Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1188783_0001.png
1188783_0002.png
Internationalt sekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44

Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-

dannelse og ungdom) den 26. - 27. november 2012

Uddannelse

1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om opret-

telse af ”Erasmus for Alle”: EU-programmet for uddannelse, ung-

dom og idræt

Formandskabet redegjorde mundtligt for forhandlingerne under det cy-priotiske formandskab, hvor Kommissionens forslag om oprettelse af enlånegarantiordning for kandidatstuderende har været diskuteret, doguden væsentlige fremskridt.

2. Rådskonklusioner om læse- og skrivefærdigheder

Rådskonklusionerne blev vedtaget. UK tog ordet og udtrykte skepsisoverfor benchmarks på uddannelsesområdet.

3. Uddannelse i Europa 2020 – uddannelses bidrag til økonomisk

genopbygning, vækst og beskæftigelse

Rådskonklusionerne blev vedtaget.

4. Forslag til Rådets henstilling om validering af ikke-formel og

uformel læring

Henstillingen blev vedtaget med enstemmighed. Kommissionen tog or-det og beklagede den manglende ambition i henstillingen. Kommissionenmente, at målsætningen, om at medlemsstaterne først i 2018 skal haveiværksat systemer til validering af ikke-formel og uformel læring, ikketager tilstrækkelig højde for det aktuelle behov for at forbedre unge oglediges situation på arbejdsmarkedet.

5. Forbedring af lærernes kvalitet og status i tider med knappe fi-

nansielle ressourcer

Debatten blev indledt med undervisningsministrene fra Irland, Sverigeog Spanien som lead speakers. Alle medlemsstater tog aktivt del i debat-
28. november 2012Sags nr.:017.10N.351
2ten. Flere fremhævede, at lærerne er nøglen til at styrke elevernes kund-skaber og omtalte i den forbindelse nationale initiativer til forbedring aflærernes status. Danmark fremhævede i den forbindelse aftalen om enreform af den danske læreruddannelse, som blandt andet har fokus på atstyrke lærernes kompetencer.

Eventuelt

Kommissionen orienterede om meddelelsen ’Omlægning er uddannel-sessystemer: Investering i færdigheder til bedre socioøkonomiske resulta-ter’, som blev vedtaget den 20. november.

Ungdom

6. Struktureret dialog med de unge

Resolutionen blev vedtaget. Formandskabet orienterede om resultaterneaf EU’s ungdomskonference.

7. Fælles rapport 2012 fra Rådet og Kommissionen om gennemfø-

relse af nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdoms-

området (2012 – 2018)

Rapporten blev vedtaget.

8. Deltagelse og social inklusion af unge med vægt på unge med

migrantbaggrund

Rådskonklusionerne blev vedtaget.

9. Mobilitet og diversitet: Hvordan sikres social inklusioner?

Ikke alle medlemsstater deltog aktivt i drøftelsen, og Danmark tog ikkeordet. Debatten havde fokus på unge med migrant baggrund fra tredjelande og en tværsektoral tilgang til støtte til især de unge ud af den grup-pe, der har særlige udfordringer – som for eksempel ringe grundlæggen-de færdigheder.