Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Udvalgets medlemmer7. december 2012
Internt temamøde om fordele og ulemper ved at give folkeskolerne mu-
lighed for at blive selvejende institutioner
Børne- og Undervisningsudvalget afholder temamødet tirsdag den 11. de-cember kl. 9.00 - ca.11.00 i vær. S-092 på baggrund af vedlagte oplæg.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen,Udvalgssekretær
1/3
OPLÆGInternt temamøde om fordele og ulemper ved at give folkeskolerne mu-
lighed for at blive selvejende institutioner
Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, harrejst en debat om, hvorvidt folkeskolen skal være selvejende f.eks. efter enmodel, der ligner den måde, gymnasierne styres på. Anders Bondo Christen-sen har i den forbindelse peget på, at man i dag reelt har en dobbelt myndig-hed med stat og kommune. Han peger endvidere på, at vi bruger for mangeadministrative ressourcer på skolen, og at skolerne bliver pålagt opgaver afsåvel stat som kommune. Det lægger - ifølge Anders Bondo Christensen -beslag på store ledelsesressourcer, og i mange kommuner er det svært at seet politisk engagement i skolen, da det stort set kun handler om økonomi ogadministration.Der henvises om debatten til artikel i Mandag Morgen den 5. november: Ejer-skab til skolen.https://www.mm.dk/ejerskab-til-skolenBørne og Undervisningsudvalget har besluttet at afholde et internt temamødemed henblik på at få belyst fordele og ulemper ved at give folkeskolerne mu-lighed for at blive selvejende institutioner.Børne- og Undervisningsudvalget ønsker under temamødet bl.a. at få nogle afdisse spørgsmål belyst:1. Hvordan kan et selveje nærmere defineres (en juridisk konstruktion, enform for økonomisk styring, et afbureaukratiseringsinitiativ eller en styr-kelse af civilsamfundet)?2. Vil overgang til selveje kunne medføre en afbureaukratisering?3. Hvilke erfaringer er der fra gymnasiernes overgang til selveje?4. Hvilken betydning vil overgang til selveje få for den lokale skole?5. Hvordan vil en overgang til selveje påvirke den indbyrdes konkurrencemellem skolerne, og hvilken virkning vil en sådan konkurrence få?6. Hvordan vil overgang til selveje påvirke faglig ledelse, medarbejdertil-fredshed og forældreengagement?7. Hvilke styringsmæssige hensyn, principper og rammer er relevante veden overgang til selveje?8. Hvilke erfaringer er der i andre lande, f.eks. Sverige, hvor skoler kan dri-ves som selvejende såkaldte fritstående institutioner?9. Hvilke erfaringer kan man drage nytte af fra privatskoler og frie skoler ogbørnehaver?
2/3
Børne- og Undervisningsudvalget har inviteret disse eksperter og interessen-ter til temamødet, som har givet tilsagn om at medvirke:Anders Bondo Christensen, formand, Danmarks LærerforeningErik Fabrin, næstformand, Kommunernes LandsforeningAnders Balle, formand, SkolelederforeningenMette With Hagensen, landsformand, Skole og ForældreLasse Bjerg Jørgensen, forretningsudvalgsmedlem, BUPLJens Terp, formand, Landsforeningen Frie Børnehaver og FritidshjemStina Vrang Elias, adm. direktør, DEAHenrik Christoffersen, forskningschef, CEPOSBørne- og Undervisningsudvalget afholder temamødet tirsdag den 11. de-cember 2012 kl. 9.00 - ca. 11.00 i vær. S-092 som et lukket møde.Udvalget ønsker med temamødet at få et kvalificeret og fælles grundlag fordebatten om evt. selveje for folkeskolen. Udvalget ønsker temamødet afholdtsom et lukket møde for at sikre en fri udveksling af spørgsmål, svar, kommen-tarer og synspunkter. Det vil dermed ikke være tilladt at referere synspunkter,vurderinger og argumenter, som andre har fremført på mødet.Teammødet indledes med korte mundtlige oplæg af maksimalt 5 minuttersvarighed fra inviterede eksperter og interessenter i den anførte rækkefølgeefterfulgt af spørgsmål fra udvalget.Børne- og Undervisningsudvalget inviterer Kommunaludvalget og Finansud-valget til at deltage i temamødet. Udvalget inviterer endvidere relevante em-bedsmænd fra Børne- og Undervisningsministeriet, Indenrigs- og Økonomi-ministeriet og Finansministeriet til at deltage i temamødet som tilhørere.
3/3