Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-
dannelse og ungdom) den 26. - 27. november 2012
Uddannelse
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om opret-
telse af ”Erasmus for Alle”: EU-programmet for uddannelse, ung-
dom og idræt
Formandskabet redegjorde mundtligt for forhandlingerne under det cy-priotiske formandskab, hvor Kommissionens forslag om oprettelse af enlånegarantiordning for kandidatstuderende har været diskuteret, doguden væsentlige fremskridt.2. Rådskonklusioner om læse- og skrivefærdigheder
Rådskonklusionerne blev vedtaget. UK tog ordet og udtrykte skepsisoverfor benchmarks på uddannelsesområdet.3. Uddannelse i Europa 2020 – uddannelses bidrag til økonomisk
genopbygning, vækst og beskæftigelse
Rådskonklusionerne blev vedtaget.4. Forslag til Rådets henstilling om validering af ikke-formel og
uformel læring
Henstillingen blev vedtaget med enstemmighed. Kommissionen tog or-det og beklagede den manglende ambition i henstillingen. Kommissionenmente, at målsætningen, om at medlemsstaterne først i 2018 skal haveiværksat systemer til validering af ikke-formel og uformel læring, ikketager tilstrækkelig højde for det aktuelle behov for at forbedre unge oglediges situation på arbejdsmarkedet.5. Forbedring af lærernes kvalitet og status i tider med knappe fi-
nansielle ressourcer
Debatten blev indledt med undervisningsministrene fra Irland, Sverigeog Spanien som lead speakers. Alle medlemsstater tog aktivt del i debat-
2ten. Flere fremhævede, at lærerne er nøglen til at styrke elevernes kund-skaber og omtalte i den forbindelse nationale initiativer til forbedring aflærernes status. Danmark fremhævede i den forbindelse aftalen om enreform af den danske læreruddannelse, som blandt andet har fokus på atstyrke lærernes kompetencer.Eventuelt
Kommissionen orienterede om meddelelsen ’Omlægning er uddannel-sessystemer: Investering i færdigheder til bedre socioøkonomiske resulta-ter’, som blev vedtaget den 20. november.Ungdom
6. Struktureret dialog med de unge
Resolutionen blev vedtaget. Formandskabet orienterede om resultaterneaf EU’s ungdomskonference.7. Fælles rapport 2012 fra Rådet og Kommissionen om gennemfø-
relse af nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdoms-
området (2012 – 2018)
Rapporten blev vedtaget.8. Deltagelse og social inklusion af unge med vægt på unge med
migrantbaggrund
Rådskonklusionerne blev vedtaget.9. Mobilitet og diversitet: Hvordan sikres social inklusioner?
Ikke alle medlemsstater deltog aktivt i drøftelsen, og Danmark tog ikkeordet. Debatten havde fokus på unge med migrant baggrund fra tredjelande og en tværsektoral tilgang til støtte til især de unge ud af den grup-pe, der har særlige udfordringer – som for eksempel ringe grundlæggen-de færdigheder.