Den 5.12.2012
Til børne- og undervisningsminister Christine Antorini, til de politiske partiers
uddannelsespolitiske ordførere
Tysklærerforeningen for gymnasiet og HF og Fransklærerforeningen har med storinteresse noteret sig regeringens udspil til folkeskolereform, herunder især forslaget om atfremrykke start på 1. fremmedsprog med forslaget om engelsk fra 1. klasse. Vi henvenderos da vi sammen med engelsk repræsenterer fortsættersprog i ungdomsuddannelserne ogderfor også er meget stærkt optaget af at børnene og de unge opnår størst muligfortrolighed med både 1., 2., 3. fremmedsprog.Intentionen om at styrke børnenes/elevernes fortrolighed med sproget engelsk deler visom sproglærere naturligvis fuldt. ud og vi deler i høj grad opfattelsen af at fremrykketsprogstart vil øge børnenes frihed på og fortrolighed med sproget.De tidligere gennemførte forsøg med fremrykket start på 2. fremmedsprog bekræfter klartdette.Vi deler også fuldt ud den intention regeringen har, om at gøre børnene og de unge paratetil globaliseringen ved at sikre undervisning i op til 3 fremmedsprog, således som det ogsåer udtrykt i regeringsprogrammet. Engelsk er nødvendigt, men absolut ikke tilstrækkeligt tilat ruste de unge.Vi håber derfor at regeringen og partierne omkring folkeskoleforliget vil gribe chancen nu tilogså at styrke 2. og 3. fremmedsprog ved at fremrykke start på 2. fremmedsprog tilmellemtrinnet og sikre at 3. fremmedsprog tilbydes. Det vil være en naturlig og logiskkonsekvens af at fremrykke engelsk fra 3. til 1. klasse, det skete desværre ikke, dengangda engelsk blev fremrykket fra 4. til 3. klasse, men denne gang er den oplagte mulighedfor at gøre det.Med venlig hilsenMette Hermann, Tysklærerforeningen for gymnasiet og HFFrank Østergaard, Fransklærerforeningen