstern samarbejde
Hvem varetager samfundsrelevansenpå tværs af universiteterne?
Afsluttende konklusionerSelveje og afbureaukratisering går ikke altid hånd i håndØget konkurrence kan hæve kvaliteten, men vi risikerer atde ”forkerte” uddannelser vinder, da de er mest populære(eksempelvis STX vs EUD)Selveje øger fokus på strategi og økonomi, men vi risikererat opdele uddannelsesinstitutionerne i A og B hold